Przyszłość Digital Shelf – co nas czeka? Część II

Sprzedaż B2B
Robert Walkowski

Robert Walkowski

Digital Marketing Specialist
brandly360.com

Spekulacje na temat przyszłych trendów i innowacji w zarządzaniu digital shelf, takich jak wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość i inne.

Robotyzacja, personalizacja, tworzenie wartościowych powiązań i kolaboracji w prezentacji produktów i budowaniu rekomendacji zakupu użytkownikowi oraz wykorzystanie AI – to tylko część zjawisk, które już dziś mają wpływ na zarządzanie cyfrową półką. W I części naszego artykułu rozwijamy informacje na temat tych obszarów. Jednak dynamika zmian w e-commerce równa się dziś nowemu (innemu) poziomowi doświadczeń z produktem. Co wyznacza ten rodzaj doświadczeń?Przeczytaj w II części artykułu Brandly 360 i dowiedz się więcej o zarządzaniu digital shelf w wymiarze przyszłości.

Spis treści:

  1. Nowy poziom doświadczeń z produktem
  2. (Coraz bardziej) powszechny Internet rzeczy vs digital shelf
    1. Spersonalizowane doświadczenia dzięki IoT
    2. Automatyzacja i optymalizacja w e-commerce z IoT
    3. IoT jako narzędzie optymalizacji procesów logistycznych
  3. Co (u)kształtuje digital shelf?

Nowy poziom doświadczeń z produktem

Według Accenture rentowność w handlu detalicznym i hurtowym może być wyższa aż o 59% przy właściwym, optymalnym wykorzystaniu rozwiązań sztucznej inteligencji. Rola sztucznej inteligencji w zarządzaniu cyfrową półką jest ogromna i nie ogranicza się jedynie do gromadzenia i przetwarzania danych. Sztuczna inteligencja będzie obsługiwać klientów, dostarczając im odpowiednich informacji o cenie produktu, jego wyglądzie i funkcjach.

Immersyjne doświadczenia Klienta dzięki AR i VR

Firmy, wdrażając technologie rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR), umożliwiają swoim klientom interaktywne doświadczenia podczas przeglądania produktów online, co wiąże się z unikalnym, bardziej personalnym podejściem do klienta. Czym są rozszerzona rzeczywistość i wirtualna rzeczywistość? Rozszerzona rzeczywistość (AR, augmented reality) to technologia, która pozwala na nakładanie treści generowanych komputerowo, takich jak dźwięki, wideo, grafiki czy dane GPS, na rzeczywisty świat, przy zastosowaniu urządzeń typu smartfon czy specjalnie zaprojektowanych okular AR. Mimo że AR istnieje od lat 60. XX wieku, to dopiero w ostatnich latach stało się powszechne w handlu e-commerce i zyskuje na popularności zarówno wśród firm, jak i konsumentów. Z kolei VR (Wirtualna Rzeczywistość) jest uważana za immersyjną, przenosząc użytkownika w zupełnie odmienny świat, wyłączając go praktycznie z rzeczywistości. Użytkownik zakłada specjalne okulary, dzięki którym użytkownik trafia do wygenerowanego cyfrowo nowego otoczenia. Nie widzi otaczającej go rzeczywistości i pozostaje częścią nowego, wirtualnie wykreowanego świata.

Warto wiedzieć

Rentowność w handlu detalicznym i hurtowym może być wyższa aż o 59% przy właściwym, optymalnym wykorzystaniu rozwiązań sztucznej inteligencji.

VR i AR jako narzędzia wspomagające decyzje zakupowe

Niewątpliwie technologie AR i VR dostarczają informacje, dzięki którym klient lepiej poznaje produkt i podejmuje bardziej świadome decyzje zakupowe. Wszystko wskazuje na to, że możliwości te będą naturalnie rozwijane, aby tworzyć sieć powiązań między różnymi kanałami sprzedaży e-commerce i budować unikalne doświadczenia klienta na każdym z punktów styku.

Wirtualne przymierzalnie i ich wpływ na e-commerce

Co więcej, da się zauważyć, że np. wirtualne przymierzalnie produktów, zwłaszcza w branżach modowych, sprzyjają przemyślanym zakupom. To z kolei przekłada się na mniejszą liczbę notowanych zwrotów w e-commerce, ponieważ komfort oglądania i wizualizacji produktu równa się bezpieczeństwu.

3D i VR jako nowa jakość prezentacji produktów

Wizualizacja produktów 3D wprowadza zatem nową jakość wyboru w przestrzeni zakupów online. VR w kontekście zarządzania cyfrową półką to rozwiązanie, które wciąga klienta w podróż, pozwalając mu zobaczyć, jak będzie wyglądać pokój pomalowany na różowo czy zielono, a także doświadczyć tego wrażenia.

Przyszłość AR i VR w zarządzaniu digital shelf

Wywołując emocje u klienta, sklep, producent i sprzedawca angażują konsumenta w atrakcyjną grę, w której doświadcza różnych emocji. W takiej sytuacji podejmowanie decyzji zakupowych staje się znacznie łatwiejsze. Przyszłość tych form prezentacji na cyfrowej półce będzie naturalnie ewoluować wraz z rozwojem technologii i automatyzacją obsługi klienta.

Gromadzenie danych i personalizacja w e-commerce

Będzie to również związane z kontrolą jakości dostarczanych klientom informacji, takich jak opisy produktów, zdjęcia i filmy. Tym, co jest ściśle skorelowane z powyższym, pozostaje kwestia budowania przewagi konkurencyjnej wobec innych sprzedawców przy wykorzystaniu technologii. Gromadzenie danych, w także pozyskanych w procesie interakcji z klientami, stanowi wartościowy element zarządzania cyfrową półką.

Przewaga personalizacji w doświadczeniach zakupowych

Ponownie warto podkreślić, że jakość spersonalizowanych i unikalnych danych oraz możliwość ich przetwarzania pozwalają nie tylko lepiej zrozumieć klienta, ale również efektywniej adresować jego potrzeby. Zwłaszcza że zgodnie z międzynarodowym badaniem przeprowadzonym przez Harris Poll, 51% przedstawicieli pokolenia Z potwierdza, że jest zainteresowanych doświadczeniami zakupowymi w rzeczywistości rozszerzonej (AR).

Warto wiedzieć

51% przedstawicieli pokolenia Z potwierdza, że jest zainteresowanych doświadczeniami zakupowymi w rzeczywistości rozszerzonej (AR).

(Coraz bardziej) powszechny Internet rzeczy vs digital shelf

Internet Rzeczy (Internet of Things, IoT) pozwala monitorować dane i informacje o digital shelf. Produkt, wyposażony w czujnik, przesyła informacje o stanie zapasów, dacie ważności, temperaturze przychowywania itp., co tworzy sieć powiązań na wysokim poziomie.

Spersonalizowane doświadczenia dzięki IoT

Jakie daje możliwości? Znamiennie, że zarządzanie digital shelf w obszarze wykorzystania technologii IoT to dostarczanie użytkownikom skontekstualizowanych i wysoce spersonalizowanych doświadczeń, a więc budowanie większego zaangażowania kupujących.

Automatyzacja i optymalizacja w e-commerce z IoT

Można przywołać tutaj Amazon i używanie przycisku DASH. Sieć powiązanych ze sobą inteligentnych urządzeń mogła informować (bez udziału człowieka i trapienia go myśleniem o ewentualnych potrzebach) o braku kawy w ekspresie, proszku w pralce, czy kapsułek do mycia w zmywarce (i choć sprzedaż zakończono, przykład wykorzystanie technologii sprzed prawie dekady pokazuje jej potencjał). Potencjał importu danych do sprzedawcy pomaga zaopiekować problemy związane z usterkami czy reklamacją (to sprzyja optymalizacji kosztów poprzez przewidywanie ewentualnych problemów, ulepszanie produktów i szybsze załatwienie procesu obsługi). Czujniki GPS w urządzeniach z kolei to informacja na wypadek kradzieży czy utraty, która również ułatwia reakcję sklepu.

IoT jako narzędzie optymalizacji procesów logistycznych

Niewątpliwie da się, się zauważyć, że technologia nie tylko oszczędza czas kupującego, ale wpływa na optymalizację czasu oraz zarządzanie dostawami z punktu widzenia e-commerce. Warto zauważyć, że urządzenia posiadające czujniki IoT oraz wyposażone w znaczniki RFID (Radio-frequency identification) dają informację zwrotną o statusie wysyłanych i przychodzących przesyłek. Tego rodzaju dane pozwalają na zarządzanie dostawami w czasie rzeczywistym – to sprzyja budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Co (u)kształtuje digital shelf?

Jak będzie kształtować się przyszłość digital shelf? Bez wątpienia, jej naturę już teraz kształtują rozwijające się technologie, procesy automatyzacji i robotyzacji. To tylko część czynników, które obecnie wpływają na e-commerce i przyszłość cyfrowej półki. W dynamicznym otoczeniu tych zmian, narzędzia monitorujące poziom i zasoby digital shelf (jak Brandly360), a także kompleksowo adresujące potrzeby rynku zakupów (zarówno od strony marki, jak i sklepu internetowego, w obszarze informacji o cenach w konkurencyjnych ofertach, czy w platformach marketplace), dostępności produktów oraz ich prezentacji (w tym opisie, cechach, i logistyce zamówień), stają się kluczowymi elementami budowania spójnej i konkurencyjnej przewagi. Digital shelf, z uwagi na swoją wielowymiarowość, wymaga strategicznego podejścia oraz szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe.

Źródła

https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/06/Dyrektor-e-Commerce-Roku-2023-cz2-Liderzy-o-przyszlosci-rynku-small-2.pdf

https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/aktualnosci/pl-pl/2023/wrzesien/jak-generatywna-sztuczna-inteligencja-zmieni-handel-i-uslugi/

https://300gospodarka.pl/explainer/przyszlosc-e-commerce-sztuczna-inteligencja-personalizacja-i-odroczone-platnosci

Pokolenia Z i X chcą robić zakupy przy wsparciu AI - PRNews.pl

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
01.01.2024

Q-commerce: rewolucja w szybkich dostawach

Miłosz Nowakowski

Miłosz Nowakowski

Sales Director
brandly360.com

Artykuł
25.12.2023

Dlaczego warto zadbać o jakość opisów w e-commerce? 5 niepodważalnych argumentów

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę