Subskrypcje to już nie tylko newslettery i platformy streamingowe. Jak rozrosły się oferty subskrypcyjne w ostatnim czasie?

Marketing w e-commerce
Mariusz Szałagan

Mariusz Szałagan

CEO
wesub.pl

Słysząc termin subskrypcja wielu osobom przychodzą na myśl platformy takie jak Netflix, Spotify czy Disney+. Nic w tym dziwnego, ponieważ to właśnie platformy streamingowe w przeciągu ostatnich lat spopularyzowały model abonamentowy. Jednak nie wszyscy wiedzą, że subskrypcja rozrosła się również na inne obszary, a jej obecność na rynku usług i produktów staje się normą.

Spis treści:

  1. Krótko o historii subskrypcji
  2. Jakie są typy subskrypcji?
  3. Co można subskrybować?
  4. Za co konsumenci cenią sobie opcję subskrypcji?
  5. Czy model subskrypcji wpasuje się w Twój biznes?
  6. Jak wprowadzić subskrypcję do swojego biznesu?

Krótko o historii subskrypcji

Wiedzieliście, że model abonamentowy zaczął funkcjonować już w XVII wieku, gdy powszechnie dostępne były prenumeraty książek czy pierwsze programy ubezpieczeń? Subskrypcje wydają się być wynalazkiem naszych czasów, a tak naprawdę od lat istnieje model pobierania stałych opłat za dostęp do usługi. Oczywiście popularność subskrypcji znacznie wzrosła na przestrzeni kilku ostatnich lat, kiedy upowszechniły się serwisy streamingowe czy newslettery i zaczęliśmy ją nazywać po imieniu. Ważnym rokiem dla subskrypcji na polskim rynku był 2021, kiedy to obserwowaliśmy debiut modeli biznesowych opartych na abonamentach wprowadzonych przez AionBank czy Plenti.

Jakie są typy subskrypcji?

Aktualnie na rynku wyróżnia się trzy odrębne typy subskrypcji – subskrypcja przedmiotów, usług oraz subskrypcja e-commerce. Oczywiście istnieją również firmy działające w tzw. modelu mieszanym. Ten model polega na połączeniu dwóch lub trzech typów subskrypcji. Przykładem takiej firmy mogą być Ikea, Empik czy Amazon. Ten ostatni jest najciekawszym przypadkiem, ponieważ przedsiębiorstwo oferuje połączenie subskrypcji usług (np. streaming wideo) i subskrypcji e-commerce (np. darmowa dostawa zakupów w Amazon) w ramach Amazon Prime, a także subskrypcję produktową poprzez usługę Subscribe&Save. Model mieszany wykorzystywany w firmach jest niezwykle atrakcyjny dla klientów, którzy mogą dokonywać jednej płatności za kilka usług, co więcej często otrzymując przy tym dodatkowe benefity związane z abonamentem. Korzyści z tego modelu płyną także dla dostawców, w których przypadku tego rodzaju pakiety stanowią pierwszy krok w kierunku rozwoju własnych ekosystemów. Dzięki nim przedsiębiorcy są w stanie zwiększyć częstotliwość interakcji z klientem, zmniejszyć ryzyko ekspozycji klientów na ofertę konkurencji, a także zbudować z nimi mocną i długotrwałą więź.

Co można subskrybować?

Subskrybować można już chyba wszystko. Zaczynając od samochodów i pojazdów elektrycznych, przez sprzęty elektroniczne, wyposażenie biura a kończąc na bieliźnie czy butelkach wina. Opcji subskrypcji ciągle przybywa. W prawdzie to rozwiązanie jest bardziej popularne w zachodnich krajach Europy czy USA, ale w Polsce także rośnie zainteresowanie subskrypcją. Jedną z pierwszych firm, które wprowadziły model abonamentowy w naszym kraju była firma Your KAYA. Your KAYA zajmuje się produkowaniem środków do higieny intymnej oraz naturalnych kosmetyków, a opcja subskrypcji ich produktów była swego czasu głośnym tematem. To innowacyjne rozwiązanie spotkało się z falą pozytywnych ocen i zapoczątkowało dodawanie opcji subskrypcji do ofert przedsiębiorstw.

Do najciekawszych subskrypcji wprowadzonych przez naszą firmę należy subskrypcja światła, dzięki której zmodernizujesz swoje oświetlenie na LEDowe, a z zaoszczędzonych na energii pieniędzy spłacasz koszt subskrypcji. Natomiast jeżeli chodzi o najbardziej popularne subskrypcje, wybierane przez naszych klientów są to zdecydowanie sprzęty elektroniczne takie jak iPhone, MacBook i laptopy innych producentów. Coraz lepiej prosperuje również subskrypcja sprzętu kosmetycznego, dzięki której właściciele salonów mogą rozszerzać swoje portfolio usług bez konieczności dużych inwestycji. Tak naprawdę ogranicza nas już tylko wyobraźnia oraz chęci producentów i resellerów przedmiotów do podjęcia współpracy.

Oczywiście, subskrypcja „droższych” produktów, których w przeciwieństwie do wina czy produktów higienicznych nie zużywamy „do końca” rządzi się innymi prawami. Patrzymy na nią bardziej pod kątem usługi, jaką jest dostęp do najnowszych technologii. Subskrybując najnowszy model iPhone płacimy tylko za to, że z niego korzystamy. Nie spłacamy jego wartości i nie przywiązujemy się do niego na lata. Po zakończonej subskrypcji, bierzemy nowszy model i ponownie ciesząc się tym, że możemy zawsze być na bieżąco – płacimy niewielkie miesięczne opłaty za użytkowanie.

Za co konsumenci cenią sobie opcję subskrypcji?

Jak dowodzą badania przeprowadzone przez Deloitte Central Europe konsumenci decydują się na subskrypcję, ponieważ jest ona korzystniejszą opcją niż jednorazowa płatność. Zarówno w kontekście dostępu do dodatkowych usług jak i czysto cenowym. Wynika to z polityki firm, które próbując przywiązać do siebie klienta na dłużej konstruują swoją ofertę w ten sposób, żeby jednorazowe płatności były już na pierwszy rzut oka mniej atrakcyjne. Dużą zaletą subskrypcji jest wygoda oraz dostęp do oferty premium, na której często zależy konsumentom. Co więcej, subskrypcja jest świetnym narzędziem do budowania lojalności klientów. Konsumenci cenią sobie relację z daną firmą oraz są bardziej skłonni wybierać usługi i produkty firmy, z którą łączy ich historia udanych transakcji.

Czy model subskrypcji wpasuje się w Twój biznes?

Warto wiedzieć

Dzięki różnorodności typów subskrypcji, model ten może wpasować się w każdy biznes, wystarczy dobrać odpowiednie narzędzia.

Niezależnie od tego czy Twoja firma zajmuje się usługami tradycyjnymi lub cyfrowymi, e-commercem, albo produktami konsumpcyjnymi czy trwałymi, model abonamentowy możesz w łatwy sposób wprowadzić do swojej oferty. Jeżeli nie czujesz się gotowy sam podejmować prób stworzenia oferty subskrypcyjnej, warto skorzystać z pomocy specjalistów.

Jak wprowadzić subskrypcję do swojego biznesu?

Do wprowadzenia modelu subskrypcji przydatne są specjalistyczne narzędzia, które pozwalają obsługiwać ten model płatności. Niezbędne zmiany, które musimy wprowadzić mogą wydawać się skomplikowaną sprawą, jednak na polskim rynku funkcjonują firmy, które pomagają przedsiębiorstwom wdrożyć subskrypcję. Jedną z nich jest właśnie WeSub, który oferuje dostawcom i producentom autorskie narzędzia, umożliwiające przeprowadzenie procesu subskrypcji od początku do końca w ich e-commerce. Dzięki narzędziu RentPay biznesy mogą swobodnie oferować model abonamentowy, nie martwiąc się o techniczne procesy. Jest to po prostu kolejna dostępna dla Twoich klientów forma płatności za zakupy. Co ważne, WeSub bierze na siebie całe ryzyko operacyjne przeprowadzanych subskrypcji, dzięki czemu nasi partnerzy mogą się cieszyć tylko tym co najlepsze z modelu abonamentowego.

Popularność modelu subskrypcji rośnie i nie zapowiada się, aby zwalniała. Dlaczego warto jest zainteresować się tematem oraz wyprzedzić pytania swoich klientów o możliwość subskrypcji, wprowadzając ten model do swojej firmy jak najszybciej.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę