4 670 000 000. Prawie pięć miliardów. Tyle wyników znajdziesz w Google’u, wpisując frazę „content marketing”. Również poza wyszukiwarką to jedno z najczęstszych pojęć, którego używają nie tylko specjaliści z branży. A jeśli Ty dopiero rozpoczynasz przygodę z poznawaniem tajników marketingu, poniżej – w pierwszej części mini-cyklu – dowiesz się, czego nie można przegapić, jeśli mowa o contencie. Zrozumienie na starcie, czym właściwie jest content marketing, pozwoli Ci wykorzystać jego pełen potencjał i zwiększyć zyski w Twoim sklepie!
Spis treści:
- Jaka jest definicja content marketingu?
- Czym więc właściwie jest content marketing?
- Jak inaczej nazywany jest content marketing?
- I co dalej z tym contentem?
Jaka jest definicja content marketingu?
Zacznijmy od tego, że content marketing powinien być kluczowym zbiorem narzędzi dla każdego właściciela e-commerce’a − chcącego zwiększyć widoczność swojego sklepu oraz zaangażowanie klientów.
Co ciekawe, nie istnieje obowiązująca wszem wobec podstawowa definicja content marketingu jako strategii pomagającej w realizacji celów biznesowych. Sądzę, że nic nie dzieje się bez powodu. Tak samo jak możliwości oraz potrzeby konsumentów w internecie, content marketing ewoluował na przestrzeni lat. Ba, nadal się zmienia i będzie to robił − między innymi dzięki coraz lepszym rozwiązaniom AI.
Żeby było Ci łatwiej, poniżej zebrałem 3 wyjaśnienia ze sprawdzonych źródeł, które uważam za trafne oraz dobrze pokazujące sedno sprawy − czyli to, czym jest content marketing w teorii i w praktyce.
- Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, które pomagają budować relacje z klientami oraz przyciągać potencjalnych klientów.
Źródło: Content Marketing Institute - Content marketing to proces tworzenia i udostępniania treści pomagających rozwiązywać problemy, a także odpowiadających na oczekiwania odbiorców − jednocześnie zachęcając ich do danej marki.
Źródło: HubSpot - Content marketing to działania, których celem jest wywołanie pozytywnych emocji i zaufania do marki − dzięki dostarczaniu wartościowych informacji pomagających przezwyciężać problemy oraz spełniać potrzeby odbiorców.
Źródło: Neil Patel
Widzisz pewną powtarzalność? Proces, strategia, tworzenie, udostępnianie, wartość, budowanie relacji i zaufania, przyciąganie klientów, rozwiązywanie problemów. To cechuje dobry content marketing również w praktyce.
Czym więc właściwie jest content marketing?
To każdy temat interesujący Twoich odbiorców, który obudujesz za pomocą jakościowych treści w odpowiedniej formie, a następnie pokażesz go światu m.in. za pomocą mediów społecznościowych i działań SEO.
Warto wiedzieć
Content marketing, w przeciwieństwie do reklamy, bardziej polega na angażowaniu klientów. Robi to wyłącznie za pomocą przydatnych, często zabawnych i informacyjnych treści, które również przy okazji promują Twoją markę lub usługę – jako pozytywny efekt uboczny. Brzmi prosto, prawda?
Content marketing właściwie może być (prawie) czymkolwiek i być użyty (prawie) kiedykolwiek i gdziekolwiek chcesz (również poza internetem). Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo łatwa. Bo pozwala opowiedzieć angażujące historie w naturalny i autentyczny sposób, co nie zawsze można zrobić za pomocą reklam czy marketingu bezpośredniego. Tu nie chodzi o sprzedawanie, ale o dostarczanie wartości.
Jak inaczej nazywany jest content marketing?
W polskim internecie możesz znaleźć kilka określeń, które są uważane za synonim content marketingu. Do najpopularniejszych z nich należy marketing treści, co według mnie dobrze opisuje, czym jest content marketing.
Trafisz również na powiązania z marketingiem wirusowym, RTM-em, inbound marketingiem, storytellingiem, marketingiem klientocentrycznym czy po prostu tworzeniem treści. Jednak nie są to najlepsze określenia w tym kontekście, o którym teraz Ci opowiadam, więc nie polecam stosować ich wymiennie jako zamiennika dla content marketingu.
I co dalej z tym contentem?
Niestety w tej chwili muszę Cię trochę zatrzymać – bo był to nadal jeden z pierwszych kroków w odkrywaniu tajemnic content marketingu. Mam nadzieję, że ten artykuł pozwolił Ci wstępnie lepiej zrozumieć to, czym jest marketing treści. W kolejnym wpisie – czyli drugiej części cyklu o tym, czym właściwie jest content marketing – dowiesz się, jakie treści można przypisać do tego rodzaju działań, co jest w nich ważne oraz jakie cele dzięki nim zrealizujesz.
Nie przegap mojego kolejnego artykułu, a zobaczysz, jak tworzenie wartościowego contentu przyciąga i angażuje internetową publiczność!
Z tego artykułu dowiedziałaś_eś się:
- na jakie sposoby definiowany jest content marketing,
- co jest ważne przy prowadzeniu działań contentmarketingowych,
- jak inaczej można nazwać content marketing.