Content marketing − czym właściwie jest? Sprawdź definicje, przykłady i różnice. Część 2

Content marketing w e-commerce
Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

Mamy 2023 rok, a content marketing to obecnie nadal jedna z najskuteczniejszych metod promocji sklepu internetowego. Dobre treści skutecznie przyciągają uwagę, budują zaufanie i wzbudzają zainteresowanie. Koniec końców internauci wiedzą, co dobre! Musisz więc dokładnie zrozumieć, jakie elementy content marketingu i kiedy są kluczowym wsparciem w osiągnięciu końcowego sukcesu w e-commerce. Zachęcam Cię więc do kilku dobrych minut czytania i poznania kolejnych sekretów content marketingu. Do dzieła!

Spis treści:

  1. Jakie są podstawowe cele content marketingu?
  2. Jakie treści to content marketing?
  3. Co jest ważne w content marketingu?
  4. Marketing treści – niezbędny element każdego e-commerce’a

Jakie są podstawowe cele content marketingu?

Celem każdego działania marketingowego na samym końcu lejka sprzedażowego jest oczywiście zysk. Nie odkryję tutaj Ameryki. Ale właśnie dzięki content marketingowi można go osiągnąć poprzez budowanie zaufania i tym samym również lojalności u docelowych odbiorców. Pozwala to na ustanowienie danej marki liderem w branży oraz zwiększenie świadomości jej istnienia w oczach cyfrowych konsumentów.

Wiesz, że content marketing to proces i złożone działania, a nie cel sam w sobie. Nie chodzi tylko o regularne zamieszczanie treści, np. na blogu, a o dostarczanie informacji w sposób, który tworzy wartość, np. w formie ciekawostek czy interesujących statystyk. A gdy skupisz się przede wszystkim na rozwiązywaniu problemów swoich klientów i zaspokajaniu ich potrzeb, oni odwdzięczą się zakupami lub korzystaniem z Twoich usług. A czy nie do tego dąży każdy właściciel e-commerce’a? Symbioza.

Jakie treści to content marketing?

Kiedy dobrze się nad tym zastanowisz, content marketing jest właściwie tym wszystkim, co każdy profesjonalista robi na co dzień i w czym jest dobry, prawda?

Dla przykładu: prowadząc sklep ze świeżym miodem, możesz regularnie pisać artykuły o tym, jak wykorzystywać go w codziennej diecie. Jeśli znasz się na chodzeniu po górach i sprzedajesz akcesoria wspinaczkowe, naturalnie jesteś ekspertką_em w tej dziedzinie. Na pewno zbierzesz najważniejsze porady w formie cotygodniowego newslettera, a jako prezent za zapis do niego dołączysz e-booka dla początkujących podróżników.

Rodzaje treści wykorzystywanych w content marketingu mogą być różne, ale najpopularniejsze z nich to:

  • artykuły na blogu,
  • filmy,
  • podcasty,
  • infografiki i zdjęcia,
  • e-booki,
  • case study,
  • webinary,
  • newslettery i mailingi,
  • wydawnictwa internetowe (np. e-magazyny, miesięczniki itd.),
  • katalogi i foldery,
  • poradniki,
  • raporty,
  • wywiady,
  • treści eksperckie,
  • recenzje.

Warto wiedzieć

W content marketingu nie chodzi tylko o samo pisanie i wypuszczanie w świat setek tysięcy znaków dla samego faktu działania. Sens w tym, żeby dowiedzieć się, czego ludzie potrzebują, aby wykorzystać produkt lub usługę, a dopiero potem dostarczyć im niezbędne informacje – w sposób łatwy do przyswojenia i zapamiętania.

Co jest ważne w content marketingu?

Planowanie i strategia

Pierwszym krokiem jest opracowanie planu oraz strategii.

Chodzi między innymi o zdefiniowanie grupy docelowej, ustalenie precyzyjnych celów i określenie, jakie treści będziesz tworzyć, a następnie rozpowszechniać w internecie. Zrób to, zanim zaczniesz cokolwiek pisać. Jeśli przegapisz ten punkt, nie ma sensu działać dalej, serio. Dobra rada!

W content marketingu wyróżnienie się spośród innych to podstawa, szczególnie w czasach kryzysu. Pokaż, kim jesteś, co reprezentuje Twoja marka – a wtedy możliwe, że już na samym początku Twoi czytelnicy staną się kupującymi. Dzięki temu, że będą Cię rozpoznawać, kojarzyć oraz szanować.

Tworzenie i dystrybucja

Kiedy plan i strategia są już gotowe, Twoim kolejnym krokiem będzie właściwe tworzenie, a następnie dystrybucja treści. Jest to wykonalne zarówno na własną rękę, jak i przy współpracy z agencją SEO lub agencją zajmującą się typowo content marketingiem.

Niezależnie od Twojego wyboru, upewnij się, że styl, który zastosujesz we wszystkich materiałach, pasuje do tego, co faktycznie chcesz przekazać. Powinien on nawiązywać do tego, jaki obraz i odczucia do marki chcesz pozostawić w oczach klientów. Wtedy będą oni skłonni zostawiać u Ciebie swoje pieniądze.

Warto wiedzieć

Content marketing uczy konsekwencji. Jego poznawanie i stosowanie to w zasadzie ciągła nauka poznawania potrzeb docelowych odbiorców − tego, czego chcą się dowiedzieć oraz w jaki sposób lubią konsumować treści.

Pomiar i optymalizacja

Przyszła pora na pomiar wyników i optymalizację.

Wiąże się to z monitorowaniem wielu wskaźników, takich jak między innymi: ruch na stronie, liczba leadów i konwersji, zachowanie użytkowników np. z wykorzystaniem heatmap. Następnie w kolejce czeka wprowadzanie zmian w przyjętej strategii, aby była jeszcze skuteczniejsza. Oczywiście w razie potrzeby – bo po co modyfikować coś, co dobrze działa?

Marketing treści – niezbędny element każdego e-commerce’a

Jeśli chcesz zbudować dochodowy biznes online, wykorzystaj content marketing, żeby stworzyć społeczność zaangażowaną wokół Twoich produktów i usług. Z odpowiednim planem oraz wdrożeniem go w internetowe życie, możesz osiągnąć różne cele, a jednocześnie zachęcać klientów do kupowania właśnie w Twoim sklepie internetowym.

W tym wszystkim ważne jest nie tylko tworzenie świetnych treści, ale także ich promowanie. Pamiętaj, że marketing treści powinien być częścią większej strategii promocyjno-komunikacyjnej.

W kolejnym artykule pokażę Ci dość przewrotnie, czym nie jest content marketing, u kogo sprawdzi się najbardziej i dlaczego tak często jest mylony z typowym copywritingiem. Do zobaczenia na ekomercyjnie!

Z tego artykułu dowiedziałaś_eś się:

  • jakie podstawowe cele można realizować dzięki content marketingowi,
  • które treści należą do działań w ramach content marketingu,
  • o czym trzeba pamiętać we wdrażaniu content marketingu.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
11.09.2023

Samodzielne prowadzenie firmowego bloga – czy to dobra decyzja?

Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

Artykuł
03.07.2023

Firmowy blog − a na co komu to potrzebne?

Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę