Dlaczego płatności mobilne mają znaczenie w zwiększaniu sprzedaży i co wspólnego ma z tym InPost?

Marketing w e-commerce
Łukasz Plutecki

Łukasz Plutecki

CEO
atomstore.pl

Zaledwie kilka tygodni temu InPost ogłosił premierę swojego nowego produktu - InPost Pay. Klienci AtomStore jako jedni z pierwszych na całym rynku e-commerce mogli uruchomić w sklepie nowe płatności. Dlaczego powinieneś rozważyć włączenie InPost Pay w swoim sklepie?

W lipcu 2023 odebrałem telefon z zaproszeniem platformy e-commerce AtomStore do beta testów zupełnie nowego rozwiązania od InPost.Usługa miała dotyczyć płatności i być ściśle powiązana z dostawą (w której firma Rafała Brzoski jest niewątpliwie najbardziej innowacyjna).

Jako platforma dla sklepów internetowych otrzymaliśmy propozycję, aby jako pierwsi zintegrować się z InPost Pay.

W AtomStore zawsze staramy się, by dostarczać naszym sprzedawcom najnowsze rozwiązania ze świata e-commerce. Tak było m.in. z rozwojem TikToka w Polsce. Szybko umożliwiliśmy połączenie feedu produktowego z systemem reklamowym największej platformy social media. Jako pierwsi wdrożyliśmy również integrację z Google Analytics 4 - aż rok przed oficjalnym wygaszeniem Google Universal. Jesteśmy jedynym polskim SaaS-em, który umożliwia opcję wdrożenia sklepu w PWA (Progressive Web App). W AtomStore staramy się sprawnie reagować na nowe usługi i możliwości, które są niezbędne dla zdecydowanej większości właścicieli e-sklepów.

Wdrożenie nowej metody płatności mobilnych w sklepach internetowych również przykuło naszą uwagę.

Warto wiedzieć

Czym jest InPost i jak działa?

InPost Pay to rozwiązanie technologiczne, łączące płatność i dostawę w jednym przycisku. Płatność i wybór metody dostawy odbywa się w aplikacji InPost Mobile.

Klient po wybraniu opcji “Utwórz koszyk z InPost Pay” w sklepie internetowym zostaje przeniesiony do aplikacji InPost Mobile na swoim telefonie. Następnie wybiera metodę płatności (m.in. BLIK, karta płatnicza, Google Pay, Apple Pay) oraz potwierdza metodę dostawy (ulubiony Paczkomat lub dostawa kurierem).

Użytkownik może śledzić statusy swoich zakupów i dostawy w jednym miejscu.

Oszczędzę szczegółów dotyczących samej integracji, ponieważ wszelkie zmiany związane z checkout’em i płatnością należą do najbardziej wymagających i skomplikowanych prac developerskich.

Przejdźmy do e-commerce’owych konkretów. Dlaczego według nas to rozwiązanie ma sens w 2024 roku, że zdecydowaliśmy się na wielotygodniowe prace wdrożeniowe na platformie?

Jakie korzyści daje InPost Pay sprzedawcom, czego nie da im żadna platforma e-commerce?

InPost Pay stawia ważny nacisk na to, gdzie dziś konsumenci dokonują zakupów. Czyli na smartfonach. W ilości transakcji globalnie, mobile commerce rozpycha się łokciami bardzo mocno, szybko i skutecznie. Niedawno mieliśmy Black Friday, który jak w soczewce skupia zmieniające się zachowania klientów.

Według badań Adobe Analytics po raz pierwszy, w 2023 roku ponad 51,8 proc. wszystkich zakupów online pochodziło z urządzeń mobilnych. Dla porównania w 2021 roku było to 46 proc. Podobne wyniki zanotowaliśmy wśród naszych sprzedawców (więcej na ten temat na naszym blogu).

Rozwiązanie od autorów Paczkomatów skupia się przede wszystkim na użytkownikach mobilnych. Aby z niego skorzystać, należy posiadać aplikację InPost Mobile (obecnie ponad 11 mln aktywnych użytkowników, dla porównania Allegro ma prawie ich 15 mln miesięcznie).

Rozwój wygodnych zakupów mobilnych jest niezwykle ważny w kontekście całego zjawiska m-commerce. Sama finalizacja zakupów powinna być maksymalnie krótka i wygodna.

Rozwiązanie od InPost wymaga jednorazowej rejestracji użytkownika. Klient nie musi za każdym razem podawać tych samych danych adresowych i wybierać Paczkomat z mapy. Z tego prostego powodu wiele osób chwali sobie zakupy na Allegro - jednym kliknięciem dokonują zakupów ze swojego konta.

Warto wiedzieć

Mobilne problemy, jakie rozwiązuje usługa InPost Pay:

  1. Jednorazowa rejestracja z zapisaniem danych do płatności i dostawy - opcja zapamiętania danych adresowych i płatności jest możliwa tylko po założeniu konta w sklepie online. To duża przeszkoda, gdy sklep nie jest love brandem i nie stawia mocno na lojalizację klientów. Podawanie wielu danych w formularzach nie skraca ścieżki zakupowej. Nawet zastosowania one-step checkout nie rozwiązuje tego problemu w całości.
  2. Ekspresowa finalizacja płatności - nadal wiele sklepów nie ma zaimplementowanych natywnych płatności BLIK-em czy portfelem elektronicznym bez konieczności przejścia przez paywalla od bramki płatniczej.
  3. Wyszukiwanie automatu paczkowego - zapamiętywanie adresu dostawy w sklepie jest możliwe wyłącznie po założeniu konta w sklepie. Standardem rynkowym jest szukanie automatu na mapie. Na smartfonie jest to jedna z bardziej uciążliwych czynności.

Miłym dodatkiem w kontekście całego doświadczenia zakupowego jest opcja śledzenia statusu wszystkich przesyłek z różnych sklepów w jednym miejscu. Nie zapomnijmy o procesie zwrotu (o ile e-sklep jest zintegrowany ze Zwrotami InPost), który dla klienta jest często kluczowy w zakupach.

Tworzenie unikalnego doświadczenie zakupowe powinno być dostępne dla każdego sprzedawcy

Ktoś powie, że przecież niektóre platformy e-commerce wdrażają swoje usługi, które mają rozwiązać powyższe problemy. Takim rozwiązaniom zawsze będzie jednak brakować skali, na której operuje np. najpopularniejszy operator logistyczny w kraju. Poza tym, będą wiązać się z ograniczeniem dla sprzedawców do jednego silnika. Między innymi dlatego w AtomStore nie zdecydowaliśmy na ruch jak np. Shop Pay od Shopify.

Z usługą InPost Pay jest nam po drodze z wielu przyczyn. W AtomStore uważamy, że tworzenie unikalnego doświadczenia zakupowego nie może być zarezerwowane wyłącznie dla dużych brandów. Jeżeli sklep internetowy ma rosnąć na rynku i konkurować m.in. z marketplaces, musi mieć do tego zaawansowane narzędzia. Mobilne płatności są jedną z tych przewag - obok skalowalności, automatyzacji czy funkcji marketingowych.

AtomStore i InPost Pay łączy również fakt, że obie usługi patrzą na handel internetowy przez pryzmat rosnącego trendu mobile commerce. W ramach naszej platformy sprzedażowej stworzyliśmy osobny produkt AtomStore Headless Front. To możliwość przejścia sklepu online z tradycyjnego widoku responsywnego (RWD) na nowoczesne Progressive Web App (PWA) z aplikacją mobilną.

Oprócz szybkości działania witryny czy dostępu do sklepu bezpośrednio z ekranu smartfona integralną częścią poprawy doświadczenia zakupowego są zakupy mobilne i dostawy. Dlatego obie technologie idealnie się uzupełniają.

Z punktu widzenia early-users, nowa usługa od InPost ma realną szansę stać się ulubioną metodą płatności (podobnie jak BLIK) Polaków. Sprzedawcy będą musieli obserwować uważnie rynek, by odpowiednio szybko zareagować na trend i wdrożyć nową metodę płatności.

Cieszę się jednak, że potrzeby wielu mobilnych konsumentów zostały zauważone i doczekaliśmy się ciekawego rozwiązania. Na pewno w obszarze płatności mobilnych jeszcze wiele się wydarzy. I jest to ekscytujące!

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę