Dlaczego warto tworzyć MVP w e-commerce

UX w sklepie internetowym
Marek Kich

Marek Kich

CEO & Podcaster (Sztuka e-Commerce)
satisfly.co

Projekty IT, szczególnie w e-commerce, są często tak złożone, że wdrożenia trzeba rozłożyć na mniejsze etapy. Najbardziej istotnym z nich jest MVP, o którym dziś Wam wyczerpująco opowiem.

Spis treści:

  1. Co to jest MVP?
  2. Dlaczego warto?
  3. MVP w praktyce
  4. O czym jeszcze pamiętać?
  5. Słowo na koniec

Co to jest MVP?

W sporcie to najlepszy gracz na boisku, a w IT skrót ten rozwija się do Minimum Viable Product.

Minimum - bo skupiamy się na absolutnym must have do uruchomienia pierwszej odsłony sklepu w sieci.

Viable - bo musi być to produkt wartościowy i użyteczny dla grupy docelowej - spełniający jej główne potrzeby.

Product - bo… to produkt ;)

W e-commerce wersja MVP to sklep, który działa prawidłowo. Zapewnia użytkownikom możliwość wyszukania, obejrzenia i zakupu towaru. Nie musi mieć dodatków w postaci np. automatyzacji marketingu czy zaawansowanych konfiguratorów, by pełnić swoją podstawową funkcję - sprzedaż.

Pamiętaj, że MVP nie jest wersją beta projektu (ta pojawia się później) ani jego niedokończoną postacią.

Dlaczego warto?

Droga od wizji po realizację zazwyczaj jest długa, kręta i usiana przeszkodami. Sama wizja może ewoluować, w końcu e-Commerce to bardzo dynamiczne środowisko, na dodatek wrażliwe na zmiany w ekonomii i geopolityce.

Dlatego trzeba być po pierwsze elastycznym, a po drugie krytycznym wobec własnych pomysłów. Podręcznikowe wdrożenie wersji MVP to:

  • weryfikacja wizji - bo w głowie i na papierze wiele konceptów może wyglądać pięknie, a tu dostaniesz wreszcie feedback od prawdziwych użytkowników. To bezcenne.
  • większa efektywność pracy - dobrze wykorzystany feedback od użytkowników powinien przełożyć się na mądrzejszą pracę nad projektem. Porzucisz to, co nie ma sensu, a skupisz się tylko na tym, co rynek zweryfikował pozytywnie.
  • szybki time-to-market - zamiast “polerować” i chuchać na produkt, wypuszczasz go w wersji podstawowej szybciej. A poprawiasz już na żywym organizmie.
  • pieniądze - wersja MVP sklepu ma sprzedawać, więc zapewniasz sobie (lub przywracasz) strumień środków, dzięki których kupisz czas na rozwój platformy.

MVP w praktyce

Pracując w firmie wdrażającej e-Commerce, z realizacją MVP spotykam się bardzo często. W trakcie analizy przedwdrożeniowej, czyli zebraniu wszystkich wymagań biznesowych i przełożeniu ich na rozwiązania technologiczne, powstaje także zarys MVP.

Wymieniłem wyżej ogólne, uniwersalne korzyści z wdrożenia MVP. Jednak u każdego klienta wygląda to trochę inaczej. Ciekawym przykładem jest duży sklep z branży jubilerskiej, dla którego MVP było koniecznością ze względu na sezonowość sprzedaży. Firma nie mogła sobie pozwolić na odpuszczenie okresu świąteczno-noworocznego, więc funkcjonalny e-Commerce w nowej odsłonie musiał powstać wcześniej. A zebrany w trakcie szczytu sprzedażowego ruch zapełnił słupki w Google Analytics, dając zaangażowanym w projekt informację zwrotną co do dalszych działań.

Trzeba przyznać, że istota MVP nie zawsze jest właściwie rozumiana przez branżę. Nieporozumienia wiążą się głównie z zakresem tej pierwszej wersji sklepu. Pojawia się strach przed powołaniem do życia czegoś okrojonego. Mogą się pojawić także tarcia w samej organizacji, w której różne osoby starają się forsować daną funkcję, rozdymając zakres MVP do punktu, w którym “minimum” ze skrótu znika. Rolą agencji wdrożeniowej jest więc wypracowanie konsensusu, nie tracąc jednocześnie z oczu głównego celu. Przekonanie wszystkich graczy na tym biznesowym boisku, że grają do jednej bramki.

O czym jeszcze pamiętać?

O konsekwencji. Jeśli wdrażasz MVP, musisz wycisnąć z niego wszystkie soki. Zawczasu pomyśl, w jaki sposób zbierzesz feedback od użytkowników podstawowej wersji sklepu. Rozważ wdrożenie zaawansowanej analityki Google i pomiarów jakościowych, takich jak np. Hotjar. Zaangażuj zespoły sprzedaży, marketingu i obsługi klienta do zbierania feedbacku. Korzystaj z ankiet i bezpośrednich metod kontaktu, takich jak czat na stronie.

Zebraną wiedzę przekuj w zmiany w projekcie. Bądź elastyczny i otwarty na weryfikację Twoich planów przez rynek.

Słowo na koniec

Według różnych danych ponad połowa, a nawet i ⅔ projektów IT kończy się klapą. Brak MVP to tylko jedna z możliwych przyczyn. O innych opowiem w kolejnych artykułach, tak aby dostarczyć Ci cennej wiedzy i pomóc w sięganiu po więcej w e-Commerce!

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę