Przewodnik headless na rok 2023. Z czym warto zapoznać się w nowym roku, gdy prowadzisz sklep?

Strategia marketingowa
Matt Mortek

Matt Mortek

CTO
b2storefront.com

To najlepszy przewodnik headless dla właścicieli sklepów internetowych. Łatwy do zrozumienia dla osób bez wiedzy technicznej, wyjaśnia, w jaki sposób i dlaczego headless eCommerce może przynieść wiele korzyści Twojej firmie. Technologia nie zatrzyma się tylko dlatego, że z niej nie skorzystasz. Wyprzedź konkurencję, skorzystaj z rozwiązania, które wyprzedza wszystkie dostępne platformy e-commerce i nigdy więcej nie martw się downgradem sklepu w Black Friday czy święta.

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Według naszych doświadczeń, firmy zagraniczne najczęściej korzystają z trzech platform, w zależności od profilu:

  • Shopify —popularny SaaS eCommerce system, który zdominował rynek USA (28.51% rynku e-commerce w US w 2022 *). Tylko w trzecim kwartale tego roku liczba sklepów Shopify w Niemczech wzrosła o 65% (w porównaniu z Q3 2021 **)
  • BigCommerce — zaawansowany SaaS eCommerce. Z naszych doswiadczeń wynika, że jest używany głównie przez większe firmy (Gilette, Olay), niekorzystające z usług dropshippingu
  • Swell — SaaS headless subscription eCommerce silnik dedykowany sklepom sprzedającym w modelu subskrypcyjnym

Oczywiście w Polsce wygląda to inaczej. Na podium najpopularniejszych platform e-commerce znajduje się WooCommerce (13 753 sklepów), PrestaShop (13 309 sklepów) i Shoper (10 249 sklepów) (dane: Bluemedia). To może niedługo się zmienić, ponieważ Shopify chcąc zdobyć polski rynek szykuje integrację natywną z InPostem. To oznacza spore oszczędności na wysyłkach dla właścicieli sklepów, a jak wiadomo, szczególnie w czasie kryzysu, aspekt finansowy jest zazwyczaj decydujący dla przedsiębiorców.
W zależności od tego czy skupiasz się na rynku międzynarodowym, powinieneś wybrać rozwiązanie dedykowane twoim potrzebom. Jeżeli jeszcze nie wiesz z czego skorzystać, warto zrobić analizę konkurencji. Zwróć uwagę na to z jakiej platformy korzystają, a przekonasz się, że część sklepów korzysta z technologii headless.
Przed przystąpieniem do analizy wybierz kilka marek podzielonych na grupy:

  • przedstawiciele eCommerce w tej niszy w której działasz tej samej skali co Twój sklep,
  • sklepy eCommerce o poziom wyżej
  • sklepy w tej samej niszy uważane za wzór top tier playera
  • zagraniczne sklepy e Commerce w tej samej niszy

Do sprawdzenia ich technologii możesz użyć narzędzia https://builtwith.com/. Warto też zanalizować działanie sklepu. Pełny raport uzyskasz na https://gtmetrix.com/. Dodatkowo sprawdź opinie klientów platform, które pojawiły się w najgorętszym okresie, np. Black Friday. Czy skarżyli się na niedziałające sklepy, płatności, błędy? A może ty także miałeś negatywne doświadczenia? Jeżeli tak było, a zależy ci na wzroście, warto zastanowić się nad bardziej niezawodną technologią.

Rewolucja e-commerce

Sklep internetowy w 2023 roku musi oferować coś więcej niż tylko sprzedawany produkt – musi również zapewniać doskonały User Experience. Ponieważ funkcjonalność backendu i projekt frontendu są ze sobą powiązane, właściciele sklepów internetowych walczą o to, aby ich sklep wyglądał i działał dokładnie tak, jak chcą. Jednak, ze względu na ograniczenia tych platform, czasem implementacja konkretnych rozwiązań jest po prostu niemożliwa. W przypadku Shopify potrzeba implementacji Headless Storefront jest szczególnie mocna jeśli chcemy dostarczyć dokładnie taką ścieżkę użytkownika, którą zaprojektowaliśmy.

Na jakie jeszcze ograniczenia natkniesz się, używając standardowej platformy? Dla przykładu w Shopify, możesz stworzyć tylko 100 wariantów w ramach jednego produktu. O ile może to wydawać się dużo, to dla produktów które są konfigurowalne, limit 100 wariantów może być zdecydowanie za mały. W takim przypadku technologia headless może przyjść z pomocą i rozwiązać ten problem na co najmniej kilka sposób - na przykład poprzez “wirtualne” produkty łączone później w jedną całość, albo tworząc wirtualne warianty, których nie trzymasz bezpośrednio w samym Shopify.

Takich ograniczeń można wymienić znacznie, znacznie więcej, w ramach Shopify jak i wszystkich innych platform.

W którym kierunku iść?

Zanalizowałeś rynek, znasz mocne i słabe strony każdej platformy i wciąż nie wiesz co robić? Spójrz na aktualne trendy.W czasach, gdy granice między państwami są już tylko administracyjne, przepływ towarów i usług jest szeroko dostępny i bezproblemowy, handel crossborder rośnie. Około 54% amerykańskich klientów e-commerce zgłosiło, że w przeszłości dokonywało zakupów online na zagranicznej stronie. 67% globalnych konsumentów, którzy robią zakupy za granicą, kupuje, ponieważ poza ich krajem ceny są niższe.* To oznacza, że mieszkając tutaj, możesz bez problemu sprzedawać produkty na inny kontynent i zarabiać na tym.
Oprócz handlu transgranicznego, rośnie także handel subscrypcyjny. Szczególnie model sprzedaży detalicznej w przypadku artykułów uzupełniających (np. kosmetyki i środki higieny osobistej). Sprzedaż subskrypcyjna e-commerce wzrosła w czasie kryzysu o 41,0%. Około 3,0% sprzedaży detalicznej e-commerce w USA pochodzi z subskrypcji, co daje łączną kwotę 27,67 mld USD, czyli o ponad 10 mld USD więcej niż zaledwie dwa lata temu. **
Jeżeli chodzi o trendy technologiczne, rośnie liczba sklepów korzystających ze storefrontów. Najwięksi gracze już dawno korzystają z headless, natomiast koszt tej technologii i możliwości są dostępne także dla małych sklepów. Jeżeli chcesz iść za trendami, sprzedawać także poza granicami lub zdobyć dochód pasywny dzięki subskrypcyjnemu modelowi sprzedaży- dołącz do grona sklepów headless, wykorzystując potencjał swojej firmy tak, by zakończyć ten rok z przytupem. Czas, start!

*https://www.invespcro.com/blog/cross-border-shopping/

**https://www.insiderintelligence.com/content/more-us-consumers-ecommerce-subscription-models

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
08.02.2023

Jak ożywić nieaktywnych użytkowników w bazie i odzyskać klientów dzięki strategii e-mail marketingowej?

Magdalena Hajduga

Magdalena Hajduga

Head of Business Development
Apaczka.pl

Artykuł
06.02.2023

Jak wybrać odpowiednie kanały komunikacji dla swojego e-commerce?

Paweł Paszkowski

Paweł Paszkowski

CEO, Strateg e-commerce
i marketingu
strigoo.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę