Media społecznościowe rozwijają się w zawrotnym tempie, stwarzając nowe możliwości sprzedaży dla przedsiębiorców z rynku e-commerce. Z racji tego, że miliardy osób spędzają godziny, przeglądając kanały w social mediach, serwisy te są potężnymi narzędziami do komunikacji z potencjalnymi klientami. Mając taką wiedzę, warto zadbać o swój social selling i potraktować go jako nowy kanał sprzedaży dla branży e-commerce.
Potencjał sprzedażowy mediów społecznościowych rośnie w siłę. Szacuje się, że do 2025 r. sprzedaż za pośrednictwem tego rodzaju kanałów na całym świecie prawie się potroi.
![customer journey](https://cdn.toponlineapp.pl/5942-Prognoza-wzrostu-wartosci-social-commerce-na-lata-2020-2026.png)
Czym jest social selling?
Social selling to praktyka polegająca na wykorzystywaniu kanałów mediów społecznościowych marki do łączenia się z potencjalnymi klientami, nawiązywania i utrzymywania z nimi kontaktu – w celu zwiększania sprzedaży. Zwiększa potencjał sprzedażowy poprzez dostarczanie wartości potencjalnym klientom. Przykładami działań z obrębu social sellingu jest odpowiadanie na pytania i komentarze, czy udostępnianie treści związanych ze swoją specjalizacją w mediach społecznościowych.
W przypadku social sellingu nie namawiamy odbiorców do kupna konkretnego produktu lub usług bezpośrednio, ale tworzymy przekaz, który buduje zaufanie (i pośrednio tworzy podstawy zakupu), np.:
- ,,Jestem gotów ci pomóc”,
- ,,Wiem, o czym mówię”,
- ,,Możesz mi zaufać".
Główne korzyści ze stosowania strategii social sellingu, to:
- nawiązywanie relacji, pomagających zbudować grupę zaufanych klientów,
- ciągły dostęp do informacji zwrotnej od klientów, co zwiększa wiedzę na temat wyzwań, jakie stoją przed Twoją marką,
- lepsze zrozumienie klientów i ich prawdziwych potrzeb,
- skrócenie procesów sprzedażowych.
Jak skutecznie prowadzić social selling?
Postaw na marketing treści. Działania te mogą obejmować m.in. udostępnianie artykułów branżowych. Na przykład, jeśli zajmujesz się modą i akcesoriami, możesz podzielić się swoimi przemyśleniami na temat tego, jak moda może być bardziej zrównoważona. Możesz także udostępniać blogi i filmy wideo, które zawierają więcej informacji o Twojej firmie i sposobie pracy – na przykład materiały zza kulis.
Angażuj się w posty w mediach społecznościowych. Dodawaj komentarze do postów innych osób, zwłaszcza jeśli są to obecni lub potencjalni klienci. Mogą to być po prostu zachęcające wiadomości lub możesz spróbować podzielić się przydatnymi wskazówkami i sugestiami.
Korzystaj z funkcji przesyłania wiadomości specyficznych dla danej platformy. LinkedIn jest tutaj oczywiście królem, ale jest on częściej używany do połączeń między firmami. Aby nawiązać kontakt z klientami swojego sklepu e-commerce, spróbuj skontaktować się poprzez komunikator Facebook Messenger i miej do zaoferowania coś namacalnego i wartościowego.
Kluczową kwestią jest tutaj to, że sprzedaż społecznościowa z pewnością nie polega na spamowaniu nieznajomych i niechcianymi wiadomościami. Pomyśl o tym jako o innym rodzaju marketingu w social mediach, który ma na celu tworzenie szybkiej sprzedaży i konwersji. Zamiast oczekiwać, że ktoś kliknie link i kupi, sprzedaż społecznościowa polega na nawiązywaniu kontaktów w trakcie całego procesu sprzedaży.
Podsumowanie
Należy pamiętać, że social selling to nie tylko zamieszczanie produktów na platformach społecznościowych i czekanie na sprzedaż. Chodzi w nim o siłę sieci społecznościowych: dialogi w mediach społecznościowych, social proof, wymianę wskazówek, a przede wszystkim budowanie zaufania.
Klienci chcą bezpiecznej przestrzeni, w której mogą swobodnie zebrać wszystkie potrzebne im informacje w jednym miejscu, a Ty możesz im ją stworzyć!