Remarketing w mediach społecznościowych pozwala na ponowne dotarcie do osób, które z jakichś powodów nie dokonały zakupu. Są to swego rodzaju działania racjonalizujące, dzięki którym możliwe jest realne nakłonienie potencjalnego klienta do złożenia zamówienia. Statystyki praktycznie każdego sklepu internetowego mówią jasno: duża część konwersji pochodzi od klientów powracających. W jaki sposób remarketing kreuje decyzje zakupowe wśród odbiorców? Tej kwestii poświęcamy dzisiejszy artykuł.
- Jak działa remarketing w mediach społecznościowych?
- Dlaczego remarketing kreuje potrzeby odbiorców?
- Jak remarketing wpływa na decyzje zakupowe konsumentów?
Jak działa remarketing w mediach społecznościowych?
Remarketing w social mediach działa na bardzo podobnych zasadach jak ten realizowany w sieci reklamowej Google. W tym przypadku komunikaty są jednak emitowane wewnątrz konkretnej platformy. W środowisku mediów społecznościowych mamy najczęściej do wyboru dwie formy remarketingu: wewnętrzny oraz zewnętrzny. Zewnętrzny wiąże się z wykorzystywaniem informacji na temat użytkowników, które zostały zebrane np. z witryny internetowej, różnego rodzaju aplikacji czy mailingów. Wewnętrzny to z kolei działania realizowane na podstawie danych pochodzących z danego kanału, czyli np. Facebooka czy Instagrama. Może być to np. formularz kontaktowy, wydarzenie, profil na Instagramie lub konkretny materiał reklamowy.
Z technicznego punktu widzenia, podczas kampanii zbierane są listy użytkowników o konkretnych cechach. Cechą tą może być np. spędzenie w danym sklepie internetowym min. 30 sekund, kliknięcie w reklamę czy dodanie produktu do koszyka. W dalszej kolejności za pomocą kodów śledzących do użytkowników różnych list trafiają ponowne komunikaty reklamowe. To bardzo ważne, aby te komunikaty odpowiednio dostosować. Dlaczego? O tym opowiemy za chwilę.
Dlaczego remarketing kreuje potrzeby odbiorców?
Każdemu z nas zdarza się bezwiednie przeglądać Internet lub oferty różnych sklepów internetowych. Nie do końca wiemy, czego szukamy, ale z ciekawości oglądamy kolejne produkty. Na tę chwilę wydaje się nam, że kompletnie nie potrzebujemy danego przedmiotu, dlatego opuszczamy sklep bez dokonania zakupu. Właśnie w tym momencie do gry wkracza remarketing, który ma za zadanie przekonać nas, że dany produkt może nam się przydać, a właściwie - że po prostu chcemy go mieć! Widzimy kolejne, zachęcające reklamy, które prezentują dokładnie tę samą rzecz, którą jeszcze wczoraj widzieliśmy w ofercie danego sklepu. Dzień za dniem oswajamy się z myślą, że być może rzeczywiście warto byłoby kupić ten przedmiot...dodajemy go zatem do koszyka, ale w ostatniej chwili mówimy sobie: stop! Wcale tego nie potrzebuję! Porzucamy więc koszyk i opuszczamy sklep. Po kilku dniach w naszą stronę skierowana zostaje kolejna, bardzo dyskretna reklama tego samego produktu. Tym razem nie przedstawia ona jednak samej oferty, a informuje o atrakcyjnym rabacie. Nasz umysł zdążył się już oswoić z myślą, że ta konkretna rzecz znajduje się na liście naszych potrzeb. Potrzeba ta została wykreowana przez regularnie wyświetlaną reklamę. Gdy widzimy zatem propozycję zakupienia jej taniej, wszelkie obiekcje najczęściej znikają i finalnie dokonujemy zakupu. Właśnie w ten sposób przemyślany remarketing zmniejsza ilość porzucanych koszyków, domyka nieudane sprzedaże i znacząco wpływa na ostateczną ilość konwersji.
Jak remarketing wpływa na decyzje zakupowe konsumentów?
Dokonanie zakupu konkretnego przedmiotu nie zawsze przychodzi ot tak. Konsumenci bardzo często potrzebują chwili zastanowienia, dlatego tak istotne jest, aby w subtelny sposób przypominać im o potrzebie sprzed kilku dni, tygodni, a nawet miesięcy. Gdy odbiorca zobaczy dany produkt tylko raz i wówczas nie dokona zakupu, to bardzo prawdopodobne jest, że za dwa dni nie będzie już o nim pamiętał. Regularnie emitowana reklama w środowisku jego ulubionego serwisu społecznościowego sprawi, że za którymś razem da się przekonać i złoży zamówienie. Media społecznościowe mają to do siebie, że są wyjątkowo opiniotwórcze. Podczas przeglądania kolejnych imponujących zdjęć znajomych, znanych osobistości i ludzi sukcesu jesteśmy o wiele bardziej podatni na perswazję, a remarketing pomaga nam podjąć ostateczną decyzję w kwestii zakupu danego produktu. Remarketing to także doskonałe narzędzie do pozyskiwania konwersji od użytkowników, którzy w chwili przeglądania przedmiotu po prostu nie mogli go kupić: czy to ze względów finansowych, zawodowych czy np. zaplanowanego wyjazdu. Takie osoby bardzo rzadko same z siebie wracają na stronę sklepu. Działania remarketingowe przypominają im o interesującej ofercie i jeśli ich sytuacja zmieniła się, to prawdopodobnie dokonają zakupu.
Remarketing w mediach społecznościowych to potężne narzędzie, które w rękach osoby doświadczonej może przynieść naprawdę satysfakcjonujące rezultaty. Niezwykle istotne jest, aby działać zgodnie ze strategią, którą warto dobrze przemyśleć i starannie dopracować.