Kluczowe wskaźniki (KPI) dla e-commerce – najbardziej aktualne dane + źródła [czerwiec 2019]

Analiza sklepu i UX
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

W zdecydowanej większości małych i średnich biznesów na koniec miesiąca liczy się to, ile zysku zostaje w portfelu po opłaceniu wszystkich kosztów.

Niezależnie od tego, gdy tylko zaczynamy szukać sposobów na poprawienie wyników, najszybciej jest zajrzeć do statystyk i popatrzeć na kluczowe wskaźniki dotyczące wyników sklepu, marketingu, ruchu na stronie, konwersji czy samej sprzedaży.

Skąd jednak mamy wiedzieć, czy konwersja w sklepie internetowym na poziomie 2% to dobry wynik?

Albo jeżeli uzyskujemy więcej przychodów z ruchu organicznego niż bezpośredniego, to jak to się ma do ogólnych wyników innych firm z naszej branży?

Lub gdy dopiero zaczynamy – jakie parametry sprzedaży przyjąć, żeby nie założyć sobie zbyt optymistycznego scenariusza i nie przestrzelić z prognozami, by później się niemiło rozczarować?

Z pomocą w takiej sytuacji przychodzą nam kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators, w skrócie KPI).

W celu ułatwienia życia Czytelnikom eKomercyjnie.pl w zdobywaniu odpowiedzi na powyższe pytania (i wiele innych), przygotowałem obszerną listę wskaźników dostosowanych do branży e-commerce, wraz z podaniem źródeł.

Jest to zestaw najbardziej aktualnych danych, do których dotarłem w czerwcu 2019 roku. Jeżeli tylko pojawią nowe informacje czy parametry, będę aktualizował ten materiał.

Pamiętajcie jednak, że poniższe benchmarki to tylko ogólna mapa / drogowskaz, gdy wyruszamy w drogę zwaną sprzedażą internetową czy szukamy sposobów na optymalizację.

Przykładowo, jeden ze sklepów obsługiwanych w mojej firmie IMKER logistyka ma konwersję na poziomie 21,20% za ostatnie trzy miesiące. To  wymyka się przedstawionym poniżej normom, ale gdy popatrzy się na dodatkowe informacje – bardzo ograniczony ruch na stronie wynikający z bardzo precyzyjnego kierowania reklam do grup odbiorców + miesięczne przychody nieprzekraczające 5 tys. złotych – dostajemy odpowiedź, jak to jest w ogóle możliwe.

Czyli podsumowując, warto popatrzeć na poniższe dane, odnieść je do całości swojego biznesu i dopiero później wyciągać wnioski.

Desktop vs Mobile vs Tablet

Na jakich urządzeniach najczęściej szukamy informacji o produktach?

  • Mobile: 53%
  • Desktop: 37%
  • Tablet: 10%

Na jakich urządzeniach najczęściej dokonywane są zakupy?

  • Desktop: 56%
  • Mobile: 26%
  • Tablet: 12%

Źródła ruchu w witrynach sprzedażowych

Które kanały marketingowe generują najwięcej ruchu w witrynach sprzedażowych?

  • Ruch organiczny: 43%
  • Płatne wyniki wyszukiwania: 18%
  • Wejścia bezpośrednie: 20%
  • Ruch polecany: 7%
  • Sociale: 5%
  • Email: 4%
  • Inne: 3%
  • Display: 1%

Które kanały marketingowe generują najwięcej przychodów?

  • Ruch organiczny: 38%
  • Wejścia bezpośrednie: 19%
  • Płatne wyniki wyszukiwania: 18%
  • Ruch polecany: 17%
  • Email: 4%
  • Social: 2%
  • Display: 0%
  • Inne: 2%

Ile razy dany użytkownik średnio ogląda stronę przed dokonaniem zakupu?

Ważne! Te dane nie obejmują wielu urządzeń (cross-device), czyli ścieżki konwersji, które udało się sprawdzić dotyczącą jednego urządzenia. Ścieżki mogą być dłuższe i bardziej skomplikowane od poniższych wytycznych.

Średnia liczba kliknięć do dokonania zakupu:

Średnia liczba dni do dokonania zakupu:

Pozostałe parametry stron sprzedażowych:

  • Średni czas spędzany na stronie: 3 minuty 1 sekunda
  • Średnia liczba stron na sesję: 5
  • Średni współczynnik odrzuceń: 41%
  • Średni czas ładowania stron: 6,8 sekundy
  • Średni czas odpowiedzi serwera: 0,97 sekundy

System operacyjny używany przez użytkowników (analiza danych pod kątem wizyt):

  • iOS – 45,38%
  • Windows – 23,48%
  • Android – 19,82%
  • Macintosh – 9,15%
  • Linux – 1,51%
  • Chrome OS – 0,63%
  • Windows Phone – 0,04%

Współczynnik konwersji w branży e-commerce:

Współczynnik konwersji w zależności od urządzenia:

  • Desktop – 4,84%
  • Tablet – 4,06%
  • Smartfon – 2,25%

% dodań produktów do koszyka w zależności od urządzenia:

  • Desktop – 12,91%
  • Tablet – 11,80%
  • Smartfon – 10,40%

1,7% – średni współczynnik konwersji e-commerce

Współczynnik konwersji w zależności od kraju:

W Europie współczynnik konwersji (1,51%) jest ogólnie większy, niż w Stanach Zjednoczonych (1,37%), jednak to Wielka Brytania odpowiada za największą różnicę (1,78%).

W poszczególnych krajach wygląda to następująco:

Konwersja w zależności od kanału marketingowego (średnia):

  • Ruch polecany: 5.44%
  • Email: 5.32%
  • Wejścia bezpośrednie: 2.16%
  • Ruch organiczny: 2.08%
  • Google Ads: 1,42%
  • Facebook: 0,93%
  • Sociale: 0.74%

Średnia wartość zamówienia:

  • Źródło 1: 98,21 USD = około 373,20 zł
  • Źródło 2: 121.76 EUR = około 517,48 zł

Średnia wartość zamówienia w zależności od kanału marketingowego:

  • Wejścia bezpośrednie: 103,51 USD
  • Email: 101,54 USD
  • Wejścia z wyszukiwarek: 90,20 USD
  • Sociale: 78,30 USD

Porzucenia koszyka:

69.57% – średni, aktualny poziom porzuceń koszyka przez użytkowników

Główne powody porzuceń koszyka w sklepach internetowych:

  • 58,6% – tylko przeglądałem / przeglądałam i nie byłem gotowy / gotowa na zakup
  • 55% – dodatkowe koszty są zbyt wysokie (dostawa, prowizje, podatki)
  • 34% – strona wymaga założenia konta
  • 26% – zbyt długa, skomplikowana ścieżka zakupowa
  • 21% – koszty dostawy pokazywane dopiero w koszyku
  • 17% – nie zaufałem stronie z podaniem swoich danych (karty kredytowej)
  • 17% – strona miała błędy, nie działała
  • 16% – dostawa byłaby zbyt wolna
  • 11% – polityka zwrotów nie była przyjazna
  • 6% – zbyt mało sposobów płatności

Źródła powyższych danych:

Zebranie powyższych informacji nie byłoby możliwe, gdyby nie autorzy badań i opracowań, którzy zdecydowali się opublikować swoje dane publicznie.

Wszystkie dane pochodzą z następujących źródeł – polecam zapoznanie się ze wszystkimi:

 

Reklama

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.05.2022

ROI, ROAS… czas na ROR w Twoim e-commerce!

Marcelina Lipska

Marcelina Lipska

CEO, Digital Marketing Consultant & Strategist
f1brand.pl

Artykuł
21.04.2022

5 sposobów na optymalizację customer journey

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę