Enhanced Ecommerce, czyli ulepszone Google Analytics dla sklepów

UX w sklepie internetowym
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

google-analytics-logoW maju 2014 Google wypuściło funkcjonalność Enhanced Ecommerce (Ulepszone E-commerce). Moduł dedykowany jest witrynom prowadzącym sprzedaż online i pozwala bardziej szczegółowo niż dotychczasowy, analizować dane zakupowe oraz zachowania użytkowników w sklepach internetowych. Przyjrzyjmy się zatem zmianom oraz nowym możliwościom.

Należy jednak pamiętać, że korzystanie z Google Analytics Enhanced Ecommerce wymaga:

  • wprowadzenia w witrynie Universal Analytics (najnowsza wersja kodu; analytics.js),
  • użycia wtyczki ec.js do otagowania witryny,
  • włączenia Ulepszonego E-commerce dla indywidualnych widoków danych.

Menu w Google Analytics zostało rozbudowane o pozycje związane z analizą zakupów oraz sekcję marketingu.

ecommerce-menu-change

Ogółem (overview):

Zmiany w głównym widoku oraz raportach szczegółowych dotykają w głównej mierze następujących aspektów:

  • ograniczenie wskaźników prezentowanych w raportach głównych do podstawowych (przychody, współczynnik konwersji, transakcje, średnia wartość zamówienia)
  • wprowadzenie możliwości bardziej szczegółowej analizy i segmentacji zbioru danych, w widokach i tabelach, wynikające z nowego standardu implementacji
  • wyeksponowanie informacji istotnych dla marketingu w raportach

Analiza zakupów:
– zachowania zakupowe (shopping behavior)
– zachowania na etapie realizacji transakcji (checkout behavior)

Nowe raporty, agregujące zachowania około-zakupowe tj. wyświetlenia produktów wraz z etapami ścieżki realizacji transakcji (dodanie produktów do koszyka, rozpoczęcie zamówienia, zakup). Dotychczas do tego typu analizy konieczne było ustawianie w GA ścieżek śledzenia celów (goals) i obserwowanie ich równolegle z raportami e-commerce. W ulepszonym e-commerce konfiguracja obsługiwana jest już na etapie implementacji programistycznej wtyczki do obsługi tego modułu.

zachowanie-zakupowe-raport

Podstawowa analiza raportów jest podobna jak dotychczasowa wizualizacja ścieżek w raportach celów GA. Dotatkowe możliwości dostarcza tabela pod wykresem ścieżki, która pozwala na analizę danych z wykorzystaniem różnych wymiarów (np. źródła, medium, kampanii czy kategorii urządzeń bądź lokalizacji użytkownika) na poziomie sesji oraz porzuceń procesu. Z poziomu panelu administratora GA pozostawiono opcjonalną możliwość nadania etykiet poszczególnym krokom ścieżki zakupowej.

Skuteczność produktu (product performance):

Raport pozwala analizować dane w zakresie produktów w dwóch aspektach:

  • Skuteczność sprzedaży Dotychczasowa funkcjonalność – wymiary: produkt, kod sku produktu, kategoria produktów (ulepszone) + marka produktu (nowość o istotnym znaczeniu w przekrojowej segmentacji danych sprzedażowych).
  • Zachowania zakupowe – sekcja pozwalająca analizować skuteczność produktów pod kątem wymiarów tj. wyświetlenia produktów na liście, widoki szczegółów, dodanie/usunięcie do
    koszyka, transakcje… a także wyliczająca współczynniki np. współczynnik koszyka do szczegółów

Z praktycznego punktu widzenia, doskonale umożliwiająca wyłapywanie produktów wyróżniających się (in plus / in minus) na tle innych, pod kątem zachowań użytkowników.

Skuteczność sprzedaży (sales performance):

Funkcjonalność zbliżona do dotychczasowej, raport pozwala na analizę sprzedaży pod kątem wymiarów: transakcja (data, czas, identyfikator transakcji), data (łączne dane transakcji według
daty). Raport skuteczności sprzedaży zawiera dane: przychody, podatek, dostawa, kwota zwrotu (nowość), ilość.

Skuteczność listy produktów (product list performance):

Możliwość analizy list produktów tj. strony katalogu, bloki produktów powiązanych, strony wyników wyszukiwania itd. pod kątem wyświetleń, klikalności oraz zachowań i wskaźników
zakupowych.

Marketing:

To sekcja całkiem nowych raportów, które systematyzują szereg zagadnień, których dotąd w standardzie Google Analytics nie było (ich obsługa wymagała dedykowanej implementacji zmiennych niestandardowych, bądź śledzenia zdarzeń).

Tutaj znajdują się:

– Promocja wewnętrzna (internal promotion)

Umożliwienie analizy skuteczności linków (najczęściej banery graficzne) umieszczanych w witrynie, w celu reklamowania aktualnych promocji i innych specyficznych możliwości. BTW – to rozwiązanie pozwoli także unikać dość powszechnego błędu, jakim jest tagowanie linków wewnętrznych poprzez zmienne utm_ (np. utm_source, utm_campaign), który skutkuje nadpisywaniem (last click) zewnętrznego źródła transakcji poprzez promocję wewnętrzną w standardowych raportach sprzedażowych analytics.

– Kupon zamówenia (order coupon)
– Kupon produktu (product coupon)

Rozwiązania zapewniające możliwość śledzenia promocji związanych z udostępnianiem kuponów (kodów) promocyjnych zachęcających do dokonania zakupu poprzez ekstra rabat, darmową dostawę itp.

Raporty zawierają tutaj, dla transakcji z wykorzystaniem kuponów: przychody, transakcje (dla kuponów zamówień) / unikalne zakupy (dla kuponów produktów) oraz śr. przychody przypadające na transakcję bądź produkt.

– Kod podmiotów stowarzyszonych (affiliate code)

Raport służący do wyodrębniania transakcji/przychodów pochodzących od poszczególnych partnerów afilacyjnych.

ecommerce-config

Na koniec warto nadmienić także o stworzeniu mechanizmów oraz obsłudze w raportach Enchanced E-commerce zagadnień takich jak:

  • możliwość importu dodatkowych, szczegółowych, danych produktów (np. atrybutów takich jak kolor czy rozmiar w przypadku produktów odzieżowych)
  • importowanie danych o zwrotach (zamówień, produktów)

W sumie to szereg udogodnień i raportów, których brakowało dotąd w module e-commerce i ogólniej w standardzie Google Analytics. Analiza możliwości powinna zmobilizować właścicieli sklepów oraz platform sprzedażowych, do „przesiadania się” na nowy protokół Universal Analytics.

Autorem powyższego materiału jest Adam Cieśla – SEM Manager Sempai.pl.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Artykuł
28.02.2023

Automatyzacja w sklepie internetowym

Piotr Kałwa

Piotr Kałwa

E-commerce Success Manager
idosell.com

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę