Data inspired content - raporty i infografiki jako skuteczna taktyka marketingowa dla e-commerce

Marketing w e-commerce
Anna Karcz-Czajkowska

Anna Karcz-Czajkowska

Założycielka agencji badawczo-konsultingowej
jcd.pl

Content marketing to strategiczne podejście do planowania, tworzenia i dystrybucji treści, będących nośnikiem przekazu marki. Obecnie nie ma już chyba biznesu, który nie próbował podejmować, choćby częściowo, tego typu działań promocyjnych - lub nie planował zrobić tego w niedalekiej przyszłości.

Ciekawe spojrzenie na ten obszar niesie metodyka data driven content, w której treści te budowane są oparciu o dane. Dlaczego uważam ją za wartą uwagi? Bo (dobrze wprowadzony) marketing treści wykorzystujący dane przynosi lepsze rezultaty, przy mniejszych nakładach finansowych, niż standardowy marketing treści.

W praktyce data driven content może przyjmować trzy oblicza:

  1. strategiczne - strategia contentowa oparta jest o badania potrzeb klientów; tematy, forma, zakres treści i słowa kluczowe planowane są na bazie zweryfikowanej wiedzy na temat grupy docelowej, jej potrzeb i zainteresowań;
  2. pragmatyczne i ewaluatywne - kiedy wykorzystujemy dane analityczne (takie jak np. liczba wejść, średni czas spędzony na podstronie, współczynnik odrzuceń czy wskaźnik konwersji) do oceny słuszności podejmowanych działań i stopnia realizacji założonych celów;
  3. inspiracyjne lub ilustracyjne - posiadane lub zebrane przez nas dane są nośnikiem dla przekazu naszej marki - pomagają zobrazować jakiś temat czy problem, stając się punktem wyjścia dla materiałów publikowanych w mediach własnych (“owned media” - blog, kanały społecznościowe itd) i pozyskanych, zewnętrznych (“earned media” - publikacje w serwisach informacyjnych, magazynach branżowych i innych kanałach przekazu). Podejście to nazywam - za anglojęzycznymi publikacjami - “data inspired content”.
    Szczególnym przykładem tej odmiany jest User Generated Content, omówiony przez Marcelinę Lipską w artykule - w którym treści pozyskane od naszych użytkowników stanowią inspirację dla contentu - jego tło, kontekst i uwiarygodnienie przekazu (szczególnie w formie cytatów, uzupełniających omawiane dane).

Zwłaszcza ta ostatnia forma - danych jako inspiracji i ilustracji - zdaje się być zbyt rzadko doceniana w praktyce marketingowej ecommerce. Zupełnie niesłusznie!

Przyjrzyjmy się zatem, jak data inspired content, czyli treści inspirowane i ilustrowane danymi, mogą być wykorzystywane jako niedroga (a niezwykle skuteczna) taktyka marketingowa dla branży ecommerce.

Rodzaje i źródła danych, które możesz wykorzystać:

Zanim powiesz: “ale ja nie mam żadnych danych, z których mogę zrobić użytek w moich treściach!”, zerknij na tę listę. To tylko niewielki fragment z ogromnego morza możliwości, wykorzystywanych przez działy marketingu moich klientów jako paliwo kreatywne do publikacji wartościowych, przyciągających uwagę odbiorcy materiałów.

  • wewnętrzne statystyki i bazy danych dotyczące różnych grup użytkowników (np. średni wiek i płeć osób korzystających z usługi konsultacji lekarskiej online)
  • zawartość i treść profili lub ogłoszeń (np. średnie stawki wynagrodzeń dla opiekunek dziecięcych, zawarte w ogłoszeniach użytkowników serwisu dla rodziców poszukujących niani)
  • dane analityczne dotyczące zachowań użytkowników na stronie (najczęściej czytane materiały, najbardziej interesujące zagadnienia, średnia liczba rezerwacji per użytkownik, inne ciekawe spostrzeżenia i korelacje)
  • wypowiedzi użytkowników (cytaty z publicznego forum, treści zapytań, opinie, recenzje, komentarze)
  • dane pozyskane w wyniku desk researchu, np. analiz rynku, na którym działa nasza marka
  • testy, analizy, zestawienia, rankingi, wykorzystujące specyficzną ekspertyzę branżową naszych pracowników
  • badania sektorowe, zrealizowane na nasze zlecenie (np. sondaże, badania konsumenckie realizowane w formie paneli badawczych).

To tylko wycinek, pokazujący jednak, jak wiele cennych danych możemy mieć dosłownie na wyciągnięcie ręki. Co jednak ważne: muszą być one traktowane zbiorczo, statystycznie, jako anonimowe informacje w żaden sposób niemożliwe do powiązania z konkretnym użytkownikiem. Odpowiedzialność tę regulują rozporządzenia RODO, nasze wewnętrzne regulaminy sklepu czy serwisu, ale przede wszystkim - szeroko pojęta etyka zawodowa i badawcza.

Do zastanowienia:

Do jakich danych, potencjalnie interesujących dla Twoich odbiorców, masz łatwy dostęp? Jakie zjawiska można dzięki nim zilustrować? Jaką historię, zawierającą przekaz o Twojej marce, możesz na ich bazie opowiedzieć?

Cele i strategie w data inspired content marketingu

Co możemy osiągnąć dzięki przemyślanym działaniom content marketingowym wykorzystującym tego rodzaju dane? Cele mogą być naprawdę różnorodne. Na przykład:

  • zbudować świadomość marki, zapoznać opinię publiczną i grupę docelową z nowymi produktami lub rozwiązaniami;
  • zaciekawić opinię publiczną ważnym, aktualnym lub nietypowym tematem i dotrzeć do mediów przekazem spójnym ze strategią marki;
  • wygenerować leady (nie tylko sprzedażowe, mogą to być leady z dalszego etapu lejka sprzedażowego, np. zapisy na newsletter);
  • w B2B: dotrzeć do potencjalnych nowych partnerów do współpracy i klientów;
  • wypozycjonować markę lub reprezentanta firmy jako eksperta;
  • wzmacniać SEO, generować ruch organiczny i wspierać budowanie zasięgów poprzez inicjowanie wzmianek i stworzenie pretekstu dla linkowania przez wymienione w raporcie, rankingu czy zestawieniu organizacje i osoby;
  • wesprzeć działania PR lub CSR marki w kryzysie lub zapobiegając kryzysowi,
  • i wiele innych.

Co więcej - wcale nie musimy decydować się na jeden cel. Przeciwnie - zwykle jednemu, głównemu celowi, towarzyszy kilka innych - na przykład cele wizerunkowe zwykle współwystępują z celami zasięgowymi. Zawsze jednak cel musi wynikać ze strategii - tak cząstkowej (strategii SEO, obecności w mediach społecznościowych, PRowej), jak i nadrzędnej strategii marki i biznesu.

Jak się za to zabrać?

Choć może wydawać się to skomplikowane, opracowanie dobrego planu na data inspired content sprowadza się w praktyce do kilku prostych kroków.

  1. Ustal oczekiwane rezultaty - co chcesz osiągnąć? jakie cele strategiczne potrzebujesz zrealizować?
  2. Zdefiniuj grupę docelową - czyli do kogo powinny dotrzeć te treści?
  3. Określ dostępne zasoby - budżet, czas, kompetencje zespołu. Chcesz działać samodzielnie czy z agencją badawczą?
  4. Zidentyfikuj dane - do jakich źródeł i rodzajów informacji możesz mieć dostęp?
  5. Wybierz formę publikacji - z uwzględnieniem celu, grupy docelowej i zasobów (np.: artykuł na wewnętrznym blogu, infografika, webinar, rozbudowanych raport-ebook z informacją prasową do mediów?
  6. Przemyśl plan dystrybucji - jak dotrzesz do swojej grupy docelowej? Czym możesz się lewarować, jakie kanały masz gotowe do wykorzystania (np. grupa na facebooku, newsletter, dobre media relations itd).
  7. Wyznacz KPI - jak będziesz mierzyć efekty i jakie wyznaczniki sukcesu przyjmiesz? (podpowiedź: to powinno wynikać wprost ze strategii i celów stawianych przed planowanymi działaniami; np. wyświetlenia, pobrania, zasięgi, zapisy na newsletter, leady, zakupy).

Czy data inspired content marketing działa?

Zdecydowanie - o ile będzie wdrażany w sposób przemyślany, planowy, marketing treści wykorzystujący dane jest niezwykle skuteczną taktyką, zarówno krótko, jak i długoterminowo.

  • Wykorzystanie danych (ilościowych, jakościowych) zwiększa wiarygodność publikowanej treści - ludzie naprawdę ufają liczbom. Co będzie skuteczniejszą formą pokazania wartości produktu: “Większość klientek poleca nasz szampon” czy “Badania pokazują, że 89,9% uczestniczek testów poleca ten produkt”?
  • Konkrety, dowody i przykłady dają większą wartość niż wyświechtane ogólniki i generyczne argumenty (“sprawdzony produkt”, “innowacyjna firma” itd).
  • Rzetelne wskazówki poparte źródłami (linki, bibliografia, odniesienie do cytatów), dowody na skuteczność, możliwość zweryfikowania informacji, którymi posługujemy się w przekazie marketingowym również są składową długoterminowego zaufania i dobrych relacji z odbiorcami oferty.

Jest jednak jeden warunek: aby data inspired content faktycznie działał, przy jego tworzeniu niezbędna jest rzetelność i dobre intencje autorów. Oznacza to, że treści wykorzystujące dane powinny być nie tylko ciekawe i wspierające przekaz naszej marki, ale przede wszystkim zgodne z prawdą, oparte na porządnie przeprowadzonych badaniach czy analizach i wolne od manipulacji. To nie tylko kwestia etyki zawodowej czy odpowiedzialności, ale też wizerunku i zaufania odbiorców.

Więcej na temat data driven contentu przeczytasz też w artykule na naszym blogu: https://research.jcd.pl/data-driven-content-marketing-jak-dane-wspieraja-marketing-tresci/

Jeśli zaś potrzebujesz wsparcia, aby zaplanować działania w oparciu o dane, napisz wiadomość: research@jcd.pl. Dla czytelników serwisu Ekomercyjnie.pl przewidzieliśmy pulę bezpłatnych porad i konsultacji online.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę