Subskrypcja jako metoda płatności. Czym wyróżnia się dobra oferta subskrypcji?

Marketing w e-commerce
Mariusz Szałagan

Mariusz Szałagan

CEO
wesub.pl

Szeroki wybór wśród metod płatności dostępnych w sklepach e-commerce cały czas rośnie, a sprzedawcy zastanawiają się, które najlepiej wprowadzić do swoich ofert. Teoretycznie im więcej opcji jest udostępnionym użytkownikom tym lepiej. Jest to znak dla potencjalnego klienta, że dany sklep jest wiarygodny oraz godny zaufania. Jedną coraz bardziej pożądanych metod staje się opcja subskrypcji, której popularność rośnie z dnia na dzień.

Spis treści:

  1. Na czym polega subskrypcja?
  2. Subskrypcja, subskrypcji nie równa.
  3. Cechy dobrej oferty subskrypcji.
  4. Dlaczego klienci decydują się na subskrypcję?
  5. Co zyskują firmy oferujące subskrypcję?

Na czym polega subskrypcja?

Subskrypcja to umowa między klientem a firmą, która umożliwia klientowi korzystanie z usługi lub produktu na stałych warunkach i z reguły za stałą opłatę, która jest pobierana cyklicznie — najczęściej co miesiąc.

W przypadku subskrypcji klient zobowiązuje się do regularnych płatności za dostęp do określonej usługi lub produktu przez określony okres. W zamian za to firma zapewnia klientowi dostęp do swoich produktów lub usług na określonych warunkach, często z dodatkowymi korzyściami, takimi jak dostęp do ekskluzywnych treści, specjalne oferty itp.

Ważne

Subskrypcja może dotyczyć różnych rodzajów produktów lub usług, takich jak media strumieniowe, gry wideo, programy szkoleniowe, oprogramowanie w chmurze, ale także przedmioty takie jak komputery, telefony, meble czy nawet samochody.

W przypadku subskrypcji klient zazwyczaj otrzymuje dostęp do wszystkich lub większości treści oferowanych przez daną firmę w ramach wybranej usługi abonamentowej.

Subskrypcja jest wygodnym sposobem korzystania z produktów i usług dla klientów oraz często sprawia, że zostają oni na dłużej z daną firmą, tym samym budując lojalność względem niej.

Subskrypcja, subskrypcji nie równa.

Rozmawiając z potencjalnymi klientami w sprawie wprowadzenia opcji subskrypcji do ich oferty, często słyszymy, że model wynajmu długoterminowego funkcjonuje już w ich sklepach. Standardem jest, że dopytujemy o funkcjonowanie tej metody płatności. Zawsze ciekawi nas co dzieje się z przedmiotem po zakończeniu umowy oraz w jaki sposób zbudowana jest polityka cenowa subskrypcji. Po usłyszeniu odpowiedzi na te pytania często okazuje się, że wprowadzona samodzielnie przez firmy oferta wynajmu czy subskrypcji, z prawdziwą subskrypcją nie ma wiele wspólnego.

Cechy dobrej oferty subskrypcji.

Czym charakteryzuje się dobra oferta subskrypcji?

Zapamiętaj

Pierwszą i dla wielu najważniejszą wartością subskrypcji jest brak konieczności płacenia za realną wartość przedmiotu, a jedynie opłacanie możliwość korzystania z niego w danym czasie.

Subskrybujący sprzęt klient skupia się głównie na korzyściach płynących z użytkowania danego przedmiotu, bardziej niż na samym urządzeniu. Można to zaobserwować na przykładzie subskrypcji laptopów wykorzystywanych w biurach przez pracowników.

Pracodawca chce zapewnić najwyższy komfort pracy oraz poprawić jej efektywność, dlatego decyduje się na wybór najnowszych technologii. Jednak na dobrą sprawę firma nie potrzebuje być właścicielem wszystkich tych urządzeń, zwłaszcza jeśli liczba pracowników może się zmieniać, a tym samym zapotrzebowanie na laptopy będzie rosło lub malało. Subskrypcja sprawia, że pracodawca może łatwo dostosować liczbę potrzebnego sprzętu do aktualnej potrzeby.

Jeśli dana oferta wynajmu długoterminowego lub subskrypcji cenowo zbliżona jest do leasingu, kredytu, bądź zmusza (chociażby poprzez zawyżone opłaty, które sprawiają, że klientowi bardziej opłaca się odkup niż wymiana sprzętu na nowszy czy po prostu ich zwrot) wynajmującego do wykupienia przedmiotu na koniec trwania umowy to jest to nic innego jak leasing pod zmienioną nazwą.

Warto wiedzieć

Przedsiębiorstwa oferujące prawidłową subskrypcję charakteryzują się jasnym procesem zarządzania oferowanym przedmiotem. Cechuje je świadomość, że to w najlepszym interesie firmy jest zadbanie o cykl życia produktu oraz maksymalne wydłużenie go, poprzez usługi serwisowania, skupowanie lub renowację.

Dlaczego klienci decydują się na subskrypcję?

Jest wiele superlatywów wyboru subskrypcji, a klienci stają się coraz bardziej świadomi, czego oczekiwać po rozwiązaniach abonamentowych. Przede wszystkim subskrybujący użytkownicy otrzymują korzyści, które przewyższają koszt opłaty subskrypcyjnej. Kolejną zaletą jest elastyczność tej możliwości. Oferta subskrypcji powinna być dopasowana do potrzeb użytkownika. Co więcej, charakteryzuje ją personalizacja, treści czy przedmioty dla użytkownika powinny być dobrane na podstawie jego potrzeb, na przykład poprzez rekomendacje oparte na preferencjach użytkownika. Ponadto, klienci cenią sobie otrzymywane wsparcie, które jest im zapewniane podczas trwania umowy subskrypcji.

Co zyskują firmy oferujące subskrypcję?

Subskrypcja to nie tylko korzystna metoda płatności dla klientów, ale również dla przedsiębiorców.

Ważne

Subskrypcja stanowi ona stałe źródło przychodów, umożliwiające firmom regularne przepływy gotówki, ponieważ klienci płacą za usługi lub produkty cyklicznie, zazwyczaj co miesiąc.

Pomaga to firmom przewidywać swoje dochody i planować wydatki. Co więcej, długoterminowe relacje z klientami są bardzo ważne dla każdej firmy, ponieważ to lojalni konsumenci generują większość przychodów.

Subskrypcja umożliwia sprzedawcom budowanie długoterminowych relacji z klientami poprzez regularne interakcje i świadczenie usług na stałych warunkach. Lojalni użytkownicy danej oferty są bardziej skłonni do polecania firmy swoim znajomym, co może przyciągnąć nowych klientów.

Subskrypcje są coraz popularniejszą formą płatności, a ich atrakcyjna oferta może pomóc firmom przyciągać i zatrzymywać klientów oraz generować stabilne przychody. Oferowanie tej metody płatności otwiera zupełnie nowe ścieżki zarówno dla przedsiębiorców, jak i ich klientów. Niezwykle prawdopodobne jest, że w niedalekiej przyszłości opcja subskrypcji będzie pożądana tak samo, jak płatność BLIK czy PayPo.

Lepiej wyprzedzać trendy niż za nimi gonić, dlatego WeSub, jako ekspert w dziedzinie subskrypcji, poleca uważniej przyjrzeć się tej metodzie płatności.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę