Black Friday 2020 okazał się rekordowym dniem sprzedaży na platformie Shoper (ponad 15 tys. polskich sklepów). Jak się dowiedziałem z oficjalnej informacji prasowej:
- Wartość transakcji w sklepach była o połowę (53 proc.) większa niż podczas Black Friday 2019
- W porównaniu z poprzednim, “zwykłym” piątkiem (20.11.2020) podczas Black Friday liczba transakcji (zamówień) wzrosła o 154 proc., a wartość sprzedaży o 161 proc.
- Jeśli chodzi o rozkład transakcji w naszych sklepach to największe piki obserwowaliśmy tuż po północy (z czwartku na piątek), kolejny pik rozpoczął się rano o 6 rano i szczyt osiągnął w okolicy godz. 11
- Tuż przed godz. 17 wartość zamówień złożonych w sklepach korzystających z oprogramowania Shoper była wyższa niż w Czarny Piątek 2019
- Branże, które co roku zbierają żniwa podczas weekendu promocji to przede wszystkim: Zdrowie i uroda, Dom i ogród, Odzież, Elektronika, Dziecko
- Suma transakcji (zamówień) dla branż Zdrowie i uroda + Odzież wyniosła 43 proc. wszystkich transakcji dokonanych w naszych sklepach w Black Friday
Komentarz Shopera:
– Za część notowanych w piątek wzrostów w skali roku odpowiada pojawienie się nowych sklepów na platformie jak i obserwowana przez nas coraz większa skłonność sprzedawców do prowadzenia działań reklamowych: w październiku aż połowa z nich deklarowała, że ma już zaplanowane akcje promocyjne na ostatni tydzień listopada. Jednak przede wszystkim widzimy, jak samo zjawisko Black Friday w sieci z roku na rok się nasila. W tym roku towarzyszyła mu odrobina niepewności. Z jednej strony mamy czas pandemii, co naturalnie przekierowuje klientów do sieci – w październiku wartość transakcji na naszej platformie zwiększyła się o blisko 80 proc. w stosunku co do roku ubiegłego. Z drugiej strony święta zapowiadają się w tym roku bardziej kameralne, a spora część zakupów w Black Friday stanowiły zawsze prezenty. Tegoroczny rekordowy wynik pokazuje jednak, że optymizm nie opuszcza konsumentów – ocenia Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.
Co ciekawe, listopad na Shoperze prawdopodobnie zamknie się lepszym wynikiem niż wiosenne miesiące z pierwszej fali pandemii. Oficjalne potwierdzenie tego w liczbach otrzymamy w najbliższych dniach.
[AKTUALIZACJA 3.12.2020] Zgodnie z zapowiedzią, Shoper podesłał dodatkowe informacje na temat rezultatów osiąganych przez sprzedawców na ich platformie:
Black Month w miejsce Black Friday
W ubiegłym roku platforma sklepów internetowych Shoper odnotowała w sklepach korzystających z jej oprogramowania 15-proc. wzrost wartości zamówień między październikiem a listopadem. W tym roku ten wzrost sięgał 25 proc. Wartość transakcji już w połowie miesiąca była większa niż wynik za cały listopad 2019. Finalnie liczba transakcji na koniec miesiąca była o 88 proc. większa niż rok wcześniej, a łączna sprzedaż w listopadzie zamknęła się wynikiem niemal dwukrotnie wyższym (93 proc.).
27 listopada, czyli podczas Black Friday 2020 kupujący złożyli w sklepach Shoper 154 proc. więcej zamówień, a ich wartość była o 161 proc. większa niż w poprzedni piątek 20 listopada.
Ten dzień na platformie Shoper przebił zarówno rekord pod względem łącznej wartości sprzedaży 14 kwietnia jak i zakończył się o 53 proc. lepszym wynikiem niż Black Friday 2019.
Tradycyjnie w czarnopiątkowych zakupach dominowały dwie branże sklepów – “Zdrowie i uroda” oraz “Ubrania” wygenerowały w sumie 43 proc. wszystkich transakcji zrealizowanych tego dnia. Pierwsza piątka branż z najwyższą sprzedażą również wyglądała podobnie jak przed rokiem były to: Zdrowie i uroda, Dom i ogród, Odzież, Elektronika, Dziecko.
Jednocześnie w statystykach z tegorocznego Black Friday widać małe zmiany trendów. Udział branży odzieżowej oraz elektroniki użytkowej w ogólnej liczbie zamówień i sprzedaży wygenerowanych w sklepach Shoper w porównaniu do 2019 roku spadł o kilka punktów procentowych.
Kategorie sklepów z największym wzrostem sprzedaży podczas Black Friday 2020 w porównaniu z Black Friday 2019 r. | |
Delikatesy (art. spożywcze) | +162 proc. |
Książki i multimedia | +147 proc. |
Komputery | +108 proc. |