Analiza zachowań użytkowników w CUX – krok po kroku

UX w sklepie internetowym
Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

cux.io to pierwsze narzędzie do UX & Analytics Automation, które pomaga produktom cyfrowym, w szczególności branży e-commerce, eliminować problemy blokujące sprzedaż. Dzięki połączeniu danych jakościowych i ilościowych, wykorzystaniu neuromarketingu i analizy behawioralnej umożliwia niemal natychmiastowe odnajdywanie źródeł problemów i frustracji użytkowników oraz dopasowywanie do nich odpowiednich rozwiązań nawet w kilka minut.

Badanie zachowań i wprowadzanie na ich postawie drobnych ulepszeń na każdym etapie życia e-sklepu pomaga niemal natychmiastowo podnosić konwersję lub zapobiegać jej spadkom. Jak więc rozpocząć analizę z CUX?

1. Zaimplementuj kod i włącz integrację

Aby zacząć używać narzędzia wystarczy podpiąć kod śledzący CUX do strony. Można to zrobić, korzystając z integracji z Google Tag Managerem lub Google Analytics. CUX automatycznie wyłapuje wszystkie zdarzenia na stronach, dzięki czemu nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy, aby ustawić parametry techniczne.

integracja CUX z narzędziami analitycznymi
Aby zintegrować CUX z innymi narzędziami analitycznymi (jak Google Analytics czy Google Tag Manager) wystarczy przesunąć włącznik / źródło: cux.io

2. Ustaw cele (Goals)

W przeciwieństwie do konkurencji CUX skupia się na interpretacji danych w kontekście celu biznesowego. Narzędzie wybiera tylko te dane i te nagrania wizyt, które będą istotne dla podnoszenia konwersji lub zapobieganie jej spadkom.

dodawanie celów w CUX
Możesz skorzystać z gotowych, predefiniowanych celów lub stworzyć swoje własne / źródło: cux.io

Goal pokaże Ci wszystkie wizyty, które kończą się konwersją, np. opłaceniem zamówienia, pobraniem e-booka, wypełnieniem formularza, zapisem do newslettera itp. Celów można ustawić nieskończenie wiele.

Jeśli Twój sklep powstał na platformie Shoper, możesz skorzystać z opcji automatycznej analityki. CUX samodzielnie konfiguruje gotowe cele analityczne, prezentujące najważniejsze wydarzenia na customer journey.

automatyczna analityka dla Shopera w CUX
CUX uruchomił automatyczną analitykę dla sklepów na platformie Shoper

3. Zaprojektuj ścieżki (Conversion Waterall)

CUX umożliwia analizowanie rozbudowanych lejków konwersji na podstawie dowolnego zdarzenia. Pamiętaj, aby zawsze zaczynać od ogółu, a dopiero kiedy zauważysz duży spadek, przyjrzyj się temu miejscu w detalach. Obejrzyj wizyty, stwórz lejek dla tego konkretnego fragmentu na stronie. Kolejność kroków, które ustawisz w Conversion Waterfall ma znaczenie!

Conversion Waterfall w CUX
Conversion Waterfall, prezentujący ścieżkę użytkownika, może składać się z wielu koniecznych do spełnienia kroków – pamiętaj, że ich kolejność jest ważna / źródło: cux.io

Conversion Waterfall pokaże Ci tylko te wizyty, które przeszły zaprojektowaną przez Ciebie ścieżkę. Zyskasz również dostęp do nagrań wizyt na każdym spadku, aby móc szybko wyłapać błędy i miejsca powodujące frustrację użytkowników.

porzucone kroki - nagrania w CUX
Sprawdź nagrania wizyt, które nie pokonały kolejnych kroków lejka, aby zobaczyć, dlaczego użytkownicy utykają / żródło: cux.io

4. Śledź frustracje (Experience Metrics)

Algorytm CUX wykrywa i definiuje zachowania użytkowników, które mogą wpływać na obniżenie konwersji. Do Experience Metrics należą takie powtarzalne zachowania jak: rage clicki, rage key pressy, powiększanie treści, wielokrotne ładowanie i odświeżanie strony oraz chaotyczne ruchy myszą.

rage clicks w CUX
CUX wybierze dla ciebie te nagrania wizyt, w których pojawiają się zachowania świadczące o frustracjach / źródło: cux.io

Experience Metrics pozwalają na niemal natychmiastowe wyłapanie miejsc w Twoim sklepie, które powodują frustracje, i które sprawiają, że klienci utykają na swojej ścieżce.

5. Analizuj zachowania (Recordings + Heatmaps)

Nagrania wizyt – przefiltrowane dla konkretnych celów – oraz heatmapy pozwolą Ci zobrazować doświadczenia klientów. Zobaczysz miejsca, które powodują frustracje, znajdziesz pole do optymalizacji, sprawdzisz efektywność kampanii reklamowych itp.

filtrowanie nagrań i heatmap
Zarówno nagrania, jak i heatmapy możesz dowolnie filtrować / źródło: cux.io

Pamiętaj, że analiza nagrań pozwoli Ci na wyłapanie powtarzających się wzorców zachowań, dlatego zawsze zaczynaj ją od ogółu do szczegółu. Pracując z heatmapami bierz pod uwagę te, dla których zebrane zostało min. 250 eventów, aby móc uznać wyniki analizy za wiarygodne.

heatmapy w CUX
Heatmapy w graficzny sposób przedstawiają zaangażowanie użytkowników w twoim sklepie / źródło: cux.io dla AniaKruk.pl

Każdy, kto poważnie myśli o rozwoju swojego e-sklepu, korzysta – lub powinien korzystać – z narzędzi analitycznych umożliwiających obserwację zachowań użytkowników. Analiza behawioralna nie dość, że przestaje być nowinką, to jeszcze zaczyna być niezbędnym etapem planowania rozwoju każdego e-biznesu.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę