Q-commerce: rewolucja w szybkich dostawach

Sprzedaż B2B
Miłosz Nowakowski

Miłosz Nowakowski

Sales Director
brandly360.com

Co to jest Q-Commerce i jakie korzyści przynosi konsumentom, którzy oczekują natychmiastowych dostaw.

Q-Commerce (tzw. szybki handel) to strategia w handlu elektronicznym, która wykorzystuje szybkie dostawy, nawet w ciągu kilku godzin, a w niektórych biznesach w godzinę lub nawet kilka minut. Ten trend naturalnie się rozwija, zwłaszcza że konsumenci w e-commerce coraz częściej oczekują, że zakupy będą realizowane nie tylko wygodnie, ale otrzymają je bardzo szybko. Popularność Q-Commerce obejmuje branże odpowiadające za dostawy punktów gastronomicznych i sklepy z produktami szybko zmywalnymi (FMCG), w tym żywność, chemia, produkty gospodarstwa domowego.

Spis treści:

  1. Czym jest Q-commerce?
  2. Czy Q-commerce ma same zalety?
  3. Przykłady firm działających w modelu Q-commerce.

Czym jest Q-commerce?

Q-Commerce to nowa generacja handlu elektronicznego (quick commerce). W ramach strategii firmy dostarczają swoje produkty lub usługi w tempie ekspresowym. Model działania można jednak realizować rozmaicie. I tak wyróżnia się:

Q-Commerce oparty na magazynach, co oznacza, że aby konsumentom zaoferować możliwość szybkiej dostawy produktów i wywiązać się z tego zobowiązania, w danej lokalizacji utrzymuje się magazyny w punktach uznanych za istotne i strategiczne.

Z kolei Q-Commerce oparty na platformach dostaw włącza w swój model działania wykorzystanie partnerów - dostawców (np. rowerowych kurierów). To zabezpiecza realizację dostawy w bardzo szybkim czasie.

W przypadku Q-Commerce bazującego na samoobsługowych punktach klienci mogą skorzystać z dedykowanych punktów odbioru zamówień.

Warto wiedzieć

Wg Raportu Brandly360 „Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klienta?” – Polacy chwalą zakupy online przede wszystkim za możliwość dokonywania ich wygodnie, z przysłowiowej kanapy (31%), dlatego Q-Commerce wpisuje się w tego rodzaju preferencje. Proces ma być błyskawiczny, sprawny, wygodny i maksymalnie oszczędzający poświęcony na transakcję czas.

Czy Q-commerce ma same zalety?

Model biznesowy Q-Commerce wygląda nieco inaczej niż w tradycyjne podejście do handlu w Internecie. Do zalet rozwiązania można zaliczyć:

  • Szybki czas realizacji dostawy, co niewątpliwie pozostaje benefitem dla konsumentów, którym zależy na dostawie nawet w 10 minut.
  • Klienci, korzystając z tych rozwiązań, cenią sobie też u dostawców niezawodność i to, że zamówienia cechuje jakość.
  • Wśród korzyści tego rodzaju modelu zakupów wymienić należy także przeprowadzenie dostawy w określonym czasie, to klient bowiem decyduje o wyborze dogodnego dla siebie momentu. Z tym wiąże się także opcja sprawdzenia w czasie rzeczywistym, gdzie paczka się aktualnie znajduje.
  • Korzyścią strategii Q-Commerce jest także niższa cena, która wynika z tego, że transakcje w tym modelu realizowane są hurtowo, przez co spada średni koszt poszczególnego produktu, łatwiej też o przyznawanie pozytywnie odczuwalnych gratyfikacji.
  • Doceniając Q-Commerce, nie można zapomnieć o aplikacjach typu „One stop shop”. Ten model dostaw i realizacji zamówień może pochwalić się tworzeniem na ich poczet własnych, autorskich aplikacji, które pozwalają użytkownikom kupować większe wolumeny produktów za pośrednictwem tego kanału.
  • Wspomniany już Raport Brandly360 „Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klienta?” pokazał, że klienci oczekują unikalnych wrażeń, dążą do personalizacji. 67% menedżerów e-commerce uznało, że najważniejszym czynnikiem sukcesu jest stworzenie doskonałego Customer Experience (CX), który polega na stałej i dokładnej analizie zachowań konsumentów. W tym aspekcie rozwiązania Q-Commerce odpowiadają tego rodzaju preferencjom, bo dedykowane do zamówień z tego obszaru aplikacje mobilne zapamiętują wybory użytkowników. W ten sposób zakupy stają się łatwiejsze, bardziej intuicyjne i wchodzą na poziom unikalności doświadczania.
  • Na polskim gruncie warto wyróżnić Q-Commerce za możliwość skorzystania z zakupów przez cały tydzień, co nie wyłącza zamówień w trakcie niedziel niehandlowych.

W kontrze do pozytywnych aspektów działania Q-Commerce pojawiają się argumenty przeciw temu modelowi. Wśród nich wymienia się fakt, że strategia działań oparta na szybkich dostawach wymaga sporych nakładów na zabezpieczenie infrastruktury. Sam proces jest obarczony sporym logistycznym wyzwaniem. Presja szybkości będzie się też wiązać ze zwiększonymi oczekiwaniami wobec pracowników zabezpieczających tego rodzaju dostawy. Niewątpliwie model działań nie jest predysponowany dla całej branży e-handlu, koncentruje się na wybranym asortymencie, choć rozwój technologii i naturalna ewolucja możliwości mogą ten trend zmieniać i naturalnie rozszerzać na kolejne segmenty.

Warto wiedzieć

Popularność modelu Q-Commerce na polskim rynku także zyskuje na znaczeniu. Wśród marek, które realizują ten model dostawy warto wymienić:

  • Bolt Market,
  • Biek, a więc dostawy Biedronki, które dostarcza wspomniane już Glovo.
  • Jush!, usługa, którą wprowadziła Żabka.

Przykłady firm działających w modelu Q-commerce.

Zakupy w trybie 24/7 pozwalają na realizację zamówień o każdej porze dnia i godziny z możliwością szybkiej dostawy. Trend ten zyskuje na znaczeniu i nie jest jedynie podyktowanym pandemią koronawirusa pochodną, a wciąż ewoluuje. Technologia może mu sprzyjać, włączając w dostawy nowe możliwości (uczenie maszynowe nie pozostaje tutaj bez echa). Firmy zauważając ten trend, naturalnie za nim podążają. Amazon w 2022 roku do realizacji szybkich dostaw włączył drony, mające bezpłatnie dostarczać produkty potrzebne w codziennym życiu. Usługa jest w fazie testów w Kalifornii i Teksasie, a premierę tego rodzaju działań przewidziano na 2024 rok. Wykorzystanie dronów (a więc nowoczesnej technologii) ma pozwolić na sfinalizowanie dostawy w ciągu 30 minut od złożenia zamówienia.

Wykorzystanie dronów w dostawach wiąże się nie tylko z obniżeniem kosztów tej realizacji, ale może usprawnić sam proces i poszerzyć zakres dostaw na większe obszary. Sprzyja to też ekologii, dlatego firmy typu Uber, Walmart, Target pracują nad tego rodzaju innowacjami.

Maksymalnie skrócony czas dostawy oferuje też Glovo, a więc aplikacja dedykowana zamówieniom jedzenia i dostaw zakupów. Glovo, działając w modelu Q-Commerce, dostarcza paczki w ciągu 30 minut (na terenach miast). W ramach działań operator wdrożył usługę pierwotnie w Hiszpanii, rozwijając zasięg jej oddziaływania. W strategii rozwoju przewidziano także tworzenie tzw. dark stores. A więc specjalnych magazynów, które obsługiwały tego rodzaj dostawy, maksymalnie optymalizując czas ich realizacji. Znamienne, że popularność modelu Q-Commerce na polskim rynku także zyskuje na znaczeniu. Wśród marek, które realizują ten model dostawy warto wymienić:

  • Bolt Market,
  • Biek, a więc dostawy Biedronki, które dostarcza wspomniane już Glovo.
  • Jush!, usługa, którą wprowadziła Żabka.

Biorąc pod uwagę postępujący w handlu elektronicznym trend do realizacji zamówień szybko i skutecznie, a także rozwijającą się technologię, która włącza tutaj sztuczną inteligencję i innowację, można sądzić, że Q-Commerce będzie się ewoluowało.

Źródła:

Raport Brandly360 „Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klienta?”

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
01.01.2024

Q-commerce: rewolucja w szybkich dostawach

Miłosz Nowakowski

Miłosz Nowakowski

Sales Director
brandly360.com

Artykuł
25.12.2023

Dlaczego warto zadbać o jakość opisów w e-commerce? 5 niepodważalnych argumentów

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę