Wyniki Black Friday (Month / Week / Day) 2020 na platformie IdoSell

IdoSell
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

Aby echa Black Friday 2020 wśród sprzedawców internetowych w Polsce dobrze wybrzmiały, zbieram zestawienia sprzedaży od różnych platform sklepowych. Po wczorajszej publikacji wyników od Shoper, poprosiłem o zebranie danych i krótki komentarz Pawła Fornalskiego – CEO IdoSell. Paweł poszedł jednak o krok dalej, czego efektem jest poniższa publikacja. Zapraszam do lektury!


Wyniki Black Month / Week / Day 2020 na platformie IdoSell – Paweł Fornalski, IdoSell:

Listopad 2020r. Był kolejnym rekordowym dla sklepów internetowych sprzedających na platformie IdoSell. Krótkie podsumowanie statystyk porównujących listopad 2019 do listopada 2020:

  • Ilość transakcji była o 58,30% wyższa i osiągnęła 5,2 mln
  • GMV (obroty) do Polski były wyższe o 73,49%
  • GMV poza Polskę (sprzedaż cross-border) o 49,90%

Rok 2020 jest szczególnie pomyślny dla 6000 sklepów internetowych obsługiwanych na platformie IdoSell. IdoSell to platforma SaaS od IAI, która koncentruje się na obsłudze średnich i dużych sprzedawców, łącząc otwartość i customizowalność z rozwiązaniami transakcyjnymi znanymi z marketplaces.


Istnieje wiele mitów o tym, że sklepy internetowe mają ogromne wzrosty sprzedaży tego jednego dnia. W dużym obrazie, analizując połączone i uśrednione dane ze wszystkich sklepów, które miały tak ogromną liczbę transakcji widać po poniższym wykresie pochodzącym z Google Analytics i pokazującym ilość użytkowników, agregującym wszystkie sklepy IdoSell, że odchylenia tygodniowe nie były ogromne (pomarańczowa 2019, niebieska 2020):

Poniższy wykres pokazuje dokładniej listopad 2020 (niebieska linia) w porównaniu do 2019 (pomarańczowa):

Jak widać najwyższy poziom przypada bez zaskoczenia na 27 listopada, czyli tzw. Black Friday (w zeszłym roku był to 29 listopada). Bez dwóch zdań 2020 pobił 2019 pod względem ilości użytkowników, których w okresie listopada było średnio o 33,95% więcej (parametr Google Analytics 7-day active user). Widać więc, że Polacy zaczęli kupować nie tylko na Allegro, ale i poza nim, bo populacja klientów znacząco się powiększyła.


Inną ciekawostką niech będzie, że w listopadzie do listopada, zamówienia z mobile wzrosły o 35%, więc jak widać liczby te zaskakująco ze sobą korelują. Potwierdza to pewne przypuszczenia, że nowi klienci, to Ci, którzy wykorzystują do tego głównie swoje smartfony, nie komputery desktop. Warto o tym pamiętać. IdoSell od lat dba o to, by UX w mobile był optymalny. Niestety, w Polsce większość sklepów nadal nie wykorzystuje właściwie szansy na wzrost w mobile, utwierdzając się tylko w przekonaniu, że skoro większość transakcji jest robiona przez laptopy lub komputery desktop to nie jest to priorytet. Warto zrozumieć, że dobry UX w mobile sprawił że Allegro tak bardzo wpadło do serc nowych e-klientów. Ale jak widać, nie jest to coś czego nie można zrobić też poza Allegro.


Inna interesująca statystyka to, że głównie wzrost ilości transakcji nie był wykonywany przez Allegro. IdoSell to platforma dwukierunkowo zintegrowana z Allegro. Wartość transakcji Allegro zwiększyła się o 33,22%. Jednakże na przestrzeni roku spadła z 17,02% do obecnie 13,07% i ta tendencja się utrzymuje w IdoSell od miesięcy.

Może to potwierdzać jedną z teorii, że Allegro rośnie obecnie głównie dzięki nowym sprzedawcom, którzy nie potrafią jeszcze poza Allegro wyjść, podczas gdy sprawni, profesjonalni sprzedawcy szukają wzrostu głównie poza nim.

Co ważne, wzrosty nie są dziełem nowych sprzedawców i ich akwizycji. IdoSell bowiem nie powiększa tak dynamicznie ilości sklepów jak platformy dla małych sprzedawców, głównie skupiając się na poprawie sprzedaży już istniejących i ich rozwoju. To pokazuje, że e-commerce rozwija się nie tylko ilością sprzedawców, ale też ich rozmiarem.


Jedno jest pewne. Polski e-commerce rośnie jak na drożdżach. Ci, którzy przygotowali się zapleczem logistycznym lub wybrali system, który pozwala obsłużyć rosnącą ilość transakcji nie tylko pod względem ruchu, ale i też transakcyjnie i nadać na czas paczki, urośnie szybciej niż Ci, którzy tego nie zrobili.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
02.12.2020

Wyniki Black Friday (Month / Week / Day) 2020 na platformie IdoSell

Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

Artykuł
17.11.2020

Black Friday 2019 – jak było? Dane podaje IdoSell oraz Shoper

Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę