Współpraca z hurtownią dropshipping od A do Z

Strategia marketingowa
Kinga Tobała

Kinga Tobała

Senior Marketing Specialist
Sky-Shop.pl

Czas, który zainwestujesz w szukanie hurtowni dropshippingowej zaowocuje szybką realizacją zamówień i zadowoleniem klientów. Wybór dobrego partnera biznesowego to pierwszy, duży krok do sukcesu.
Podpowiadam, gdzie szukać hurtowni i o co warto zapytać jeszcze przed rozpoczęciem współpracy!

Spis treści:

  1. Gdzie szukać hurtowni do współpracy?
  2. Na co zwrócić uwagę przy wyborze hurtowni?
  3. Jak podjąć współpracę z hurtownią?

Gdzie szukać hurtowni do współpracy?

Każde miejsce, w którym uda Ci się znaleźć hurtownię z odpowiadającym Ci asortymentem jest dobre! Poszukiwania rozpocznij od 4 najpopularniejszych miejsc:

  • Lista gotowych integracji z hurtowniami - podział na branże oraz krótki opis ułatwi Ci stworzenie grupy potencjalnych kontrahentów.
  • Grupy na Facebooku - to tam często ogłaszają się niewielkie hurtownie wyróżniające się dość elastycznym podejściem do współpracy.
  • Targi branżowe - odwiedź zarówno te dotyczące rynku e-commerce, jak i branży, w której chcesz działać.
  • Wyszukiwarki - szukaj z uwzględnieniem fraz związanych z branżą i konkretnymi hurtowniami. Nie ograniczaj się tylko do pierwszej strony wyszukiwań! Nieco dalej trafisz na mniejsze podmioty.

Pamiętaj, by wytypować przynajmniej kilku potencjalnych kontrahentów i porównać ich do siebie we wszystkich istotnych aspektach - najlepiej w formie tabeli.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze hurtowni?

Pamiętaj, że nie ma recepty na idealną współpracę z hurtownią. Te większe będą w stanie zaoferować więcej benefitów, a te mniejsze większą elastyczność. To, w którą stronę chcesz zmierzać zależy wyłącznie od Ciebie!

Kwestie techniczne współpracy z hurtownią:

  1. Czy hurtownia udostępnia plik produktowy?
  2. Plik produktowy to podstawa działania integracji z hurtownią. Bez niego pobieranie produktów i aktualizowanie wszelkich informacji (ceny, stanu magazynowego, asortymentu, parametrów i innych) nie będzie możliwe.
    Plik zazwyczaj dostarczany jest w formacie XML lub CSV i dla Ciebie jako sprzedawcy jest jedynie linkiem do wklejenia w odpowiednie pole oprogramowania.

    Warto wiedzieć

    Brak pliku produktowego realnie wyklucza hurtownię z możliwości współpracy w dropshippingu.

  3. Jaki jest stopień uzupełnienia danych i ich pochodzenie?
  4. Im więcej danych udostępnia hurtownia, tym lepiej dla Ciebie i Twojego klienta. Dodatkowym atutem będzie przygotowanie autorskich materiałów promocyjnych, do których dostęp zyskują wyłącznie kontrahenci.

    Warto wiedzieć

    Brak dodatkowych zdjęć czy części parametrów nie powinien przeważyć o rezygnacji ze współpracy. Jeśli dostrzegasz w produkcie potencjał sprzedażowy, możesz uzupełnić dane w oparciu o informacje i pliki od producenta.

  5. Jak często aktualizowane są dane?
  6. W dropshippingu korzystasz z magazynu hurtowni, który realizuje zamówienia spływające z wielu firm. Częste aktualizacje danych (szczególnie ceny i stanu magazynowego) pozwolą uniknąć sytuacji, w których sprzedasz towar ze stanem magazynowym 0 albo zrealizujesz transakcję w zaniżonej kwocie.

    W Sky-Shop aktualizujemy dane nawet 12 razy na dobę, ale to od częstotliwości aktualizacji danych w hurtowni zależy sens pełnego wykorzystania możliwości mechanizmu. W końcu jeśli hurtownia aktualizuje dane 4 razy na dobę, a sklep pobiera je aż 12-krotnie, to wielokrotnie pobierzesz te same informacje - bez korzyści dla siebie. Właśnie dlatego częstotliwość aktualizacji w sklepie warto dopasować do częstotliwości aktualizacji w hurtowni.

    Warto wiedzieć

    Jeśli decydujesz się na stworzenie unikalnych opisów produktów lub uzupełnienie parametrów czy zdjęć, pamiętaj o wyłączeniu aktualizacji tych pól. W przeciwnym razie mechanizm przy aktualizacji nadpisze dane, a Ty stracisz owoce swojej pracy.

Kwestie biznesowe współpracy z hurtownią:

  1. Czy hurtownia przyjmuje zwroty?
  2. Hurtownie dropshipping nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów od Twoich klientów. Mimo to, duża część z nich wychodzi naprzeciw oczekiwaniom sprzedawców i oferuje obsługę zwrotów w formie usługi dodatkowej.

    Koniecznie zapytaj o:

    • Możliwość odesłania zwrotu do hurtowni;
    • Miejsce, do którego odsyłany jest zwrot (czy klient może odesłać produkt bezpośrednio do hurtowni, czy najpierw do Ciebie);
    • Koszt obsługi zwrotu.
    Dopiero na tej podstawie możesz podjąć decyzję, czy opłaca Ci się współpracować z hurtownią w zakresie zwrotów.

    Warto wiedzieć

    Nie skreślaj hurtowni, które nie przyjmują zwrotów - zwłaszcza, jeśli nie działasz w branży o ich wysokim % (np. odzieżowej). Produkty ze zwrotów wystawisz w swoim sklepie, na Allegro bądź OLX.

  3. Jakie formy wysyłek są udostępniane przez hurtownię?
  4. Na starcie najprościej i najtaniej korzystać z form wysyłek udostępnianych przez hurtownię. W zdecydowanej większości branż kluczowe będą dwie formy:

    • Paczkomaty InPost,
    • przesyłka kurierska.

    W niektórych branżach np. meblowej przydadzą się także przesyłki wielkogabarytowe.

    Warto wiedzieć

    Koniecznie zapytaj o możliwość wysyłek realizowanych na własnych etykietach kurierskich. Będzie to kluczowe w realizacji przesyłek Allegro Smart.

  5. Czy można korzystać z kredytu kupieckiego?
  6. Kredyt kupiecki to po prostu odroczona płatność, która pozwoli Ci regulować rachunek w hurtowni nie codziennie, a np. raz w tygodniu. To nie tylko wygoda i oszczędność czasu, ale też prostsze rozliczenie faktur zakupowych na koniec miesiąca.

  7. Czy istnieją progi rabatowe?
  8. W tradycyjnym hurcie jednorazowo kupujesz setki sztuk towarów. Transakcja na sporą kwotę pozwala uzyskać rabat na produkty. W dropshippingu jest podobnie, ale osiągnięcie kwoty transakcji jest rozłożone w czasie na wiele zakupów. Próg rabatowy to po prostu wartość Twoich zakupów w hurtowni, przy której możesz liczyć na rabat procentowy.

Jak podjąć współpracę z hurtownią?

Część hurtowni podejmuje współpracę tylko z wybranymi firmami. Nie zdziw się, jeśli zostaniesz poproszony o NIP i przedstawienie dotychczasowego doświadczenia sprzedażowego.

Proces podjęcia współpracy z hurtownią zamyka się w 4 krokach:

  1. Wybierz hurtownię.
  2. Zarejestruj się na stronie lub skontaktuj się z hurtownikiem mailowo/telefonicznie.
  3. Zaakceptuj regulamin współpracy lub podpisz umowę.
  4. Zyskaj dostęp do pełnego asortymentu oraz cen.

Pamiętaj, że w zdecydowanej większości przypadków ceny widoczne na stronie bez rejestracji są cenami przeznaczonymi dla klientów detalicznych. Niektóre hurtownie decydują się nie tylko na ukrycie cen, ale i samego asortymentu.

Po podjęciu współpracy otrzymasz dostęp do pliku produktowego. Teraz pozostaje wykorzystać go w sklepie i pobrać wybrane produkty. W Sky-Shop potrwa to od kilku (przy pobieraniu całego asortymentu) do kilkudziesięciu minut (przy konfiguracji filtrów dla pobierania produktów).

Wolisz formę wideo? Obejrzyj nagranie webinaru, podczas którego krok po kroku omawiałam podjęcie współpracy z hurtownią ;)

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
08.02.2023

Jak ożywić nieaktywnych użytkowników w bazie i odzyskać klientów dzięki strategii e-mail marketingowej?

Magdalena Hajduga

Magdalena Hajduga

Head of Business Development
Apaczka.pl

Artykuł
06.02.2023

Jak wybrać odpowiednie kanały komunikacji dla swojego e-commerce?

Paweł Paszkowski

Paweł Paszkowski

CEO, Strateg e-commerce
i marketingu
strigoo.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę