Content marketing − czym właściwie jest? Sprawdź definicje, przykłady i różnice. Część 1

Content marketing w e-commerce
Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

4 670 000 000. Prawie pięć miliardów. Tyle wyników znajdziesz w Google’u, wpisując frazę „content marketing”. Również poza wyszukiwarką to jedno z najczęstszych pojęć, którego używają nie tylko specjaliści z branży. A jeśli Ty dopiero rozpoczynasz przygodę z poznawaniem tajników marketingu, poniżej – w pierwszej części mini-cyklu – dowiesz się, czego nie można przegapić, jeśli mowa o contencie. Zrozumienie na starcie, czym właściwie jest content marketing, pozwoli Ci wykorzystać jego pełen potencjał i zwiększyć zyski w Twoim sklepie!

Spis treści:

  1. Jaka jest definicja content marketingu?
  2. Czym więc właściwie jest content marketing?
  3. Jak inaczej nazywany jest content marketing?
  4. I co dalej z tym contentem?

Jaka jest definicja content marketingu?

Zacznijmy od tego, że content marketing powinien być kluczowym zbiorem narzędzi dla każdego właściciela e-commerce’a − chcącego zwiększyć widoczność swojego sklepu oraz zaangażowanie klientów.

Co ciekawe, nie istnieje obowiązująca wszem wobec podstawowa definicja content marketingu jako strategii pomagającej w realizacji celów biznesowych. Sądzę, że nic nie dzieje się bez powodu. Tak samo jak możliwości oraz potrzeby konsumentów w internecie, content marketing ewoluował na przestrzeni lat. Ba, nadal się zmienia i będzie to robił − między innymi dzięki coraz lepszym rozwiązaniom AI.

Żeby było Ci łatwiej, poniżej zebrałem 3 wyjaśnienia ze sprawdzonych źródeł, które uważam za trafne oraz dobrze pokazujące sedno sprawy − czyli to, czym jest content marketing w teorii i w praktyce.

  1. Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, które pomagają budować relacje z klientami oraz przyciągać potencjalnych klientów.
    Źródło: Content Marketing Institute
  2. Content marketing to proces tworzenia i udostępniania treści pomagających rozwiązywać problemy, a także odpowiadających na oczekiwania odbiorców − jednocześnie zachęcając ich do danej marki.
    Źródło: HubSpot
  3. Content marketing to działania, których celem jest wywołanie pozytywnych emocji i zaufania do marki − dzięki dostarczaniu wartościowych informacji pomagających przezwyciężać problemy oraz spełniać potrzeby odbiorców.
    Źródło: Neil Patel

Widzisz pewną powtarzalność? Proces, strategia, tworzenie, udostępnianie, wartość, budowanie relacji i zaufania, przyciąganie klientów, rozwiązywanie problemów. To cechuje dobry content marketing również w praktyce.

Czym więc właściwie jest content marketing?

To każdy temat interesujący Twoich odbiorców, który obudujesz za pomocą jakościowych treści w odpowiedniej formie, a następnie pokażesz go światu m.in. za pomocą mediów społecznościowych i działań SEO.

Warto wiedzieć

Content marketing, w przeciwieństwie do reklamy, bardziej polega na angażowaniu klientów. Robi to wyłącznie za pomocą przydatnych, często zabawnych i informacyjnych treści, które również przy okazji promują Twoją markę lub usługę – jako pozytywny efekt uboczny. Brzmi prosto, prawda?

Content marketing właściwie może być (prawie) czymkolwiek i być użyty (prawie) kiedykolwiek i gdziekolwiek chcesz (również poza internetem). Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo łatwa. Bo pozwala opowiedzieć angażujące historie w naturalny i autentyczny sposób, co nie zawsze można zrobić za pomocą reklam czy marketingu bezpośredniego. Tu nie chodzi o sprzedawanie, ale o dostarczanie wartości.

Jak inaczej nazywany jest content marketing?

W polskim internecie możesz znaleźć kilka określeń, które są uważane za synonim content marketingu. Do najpopularniejszych z nich należy marketing treści, co według mnie dobrze opisuje, czym jest content marketing.

Trafisz również na powiązania z marketingiem wirusowym, RTM-em, inbound marketingiem, storytellingiem, marketingiem klientocentrycznym czy po prostu tworzeniem treści. Jednak nie są to najlepsze określenia w tym kontekście, o którym teraz Ci opowiadam, więc nie polecam stosować ich wymiennie jako zamiennika dla content marketingu.

I co dalej z tym contentem?

Niestety w tej chwili muszę Cię trochę zatrzymać – bo był to nadal jeden z pierwszych kroków w odkrywaniu tajemnic content marketingu. Mam nadzieję, że ten artykuł pozwolił Ci wstępnie lepiej zrozumieć to, czym jest marketing treści. W kolejnym wpisie – czyli drugiej części cyklu o tym, czym właściwie jest content marketing – dowiesz się, jakie treści można przypisać do tego rodzaju działań, co jest w nich ważne oraz jakie cele dzięki nim zrealizujesz.

Nie przegap mojego kolejnego artykułu, a zobaczysz, jak tworzenie wartościowego contentu przyciąga i angażuje internetową publiczność!

Z tego artykułu dowiedziałaś_eś się:

  • na jakie sposoby definiowany jest content marketing,
  • co jest ważne przy prowadzeniu działań contentmarketingowych,
  • jak inaczej można nazwać content marketing.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
11.09.2023

Samodzielne prowadzenie firmowego bloga – czy to dobra decyzja?

Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

Artykuł
03.07.2023

Firmowy blog − a na co komu to potrzebne?

Maciej Tomczyk

Maciej Tomczyk

Marketer, Specjalista od contentu

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę