Dlaczego warto tworzyć MVP w e-commerce

Analiza sklepu i UX
Marek Kich

Marek Kich

CEO & Podcaster (Sztuka e-Commerce)
satisfly.co

Projekty IT, szczególnie w e-commerce, są często tak złożone, że wdrożenia trzeba rozłożyć na mniejsze etapy. Najbardziej istotnym z nich jest MVP, o którym dziś Wam wyczerpująco opowiem.

Spis treści:

  1. Co to jest MVP?
  2. Dlaczego warto?
  3. MVP w praktyce
  4. O czym jeszcze pamiętać?
  5. Słowo na koniec

Co to jest MVP?

W sporcie to najlepszy gracz na boisku, a w IT skrót ten rozwija się do Minimum Viable Product.

Minimum - bo skupiamy się na absolutnym must have do uruchomienia pierwszej odsłony sklepu w sieci.

Viable - bo musi być to produkt wartościowy i użyteczny dla grupy docelowej - spełniający jej główne potrzeby.

Product - bo… to produkt ;)

W e-commerce wersja MVP to sklep, który działa prawidłowo. Zapewnia użytkownikom możliwość wyszukania, obejrzenia i zakupu towaru. Nie musi mieć dodatków w postaci np. automatyzacji marketingu czy zaawansowanych konfiguratorów, by pełnić swoją podstawową funkcję - sprzedaż.

Pamiętaj, że MVP nie jest wersją beta projektu (ta pojawia się później) ani jego niedokończoną postacią.

Dlaczego warto?

Droga od wizji po realizację zazwyczaj jest długa, kręta i usiana przeszkodami. Sama wizja może ewoluować, w końcu e-Commerce to bardzo dynamiczne środowisko, na dodatek wrażliwe na zmiany w ekonomii i geopolityce.

Dlatego trzeba być po pierwsze elastycznym, a po drugie krytycznym wobec własnych pomysłów. Podręcznikowe wdrożenie wersji MVP to:

  • weryfikacja wizji - bo w głowie i na papierze wiele konceptów może wyglądać pięknie, a tu dostaniesz wreszcie feedback od prawdziwych użytkowników. To bezcenne.
  • większa efektywność pracy - dobrze wykorzystany feedback od użytkowników powinien przełożyć się na mądrzejszą pracę nad projektem. Porzucisz to, co nie ma sensu, a skupisz się tylko na tym, co rynek zweryfikował pozytywnie.
  • szybki time-to-market - zamiast “polerować” i chuchać na produkt, wypuszczasz go w wersji podstawowej szybciej. A poprawiasz już na żywym organizmie.
  • pieniądze - wersja MVP sklepu ma sprzedawać, więc zapewniasz sobie (lub przywracasz) strumień środków, dzięki których kupisz czas na rozwój platformy.

MVP w praktyce

Pracując w firmie wdrażającej e-Commerce, z realizacją MVP spotykam się bardzo często. W trakcie analizy przedwdrożeniowej, czyli zebraniu wszystkich wymagań biznesowych i przełożeniu ich na rozwiązania technologiczne, powstaje także zarys MVP.

Wymieniłem wyżej ogólne, uniwersalne korzyści z wdrożenia MVP. Jednak u każdego klienta wygląda to trochę inaczej. Ciekawym przykładem jest duży sklep z branży jubilerskiej, dla którego MVP było koniecznością ze względu na sezonowość sprzedaży. Firma nie mogła sobie pozwolić na odpuszczenie okresu świąteczno-noworocznego, więc funkcjonalny e-Commerce w nowej odsłonie musiał powstać wcześniej. A zebrany w trakcie szczytu sprzedażowego ruch zapełnił słupki w Google Analytics, dając zaangażowanym w projekt informację zwrotną co do dalszych działań.

Trzeba przyznać, że istota MVP nie zawsze jest właściwie rozumiana przez branżę. Nieporozumienia wiążą się głównie z zakresem tej pierwszej wersji sklepu. Pojawia się strach przed powołaniem do życia czegoś okrojonego. Mogą się pojawić także tarcia w samej organizacji, w której różne osoby starają się forsować daną funkcję, rozdymając zakres MVP do punktu, w którym “minimum” ze skrótu znika. Rolą agencji wdrożeniowej jest więc wypracowanie konsensusu, nie tracąc jednocześnie z oczu głównego celu. Przekonanie wszystkich graczy na tym biznesowym boisku, że grają do jednej bramki.

O czym jeszcze pamiętać?

O konsekwencji. Jeśli wdrażasz MVP, musisz wycisnąć z niego wszystkie soki. Zawczasu pomyśl, w jaki sposób zbierzesz feedback od użytkowników podstawowej wersji sklepu. Rozważ wdrożenie zaawansowanej analityki Google i pomiarów jakościowych, takich jak np. Hotjar. Zaangażuj zespoły sprzedaży, marketingu i obsługi klienta do zbierania feedbacku. Korzystaj z ankiet i bezpośrednich metod kontaktu, takich jak czat na stronie.

Zebraną wiedzę przekuj w zmiany w projekcie. Bądź elastyczny i otwarty na weryfikację Twoich planów przez rynek.

Słowo na koniec

Według różnych danych ponad połowa, a nawet i ⅔ projektów IT kończy się klapą. Brak MVP to tylko jedna z możliwych przyczyn. O innych opowiem w kolejnych artykułach, tak aby dostarczyć Ci cennej wiedzy i pomóc w sięganiu po więcej w e-Commerce!

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
19.09.2022

Dlaczego warto tworzyć MVP w e-commerce

Marek Kich

Marek Kich

CEO & Podcaster (Sztuka e-Commerce)
satisfly.co

Artykuł
12.09.2022

Czemu użytkownicy klikają nieklikalne? Znajdź odpowiedź w danych

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę