Poznaj 8 zasad dobrego UX writingu

Analiza sklepu i UX
Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
kuzniatresci.pl

Jest niedzielne leniwe popołudnie. Przeglądasz od niechcenia stronę sklepu internetowego oferującego śmieszne skarpetki. W ogóle ich nie potrzebujesz, ale jednak korci Cię, żeby sprawić sobie prezent i mieć temat do żartów ze współpracownikami i znajomymi. Wybierasz idealną parę i chcesz przejść do kasy. Jednak niezrozumiałe menu nawigacyjne sprawia, że zaczynasz się gubić w gąszczu opcji i widoków. W końcu poirytowany niemogący znaleźć kasy zwyczajnie porzucasz koszyk i złorzeczysz, że gdyby mieli normalnie ogarnięty UX i microcopy, to nie straciliby klienta. A dobry UX writing to nie fizyka jądrowa.

UX writing, czyli właściwie co?

UX Writing to krótkie i zwięzłe wiadomości do użytkownika w formie instrukcji, komentarzy i wskazówek, dzięki którym może sprawnie poruszać się po interfejsie sklepów, aplikacji i innych produktów cyfrowych.

Istnieje szereg zasad, którymi kierują się designerzy, UX-owcy i copywriterzy tworzący wspólnie intuicyjne i wygodne w interakcji interfejsy. Dzięki wzajemnej pracy są w stanie ograniczyć „tarcie” między produktem a użytkownikiem, ułatwiając zakupy, dostarczając przyjemne doświadczenia i sprawiając, że obsługa interfejsu staje się dziecinnie prosta.

Skupmy się jednak na wąskim zakresie UX designu, jakim jest UX writing, często nazywany również microcopy. Jak tworzyć zrozumiałe komunikaty, które ograniczą liczbę porzuconych koszyków i skonfundowanych użytkowników?

8 zasad dobrego UX writingu

Podczas tworzenia microcopy pamiętaj o kilku kluczowych zasadach.

Proste komunikaty pozbawione abstrakcji

Twórz proste komunikaty, które nie dadzą użytkownikowi pola do nadmiernej interpretacji. Microcopy musi być konkretne, pozbawione abstrakcji i zrozumiałe dla jak najszerszej grupy użytkowników.

Komunikacja inkluzywna

Wyeliminuj komunikaty, które poprzez sposób zwracania się do użytkownika mogą wykluczać różne grupy społeczne (głównie ze względu na płeć). Microcopy musi być tworzone w duchu inkluzywności.

Brak branżowego żargonu i skrótów myślowych

Unikaj branżowego żargonu i skrótów myślowych. Pamiętaj, że z interfejsu sklepu korzystać będą osoby o różnym poziomie znajomości branży. Dostosuj poziom komunikacji do laików.

Spójność komunikacyjna

Zadbaj o spójność komunikacyjną. UX writing musi być spójny w każdym punkcie styku użytkownika z interfejsem oraz poza nim. Stosuj spójne słownictwo, nie używaj niezrozumiałych synonimów i zadbaj o to, aby microcopy było tworzone zgodnie z ton of voice marki. Przyda Ci się również style guide, czyli przewodnik redakcyjny stanowiący bazę wiedzy dotyczącą pisania i formatowania treści.

Microcopy tworzone z myślą o użytkownikach

Pamiętaj o problemach i potrzebach docelowej grupy odbiorców. Twórz komunikaty, które są dla nich użyteczne, jasno wskazują ścieżkę do rozwiązania ich problemów oraz osiągnięcia celów. Za wszelką cenę unikaj lania wody i wychwalania swojej oferty.

Dobry komunikat to krótki komunikat

Mniej znaczy więcej. Copywriting to sztuka eliminacji słów, nie ich produkcji. Podobnie jest z UX writingiem. Jeśli możesz przekazać coś jeszcze bardziej zwięzłym komunikatem – zrób to.

Odwrócona piramida

Pamiętaj o zasadzie odwróconej piramidy. Najważniejsze informacje podawaj na samym początku, a te najmniej ważne na końcu. Dzięki temu zadbasz o użyteczność treści i zapewnisz użytkownikowi łatwy dostęp do komunikatów, które są dla niego najbardziej wartościowe.

Formatowanie treści z myślą o użytkownikach mobilnych

Formatuj treść z myślą o użytkownikach mobilnych. Pamiętaj, że ekrany smartfonów są kilkukrotnie węższe od ekranów komputerów. Z tego też względu pojedyncze akapity nie powinny mieć większej objętości, niż 6 linijek na smartfonie. Zdanie nie powinno składać się z więcej niż ok. 20 wyrazów, a jedna linijka nie powinna być dłuższa niż 10-15 wyrazów. Tworząc krótkie zdania zamknięte w kilkunastowyrazowych wierszach i paro linijkowych akapitach, zapewnisz użytkownikowi możliwość łatwego skanowania i przyswajania treści.

Dobrze ogarnięty UX writing zapewni Ci większą konwersję

Proste, intuicyjne i zrozumiałe komunikaty ułatwią użytkownikom nawigację po Twoim sklepie internetowym. Microcopy nie jest domeną wyłącznie aplikacji i zdecydowanie warto stosować zasady UX writingu wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z masowym odbiorcą.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
19.09.2022

Dlaczego warto tworzyć MVP w e-commerce

Marek Kich

Marek Kich

CEO & Podcaster (Sztuka e-Commerce)
satisfly.co

Artykuł
12.09.2022

Czemu użytkownicy klikają nieklikalne? Znajdź odpowiedź w danych

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę