Zwiększanie wartości klienta w e-commerce poprzez subskrypcje

Edukacja i rozwój osobisty w e-commerce
Paula Nadaj

Paula Nadaj

Marketing Specialist
wesub.pl

Konkurencja nigdy nie śpi, szczególnie w tak dynamicznie rozwijającej się branży jak e-commerce. Budowanie długotrwałych relacji z klientami i zwiększanie ich wartości dla firmy stanowi kluczowy element sukcesu, jeżeli chcemy stworzyć stabilny i bezpieczny biznes. Jednym z narzędzi, które zdobywa coraz większą popularność w tym kontekście, jest model subskrypcyjny. Omówmy więc strategie i narzędzia, które pomogą nam zwiększać wartość klienta z użyciem subskrypcji.

Z tego artykuł dowiesz się:

  1. Model subskrypcyjny w e-commerce
  2. Dlaczego klienci stawiają na subskrypcję?
  3. Korzyści dla e-commerce
  4. Jakie strategie warto stosować w celu zwiększania wartości klienta subskrypcyjnego w e-commerce?
  5. Jakie podstawowe narzędzia wspomogą rozwijanie oferty subskrypcji

Model subskrypcyjny w e-commerce

Model subskrypcyjny to strategia biznesowa, w której klienci regularnie płacą określoną opłatę, aby mieć dostęp do określonych produktów lub usług. Może to być dostęp do treści cyfrowych, regularna dostawa produktów, dostęp do technologii – czyli korzystania z iPhone, nowoczesnego laptopa w ramach stosunkowo niskiej (w porównaniu z zakupem), comiesięcznej płatności i oczywiście wiele innych. Zdania o subskrypcji wśród klientów są oczywiście podzielone, jednak nie da się ukryć, że jest to forma płatności, na którą koniec końców decyduje się coraz więcej osób. Strach przed niekontrolowanymi wydatkami, czy przywiązanie do własności zaczyna przegrywać z potrzebują korzystania z wygodnych, elastycznych i co ważne - nie wymagających rozwiązań.

Dlaczego klienci stawiają na subskrypcję?

  1. Stały dostęp do tego co najlepsze: klienci uzyskują dostęp do produktów lub usług, nie muszą pamiętać o regularnych zakupach w przypadku subskrybowania np. produktów higienicznych. W przypadku subskrypcji elektroniki użytkowej – mogą regularnie wymieniać urządzenia, sprawdzać, korzystać i być na bieżąco z najnowszą technologią.
  2. Personalizacja: Firmy mogą dostosowywać ofertę do preferencji i potrzeb klientów, co zwiększa wartość oferowanych usług. Subskrypcja pozwala nam lepiej poznać potrzeby klienta, tworzyć kolejne pakiety usług dodatkowych oraz ulepszać te już istniejące – tak, aby klient miał poczucie, że korzysta z najlepszej oferty, idealnie dopasowanej do tego czego aktualnie potrzebuje.
  3. Stałe korzyści: Klienci mogą cieszyć się stałymi korzyściami, takimi jak zniżki, oferty specjalne lub chociażby darmowa dostawa.

Korzyści dla firm e-commerce

  1. Stałe przychody: Model subskrypcyjny generuje stałe przychody, co pomaga w przewidywaniu dochodów i planowaniu rozwoju firmy.
  2. Wierność klientów: Subskrybenci często stają się lojalnymi klientami, co może przynosić długoterminowe korzyści.
  3. Analiza danych: Firmy mogą zbierać dane o zachowaniach subskrybentów, co pomaga w dostosowywaniu oferty i strategii marketingowej.

Jakie strategie warto stosować w celu zwiększania wartości klienta subskrypcyjnego w e-commerce?

Personalizacja oferty

Dobrze dostosowana oferta subskrypcyjna, odpowiadająca na do indywidualne potrzeby danego klienta sprawi, że poczuje się on dobrze zaopiekowany i będzie bardziej skłonny dobierać kolejne usługi. Twój klient subskrybuje u Ciebie regularne dostawy win, dostosowane do jego preferencji? Może warto pomyśleć o dorzuceniu przekąsek, które jeszcze bardziej podbiją smak wybranych napojów.

Kreowanie wartości dodanej

Zapewnienie subskrybentom unikalnych korzyści, takich jak dostęp do ekskluzywnych treści lub produktów, niedostępnych dla pozostałych klientów, zwiększy wartość usługi. Oferujesz subskrypcję produktów kosmetycznych? Warto pomyśleć o edukacyjnych e-bookach dotyczących pielęgnacji bądź udostępnienia możliwości konsultacji swoich potrzeb ze specjalistą.

Skuteczna obsługa klienta

Dobra obsługa klienta jest kluczowa dla utrzymania subskrybentów. Szybka reakcja na pytania i problemy klientów buduje zaufanie. Warto więc maksymalnie wydłużać swój czas dostępności i zadbać o odpowiednią strukturę działu obsługi klienta, który sprawnie i kompleksowo będzie w stanie obsłużyć wszystkie jego zgłoszenia.

Marketing i komunikacja

Regularna komunikacja z subskrybentami, informowanie ich o nowościach i promocjach, oznacza to także przygotowywanie ofert specjalnych, opartych na ich poprzednich decyzjach zakupowych. W tym temacie nie możemy jednak przesadzić – kontaktujmy się z klientem, jeżeli rzeczywiście mamy dla niego wartościowe treści i komunikaty. Zbędne zaśmiecanie skrzynki pocztowej na pewno nie zostanie dobrze odebrane.

Jakie podstawowe narzędzia wspomogą rozwijanie oferty subskrypcji

Systemy zarządzania subskrypcjami

Umożliwiające zarządzanie bazą subskrybentów i zawierania umowy przez klientów. Oczywiście tutaj zachęcamy do poznania bliżej tworzonego przez nas RentPay, który umożliwia klientowi przejście w pełni online procesu zawarcia subskrypcji, a właścicielowi e-commerce dostęp do bazy klientów, ich zamówień czy wygenerowanych ofert.

Narzędzia analizy danych

Podstawa podstaw dla każdego działającego e-commerce. Wiemy, że pewnie większość już korzysta, ale grzechem byłoby o nich nie wspomnieć. My stawiamy na sprawdzony Google Analytics, który pozwala firmom monitorować zachowania użytkowników na swojej stronie internetowej, w tym subskrybentów. Dzięki temu możemy zrozumieć, jakie treści lub produkty są najbardziej atrakcyjne dla subskrybentów. Alternatywą może być Mixpanel, który oferuje analogiczne usługi, chodzą opinie, że jego interfejs jest bardziej intuicyjny i umożliwia integrację z dodatkowymi narzędziami, które wyniosą naszą analizę na jeszcze wyższy poziom.

Platformy marketingowe

Umożliwią nam automatyzację działań i ograniczą nakłady pracy które musimy włożyć w generowanie kampanii. Przykładem jest Mailchimp, platforma do marketingu e-mailowego, która oferuje funkcje automatyzacji kampanii e-mailowych. Można ją wykorzystać do wysyłania spersonalizowanych wiadomości do subskrybentów w celu promocji oferty subskrypcyjnej lub informowania ich o nowościach. Ciekawą opcją jest wdrożenie NapoleonCat., który usprawni naszą obsługę klienta w social mediach.

Model subskrypcyjny jest potężnym narzędziem zwiększania wartości klienta w e-commerce. Firmy, które potrafią dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb klientów, zapewnić wartość dodaną i skutecznie komunikować się z subskrybentami, mogą zyskać lojalnych klientów i stałe przychody. Jednak sukces w tym modelu biznesowym wymaga także odpowiednich narzędzi i strategii, które pomogą w zarządzaniu subskrypcjami i analizie danych.

Reklama

Przeczytaj również:

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę