Zdobycie lojalnych czytelników, a tym samym docelowych klientów dzięki jakościowym treściom, to jeden z benefitów wynikających z dobrego prowadzenia content marketingu. Jednak czy samodzielne pisanie artykułów jest zawsze pomysłem trafionym w dziesiątkę? Zapraszam Cię do drugiej części contentowej przygody z firmowym blogiem, a zapewniam, że pomogę Ci podjąć finalną decyzję o tym, czy przekazywać wiedzę na własną rękę od początku do końca!
Spis treści:
- Szybka powtórka – nie „czy warto”, ale „dlaczego”
- Kiedy i czy warto samodzielnie pisać artykuły na firmowego bloga?
- Jakie są podstawowe zasady pisania dobrych artykułów na firmowego bloga?
- Czy można zrezygnować z pisania firmowego bloga?
- Przystępna forma to podstawa!
Sprawdź też
Szybka powtórka – nie „czy warto”, ale „dlaczego”
Jestem Ci winien małe przypomnienie, które jednocześnie sprawdzi Twój poziom wiedzy. Jeśli zgadzasz się ze mną, że prowadzenie firmowego bloga z zasady może przynieść wiele korzyści, ale wymaga – słowo klucz – zaangażowania: czasu, zasobów i często multidyscyplinarnych umiejętności, to jesteśmy w dobrym miejscu. Egzamin zdany.
Jak już wiesz z mojego poprzedniego tekstu, prowadzenie firmowego bloga nie jest mrzonką. To powinność każdego e-commerce’a, który chce liczyć się zarówno w świecie SEO – czyli topowych pozycji w wyszukiwarce, jak i przede wszystkim w oczach klientów.
Do największych plusów z firmowego blogowania należą:
- wsparcie budowania świadomości marki w danym segmencie wśród grupy docelowej,
- a także tworzenie fundamentu do długofalowych działań związanych z pozycjonowaniem.
Jednak nie będzie to możliwe u Ciebie zarówno przy braku systematyczności w publikowaniu wartościowych treści, jak i nie dopasowywania strategii do realiów biznesowych czy oczekiwań czytelników – których przecież tak łatwo stracić.
To teraz przechodzimy do sedna.
Kiedy i czy warto samodzielnie pisać artykuły na firmowego bloga?
Jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, że inwestycja w zaangażowanie się w pisanie bloga, spłaci Ci się z nawiązką. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości będzie to opłacalne dla Twojego biznesu. Z przymrużeniem oka – pamiętaj, że content marketing jest jak Rzym. Pewnie domyślasz się, że… nie od razu go zbudowano. Na efekty warto cierpliwie poczekać, jednocześnie trzymając rękę na pulsie.
Według mnie, jako właściciel_ka sklepu, możesz rozważyć samodzielne tworzenie artykułów przede wszystkim w dwóch przypadkach.
Jeśli:
- po pierwsze – masz czas i umiejętności (podstawową wiedzę o copywritingu, obsłudze CMS-a i optymalizacji SEO), żeby w przyjazny sposób przedstawić specjalistyczną wiedzę ze swojej branży,
- po drugie – niski budżet na marketing i nie możesz pozwolić sobie na zatrudnienie specjalistki_y, copywriterki_a lub agencji.
Blogowanie, jako element content marketingu, to szereg zadań do wykonania i praca na pełen etat. Samodzielne zwiększenie widoczności sklepu w wyszukiwarkach jest zazwyczaj bardzo trudne − lub wręcz niemożliwe przy wielu innych zadaniach wynikających z prowadzenia e-commerce’a. Dlatego docelowo warto skorzystać z usług agencji lub copywriterki_a (najlepiej dodatkowo specjalizującej_go się w treściach SEO), jeżeli chcesz stworzyć profesjonalny, spójny wizerunek swojej marki poprzez regularne publikacje.
Inną opcją jest również zatrudnienie specjalistki_y, która_y będzie odpowiedzialna_y m.in. za pisanie artykułów dopasowanych do strategii marketingowej.
Ostateczny wybór pozostawiam oczywiście Tobie. Nikt inny oprócz Ciebie nie zna lepiej stanu faktycznego i etapu rozwoju sklepu.
Warto wiedzieć
Jakościowe działania związane z pozycjonowaniem oraz reklamowaniem się w różnych kanałach w internecie to nie bez powodu niezwykle skuteczne sposoby na docieranie do potencjalnych klientów i budowanie relacji z obecnymi kupującymi.
Jakie są podstawowe zasady pisania dobrych artykułów na firmowego bloga?
Zarówno jeśli zdecydujesz się na samodzielną pracę nad blogiem, jak i skorzystasz z pomocy podwykonawców, musisz wiedzieć, co sprawia, że artykuły są ciekawe oraz wartościowe w oczach czytelników.
Oto kilka podstawowych wskazówek, które pomogą Ci w pisaniu i ocenie, czy wpisy będą po prostu dobrym contentem.
- Korzystaj z słów kluczowych. Wprowadzaj je, aby pomóc użytkownikom odnaleźć Twoje treści. Dzięki temu artykuły będą widoczniejsze dla potencjalnych czytelników. Jednak pamiętaj, że nadmierne użycie słów kluczowych może sprawić, że tekst będzie nienaturalny, a także nisko oceniony przez algorytmy Google’a.
- Unikaj kopiowania treści z innych stron. Internauci oczekują oryginalnych artykułów, które będą tylko na Twoim blogu, a także odnoszących się do sprawdzonych informacji. Używaj zdjęć i grafik, które są atrakcyjne wizualnie, pomagając w „konsumpcji” treści, ale przede wszystkim z własnej bazy, a nie ogólnodostępnych, darmowych stocków.
- Nie pisz wyłącznie długich artykułów. Mogą one momentami odstraszyć czytelników. Warto udostępniać również krótsze i zwięzłe wpisy, które są łatwiejsze do przeczytania. Priorytetem jest wyczerpanie tematu. Aby przekonać czytelników do Twoich argumentów, korzystaj z case study i statystyk. One pomogą Ci podkreślić wiarygodność danych.
- Planuj artykuł przed rozpoczęciem pisania. Pomyśl, o czym będzie tekst i jakie elementy będzie zawierał. Chwytliwy temat to must-have. Treści powinny zachęcać również do wykonywania konkretnych działań, więc stosuj zwroty call to action. Dbaj o to, żeby wszystkie wpisy miały wyraźny wstęp, rozwinięcie i zakończenie, które pozostawi czytelnikowi miejsce do rozważań, ale da mu konkretne odpowiedzi.
Czy można zrezygnować z pisania firmowego bloga?
Uważam, że na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Jak już wiele razy wspominałem, jakościowe działania contentowe to długoterminowa strategia – mająca na celu między innymi poprawę widoczności sklepu w wyszukiwarkach. Efekty wymagają po prostu czasu. To dlatego zazwyczaj to mniejsze sklepy internetowe szybciej zrażają się do content marketingu, bo nie widzą szybkich, wręcz natychmiastowych, pozytywnych rezultatów płynących właśnie z pisania bloga.
Warto wiedzieć
Dodatkowo algorytmy wyszukiwarek stale się zmieniają, więc regularne monitorowanie i aktualizowanie sklepu pod tym kątem jest konieczne. Poniekąd „porzucenie” prowadzenia firmowego bloga może poskutkować zmniejszeniem ruchu organicznego, a tym samym obniżyć sprzedaż.
Jeśli jednak:
- nie czujesz się na siłach, żeby trzymać na swoich barkach strategię contentową,
- nie masz budżetu na zewnętrzne wsparcie,
- klienci nie są zbytnio zainteresowani czytaniem artykułów i nie widzisz przełożenia z inwestycji na zwiększenie ruchu oraz obrotów,
- w Twojej branży prowadzenie bloga nie pozwala na tworzenie regularnych, interesujących, a także unikalnych treści,
powinnaś_nieneś dobrze rozważyć wszystkie za i przeciw dotyczące dalszego pisania. Pamiętaj, że zawsze możesz ponownie rozpocząć aktualizowanie bloga o nowe artykuły, gdy pojawią się ku temu lepsze warunki. Jednak wtedy powrót na szczyt w wyszukiwarce będzie znacznie trudniejszy.
Przystępna forma to podstawa!
Przed podjęciem decyzji o samodzielnym prowadzeniu własnego bloga, tylko odpowiednie wyważenie wad i zalet tego rozwiązania pozwoli Ci na dokonanie najlepszego wyboru. Warto więc dokładnie przemyśleć cele biznesowe, a następnie racjonalnie ocenić dostępne zasoby oraz posiadane umiejętności. Szczególnie te związane nie tyle, co z samym copywritingiem, ale klarownym przekazywaniem wiedzy.
Jeśli nie czujesz się na siłach, żeby skoczyć na głęboką wodę – a za taką być może uważasz pisanie bloga na własną rękę – rozważ w pierwszej kolejności publikacje treści w innych miejscach, np. w mediach społecznościowych, z pomocą influencerów czy u partnerów Twojego sklepu. Trzymam za Ciebie kciuki!
Z tego artykułu dowiedziałaś_eś się:
- jakie są częste błędy przy tworzeniu artykułów oraz co pomaga w blogowaniu,
- czym najlepiej kierować się przy pisaniu bloga,
- dlaczego warto m.in. dostosować treść do targetu, korzystać ze słów kluczowych, tworzyć unikalne teksty oraz bazować na case’ach i statystykach,
- czy można zaprzestać regularnego tworzenia wpisów blogowych.