Przewodnik po Headless E-commerce

UX w sklepie internetowym
Anthony Komarov

Anthony Komarov

CEO, Founder
b2storefront.com

Cyfrowy świat nieustannie ewoluuje – 30 lat temu nikt nie mógł przewidzieć, że będziemy robić zakupy przez małe, świecące, trzymane w dłoni prostokąty, będąc połączonymi z ogólnoświatową siecią informacji. Cóż, może kilku wizjonerów technologii wiedziało o tym, ale reszta świata znacznie wolniej nadrabiała zaległości.

Gdy pojawia się nowa technologia, chcesz być przygotowany na przyszłość — cokolwiek ona przyniesie. Headless eCommerce to rewolucja w zarządzaniu i dostarczaniu treści. Stworzony po to, aby uprościć często skomplikowany proces budowy i prowadzenia sklepu internetowego. Jest to rozwiązanie, które firmy będą coraz częściej wprowadzać, aby zaoszczędzić pieniądze, czas i się rozwijać.

Jeśli chcesz zrobić pierwszy krok w kierunku zabezpieczenia swojego sklepu na przyszłość, zapoznaj się z technologią headless.

Rewolucja headless eCommerce

Ponieważ zakupy i sprzedaż online zmieniają się, właściciele sklepów potrzebują coraz większej elastyczności, jeśli chodzi o wygląd i funkcjonowanie sklepu. Klienci oczekują, że sklepy zapewnią bezproblemową obsługę, a sprzedawcy internetowi są pod większą niż kiedykolwiek presją, aby im to dostarczyć. Od szybkiego ładowania po bezproblemowe płatności, sklep internetowy musi dać coś więcej niż tylko sprzedawany produkt – czyli zapewniać płynny proces zakupowy od A do Z.

Projekt Twojego sklepu zależy od możliwości platformy lub aplikacji, a zmiany mogą być skomplikowane lub czasami wręcz niemożliwe. Ponieważ funkcjonalność backendu i projekt frontendu są ze sobą powiązane, właściciele sklepów internetowych walczą o to, aby ich sklep wyglądał i działał dokładnie tak, jak chcą. Jednak, ze względu na ograniczenia tych platform, czasem implementacja konkretnych rozwiązań jest po prostu niemożliwa.

Ale czy na pewno niemożliwa?

Dzięki technologii headless eCommerce, możemy omijać ograniczenia platform sklepowych, które dawniej jeszcze wydawały się niemożliwe do pokonania. Od teraz konkretne problemy i ograniczenia platform takich jak Shopify, BigCommerce, Magento czy innych, nie muszą być już blokadą przed dalszym rozwojem sklepu. Sprzedawcy mogą stworzyć wielofunkcyjną witrynę, która pasuje do ich wizji sklepu, a jednocześnie oferuje wszystkie pożądane funkcje.

Jak działa headless eCommerce i dlaczego jest rozwiązaniem na wszelkie ograniczenia?

Headless to oddzielenie funkcjonalności backendu (czyli silnika sklepu internetowego, platformy) od wyglądu - frontendu.

Dzięki temu zabiegowi, uzyskujemy znacznie większą elastyczność w zakresie tego, w jakiej formie będziemy prezentować nasza ofertę użytkownikom ale nie tylko. Technologia headless pozwala nam również na znacznie więcej, niż tylko oddzielenie warstwy wizualnej od warstwy logicznej, Twojego sklepu internetowego.

Korzyści z użycia technologii headless

  1. Niezależność
  2. Dzięki oddzieleniu warstwy wizualnej Twojej aplikacji jesteś znacznie lepiej przygotowany na wszelkiego typu migracje pomiędzy platformami sklepowymi. Od teraz, nie musisz się obawiać, że migracja na przykład pomiędzy Shopify a BigCommerce, będzie wymagała stworzenia Twojego sklepu od zera. Jeśli korzystasz z takich narzędzi jak np. B2Storefront, który zapewnia integracje z tymi platformami, możesz w łatwy sposób migrować swój sklep pomiędzy tymi platformami, bez potrzeby programowania wyglądu sklepu od nowa.

  3. Usuwanie ograniczeń
  4. Jeśli posiadasz swój sklep na platformach takich jak np. Shopify, Shoper, BigCommerce czy jakikolwiek inny SaaS, kojarzysz pewnie, że każda z tych platform ma swoje ograniczenia. Dla przykładu w Shopify, możesz stworzyć tylko 100 wariantów w ramach jednego produktu. O ile może to wydawać się dużo, to dla produktów które są konfigurowalne, limit 100 wariantów może być zdecydowanie za mały. W takim przypadku technologia headless może przyjść z pomocą i rozwiązać ten problem na co najmniej kilka sposób - na przykład poprzez “wirtualne” produkty łączone później w jedną całość, albo tworząc wirtualne warianty, których nie trzymasz bezpośrednio w samym Shopify.

    Takich ograniczeń można wymienić znacznie, znacznie więcej, w ramach Shopify jak i wszystkich innych platform.

  5. Szybkość działania
  6. Tradycyjne sklepy internetowe oparte na platformach takich jak Magento, Shopify, WooCommerce czy PrestaShop działają w tradycyjnym modelu ładowania poszczególnych podstron. Oznacza to, że każde kliknięcie w jakikolwiek link, powoduje że przeglądarka wysyła sygnał do serwera z prośbą o przygotowanie tej następnej strony i pokazanie jej użytkownikowi. W technologii headless natomiast, możliwe jest znaczne przyspieszenie tego procesu. Dla przykładu B2Storefront, który działa w technologii headless, generuje wszystkie podstrony (strony produktów, kategorii) jeszcze przed tym jak użytkownik wejdzie na stronę. Dzięki temu, w momencie gdy klient trafia na stronę sklepu i kliknie on w jakikolwiek odnośnik, na przykład do strony produktu, to przeglądarka ma tą stronę zapisaną i przygotowaną, zanim użytkownik klinie w link. Tym samym, przechodzenie pomiędzy poszczególnymi podstronami jest bardzo płynne i praktycznie natychmiastowe.

  7. Zintegrowany marketing
  8. W dzisiejszym świecie opartym na wizerunku i treści ważna jest spójność contentu, który serwujesz klientom. Zintegrowanie treści reklam z witryną nie jest takie proste. Oto przykład:

    Prowadzisz kampanię na Instagramie i potencjalny klient klika Twoją reklamę. Chcesz, aby został przeniesiony na landing page utworzony specjalnie dla tej kampanii. Nie tak szybko! Jeśli korzystasz z Shopify, masz pecha, ponieważ Shopify Ci na to nie pozwoli. Ale dzięki headless możesz nie tylko tworzyć strony dla konkretnych kampanii, ale także publikować treści w dowolnym miejscu. Ta sama reklama na Instagramie może być opublikowana na smartwatchu, tablecie, komputerze stacjonarnym lub smart TV. Klienci oczekują od marki spójności, niezależnie od tego, czy przeglądają internet na telefonie komórkowym, czy laptopie, przy użyciu przeglądarki Chrome lub Safari. Nawet jeśli nie są świadomi specyfiki marketingu, szybko zauważają, czy to co im serwujesz jest spójne. Ujednolicona treść i dobry UX stawiają Twoją markę ponad konkurencją, co ma swoje odzwierciedlenie w lojalności klientów, do sprzedaży i sprzedaży krzyżowej oraz w wynikach.

    Technologia headless przynosi jeszcze wiele innych korzyści, których nie sposób wymienić w ramach jednego artykułu. Nie mniej, należy pamiętać, że zawsze kiedy programista Ci mówi, że coś jest niemożliwe do wykonania w ramach danej platformy, to na pewno istnieje na to jakiś sposób w ramach technologii headless.

Jak zacząć z headless eCommerce?

Przede wszystkim należy zacząć od tego, czy Twoja platforma sklepowa jest gotowa na przyjęcie tej technologii. Aby zacząć tworzyć sklep w oparciu o headless eCommerce, twoja platforma sklepowa musi udostępniać API do komunikacji pomiędzy obiema częściami - frontendem i backendem.

Aktualnie większość platform sklepowych jest na to przygotowana. Jeśli korzystasz z takich systemów jak Magento, PrestaShop, Shopify, BigCommerce, Swell to na pewno możesz zacząć korzystać z headless już teraz.

Kolejnym krokiem jest wybranie systemu, który ułatwi Ci sprawniejszy i szybszy start. Systemy takie nazywają się “storefrontami” i istnieje co najmniej kilka rozwiązań na rynku. Część z nich jest przeznaczona dla zaawansowanych programistów, np. VueStorefront a część, jest przygotowana pod kątem początkujących programistów np. B2Storefront.

Przy wyborze platformy, warto kierować się również tym jakie dodatkowe benefity oferuje każde z tych rozwiązań. Takim istotnym benefitem, może być na przykład to, czy silnik oferuje jakiś darmowy szablon sklepu na start, dzięki czemu będziesz miał bazę, na której można się oprzeć, w kontekście budowania swojego własnego sklepu.

Podsumowanie

W przypadku technologii headless najtrudniejszy jest sam start. Dlatego warto skorzystać z wiedzy innych, bardziej doświadczonych osób. Istnieją grupy na Facebooku typu Jamstack eCommerce albo Jamstack Polska, na których można znaleźć masę wiedzy na temat narzędzi headless.

Mimo trudnego startu warto jednak podjąć się tego wyzwania. Po wdrożeniu nowej warstwy frontendu uzyskasz wysoką konwersję, błyskawiczną i markową obsługę, która służy jako przewaga nad konkurencją.

Twoi klienci zapamiętają wyjątkowe wrażenia z zakupów, Twój zespół merchandisingowy i internetowy doceni elastyczność, a cały wygląd Twojej witryny przeniesie przychody na wyższy poziom.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę