Wdrożenie sklepu internetowego krok po kroku

Edukacja i rozwój osobisty w e-commerce
Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Jak sprawnie wdrożyć e-Commerce? Oto jest pytanie… Pytanie, które zadają sobie wszyscy właściciele i managerowie e-Commerce. Odpowiedź na nie nie jest jednak taka prosta. Nie ma jednego złotego przepisu na sukces. Nie ma też modelowego wdrożenia sklepu internetowego. Istnieje jednak ścieżka, którą warto podążać, żeby zwiększyć szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia. W tym artykule znajdziesz drogowskazy, które pokażą Ci jak może wyglądać wdrożenie sklepu internetowego krok po kroku.

Spis treści:

  1. Wdrożenie e-Commerce nie jedno ma imię
  2. Krok 1: Wybór Platformy e-Commerce
  3. Krok 1: Przygotowanie briefu
  4. Krok 2: Wybór agencji wdrożeniowej
  5. Krok 3: Wycena
  6. Krok 4: Analiza przedwdrożeniowa
  7. Krok 5: Wdrożenie e-Commerce
  8. Krok 6: Utrzymanie i rozwój platformy sprzedażowej
  9. Wdrożenie sklepu internetowego to złożony proces

Wdrożenie e-Commerce nie jedno ma imię

Nie ma dwóch takich samych wdrożeń. Może się wydawać, że jest to dość odważne stwierdzenie. W końcu dwa podobne sklepy np. w branży beauty powinno się budować tak samo. Tak niestety nie jest. Każde wdrożenie wygląda inaczej. Dlaczego? Po pierwsze, każdy biznes może mieć trochę inne potrzeby, inne priorytety, a co za tym idzie inny zakres projektu. Po drugie, jak to w życiu bywa, zawsze coś pójdzie nie tak. A prawdopodobieństwo, że w dwóch różnych projektach będzie to identyczny problem, jest raczej znikome. Dlatego tak ciężko jest podać przykład modelowego wdrożenia e-Commerce.

Istnieje jednak ścieżka, która zmniejsza prawdopodobieństwo niepowodzenia i ułatwia osiągnięcie celu biznesowego, jakim jest sprzedaż.

Krok 1: Wybór Platformy e-Commerce

Już na tym etapie stajemy przed trudnym zadaniem. Na platformie g2.com pod hasłem “E-Commerce Platforms” widnieją aż 343 pozycje. Jak spośród tak długiej listy systemów wybrać ten, odpowiedni dla Ciebie i Twojego biznesu?

Satisfly jako agencja wdrożeniowa specjalizuje się w budowaniu sklepów internetowych w oparciu o Magento. Jednak dość często przychodzą do nas klienci, którzy nie wiedzą jaki silnik wybrać dla swojego e-Commerce, lub nie są pewni samodzielnie dokonanego wyboru. W takim przypadku zaczynamy od analizy potrzeb i wyboru typu platformy e-Commerce, który najlepiej im odpowiada. Opcje mamy 3:

Dedykowany sklep internetowy, pisany całkowicie od podstaw, który w swoim założeniu jest w pełni customizowalny. Jego wdrożenie wymaga wielu godzin pracy programistów.

dedykowany sklep internetowy

SaaS (Software-as-a-Service), czyli tak zwane rozwiązania abonamentowe, to gotowe systemy, które pozwalają na szybkie postawienie sklepu (często metodą drag-and-drop), bez konieczności angażowania armii programistów.

sklep saas

Silnik open source to rozwiązanie, które pozwala na budowanie sklepu na podstawie gotowego “core”. Dostęp do kodu źródłowego takiego silnika umożliwia dowolne konfigurowanie i rozwijanie sklepu internetowego. Wdrożenie e-Commerce w oparciu o open source wymaga jednak zaangażowania programistów.

sklep open source

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie “jaka platforma e-Commerce jest najlepsza?” to w tym artykule jej nie znajdziesz. Nie ma uniwersalnego silnika e-Commerce, który świetnie sprawdzi się w każdym przypadku. Wszystko zależy od tego, jakie funkcje chcesz wdrożyć w swoim sklepie, jaką grupę docelową obsłużyć, jak duży ruch ściągnąć. Wybór platformy e-Commerce jest kwestią bardzo indywidualną.

Z tego samego powodu nie można też powiedzieć, że dla małego sklepu internetowego najlepszym rozwiązaniem będzie zawsze SaaS, a dla dużego open source. Jak to bywa w świecie biznesu… To zależy.

Krok 1: Przygotowanie briefu

Nie, to nie błąd. Te dwa etapy: wybór platformy e-Commerce i opracowanie briefu powinny dziać się równolegle. Dlaczego? Ponieważ decydując się na konkretny silnik warto korelować swoje oczekiwania biznesowe z tym, jakie możliwości natywnie daje dana technologia. Dobudowywanie funkcjonalności na około rzadko kiedy przynosi pozytywne rezultaty, a częściej kończy się ogromnym długiem technologicznym. Dlatego tak ważne jest, aby tworząc brief brać pod uwagę możliwości platformy e-Commerce, której wybór rozważamy. Dzięki temu Twoje wymagania względem systemu sprzedażowego będą optymalnie dopasowane do wybranej technologii.

Niestety bardzo często właściciele e-Commerce nie przykładają się do wypełniania briefu. Samo mailowe zapytanie na 1000 znaków nie wystarczy, by w pełni opisać wymagania dotyczące systemu. A niestety tak właśnie wygląda “briefowanie” w przypadku wielu polskich przedsiębiorców.

Brief to dokument, na podstawie, którego spisywane są konkretne wytyczne systemu. Ma on więc ogromny wpływ na finalny kształt Twojego e-Commerce. Jest on również podstawą do przygotowania wyceny wdrożenia Twojego sklepu. Jeśli więc nie zawiera on kompletu informacji, musisz liczyć się z tym, że rzeczywista cena budowy Twojego e-Commerce będzie znacznie odbiegać od oferty przygotowanej przez agencję wdrożeniową na początkowym etapie rozmów.

Zapamiętaj

Wycena wdrożenia e-Commerce jest tak dobra, jak brief, na podstawie którego została przygotowana.

Co takiego powinien zawierać brief wdrożenia e-Commerce?

  1. Przede wszystkim informacje o przedsiębiorstwie, ofercie i klientach. Również istotne są dane dotyczące strategii firmy i tego jak sklep internetowy będzie się w nią wpisywał.
  2. Kolejnym ważnym elementem briefu jest opisanie potrzeb biznesowych oraz tego, jak ten nowy e-Commerce będzie je realizował. Tutaj powinny się pojawić odpowiedzi na takie pytania jak: jakie waluty będzie obsługiwał sklep, jak przebiegać będzie obsługa zamówienia, w jakim systemie pracownicy zarządzają zamówieniami, jakiego rodzaju treści będą dostępne na stronie itd.
  3. Nie można pominąć również informacji o integracjach z systemami zewnętrznymi, jakie będą konieczne do prawidłowego funkcjonowania Twojego biznesu oraz szacie graficznej Twojego nowego e-Commerce (dedykowany projekt czy praca na szablonie).

Z tak przygotowanego briefu powinno jasno wynikać jaka technologia będzie najlepsze do realizacji Twoich potrzeb biznesowych, co dokładnie powinien zawierać sklep, oraz z jakim budżetem przyjdzie Ci się zmierzyć.

Współpracując z naszymi klientami zawsze rekomendujemy rozdzielenie wersji MVP (ang. Minimum Viable Product) sklepu od pełnego wdrożenia. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybciej stworzyć działający e-Commerce, który może i nie ma wszystkich planowanych funkcji, ale już zaczyna na siebie zarabiać. Wdrażając niepełny zakres mamy szansę na weryfikację kolejnych funkcjonalności i budowę ruchu organicznego. Dlatego zawsze polecamy naszym klientom uwzględnienie wersji MVP podczas tworzenia briefu.

W odpowiednim przygotowaniu briefu może pomóc doświadczony konsultant lub e-Commerce manager. Jest to więc świetny moment na zatrudnienie takiej osoby.

Krok 2: Wybór agencji wdrożeniowej

Nie musimy chyba wspominać jak ogromne znaczenie dla powodzenia Twojego wdrożenia ma wybór odpowiedniej agencji. W końcu to ona będzie pracowała nad tym, by Twój sklep ujrzał światło dzienne. Tutaj pojawia się jednak pytanie: skąd możesz wiedzieć, że dana firma wdrożeniowa będzie tą właściwą?.

Po pierwsze, zweryfikuj jej kompetencje. Wdrożenie e-Commerce to nie jest wyłącznie praca programistów. To suma wielu różnych obszarów. Do postawienia sklepu internetowego potrzebujesz project managera, UX designera, developerów, testerów, specjalistę od SEO i contentu. To tak na początek. Później dojdą jeszcze osoby odpowiedzialne za obsługę sklepu i marketing.

Czy agencja, na którą się decydujesz musi posiadać wszystkich tych specjalistów? Niekoniecznie. Firma wdrożeniowa powinna uzupełniać te kompetencje, których nie masz w swojej organizacji. Jeśli więc w swoich szeregach masz UX designera i specjalistę SEO, nie musisz zlecać tej części wdrożenia agencji.

Jak jednak sprawdzić, czy kompetencje firmy wdrożeniowej są na wysokim poziomie? Oficjalna strona agencji prawdy raczej Ci nie powie. Dlatego zachęcamy do popytania poprzednich klientów danej firmy. Możesz też zgłosić się do zewnętrznego konsultanta e-Commerce, który ma nieco pełniejszy ogląd na branżę i pracował już z niejedną agencją.

Po drugie, zweryfikuj doświadczenie danej firmy wdrożeniowej. Każda agencja na swojej stronie internetowej posiada portfolio projektów, które już wdrożyła. Spójrz na nie jednak z przymrużonym okiem. To nie są wszystkie projekty, które zrealizowała ta firma. Do zakładki “portfolio” wrzucane są tylko udane wdrożenia i to te najbardziej spektakularne. Dlatego zawsze zalecamy ich dokładną weryfikację.

Analizując portfolio, zwróć uwagę na to, czy dana agencja wdrożeniowa realizowała projekty, które są spójne z Twoją linią biznesu. Jeżeli chcesz stworzyć e-Commerce B2B, zwróć się do firmy, która z sukcesem zrealizowała już takie wdrożenia.

Po trzecie, oceń zaangażowanie agencji w Twój projekt. To niezmiernie ważny punkt, który niestety jest dość często pomijany. Podczas wdrożenia e-Commerce Ty i Twoja agencja stanowicie jeden zespół, który działa, by zrealizować potrzeby klientów końcowych. To, jak będzie Ci się współpracowało z firmą wdrożeniową ma duży wpływ na powodzenie tego projektu.

Wielokrotnie spotkaliśmy się z historiami klientów, którzy zgłosili się do Satisfly, ponieważ brak zaangażowania poprzedniej agencji w projekt spowodował, że dług technologiczny przygniótł cały projekt wdrożenia ich e-Commerce.

Problem ten pojawia się często w wyniku bezmyślnego kodowania wszystkiego co przyjdzie do głowy właścicielowi sklepu internetowego. Wdrażanie każdej bajeranckiej funkcji tylko dlatego, że konkurencja taką ma, może sprowadzić Twój e-Commerce na manowce. Dobra agencja wdrożeniowa nie tylko zakoduje Twój sklep zgodnie z tym, co sobie wymyślisz, ale również doradzi Ci w wyborze optymalnych rozwiązań dla Twojego biznesu.

Firma wdrożeniowa powinna skupiać się na potrzebach klientów końcowych, a nie Twoich. Tylko w ten sposób będzie ona w stanie stworzyć dla Ciebie e-Commerce, który sprzedaje.

Krok 3: Wycena

Bez względu na to, jaki typ umowy finalnie podpiszesz, każdy projekt jest wyceniany na podstawie tego samego wzoru: stawka godzinowa x liczba godzin, potrzebnych do wdrożenia.

Nie oznacza to jednak, że wyceny różnych agencji można ze sobą tak łatwo zestawić. Dlaczego? Ponieważ każda firma wdrożeniowa ma trochę inny brief, na trochę innych rzeczach się skupia, trochę inaczej interpretuje przekazane jej informacje. W związku z tym każda z agencji, z którymi rozmawiasz może mieć inną wizję Twojej platformy sprzedażowej. A co za tym idzie może inaczej prognozować liczbę godzin koniecznych do jej wdrożenia.

Pierwsze wyceny pojawiają się zaraz po wypełnieniu briefu. Jednak jak już wspominaliśmy wycena wdrożenia jest tak dobra jak brief, na podstawie którego została wyliczona. Nie można więc brać jej za pewnik. Nie mając dobrze spisanego zakresu i zaprojektowanych widoków ta wycena będzie zawsze trochę płynna.

Pewnie dlatego umowy typu fixed price są tak pożądane przez właścicieli e-Commerce. Gwarantują one w końcu niezmienną cenę wdrożenia i dają (niestety tylko pozorne) poczucie bezpieczeństwa. Ten typ współpracy działa dobrze do momentu, w którym projekt mieści się w budżecie. Kiedy ten budżet zostaje przekroczony i agencja niejako zaczyna płacić za wdrożenie pojawiają się problemy. Kończy się wtedy świetna współpraca, a zaczyna ścinanie zakresu i spadek jakości.

Umowa time and materials na dłuższą metę sprawdza się lepiej, szczególnie jeśli chcemy zwinnie rozwijać swój sklep internetowy. W przypadku takiej umowy bardzo duże znaczenie ma jakość współpracy z agencją, jej komunikatywność i zaufanie, jakim ją obdarzysz. Dobra agencja będzie z czystym sumieniem rozwijać Twój e-Commerce, zła może Cię nieźle naciągnąć. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego partnera do wdrożenia.

Krok 4: Analiza przedwdrożeniowa

Jak już ustaliliśmy w poprzednim kroku, wyceny kalkulowane na etapie tworzenia briefu nie są zbyt precyzyjne. Żeby dokładniej obliczyć budżet konieczny do wdrożenia Twojego e-Commerce potrzebna jest szczegółowa analiza przedwdrożeniowa.

Na tym etapie współpracy z naszymi klientami rozpoczynamy pracę w oparciu o sprinty. Zazwyczaj wykonujemy 1-2 sprinty analityczne, podczas których rozpatrujemy dotychczasowy brief i wycenę oraz przenosimy wytyczne na bardziej szczegółowy poziom. Omawiamy ścieżki krytyczne, rysujemy makiety, opisujemy sklep pod kątem customizacji i wymiany danych z innymi systemami. Efektem tego jest dokładnie rozpisany zakres prac projektu, rekalkulacja wyceny i gotowe makiety. Czyli wszystko, czego potrzebujesz by przystąpić do wdrożenia.

Jednak zanim to zrobisz, zastanów się czy do tej pory dobrze współpracowało Ci się z daną agencją i czy technologia, którą wybrałeś sprosta Twoim wymaganiom. To jest ostatni moment na zmiany.

Krok 5: Wdrożenie e-Commerce

Nadeszła pora na prace programistyczne. Na tym etapie wiele może się zdarzyć. Wiele rzeczy może pójść nie tak. To, czy wdrożenie Twojego sklepu internetowego zakończy się sukcesem zależy w dużej mierze od Twojego zaangażowania w cały ten proces. Tylko aktywnie biorąc udział w spotkaniach, czy to rozpoczynających/kończących sprint, czy też daily, jesteś w stanie na bieżąco kontrolować przebieg prac i ewentualnie skorygować obrany kierunek działań.

Najgorszym możliwą opcją jest zlecenie wdrożenia e-Commerce na zasadzie: “zakodujcie co trzeba, a my odbierzemy całość na koniec”. Takie podejście generuje ogromne problemy. Po pierwsze, firma wdrożeniowa nie zna Twojego biznesu tak dobrze, jak Ty. Może więc zaimplementować pewne rozwiązania inaczej niż to sobie wyobrażałeś. Jeśli odbierając projekt będziesz chciał wprowadzić z tego tytułu jakieś poprawki, zapłacisz za nie całkiem sporo pieniędzy. Po drugie, brak kontroli może powodować, że prace nad Twoim sklepem nie będą szły tak szybko, jakbyś tego oczekiwał. Kiedy przyjdzie termin odbioru projektu, może okazać się, że Twój e-Commerce jest jeszcze w polu.

Na tym etapie pojawia się jeszcze kwestia metodologii, jaką będzie wdrażany Twój projekt. Opcji jest całkiem sporo. Jednak na rynku IT królują dwie: agile i waterfall. Jeśli zatrudniasz agencję, nie będziesz miał raczej wpływu na wybór metodologii wdrożenia. Zachęcamy Cię jednak do zapoznania się z podstawami podejścia w jakim działa Twoja firma wdrożeniowa. Dzięki temu będziesz mógł łatwiej zrozumieć przebieg prac i sprawniej zarządzać współpracą z Twoją agencją.

Z naszego doświadczenia wynika jednak, że nie da się dobrze wdrożyć e-Commerce waterfallowo. Wynika to z faktu, że sklep internetowy musi stale się rozwijać, by odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów i generować coraz większe zyski. To jest jednak możliwe wyłącznie wtedy, gdy wdrażasz sklep zwinnie. Dlatego właśnie w Satisfly działamy w oparciu o metodologię agile.

Krok 6: Utrzymanie i rozwój platformy sprzedażowej

Jeśli posłuchałeś naszej sugestii, na tym etapie powinieneś mieć już wdrożoną wersję MVP swojego sklepu internetowego. To jednak dopiero początek. Branża e-Commerce jest bardzo dynamiczna. Wciąż pojawiają się nowe trendy i rozwiązania, które sprawiają, że sprzedaż elektroniczna jest coraz łatwiejsza, a zakupy w sieci coraz atrakcyjniejsze. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, musisz być gotowy na szybkie i zwinne zmiany.

Twój e-Commerce nie może stać w miejscu. Sklep internetowy, który się nie rozwija, prędzej czy później popadnie w zapomnienie. A na jego miejsce wskoczą nowe platformy, które potrafiły dostosować się do zmieniającej się przestrzeni e-handlu.

Nasza rada: uważnie obserwuj rynek i zwinnie odpowiadaj na jego potrzeby. Tylko w ten sposób odniesiesz długofalowy sukces w e-Commerce.

Wdrożenie sklepu internetowego to złożony proces

Bez względu na to, czy planujesz wdrożenie Magento, czy jakiejkolwiek innej technologii, budowa sklepu internetowego nie powiedzie się, jeśli nie będziesz miał dobrego zespołu projektowego. Nie ma tu znaczenia, czy wdrożenie realizujesz wewnętrznie, czy zlecasz je agencji. Bez kompetentnego i zaangażowanego zespołu to się po prostu nie uda.

Zanim jednak programiści rozpoczną kodowanie Twojego sklepu, będziesz musiał wykonać sporo pracy. Dobre przygotowanie do wdrożenia to istotny element całego tego przedsięwzięcia. Jeżeli go zabraknie, Twoi developerzy będą błądzić jak dzieci we mgle, a finalnie Twój e-Commerce, albo nie powstanie wcale, albo będzie kosztował krocie.

Wdrożenie e-Commerce nie musi być drogą przez mękę. Jeśli będziesz podążał za krokami, które przedstawiliśmy Ci w tym artykule, masz dużą szansę na budowę sklepu internetowego, który będzie spełniał wymagania Twoje i Twoich klientów. A to wszystko w całkiem rozsądnej cenie.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIEDZIAŁEŚ SIĘ:

  1. Jakie etapy wdrożenia powinieneś przejść, by z sukcesem zbudować swój sklep internetowy
  2. Jakie informacje powinien zawierać brief wdrożeniowy
  3. Jak wybrać właściwą agencję, która wdroży Twój e-Commerce
  4. Jak rozpatrywać wyceny otrzymane od firm wdrożeniowych
  5. Jak przebiega analiza przedwdrożeniowa
  6. Jaka metodologia zarządzania projektami sprawdzi się najlepiej podczas wdrożenia e-Commerce
  7. Dlaczego Twój sklep internetowy musi stale się rozwijać

Reklama

Przeczytaj również:

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę