Jak zautomatyzować social media swojego sklepu? Część 2: Sekretne sposoby na automatyczne generowanie grafik

AI w sklepie internetowym
Mikołaj Brunka

Mikołaj Brunka

CEO & Head of Technology
nocodework.io

W naszym poprzednim artykule Jak zautomatyzować social media swojego sklepu? Część 1: Triki dotyczące publikacji i bazy danych opowiedzieliśmy o narzędziach i sposobach na zautomatyzowanie publikacji treści na Social Media. Tak, jak obiecaliśmy poprzednim razem, w tym wpisie pochylimy się nad kwestią automatycznego generowania grafik na Social Media - zarówno miniaturek do filmików jak i grafik do postów.

Pokażemy Wam narzędzia i rozwiązania, dzięki którym nie będziecie musieli za każdym razem odpalać Canvy, czy Photoshopa, kiedy publikujecie na Waszych social mediach.

Ważne

Ta automatyzacja jest rozwinięciem tej pokazanej w poprzednim wpisie, ale równie dobrze może zostać wykorzystana samodzielnie, bez zautomatyzowanej publikacji.

Spis treści:

  1. Jakie grafiki warto generować automatycznie
  2. Najlepsze narzędzia do automatyzacji grafik
  3. Jak zautomatyzować generowanie grafik
  4. Spięcie automatycznych grafik z publikacjami
  5. Podsumowanie

Jakie grafiki warto generować automatycznie

Zanim zaczniemy automatyzować grafiki, musimy najpierw przemyśleć to, co do tej pory opublikowaliśmy.

Do automatyzacji nadają się te grafiki, które mają pewien powtarzalny schemat, układ. Poniżej przykład takich grafik:

grafiki artykułów na ekomercyjnie

Są to grafiki publikowane na social mediach Ekomercyjnie. Jak widzicie, jest tu kilka różnych schematów tworzenia grafiki. Są one jednak powtarzalne, więc można byłoby je zautomatyzować.

Jeśli do tej pory nie mieliście powtarzalności w waszych grafikach, jest to dobry moment, by się na tym zastanowić. Mimo powtarzalności możemy zmieniać poprzez automatyzację wiele elementów takiej grafiki, przez co zachowujemy różnorodność, a jednocześnie spójność naszych grafik.

Warto zapamiętać

W skrócie możemy określić 3 cechy grafiki, którą warto zautomatyzować:

  1. Jest tworzona cyklicznie
  2. Wygenerowanie jej zabiera więcej niż 5-10 min (łącznie z odpalaniem narzędzi, pobieraniem jej i wrzuceniem na Social Media)
  3. Składa się z powtarzalnej struktury

Najlepsze narzędzia do automatyzacji grafik

Na rynku dostępne jest wiele narzędzi, które pozwalają nam tworzyć grafiki automatycznie lub półautomatycznie.

API Template

Spośród 3 narzędzi, które chcę wam dzisiaj pokazać API Template to jedyne narzędzie, które ma darmowy plan. Pozwala on na wykonanie 50 grafik w miesiącu za darmo. Jest też najtańszym narzędziem biorąc pod uwagę plany płatne, natomiast obsługuje on generację jedynie grafik i pdfów.

API Template interfejs

Bannerbear

Banerbear oprócz generacji grafik i pdfów oferuje także generacje automatycznych wideo. Pozwala on na wygenerowanie filmów, w których możemy ukryć zmienne takie jak tytuł, nazwa firmy czy logo, które mogą automatycznie się zmieniać. Jest najbardziej popularnym, ale zarazem najdroższym tego typu rozwiązaniem dostępnym na rynku.

Bannerbear interfejs

Placid

Placid ma takie same funkcjonalności jak poprzednik, o którym pisałem, natomiast jest jego tańszym odpowiednikiem. Nie jest tak popularny na rynku. Również pozwala na tworzenie zarówno grafik jak i pdfów oraz wideo, ze zmiennymi które można zautomatyzować.

Placid interfejs

Jak zautomatyzować generowanie grafik

Aktualnie automatyzacja grafik przy pomocy każdego z 3 wyżej wymienionych przeze mnie narzędzi wygląda praktycznie tak samo. Jeszcze do niedawna, żeby zautomatyzować taką grafikę, trzeba było mieć wiedzę dotyczącą HTML-a i CSS-a.

W tym momencie grafika tworzona jest przy pomocy interfejsu, w którym po prostu wyklikujemy konkretne elementy. Mamy więc naszą grafikę, którą do tej pory używaliśmy (bierzemy sobie jedną przykładową, obojętnie którą) i tworzymy ją od podstaw w jednej z aplikacji, na którą się zdecydowaliśmy.

Podczas tworzenia grafiki ustalamy, które elementy są stałe, a które podlegają zmianie. Jest to bardzo istotne, ponieważ właśnie to te wybrane elementy będziemy potem zmieniać przy pomocy automatyzacji. To one staną się naszymi zmiennymi, które będziemy wprowadzać do tamplate’u.

W momencie, w którym mamy gotowy szablon w naszej aplikacji, przechodzimy do Airtable lub Notion i tworzymy kolumny odpowiadające zmiennym z naszej grafiki. Pamiętajmy o tym, że część elementów na grafice to tekst, a część to zdjęcia lub grafiki więc musimy wprowadzić odpowiednie rodzaje danych również w Airtable czy Notion.

Następnie tworzymy scenariusz w Make.com, który spina nam aplikacje do automatyzacji grafik z naszą bazą danych. Po odpowiednim spięciu tych narzędzi jesteśmy w stanie jednym przyciskiem wygenerować grafikę z wcześniej przygotowanego kompletu wraz z elementami, które wprowadzamy bezpośrednio do bazy danych.

Wiem, że dla części z was może brzmieć to dość enigmatycznie i mocno zagmatwanie, dlatego przygotowałem wideo, w którym pokazuję krok po kroku, jak wygląda taki proces. Mam nadzieję, że to pomoże wam lepiej zrozumieć, w jaki sposób automatyzacja generowanej grafik może pomóc wam w waszej codzienności.

Spięcie automatycznych grafik z publikacjami

Automatyczne generowanie grafik to automatyzacja, która w naturalny sposób rozbudowuje to, co pokazaliśmy poprzednim artykule:Jak zautomatyzować social media swojego sklepu? Część 1: Triki dotyczące publikacji i bazy danych.

W Airtable czy Notion, które mamy przygotowane do automatycznej publikacji, musimy dołożyć dodatkowe kolumny odpowiadające automatyzacji generowania grafik, które przed chwilą pokazywałem.

W takim przypadku zamiast grafiki wrzucanej ręcznie, która potem jest używana do wygenerowania posta, używamy grafiki, które została wygenerowana automatycznie.

Podsumowanie

Podsumowując generowanie grafik na social media w tym grafik do postów czy miniatur do filmów na Youtube, Tiktok czy Instagramy Reels to świetny proces, który można z łatwością zautomatyzować.

Należy jednak pamiętać, żeby przed automatyzacją jakiejkolwiek grafiki zastanowić się, czy jest ona powtarzalna, czy jej stworzenie zajmuje minimalnie 5 minut i czy wykonujemy ją cyklicznie.

Jest wiele opcji, które pozwala zautomatyzować generowanie grafik, jednak jak w przypadku wszystkich narzędzi należy je przetestować i wybrać takie, które najbardziej odpowiada Waszemu sposobowi działania.

Zapamiętaj

Pamiętajcie także, że samo używanie narzędzi tego typu to nie wszystko. Do optymalnego zautomatyzowania procesu potrzebujecie jeszcze bazy danych oraz Make.com, które pozwolą Wam w jeszcze prostszy sposób generować wasze grafiki za pomocą jednego kliknięcia.

Przy dobrze wykonanych grafikach, które są przyjemne dla oka odbiorcy i powodują wzrost zasięgów waszych treści, taka automatyzacja może okazać się naprawdę dużą oszczędnością czasu i pieniędzy a przy tym możliwością, żeby udoskonalić swoje treści.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
27.12.2023

Zarządzanie social media – 5 narzędzi AI, które odświeżą Twój content

Julia Rybska

Julia Rybska

Specjalistka ds. kreacji contentu, Social media managerka
setugo.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę