Promocja sklepu, a artykuły sponsorowane – jak robić to dobrze i się nie sparzyć?

Marketing w e-commerce
Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

W moim poprzednim artykule omawiałem podstawy niezbędne do tworzenia treści na własną rękę w sklepie internetowym – czy to na blogu, czy też w innych miejscach, takich jak opisy kategorii czy produktów. Teraz czas wejść na wyższy poziom, a mianowicie na promocję poza własnymi kanałami. Skoro trzymamy się już copywritingu internetowego, to logicznym, kolejnym krokiem, są artykuły sponsorowane. O co w tym wszystkim chodzi i jak skutecznie podejść do tematu? Wyjaśnię już za chwilę w moim krótkim poradniku na dobry początek!

Spis treści:

  1. Czym właściwie są artykuły sponsorowane?
  2. Gdzie szukać miejsc dla artykułów sponsorowanych?
  3. Kiedy publikować artykuły sponsorowane?
  4. Ile kosztują artykuły sponsorowane?
  5. Jak „ugryźć” artykuł sponsorowany jeszcze przed jego napisaniem?
  6. Sponsorowany nie znaczy gorszy

Czym właściwie są artykuły sponsorowane?

To teksty, które z założenia mają promować Twój e-commerce na innych stronach internetowych, takich jak portale lokalne, tematyczne i branżowe. Wiążę się to oczywiście z poniesieniem dodatkowych kosztów. Jednak dobry wpis zewnętrzny może zdziałać wiele dobrego, więc zwrot z inwestycji będzie widoczny na różnych polach.

Artykuły sponsorowane powinny być nieodłączną częścią Twojej strategii contentowej. Ich kolejnym plusem jest to, że mają wiele wspólnego z reklamą natywną, czyli treściami lokowanymi w dowolnym medium. Wówczas są one spójne z np. linią programową redakcji, wartościami, które wyznaje i oczywiście tematyką strony. Czytelnik nie rozpozna w nich bijącej po oczach, nachalnej reklamy. Zazwyczaj naturalnie wkomponowują się w portal – wyglądają zgodnie z jego stylistyką.

Warto wiedzieć

Artykuły sponsorowane nazywane są np. publikacjami zewnętrznymi czy content publishingiem. Możesz je znaleźć również poza internetem, przede wszystkim w branżowych, specjalistycznych czasopismach drukowanych.

Jak widzisz, z pełną pewnością można stwierdzić, że dobry artykuł sponsorowany swoim tematem zaciekawi odbiorców, w zawartości merytorycznej będzie prezentował coś więcej niż ogólniki (które można znaleźć wszędzie), a użyte „pióro” nie będzie odstawało jakością od innych wpisów na danej stronie. Jedyny kruczek to fakt, że Twoja publikacja musi być oznaczona jako opłacona/sponsorowana, czyli pochodząca „z zewnątrz”. Wymagane jest to w polskim ustawodawstwie w wielu różnych aktach prawnych, m.in. w Prawie prasowym czy Ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jednak nie musisz się bać, bo dopisek wskazujący reklamę zazwyczaj nie bije po oczach, a przy wysokiej jakości treści tym bardziej nie będzie odbierany jako faux pas.

Gdzie szukać miejsc dla artykułów sponsorowanych?

Jeśli masz już wygospodarowany budżet, najprostszym sposobem będzie wykupienie publikacji na platformach contentowych, takich jak WhitePress czy Linkhouse.

Warto wiedzieć

Ostateczny koszt publikacji wykupionej dzięki platformie contentowej na pewno będzie większy niż samodzielne wyszukiwanie portali, ich analiza, a następnie negocjowanie z redakcją.

Wyborem takiego outsourcingu zyskujesz czas i coś jeszcze. Chodzi o możliwość kontroli nad swoim tekstem – możesz do niego wnosić uwagi i poprawki przed oficjalnym udostępnieniem, a także pilnować deadline’ów. Ponadto pobranie faktury z systemu to już tylko formalność. Jesteś bardziej klientem, a nie stroną, która musi pilnować wszystkich etapów.

Dodatkowo na takich platformach użyjesz intuicyjnej wyszukiwarki z filtrami zawężającymi wyniki m.in. według:

  • wysokości oferty,
  • tematyki,
  • skali/wielkości portalu,
  • ruchu na docelowej stronie,
  • innych czynników związanych z działaniami dotyczącymi pozycjonowania – w tym przede wszystkim z link buildingiem wpływającym na witrynę Twojego sklepu.

Kiedy publikować artykuły sponsorowane?

To zależy. Nie ma jednakowych wytycznych dla każdej branży. Święta, ważne wydarzenia czy rocznice wiążące się z promocjami – jak nietrudno się domyślić, jest wiele uniwersalnych okazji, które dopasujesz je do swojego sklepu.

Warto wiedzieć

W internecie znajdziesz tzw. kalendarze świąt nietypowych, a także marketingowe„ściągi” wskazujące ciekawe okresy promocyjne w ciągu roku. Możesz je wytypować do reklamowania swojego e-sklepu i przyciągania ruchu.

Gdy zdecydujesz się na akcję promocyjną lub rabatową, pamiętaj, żeby skoordynować wszystkie działania sprzedażowe oraz marketingowe ze sobą, np. reklamy, newslettery, mailingi czy posty w social mediach. Niezbędne jest też przetestowanie, czy wszelkie automatyzacje w sklepie są prawidłowo ustawione i użytkownik będzie mógł z nich w pełni korzystać.

Ile kosztują artykuły sponsorowane?

Nie ma też sugerowanej i idealnej ceny za artykuł sponsorowany. Wszystko zależy m.in. od:

  • dokładnego miejsca publikacji,
  • tematyki,
  • długości tekstu,
  • żywotności wpisu,
  • oraz – często – kilkudziesięciu innych zmiennych dostępnych na danej platformie content publishingowej.

Warto wiedzieć

Rozpiętość cen za artykuł waha się od kilkudziesięciu-kilkuset złotych (portale lokalne, miejskie, małe witryny tematyczne), do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych (portale ogólnopolskie, ogólnotematyczne i branżowe). Limitem jest Twój budżet.

Jeśli nie zdecydujesz się stworzyć tekstu samodzielnie, pomoc copywritera będzie kosztować minimum kilkaset złotych za dobry artykuł.

Jak „ugryźć” artykuł sponsorowany jeszcze przed jego napisaniem?

  1. Publikacja powinna powstać ze spojrzenia z… lotu ptaka. Musisz szerzej zastanowić się nad tematyką i potencjalnym copywritingiem. Zrób krok do tyłu i weź głęboki wdech za każdym razem, gdy napiszesz lub zobaczysz coś podobnego do: „W naszym sklepie…”. W samej treści nie możesz dążyć do nachalnego promowania swojej marki. Nie chodzi o podkreślanie wad czy ewentualnych braków, ale ważne, żeby po prostu nie zakrzywiać oraz nie nadinterpretować rzeczywistości. Taki artykuł nie powinien być jak kolejny dyplom do powieszenia koło prezesowskiej gablotki, a być efektywną promocją i wsparciem Twojego e-commerce’a
  2. Stosuj język korzyści. Pokaż to, co faktycznie dajesz klientowi, jakie problemy rozwiązujesz, a nie to, co myślisz, że powinien wiedzieć o produkcie czy usłudze.
  3. Warto wiedzieć

    Żeby szybko i łatwo wdrożyć język korzyści w życie, użyj formuł oraz modeli copywriterskich, np. takich jak: CEZAKO (Cecha-Zaleta-Korzyść), AIDA – (Uwaga-Zainteresowanie-Pożądanie-Działanie; ang. Attention-Interest-Desire-Action), czy KISS (ang. Keep ItSimple,Stupid).

  4. Postaw na wąski temat. Opisz case’a konkretnie, wyczerpująco, bez lania wody. Skup się na problemie, który będziesz w stanie rozwiązać w jednym tekście – na takim poziomie, żeby czytelnik wiedział wszystko, co niezbędne do zakupu właśnie u Ciebie.
  5. Staraj się dążyć do przekazywania wiedzy w jak najbardziej bezstronny i obiektywny sposób. Wpis sponsorowany nie oznacza konieczności przepisywania instrukcji obsługi czy też zachwalania produktu, w co drugim zdaniu. Zmień myślenie, odwróć schemat – niech Twoja oferta będzie dopełnieniem, „kropką”, a nie podmiotem.
  6. Nie zastanawiaj się, na ile znaków powinien być artykuł i ile dokładnie ma kosztować. To nie może być Twoim ograniczeniem na samym początku.Nie pisz tekstu z myślą TYLKO o spełnieniu konkretnych wymagań portalu, który jest wg Ciebie strzałem w dziesiątkę. Miejsce publikacji możesz zmienić, a lepiej wyczerpać temat niż mieć wpis, który się nie przełoży na KPI.

Sponsorowany nie znaczy gorszy

Artykuły sponsorowane to temat rzeka. Dodatkowo w tym przypadku naprawdę mocno liczy się jakość i nie warto podchodzić do nich ilościowo. Ten rodzaj contentu szczególnie można rozpatrywać oraz rozkładać na czynniki pierwsze na różne sposoby – pod kątem pozycjonowania, brand marketingu czy pozyskiwania leadów sprzedażowych, jednocześnie wyznaczając różne cele. Pamiętaj, że jeśli chodzi o artykuły sponsorowane, lepiej pytać: „Kiedy zacząć?”, a nie „Czy warto je publikować i czy to dla mnie?”.

Z tego artykułu dowiedziałeś/-aś się:

  • Dlaczego warto zainwestować czas i pieniądze w artykuły sponsorowane
  • Jak szybko znaleźć miejsce do publikacji wpisów powiązanych z Twoim sklepem internetowym
  • Według jakich podstawowych kryteriów wybierać konkretne portale do współpracy
  • Jak określić najlepszy moment na termin publikacji oraz ile powinna ona kosztować
  • W jaki sposób podejść do celu powstania i warstwy merytorycznej artykułu

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę