Jak zautomatyzować social media swojego sklepu? Część 1: Triki dotyczące publikacji i bazy danych

Edukacja i rozwój osobisty w e-commerce AI w sklepie internetowym
Julia Czarniak

Julia Czarniak

CEO & Head of Customer Success
nocodework.io

Jakiś czas temu w naszej firmie postanowiliśmy zacząć działać na poważnie z mediami społecznościowymi. Samo tworzenie treści okazało się przyjemne, natomiast najbardziej irytowało nas przełączanie się z narzędzia na narzędzie za każdym razem, kiedy chcieliśmy dodać post. Musieliśmy też pamiętać o datach publikacji.
Stwierdziliśmy, że tak się nie da pracować i zaczęliśmy szukać rozwiązania.

Zaczęliśmy od publikacji postów z jednego miejsca, poprzez łączenie i integrowanie różnych narzędzi ze sobą.

Aktualnie nasze treści na wszystkie Social Media znajdują się w jednej tabeli, w której planujemy, tworzymy, a nawet wstecznie zmieniamy treści. Pozwala nam to bardzo niskim kosztem z zachowaniem efektywności prowadzić Social Media bez spędzania nad tym kilkudziesięciu godzin w miesiącu.

W tym artykule pokażę Ci, że ty też możesz tak działać.

  1. Narzędzia do publikacji w Social Media - dlaczego warto je wykorzystać?
  2. Bazy danych treści na Social Media
  3. Połączenie i automatyzacja
  4. Co dalej?
  5. Podsumowanie

Narzędzia do publikacji w Social Media - dlaczego warto je wykorzystać?

Pierwszym krokiem w naszych poszukiwaniach bardziej efektywnego sposobu na tworzenie w Social Mediach było znalezienie rozwiązania na konieczność przełączania się pomiędzy graficznymi interfejsami różnych kanałów społecznościowych.

Warto wiedzieć

Po obszernym researchu zdecydowaliśmy się na korzystanie z Buffera, który okazał się najbardziej ekonomiczną opcją - przy podłączeniu maksymalnie 3 kanałów jest on bezpłatny.

interfejs Buffera

Jak widzicie, Buffer pozwala nam z poziomu jednego kalendarza tworzyć posty na różne platformy Social Media. Dzięki temu możemy w łatwy sposób zarządzać wszystkimi treściami, które powinny zostać opublikowane w ramach naszych działań marketingowych.

Ważne

Dzięki takim narzędziom jak Buffer możemy zaplanować publikację nawet kilka tygodni w przód, co pozwala na lepszą kontrolę nad publikacjami oraz możliwość stworzenia ich raz na jakiś czas.

Oprócz Buffera możemy skorzystać jeszcze z Publer.io lub Hottsuite - te aplikacje działają na takiej samej zasadzie jak Buffer. Najlepszą opcją jest przetestowanie każdego z nich i wybranie takiego, który najbardziej Ci odpowiada.

Bazy danych treści na Social Media

Kiedy zaczęliśmy korzystać z Buffera, poczuliśmy, że chcemy iść o krok dalej - mieć wszystkie posty w jednej tabeli tak, by móc kontrolować wszystko to, co zostanie opublikowane, ale także to, co już opublikowaliśmy.

Wiedzieliśmy, że takie podejście pomoże nam w redystrybucji treści, w recyklingu tego, co już stworzyliśmy na inne platformy oraz w lepszym i bardziej długodystansowym planowaniu contentu.

Testując różne opcje baz danych, które mogłyby sprawdzić się w takiej roli, wybraliśmy dwie z nich, które są do tego najlepsze.

  1. Airtable
  2. W branży no-code nazywamy go Excelem na sterydach. Działa naprawdę podobnie do znanego wszystkim arkusza kalkulacyjnego, a jednocześnie pozwala na stworzenie relacyjnych baz danych oraz automatyzacji, przy okazji zachwycając przejrzystym designem.

    Pozwala na stworzenie różnych widoków, statusów, a nawet przycisków wywołujących konkretne działania.

    interfejs airtable

    Możliwe jest także stworzenie różnych widoków, w tym widoku kalendarza, który pomaga w zaplanowaniu kolejności i dni publikacji.

    interfejs w airtable

  3. Notion
  4. Notion działa bardzo podobnie do Airtable, jednak jego głównym przeznaczeniem jest tworzenie notatek, a od pewnego czasu zarządzanie zadaniami. Stworzenie analogicznej tabeli i odpowiednich widoków jest bardziej czasochłonne, ale równie łatwe jak w Airtable.

    interfejs w notion

    Notion będzie świetnym rozwiązaniem, jeśli na co dzień korzystacie z niego jako aplikacji do zadań, bądź miejsca na firmowe Wiki. W innych przypadkach polecamy skorzystać z Airtable.

Połączenie i automatyzacja

Ostatnim krokiem było stworzenie połączenia pomiędzy Airtable, w którym zarządzamy wszystkimi treściami, a Bufferem, który te treści publikuje

W tym celu wykorzystaliśmy narzędzie Make.com, w którym stworzyliśmy scenariusz, wyłapujący wszystkie posty, które były już gotowe do publikacji. Ta automatyzacja sama zbiera wszystkie elementy publikacji - treść, datę publikacji, hashtagi, grafiki - z Airtable i przerzuca je do Buffera, planując wpisy na różnych Social Mediach.

Tak wygląda najprostsza wersja takiego scenariusza.

interfejs narzędzia Make.com

Uwaga

Widzimy, że na niektórych Social Mediach publikowanie przez Buffera i inne tego typu aplikacje może mieć wpływ na obcięcie zasięgów. Z tego powodu polecamy podłączanie się bezpośrednio do API danej platformy, bez korzystania z pośredników.

Z doświadczenia wiemy, że działanie automatyzacji ciężko sobie wyobrazić czytając sam opis, więc zdecydowaliśmy się nagrać to, jak przykładowo może działać taka automatyzacja. Są to oczywiście przykładowe dane i połączenia, stworzone na potrzeby tego artykułu.

Co dalej?

Jak to często bywa w przypadku wdrażania automatyzacji, kiedy skończy się wdrażać jeden proces i efekty automatyzacji stają się widoczne, chce się więcej.

Tak też było w naszym przypadku i w przypadku naszych klientów. Zaczęliśmy wspólnie zastanawiać się, jak jeszcze moglibyśmy usprawnić proces tworzenia contentu. Wspólnie doszliśmy do dwóch rzeczy, które istotnie wpłynęły na ten proces.

Poniżej przedstawiłam te elementy bardzo skrótowo, ponieważ każdemu z nich poświęcimy osobny wpis, rozwijający zagadnienie.

  1. Wykorzystanie Chat-GPT
  2. W procesie tworzenia treści dodaliśmy kilka kroków, w których pomaga nam słynny Chat-GPT4.

    Warto wiedzieć

    Jeśli korzystacie regularnie z Czatu-GPT i zależy Wam na jak najlepszych odpowiedziach, to po kilku tysiącach zapytań do wersji 3, 3.5 i 4 rekomendujemy Czat-GPT 4.

    Jest to między innymi:

    • wymyślanie nagłówków
    • burza mózgów nad tematami publikacji
    • stworzenie spisu treści/tematów do konkretnej publikacji
    • dodawanie emoji do gotowych wpisów
    • tłumaczenie tekstów na różne języki

    Nigdy nie tworzymy procesów, w których posty na Social Media wypuszczane są w pełni automatycznie, bez zupełnego udziału człowieka. Naszym zdaniem niedopuszczalne jest publikowanie contentu wytworzonego przez AI, bez sprawdzenia treści przez człowieka.

    Ważne

    Pamiętajcie, że Czat-GPT i inne modele tego typu najlepiej sprawdzają się przy transformowaniu tekstów i ich odpowiedzi mogą zawierać merytoryczne błędy. Może on być natomiast wsparciem i dobrym startem do stworzenia czegoś nowego.

  3. Automatyczne generowanie grafik
  4. Jest to kolejna automatyzacja, o którą można rozbudować proces publikowania treści. Za pomocą narzędzia EasyBanner (tutaj specjalne podziękowania dla twórców - Adama Gospodarczyka i Grzegorza Roga) uzupełniamy przygotowane wcześniej szablony grafik o różne zmienne - tytuły, grafiki czy zdjęcia.

    Tak przygotowane grafiki służą jako zdjęcia do postów czy miniatury do filmów na YouTube. Możliwości są praktycznie nieograniczone. Można tak zautomatyzować, chociażby tworzenie zdjęć produktowych.

    Dzięki automatyzacji tworzenia grafik, możemy jednym kliknięciem przegenerować wszystkie grafiki, które do tej pory zrobiliśmy i np. podmienić logo, które uległo zmianie. Mamy także możliwość edycji wszystkich poprzednio opublikowanych treści, więc ta zmieniona grafika z Airtable zmieniana jest także w poście, do którego była dołączona.

Podsumowanie

Dzięki wdrożeniu tej jednej małej automatyzacji zarówno my, jak i nasi klienci, jesteśmy w stanie skrócić czas potrzebny na opublikowanie jednego wpisu na social media kilkukrotnie.

Dzięki temu rozwiązaniu widzimy też, że coraz częściej treści na social mediach stają się bardziej przemyślane i napakowane merytoryką.

Dużo łatwiej jest także wykorzystywać już raz stworzone treści i publikować je w dopasowanej do poszczególnych platform formie.

Pamiętajcie, że kluczem jest dobra strategia marketingowa i skupienie się na trafianiu do odpowiedniej grupy ludzi, jednak taka automatyzacja pomagająca tworzyć i publikować na Social Media pomaga skupić się na tworzeniu treści.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
27.12.2023

Zarządzanie social media – 5 narzędzi AI, które odświeżą Twój content

Julia Rybska

Julia Rybska

Specjalistka ds. kreacji contentu, Social media managerka
setugo.pl

Artykuł
20.12.2023

Znaczenie logistyki w e-commerce. Czy logistyka może być narzędziem do budowania konkurencyjnej przewagi?

Magdalena Hajduga

Magdalena Hajduga

Head of Business Development
w Alsendo

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę