Z analizy aplikacji catNapoleon.com wynika, że w grudniu na fan page’ach serwisów e-commerce pojawiło się trzy razy więcej aktywnych fanów niż w poprzednich tygodniach. Użytkownicy Facebooka najchętniej komentują i „lubią” informacje o nowych produktach w okolicach godz. 11.00. Najbardziej ruchliwym dniem jest z kolei czwartek.
Facebook jest dla branży e-commerce coraz ważniejszym kanałem komunikacji z użytkownikami. Największy polski fan page promujący markę posiada serwis aukcyjny Allegro – polubiło go już ponad 609 tys. fanów. Analizując aktywność w branży e-commerce wzięliśmy pod uwagę 65 wiodących stron. Aplikacja catNapoleon.com wzięła pod lupę 24 185 postów, 88 192 komentarzy i 353 115 „lajków”.
Z analizy zebranych danych wynika, że internauci najchętniej komentują i klikają „lubię to” o godzinie 11. To istotna informacja dla moderatorów stron o tej tematyce. Ta wzmożona aktywność może wynikać z faktu, że administratorzy fan page’y najchętniej dodają wpisy na Facebooku o godz. 10 i ruch na stronach jest inicjowany właśnie przez nich. Wskazywać może na to także stosunek postów administratorów do wpisów fanów: 19 250 do 4 935.
W przypadku branży e-commerce wyraźnie widać, że strony żyją głównie w trakcie godzin pracy lub nauki. Ruch przygasa w trakcie dojazdu do domu i wieczorem znowu nieco wzrasta.
Gdy spojrzymy na aktywność użytkowników w ciągu tygodnia, zauważymy, że branża e-commerce na Facebooku żyje w czasie tygodnia pracy (od poniedziałku do piątku). Największy ruch (wpisy, komentarze, „lubię to”) na stronach obserwowany jest w czwartki.
Wpływ na wzmożony ruch na Facebooku miały także świąteczne wyprawy po zakupy. Z analizy catNapoleon.com wynika, że w grudniu na stronach e-commerce pojawiło się więcej aktywnych użytkowników. Między 1. a 16. grudnia na badanych fan page’ach było ich 41 991. Tymczasem, między 13. a 30. listopada było ich trzy razy mniej, bo 12 730. Zmianę (choć nie tak drastyczną) widać także, gdy porównamy dłuższe odcinki czasu (19.11 – 18.12.2011 w stosunku do 20.10 – 18.11.2011), tu proporcja aktywnych fanów wynosi 54 115 do 37 540.
Wciąż niekwestionowanym liderem w kategorii e-commerce jest Allegro, choć najwięcej dzieje się na fan page’u stosunkowo małego deezee.pl. Poniższa tabela przedstawia zestawienie 10 największych fan page’y należących do serwisów branżowych.
„Pierwsza pozycja Allegro w zestawieniu nie dziwi – są ku temu przynajmniej dwa powody. Po pierwsze, Allegro rozpoczęła aktywne działania na Facebooku jako jedna z pierwszych dużych firm z branży e-commerce. Po drugie, to największy z graczy e-commerce w Polsce, a świadomość marki jest bardzo wysoka. Allegro reklamuje się w telewizji, prowadzi działania PR-owe, jest znane nawet osobom nie kupującym w internecie. Oczywiście taka popularność ma także swoją cenę – w przypadku każdej większej awarii, czy też zmiany w serwisie nie znajdującej uznania w oczach użytkowników (redesign serwisu, nowe cenniki, itp.), można z całą pewnością liczyć na adekwatną do nastrojów Allegrowiczów reakcję na stronie serwisu na Facebooku” – mówi Marta Szczepańska, dyrektor strategiczny agencji Socializer.
„Kluczem do sukcesu Empik.com oraz zlotewyprzedaze.pl jest z kolei marka i dobry produkt, bądź asortyment produktów (bardzo szeroki w przypadku Empik.com i specjalizacja wokół marek luksusowych Złotych Wyprzedaży)” – dodaje specjalistka od social mediów.
„Trudno jest zbudować zasięg w przypadku firm e-commerce, dystrybuujących bardzo niszowe, specjalistyczne lub nie budzące emocji użytkowników produkty, choć współczynniki zaangażowania bywają zapewne znacznie wyższe na stronach małych, wyspecjalizowanych sklepów skupiających hobbystów. W przypadku Empik.com, na popularność strony oraz zaangażowanie użytkowników wpływa nie tylko bardzo szeroka oferta, ale też długofalowe planowanie działań, którymi sklep próbuje odpowiedzieć na pojawiające się okresowo potrzeby użytkowników” – wyjaśnia Marta Szczepańska.