Jak poradzić sobie z porzuconymi koszykami? – infografika

Analiza sklepu i UX
Ekomercyjnie

Dawid Marut

conversionvoodoo.comChyba każdy z właścicieli sklepów internetowych ma ten sam problem do rozwiązania – klienci porzucający koszyk. Co zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji? Okazuje się, że czasem wystarczy tylko odrobina pracy, aby obniżyć % osób rezygnujących z zakupów w Waszym sklepie. O pomysłach i sposobach walki z porzuconymi koszykami opowiada infografika, jaką przygotowali specjaliści z zachodniej firmy ConversionVoodoo.

Z porzuconym koszykiem mamy do czynienia wtedy, kiedy klient wrzuci produkty do e-wózka i nie przejdzie do procesu zamawiania lub przejdzie do procesu, ale go nie zakończy. Według badań współczynnik porzuceń potrafi wynieść AŻ pomiędzy 55 a 75%.

Co jest głównym powodem takich zachowań? Okazuje się, że ponad 56% konsumentów wrzuca rzeczy do koszyka z dwóch powodów. Po pierwsze chcą sprawdzić, jakie są koszty dostawy. Po drugie -chcą zostawić swój koszyk na później (np. gdy otrzymają wypłatę). Co możemy zrobić, aby przekonać taką osobę do zakończenia zakupów? Wyślijmy mu maila z przypomnieniem i ofertą pomocy przy finalizacji zakupów. Tak robi zavvi.com, tak robi amazon.com. Pozwólmy również, aby nasz system przetrzymywał w pamięci jak najdłużej koszyki kupujących. Dzięki temu nawet po 2- 3 tygodniach wracająca osoba będzie mogla zakupić wybrane wcześniej produkty.

Kolejnym powodem, z którego porzucane są koszyki, to brak zaufania do sprzedającego. Tylko 65% sklepów posiada informacje o szyfrowanych połączeniach podczas finalizacji zamówień. Wystarczy tylko zdobyć zaufanie kupującego poprzez odpowiednie eksponowanie informacji o certyfikatach, udostępnić opinie zadowolonych konsumentów i w widocznym miejscu zostawić nasze dane kontaktowe. Te proste kroki sprawią, iż potencjalny nabywca może bardziej nam zaufać.

Kolejna rzeczą mającą wpływ na zamówienia jest zbyt skomplikowany proces zamawiana produktów. Średnio zawiera się on na prawie 6 stronach, to za dużo. Skupmy się na tym, aby otrzymać od kupującego podstawowe, potrzebne do realizacji zamówienia informacje i zamieści je na 1 lub 2 stronach. To wystarczy.

Dlaczego klienci nie zakładają kont w sklepach internetowych? Ponieważ 40% z nich uważa, że otrzyma od nas SPAM. Aby pozyskać tych kupujących wystarczy zrobić możliwość zakupienia towarów w naszym e-sklepie bez konieczności rejestracji.

Następne dwa powody porzucania koszyka, to zbyt długi lub nie do końca dobrze opisany czas dostawy oraz same koszty dostawy. W pierwszym przypadku skupmy się na podaniu jasnej informacji, w drugim zaoferujmy darmową dostawę, lub wprowadźmy jedną stałą stawkę za przesyłkę. Okazuje się, bowiem, że 93% kupujących dokłada do koszyka więcej produktów, gdy koszt dostawy jest niższy, a 55% nie kończy zakupów właśnie z jego powodu.

Ostatnim czynnikiem, jaki ma wpływ na zakupy są zwroty. Sprawmy, aby kupujący nie bał się naszej polityki reklamacyjnej. Im bardziej ona skomplikowana i enigmatyczna, tym bardziej możemy być pewni, że kupujący nie zrobi u nas zakupów. Zmieńmy to jak najszybciej.

Jak widać na infografice, którą zamieściliśmy poniżej nie trzeba dużo pracy, aby przekonać klienta do zakończenia zakupu w naszym sklepie. I pamiętajcie – klient, który wrzucił już produkty do koszyka wraca do nas częściej i dokańcza zakup, niż ten, który nie zrobił tego wcale.

ShoppingCartInfographic

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
16.11.2022

Siedem wskazówek UX, które musisz wdrożyć w swoim sklepie przed Black Friday (oraz każdą inną kampanią krótkoterminową)

Anna Karcz-Czajkowska

Anna Karcz-Czajkowska

Założycielka agencji badawczo-konsultingowej
jcd.pl

Artykuł
14.11.2022

Czy każdy sklep internetowy musi inwestować w technologię PWA?

Łukasz Plutecki

Łukasz Plutecki

CEO
atomstore.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę