W raporcie Dyrektor e-Commerce Roku 2023. Część II Liderzy o przyszłości rynku wydanym przez e-Izbę Gospodarki Elektronicznej, wśród tzw. czynników wzrostu mających warunkować przyszłość i kierunek rozwoju, wymieniono cyfrową półkę. Niewątpliwie digital shelf, wraz ze swoją złożonością i strategicznym zarządzaniem, staje się niezwykle ważnym elementem w kontekście wielowymiarowej sprzedaży w e-commerce. Dlaczego?
Obecnie mamy do czynienia z modelem sprzedaży omnichannel, który zakłada kolaborację i istnienie powiązań, wielowymiarowość. W ramach cyfrowej półki, na stronach sklepów internetowych, w sieci, kanałach promocji w mediach społecznościowych i na platformach marketplace, a także w przypadku sprzedaży przez telefon i w punktach stacjonarnych, obserwujemy istnienie systemu naczyń połączonych. Zarządzanie tymi punktami kontaktu, komunikacją, ofertami i cenami ma bezpośredni wpływ na współczynnik konwersji i doświadczenie zakupowe klienta. Jak zatem będzie wyglądać przyszłość digital shelf? Sprawdź w I części artykułu Brandly360.
Spis treści
- Reaguj dynamicznie na zmiany w cyfrowej półce dzięki sztucznej inteligencji
- Innowacyjność i adaptacja w zarządzaniu digital shelf
- Tworzenie wartościowych rekomendacji produktowych
- Budowanie przewagi konkurencyjnej za pomocą AI
- Robotyzacja jako przyszłość cyfrowej półki
- Spraw, aby klient był w centrum! Czy personalizacja zmieni(a) e-commerce?
- Personalizacja i jej wpływ na zaangażowanie Klienta
- Wykorzystanie historii zachowań i mediów społecznościowych
- Wpływ na wielowymiarową prezentację produktów.
Reaguj dynamicznie na zmiany w cyfrowej półce dzięki sztucznej inteligencji
Ewolucja cyfrowej półki jest ściśle związana z postępującym rozwojem technologii. Jak wynika z raportu Mastercard Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji, badającego wpływ AI na kierunki rozwoju biznesu oraz handlu, 50% reprezentantów firm wskazało, że wykorzystuje sztuczną inteligencję, korzystając z jej wsparcia chociaż w jednej aplikacji biznesowej.
Trend postępuje szybko.
Innowacyjność i adaptacja w zarządzaniu digital shelf
To, co jest innowacyjne, e-commerce chłonie i dynamicznie dostosowuje. Nikogo już nie dziwi fakt, że w zarządzaniu cyfrową półką sztuczna inteligencja oraz wsparcie AI odgrywają znaczącą rolę. Algorytmy dzięki zaawansowanym mechanizmom gromadzenia i przetwarzania danych (precyzyjnie i szybko) pomagają monitorować zawartość cyfrowej półki. To przyczynia się do optymalizacji cen (monitorowanie promocji i reklam).
Tworzenie wartościowych rekomendacji produktowych
Zastosowanie AI obejmuje także tworzenie wartościowych rekomendacji produktowych, które opierają się na rzeczywistych połączeniach. Sztuczna inteligencja może również wspierać monitoring logistyki i zapasów magazynowych, optymalizując procesy.
Budowanie przewagi konkurencyjnej za pomocą AI
Niewątpliwie AI w e-commerce sprzyja budowaniu przewagi konkurencyjnej na cyfrowej półce. Na rynku, w którym decydujące są strategiczne i szybkie decyzje, sztuczna inteligencja, gromadząc cenne informacje, stanowi narzędzie, dzięki któremu można sprawnie reagować na działania konkurencji (zarówno w kontekście kształtowania oferty, jak w budowaniu wartościowych działań marketingowych i analizie ich efektywności).
Robotyzacja jako przyszłość cyfrowej półki
Równolegle warto zauważyć, że automatyzacja tych działań i wsparcie sztucznej inteligencji to nie jedyne możliwości. Kierunkiem przyszłości staje się także robotyzacja cyfrowej półki. Roboty mogą bowiem przejmować obsługę klientów, pomagać w czynnościach kompletowania i dodawania produktów. Mogą także zajmować się monitorowaniem sklepów stacjonarnych, wyposażone w sensory i kamery, będą sprawdzać ofertę. Te same działania mogą realizować w dużych magazynach e-commerce. To z kolei przyczynia się do optymalizacji czasu pracy i redukcji kosztów.
Warto wiedzieć
Jak wynika z raportu Mastercard Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji, badającego wpływ AI na kierunki rozwoju biznesu oraz handlu, 50% reprezentantów firm wskazało, że wykorzystuje sztuczną inteligencję, korzystając z jej wsparcia chociaż w jednej aplikacji biznesowej.
Spraw, aby klient był w centrum! Czy personalizacja zmieni(a) e-commerce?
Personalizacja to obecnie jeden z ważniejszych elementów przy zarządzaniu cyfrową półką. Dlaczego? Badania pokazują, że konsumenci kupują o 48% więcej, jeśli pod uwagę będzie wzięty dotychczasowy kontekst i obszar ich zachowań. To szczególnie istotne dla przyszłości zarządzania digital shelf, bo optymalizacja doświadczeń klienta jest ściśle powiązana z analizą sentymentu jego zachowań w przyszłych procesach zakupowych.
Personalizacja i jej wpływ na zaangażowanie Klienta
Wywołanie u klienta wrażenia, że coś jest przeznaczone, dedykowane tylko dla niego, dostosowanie treści do potrzeb użytkownika, wyświetlanie rekomendacji produktowych właściwych i powiązanych z potrzebami klienta, będzie wpływało też na jego przyszłe zaangażowanie. W tym obszarze sprawdzą się wszelkiego rodzaju:
- rekomendacje na kartach produktów (za sprawą AI powiązane semantycznie z zakupami),
- rekomendacje w koszyku zakupowym, pozwalające zwiększyć naturalnie jego wartość.
Wykorzystanie historii zachowań i mediów społecznościowych
Obecnie można już analizować historię zachowań użytkownika na stronie (i wyświetlić także spersonalizowany widok strony głównej sklepu z odpowiednio dobraną ofertą i komunikatem), jego poprzednie transakcje, preferowane formy płatności oraz pogłębiać ten profil o dane pochodzące z mediów społecznościowych. W kontekście zarządzania digital shelf i intencjonalnego wpływania na personalny charakter doświadczenia zakupowego w e-commerce stosuje także np. pokazywanie stacjonarnego miejsca odbioru towaru w najbliższej lokalizacji.
Wpływ na wielowymiarową prezentację produktów
Biorąc pod uwagę, że digital shelf (a więc cyfrowa półka) to wielowymiarowa prezentacja, odnosząca się i do stron www, i do mediów społecznościowych, marketplace’ów oraz sprzedaży omnichannel, wszelkie personalne elementy, jak odpowiednio stargetowane komunikaty (w tym e-maile oparte o indywidualne preferencje zbadane przez AI czy segmentacja potencjalnych klientów w reklamach, oparta o unikalne dane – coraz częściej dostarczane z większą precyzją) będą naturalnie ewoluowały.
A e-commerce będzie dążyć do tworzenia unikalnego doświadczenia zakupowego, np. choćby angażowanie asystentów konsumenta opartych na sztucznej inteligencji lub wykorzystywać ewoluujące już znane strategie (np. głosową obsługę Klienta i rozwijanie tego typu interakcji także w czasie rzeczywistym, czego przykładem jest znany Google Assistant).
Przyszłość digital shelf w kontekście rozwoju personalizacji to większa, oparta o AI, selektywność ofert i dostarczenie contentu, który adresuje potrzebę zakupową użytkownika.
Warto wiedzieć
Badania pokazują, że konsumenci kupują o 48% więcej, jeśli pod uwagę będzie wzięty dotychczasowy kontekst i obszar ich zachowań.
Źródła:
Pokolenia Z i X chcą robić zakupy przy wsparciu AI - PRNews.pl