Dywersyfikacja kanałów sprzedaży na marketplace’y- największe korzyści i wyzwania

Sprzedaż B2B Marketing w e-commerce
Krzysztof Semp

Krzysztof Semp

CEO, doradca ds. e-commerce
profitcrew.pl

E-commerce to ciągłe zmiany, rozwój i dostosowywanie się do nowości jakie stawiają przed sprzedawcami nowe technologie. Odsetek osób kupujących online wciąż rośnie i na ten moment nie przewiduje się tendencjispadkowej w tym aspekcie. Jak zaistnieć w handlu e-commerce w przypadku Twojego biznesu? Dlaczego warto zdywersyfikować kanały sprzedaży? Jakie wyzwania się z tym wiążą?

Spis treści:

  1. Korzyści dywersyfikacji kanałów sprzedaży
  2. Wyzwania dywersyfikacji kanałów sprzedaży
  3. Podsumowanie

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży to zróżnicowanie dróg dotarcia ze swoim produktem do potencjalnego klienta. Jest to zabieg najczęściej stosowany w celu osiągnięcia wyższych wyników sprzedażowych z wykorzystaniem innych kanałów sprzedaży. Jest pewnego rodzaju inwestycją minimalizującą potencjalne ryzyko w prowadzeniu firmy.

Korzyści dywersyfikacji kanałów sprzedaży

Dywersyfikacja to ważna strategia dla rozwoju Twojego biznesu e-commerce. Wprowadzenie swojej firmy na zagraniczne marketplace’y w różnych krajach to klucz do sukcesu w dzisiejszym świecie e-commerce. Oferowanie swoich produktów na jak największej liczbie platform wiąże się z wieloma korzyściami, ale również stawia przed nami nowe wyzwania.

a. Zasięgi i ruch

Każda platforma e-commerce ma swoją własną bazę użytkowników, którzy generują spory ruch na stronach. Oferowanie swoich produktów na kilku z nich pozwala na dotarcie do ogromnej ilości różnych grup klientów, ściągnięcie ich na stronę własnego e-sklepu i przekierowanie na nią części ruchu. Im więcej platform, na których oferujesz swój produkt, tym większe prawdopodobieństwo zobaczenia go przez klientów. Może to prowadzić do wzrostu sprzedaży, a co za tym idzie, zwiększenia zysków.

b. Minimalizowanie ryzyka

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży pomaga w ograniczeniu ryzyka związanego z poleganiem na jednym źródle dochodu. Zysk z jednego źródła może pokryć ewentualne koszty wytworzone przez inne źródło. Jeśli jedna platforma w danym okresie okazuje się być nie w pełni rentowna, pozostałe kanały mogą pomóc w utrzymaniu stabilnego poziomu sprzedaży. Dzięki temu zachowasz płynność finansową, nawet jeśli na jednym z rynków dojdzie do nieprzewidzianych trudności.

Dodatkowo każda z platform posiada swoje unikalne cechy i mocne strony, które możesz wykorzystać na swoja korzyść. Oferowanie Twoich produktów na wielu z nich może rozwinąć możliwość bardziej elastycznego zarządzania biznesem. Dzięki temu możesz dostosowywać swoją strategię sprzedażową do każdej z nich i wykorzystać je do rozwijania i ulepszania swojej firmy.

c. Testowanie i lepsze zrozumienie klientów

Sprzedaż i zarządzanie biznesem bez odpowiedniej strategii w znacznej większości przypadków może prowadzić do różnego rodzaju kryzysów, a nawet upadku firmy. Dlatego tak ważne jest budowanie odpowiedniej strategii, przemyślane dostosowywanie jej i wprowadzanie zmian np. pod wpływem czynników takich jak marketplace’y.

Wejście na różne rynki i różne marketplace’y da Twojemu biznesowi możliwość ich testowania. Sprawdzisz czy i które z nich są najodpowiedniejsze dla firmy. Po przetestowaniu rynków możesz dostosować strategię sprzedaży, tak by skupić się na tych przynoszących największą korzyść i najlepsze wyniki.

Poza tym dzięki dywersyfikacji kanałów sprzedaży masz lepszą kontrolę nad swoimi relacjami z klientami. Możesz monitorować i analizować dane z każdej z platform i lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje swoich klientów.

d. Zwiększenie świadomości marki

Dzięki dywersyfikacji kanałów sprzedaży masz większą możliwość skalowania swojego biznesu poprzez dotarcie do większego grona klientów. Możesz wykorzystać także każdą z platform do promowania i zwiększenia świadomości swojej marki.

Warto wiedzieć

Świadomość marki stanowi współczynnik rozpoznawalności produktów i samej marki wśród klientów, na podstawie wyróżników i elementów brandingowych takich jak logo, slogany czy pozostałe elementy komunikacji wizualnej marki.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na wyróżnienie swojej marki spośród konkurencji jest posiadanie dobrze rozpoznawalnego brandu. Jest to szczególnie ważne w branży e-commerce.

Na różnych marketplace’ach znajdziesz różne sposoby na zwiększanie rozpoznawalności i promowania swojej marki. Content A+ na Amazon, stworzony zgodnie ze strategią komunikacji marki, zawierający elementy brandingowe takie jak logo, system identyfikacji wizualnej, slogany, odpowiednią kolorystykę, pozwoli na lepsze wyróżnienie się spośród konkurencji i zwiększenie możliwości zapamiętania marki poprzez klienta.

Podobnie zadziała zbudowany na Amazon storefront, który pozwoli na lepsze zapoznanie się klienta z oferowaną gamą produktów danego brandu. Na Kaufland oraz eBay sprzedawcy mają możliwość wgrywania rozszerzonego opisu produktu w HTML’u, który może zawierać elementy brandingowe marki, dzięki czemu może przynieść efekty podobne do contentu A+ na Amazon.

Wyzwania dywersyfikacji kanałów sprzedaży

Wprowadzenie produktów swojego brandu i rozpoczęcie sprzedaży na rynkach zagranicznych wiąże się z wieloma korzyściami. Jednak czasem konieczne będzie pochylenie się nad jakimś wyzwaniem, które postawi przed nami dywersyfikacja kanałów sprzedaży. Z jakimi wyzwaniami sprzedawcy spotykają się najczęściej?

e. Administracja marketplace’ów

Każda z platform posiada inną politykę i wymagania rejestracji. By otworzyć konto sprzedawcy na różnych platformach potrzebne będą np. inne dokumenty. Dodatkowo sprzedawca jest zobowiązany skompletować dokumentację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.

Odnalezienie się w sprawach formalno-administracyjnych związanych z rejestracją i rozpoczęciem sprzedaży na marketplace’ach to spore wyzwanie. Poza tym często rozciąga się ono w czasie, a z tego powodu można zapomnieć o jakimś ważnym wątku i nie dostarczyć kompletu dokumentów wcale lub na czas. Może przyczynić się to do blokady nowo założonego konta lub nie utworzenia go wcale.

f. Polityka cenowa

W strategii rozwoju biznesu z wykorzystaniem dywersyfikacji kanałów sprzedaży kluczowe jest zadbanie o spójną politykę cenową. Powinna ona być oparta o analizę konkurencji, rynku oraz produktów.

Odpowiednio zbudowana strategia cenowa napędza sprzedaż i powoduje zwiększenie marży. Nie polega na podwyższaniu cen, opiera się na wprowadzaniu promocji, dostosowanych do rynku i oferowanych produktów, które powinny być zależne od branży i celu, który chce się osiągnąć. Ważne, by strategia była spójna i ktoś ciągle nad nią czuwał.

Stworzenie takiej strategii jest czasochłonne, ale kiedy chce się wkroczyć na marketplace’y, gdzie konkurencja jest duża, a jej analiza kluczowa, powinno się w nią odpowiednio zaangażować. To właśnie analiza rynku i konkurencji na marketplace’ach jest kluczowym czynnikiem w budowaniu dobrej i spójnej strategii cenowej, bez której wejście na nową platformę może okazać się zbyt trudne i nieopłacalne.

g. Wysyłka towarów

Kolejne wyzwanie jakie wiąże się z dywersyfikacją kanałów sprzedaży odnosi się do wysyłki produktów do klientów platform. Niektóre z nich oferują swoje fulfillmenty (Amazon, CDiscount). Czy warto z nich korzystać? A może lepiej zdecydować się na wysyłkę z własnego magazynu? Jeśli tak, czy magazyn jest gotowy na wysyłkę większej ilości zamówień? Jest gotowy wysyłać produkty wystarczająco szybko i sprawnie? Czy kurier, z którym współpracujesz oferuje wysyłkę na inne rynki? Czy jego stawka jest opłacalna? Czy jakość dostawy pozostanie taka sama?

Wkraczając na marketplace’y to właśnie mnogość pytań dotyczących wysyłki towarów może przerażać sprzedawców, a nawet czasami przerastać. By znaleźć odpowiedzi na powyższe, i nie tylko, pytania trzeba poświęcić czas na różne analizy. Analizę możliwości swojego magazynu, korzyści i wad fullfilmentów marketplace’ów, zagłębić się w ofertę przewoźnika swoich towarów, albo nawet rozejrzeć na rynku i sprawdzić co oferuje jego konkurencja.

Temat wysyłki towarów przy dywersyfikacji kanałów sprzedaży jest wyzwaniem, ponieważ wszystkie analizy wymagają sporego nakładu czasu i energii.

h. Marketing

Tak jak w przypadku spraw administracyjnych, także w kwestii marketingu każda platforma jest inna. Panele marketingowe wyglądają inaczej, każda platforma umożliwia stosowanie różnego rodzaju reklam i kampanii. Czasem rodzaj reklamy dostępny na jednej z nich, nie będzie dostępny na drugiej.

Samo promowanie produktów na marketplace’ach wymaga znajomości mechanizmów pozycjonowania ofert na każdym z nich, dużej wiedzy i doświadczenia w marketingu. Jak reklamować tak, by nie przepalać budżetów? Jak odnaleźć się w panelu marketingowym? Co zrobić by marketing na danym marketplace’ie przynosił oczekiwane korzyści, a nie straty? Kiedy wystartować z marketingiem? Jakie kampanie będą najbardziej korzystne? Które produkty promować? Jak utrzymać porządek w panelu marketingowym?

To kolejne pytania, z którymi styka się sprzedawca wkraczający na nowe platformy, nie zawsze znając na nie odpowiedzi. A to często przekłada się na niesatysfakcjonujące wyniki sprzedażowe.

Podsumowanie

Rozpoczęcie sprzedaży na różnych marketplace’ach oraz rynkach wiąże się z dużymi korzyściami, które mogą pomóc w rozwijaniu biznesu. Jednak sprzedawcy napotykają także mniejsze bądź większe przeszkody i wyzwania. Czasem takie, których nie potrafią rozwiązać.

Najlepiej uporają się z nimi osoby doświadczone w radzeniu sobie z takimi problemami. Takich specjalistów znajdziesz właśnie w Profitcrew, więc jeśli planujesz zdywersyfikowanie kanałów sprzedaży Twojej firmy zgłoś się do nas i uniknij potknięć już na starcie. Przeprowadzimy Cię przez cały proces tak, byś nie musiał się o nic martwić.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
01.01.2024

Q-commerce: rewolucja w szybkich dostawach

Miłosz Nowakowski

Miłosz Nowakowski

Sales Director
brandly360.com

Artykuł
25.12.2023

Dlaczego warto zadbać o jakość opisów w e-commerce? 5 niepodważalnych argumentów

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę