Media społecznościowe rozwijają się w zawrotnym tempie, stwarzając nowe możliwości sprzedaży dla przedsiębiorców z rynku e-commerce. Z racji tego, że miliardy osób spędzają godziny, przeglądając kanały w social mediach, serwisy te są potężnymi narzędziami do komunikacji z potencjalnymi klientami. Mając taką wiedzę, warto zadbać o swój social selling i potraktować go jako nowy kanał sprzedaży dla branży e-commerce.
Potencjał sprzedażowy mediów społecznościowych rośnie w siłę. Szacuje się, że do 2025 r. sprzedaż za pośrednictwem tego rodzaju kanałów na całym świecie prawie się potroi.
Czym jest social selling?
Social selling to praktyka polegająca na wykorzystywaniu kanałów mediów społecznościowych marki do łączenia się z potencjalnymi klientami, nawiązywania i utrzymywania z nimi kontaktu – w celu zwiększania sprzedaży. Zwiększa potencjał sprzedażowy poprzez dostarczanie wartości potencjalnym klientom. Przykładami działań z obrębu social sellingu jest odpowiadanie na pytania i komentarze, czy udostępnianie treści związanych ze swoją specjalizacją w mediach społecznościowych.
W przypadku social sellingu nie namawiamy odbiorców do kupna konkretnego produktu lub usług bezpośrednio, ale tworzymy przekaz, który buduje zaufanie (i pośrednio tworzy podstawy zakupu), np.:
- ,,Jestem gotów ci pomóc”,
- ,,Wiem, o czym mówię”,
- ,,Możesz mi zaufać".
Główne korzyści ze stosowania strategii social sellingu, to:
- nawiązywanie relacji, pomagających zbudować grupę zaufanych klientów,
- ciągły dostęp do informacji zwrotnej od klientów, co zwiększa wiedzę na temat wyzwań, jakie stoją przed Twoją marką,
- lepsze zrozumienie klientów i ich prawdziwych potrzeb,
- skrócenie procesów sprzedażowych.
Jak skutecznie prowadzić social selling?
Postaw na marketing treści. Działania te mogą obejmować m.in. udostępnianie artykułów branżowych. Na przykład, jeśli zajmujesz się modą i akcesoriami, możesz podzielić się swoimi przemyśleniami na temat tego, jak moda może być bardziej zrównoważona. Możesz także udostępniać blogi i filmy wideo, które zawierają więcej informacji o Twojej firmie i sposobie pracy – na przykład materiały zza kulis.
Angażuj się w posty w mediach społecznościowych. Dodawaj komentarze do postów innych osób, zwłaszcza jeśli są to obecni lub potencjalni klienci. Mogą to być po prostu zachęcające wiadomości lub możesz spróbować podzielić się przydatnymi wskazówkami i sugestiami.
Korzystaj z funkcji przesyłania wiadomości specyficznych dla danej platformy. LinkedIn jest tutaj oczywiście królem, ale jest on częściej używany do połączeń między firmami. Aby nawiązać kontakt z klientami swojego sklepu e-commerce, spróbuj skontaktować się poprzez komunikator Facebook Messenger i miej do zaoferowania coś namacalnego i wartościowego.
Kluczową kwestią jest tutaj to, że sprzedaż społecznościowa z pewnością nie polega na spamowaniu nieznajomych i niechcianymi wiadomościami. Pomyśl o tym jako o innym rodzaju marketingu w social mediach, który ma na celu tworzenie szybkiej sprzedaży i konwersji. Zamiast oczekiwać, że ktoś kliknie link i kupi, sprzedaż społecznościowa polega na nawiązywaniu kontaktów w trakcie całego procesu sprzedaży.
Podsumowanie
Należy pamiętać, że social selling to nie tylko zamieszczanie produktów na platformach społecznościowych i czekanie na sprzedaż. Chodzi w nim o siłę sieci społecznościowych: dialogi w mediach społecznościowych, social proof, wymianę wskazówek, a przede wszystkim budowanie zaufania.
Klienci chcą bezpiecznej przestrzeni, w której mogą swobodnie zebrać wszystkie potrzebne im informacje w jednym miejscu, a Ty możesz im ją stworzyć!