Social Selling – czyli social media jako kanał sprzedaży dla e-commerce

Marketing w e-commerce Social media w e-commerce
Dagmara Rżyska

Dagmara Rżyska

Performance Specialist
f1brand.pl

Media społecznościowe rozwijają się w zawrotnym tempie, stwarzając nowe możliwości sprzedaży dla przedsiębiorców z rynku e-commerce. Z racji tego, że miliardy osób spędzają godziny, przeglądając kanały w social mediach, serwisy te są potężnymi narzędziami do komunikacji z potencjalnymi klientami. Mając taką wiedzę, warto zadbać o swój social selling i potraktować go jako nowy kanał sprzedaży dla branży e-commerce.

Potencjał sprzedażowy mediów społecznościowych rośnie w siłę. Szacuje się, że do 2025 r. sprzedaż za pośrednictwem tego rodzaju kanałów na całym świecie prawie się potroi.

customer journey
Prognoza wzrostu wartości social commerce na lata 2020-2026

Czym jest social selling?

Social selling to praktyka polegająca na wykorzystywaniu kanałów mediów społecznościowych marki do łączenia się z potencjalnymi klientami, nawiązywania i utrzymywania z nimi kontaktu – w celu zwiększania sprzedaży. Zwiększa potencjał sprzedażowy poprzez dostarczanie wartości potencjalnym klientom. Przykładami działań z obrębu social sellingu jest odpowiadanie na pytania i komentarze, czy udostępnianie treści związanych ze swoją specjalizacją w mediach społecznościowych.

W przypadku social sellingu nie namawiamy odbiorców do kupna konkretnego produktu lub usług bezpośrednio, ale tworzymy przekaz, który buduje zaufanie (i pośrednio tworzy podstawy zakupu), np.:

  • ,,Jestem gotów ci pomóc”,
  • ,,Wiem, o czym mówię”,
  • ,,Możesz mi zaufać".

Główne korzyści ze stosowania strategii social sellingu, to:

  • nawiązywanie relacji, pomagających zbudować grupę zaufanych klientów,
  • ciągły dostęp do informacji zwrotnej od klientów, co zwiększa wiedzę na temat wyzwań, jakie stoją przed Twoją marką,
  • lepsze zrozumienie klientów i ich prawdziwych potrzeb,
  • skrócenie procesów sprzedażowych.

Jak skutecznie prowadzić social selling?

Postaw na marketing treści. Działania te mogą obejmować m.in. udostępnianie artykułów branżowych. Na przykład, jeśli zajmujesz się modą i akcesoriami, możesz podzielić się swoimi przemyśleniami na temat tego, jak moda może być bardziej zrównoważona. Możesz także udostępniać blogi i filmy wideo, które zawierają więcej informacji o Twojej firmie i sposobie pracy – na przykład materiały zza kulis.

Angażuj się w posty w mediach społecznościowych. Dodawaj komentarze do postów innych osób, zwłaszcza jeśli są to obecni lub potencjalni klienci. Mogą to być po prostu zachęcające wiadomości lub możesz spróbować podzielić się przydatnymi wskazówkami i sugestiami.

Korzystaj z funkcji przesyłania wiadomości specyficznych dla danej platformy. LinkedIn jest tutaj oczywiście królem, ale jest on częściej używany do połączeń między firmami. Aby nawiązać kontakt z klientami swojego sklepu e-commerce, spróbuj skontaktować się poprzez komunikator Facebook Messenger i miej do zaoferowania coś namacalnego i wartościowego.

Kluczową kwestią jest tutaj to, że sprzedaż społecznościowa z pewnością nie polega na spamowaniu nieznajomych i niechcianymi wiadomościami. Pomyśl o tym jako o innym rodzaju marketingu w social mediach, który ma na celu tworzenie szybkiej sprzedaży i konwersji. Zamiast oczekiwać, że ktoś kliknie link i kupi, sprzedaż społecznościowa polega na nawiązywaniu kontaktów w trakcie całego procesu sprzedaży.

Podsumowanie

Należy pamiętać, że social selling to nie tylko zamieszczanie produktów na platformach społecznościowych i czekanie na sprzedaż. Chodzi w nim o siłę sieci społecznościowych: dialogi w mediach społecznościowych, social proof, wymianę wskazówek, a przede wszystkim budowanie zaufania.

Klienci chcą bezpiecznej przestrzeni, w której mogą swobodnie zebrać wszystkie potrzebne im informacje w jednym miejscu, a Ty możesz im ją stworzyć!

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Artykuł
26.06.2023

Jakie są korzyści z wykorzystania Instagrama do budowania marki osobistej?

Julia Rybska

Julia Rybska

Specjalistka ds. kreacji contentu, Social media managerka
setugo.pl

Artykuł
31.05.2023

W grupie siła. Dlaczego warto obserwować własnych klientów na grupach w social mediach?

Mariola Barzyk-Libura

Mariola Barzyk-Libura

Business Unit Director, Product Owner
wszystko.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę