Trzy ważne aspekty SEO w e-commerce, które musisz przemyśleć

SEO - pozycjonowanie sklepu internetowego
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Działania SEO w segmencie e-commerce wymagają specyficznego podejścia i automatyzacji wielu elementów. Warto zatem pomyśleć o optymalizacji stosowanych rozwiązań w zakresie zmian produktowych, w zarządzaniu treścią i przy wykorzystaniu wewnętrznych danych. Z poniższego poradnika dowiesz się, co należy zrobić z niedostępnymi produktami w sklepie internetowym, jak zarządzać treścią tysięcy produktów oraz jak optymalnie wykorzystać wewnętrzną wyszukiwarkę serwisu.

# 1 Co zrobić z niedostępnymi produktami?

W zależności od kontekstu możemy mieć kilka przypadków:

  • Jeśli wiesz, że produkt będzie dostępny, pozostaw podstronę tak jak jest. Nie używaj przekierowań, nie usuwaj adresów, nie ukrywaj informacji. Poinformuj użytkowników o przewidywanej dacie dostawy. Udostępnij możliwość pozostawienia adresu e-mail, na który wyślesz wiadomość jak tylko produkt wróci do oferty. Przemyśl też możliwość przedsprzedaży wzmacniając wyjątkowość oferty.
  • Jeśli produkt jest wycofany z oferty i nie ma szans na jego powrót, pozostaje kilka rozwiązań, których wybór zależy od konkretnej sytuacji:
    • Zastosuj przekierowanie 301. Jeśli wycofany produkt jest zastępowany przez nowszy model, to rozwiązanie przeniesie wartość SEO oraz pozwoli zachować ruch dla osób wchodzących bezpośrednio lub przez witryny odsyłające;
    • Przekieruj użytkowników do najbliższej kategorii. To pozwoli odpowiedzieć na intencję użytkowników i przenieść moc SEO. Idealnie, jeżeli zaproponujesz zbliżone produkty;
    • Użyj adresu URL ponownie lecz dla innego produktu, jeżeli sprzedajesz generyczne produkty, dla których id czy model nie jest istotny. To rozwiązanie pozwoli zachować 100% wartości SEO;
    • Pozostaw działający adres bezterminowo, jeśli podstrony wnoszą istotne dla użytkowników treści informacyjne, jak specyfikacje, manuale, dane serwisowe itd;
    • Usuń bezpowrotnie adres, jeśli nie ma w ofercie podobnych produktów. Wyszukiwarki zostaną w jasny sposób poinformowane o usuniętym adresie. Pamiętaj, aby zaktualizować linki wewnętrzne w taki sposób, aby nie prowadziły do nieistniejących stron.
  • Jeśli oferujesz sezonowe produkty, powinieneś skupić się na strukturze kategorii, oraz linkowaniu wewnętrznym. Najważniejszym produktom należy zapewnić maksymalny przepływ PageRank™. Można do tego wykorzystać linki ze strony głównej, ze stron kategorii oraz powiązanych produktów. W przypadku regularnych zmian możesz dodać datę w strukturze adresu, a następnie użyć przekierowania 301 na nowe wydanie, np. /moj-produkt-2013 na /moj-produkt-2014

# 2 Jak zarządzać treścią na tysiącach produktów?

Wciąż niewiele sklepów internetowych wychodzi poza generowanie treści z baz dystrybucyjnych, które powielone są na wielu innych witrynach. Myśląc długoterminowo, warto mieć na uwadze kilka sposobów, które pomogą rozbudować ten content:

  • Zidentyfikuj najważniejsze produkty, za pomocą wewnętrznej bazy danych lub narzędzia analitycznego. Stwórz dla nich dedykowany, unikalny content.
  • Skup się kategoriach. Bardzo trudne byłoby napisanie treści dla 200 000 produktów, ale możliwa jest optymalizacja linkowania wewnętrznego z kategorii czy wyświetlanie podobnych artykułów. Potraktuj kategorie jako swoiste „strony-główne” dla produktów jednorodnych tematycznie
  • Udostępnij kupującym możliwość tworzenia treści, to odwiedzający są najbardziej wartościowym źródłem contentu. Pamiętaj o komentarzach, opiniach czy recenzjach produktów. Zachęcaj użytkowników do pisania i dzielenia się spostrzeżeniami.
  • Opisz zdjęcia słowami związanymi z produktem za pomocą tagu ALT
  • Wykorzystaj dane statystyczne, ile osób kupiło produkt, od kiedy produkt jest w ofercie itd.
  • Dodaj produkty powiązane, stwórz propozycje zestawów.
  • Wykorzystaj fragmenty rozszerzone, aby wyświetlać dane szczegółowe o produkcie oraz opinie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

# 3 Jak optymalnie wykorzystać wewnętrzną wyszukiwarkę?

Dane z wewnętrznej wyszukiwarki są idealnym źródłem informacji do rozbudowy treści, aktywności SEO czy kampanii PPC. Mogą również wskazywać na ważne elementy, które są trudno dostępne z poziomu nawigacji.

  • Skonfiguruj i włącz śledzenie wewnętrznego wyszukiwania. W Google Analytics wystarczy podać parametr, który odpowiada za wpisywane zapytanie.
  • Spójrz na najbardziej poszukiwane frazy. Takich właśnie treści poszukują klienci. Czy są one łatwo dostępne na stronie? Jak je wyróżnić?
  • Potraktuj wyniki wyszukiwania jako landing pages, które muszą odpowiadać na potrzeby użytkowników.
  • Włącz analizę wewnętrznego wyszukiwania do swojej strategii SEO/SEM. Wykorzystaj zebrane dane do rozbudowy i testowania kampanii. Zastanów się, czy nie warto rozbudować treści na stronie.
  • Upewnij się, że wyniki wyszukiwania nie są indeksowane przez wyszukiwarki. Zweryfikuj zawartość pliku robots.txt.
  • Testuj i optymalizuj działanie wyszukiwarki. Uzupełnij swój miesięczny plan SEO o analizę wyszukiwarki wewnętrznej. Dane odnośnie głębokości wyszukiwania, zawężeń czy wyjść podpowiedzą, jak ulepszyć oprogramowanie. Możesz również zweryfikować, czy użycie wyszukiwarki wpływa na współczynnik konwersji i generowane przychody.

upmoreAutorem powyższego poradnika jest Tomasz Starzyński – Managing Partner w Up & More, spółce zajmującej się online marketingiem w podejściu efektywnościowym.

Reklama

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
04.05.2022

50 błędów w SEO — sprawdź, czy ich nie popełniasz!

Adam Przybyłowicz

Adam Przybyłowicz

SEO Copywriter
toponline.pl

Artykuł
15.02.2022

Pozycjonowanie z płatnością za efekt - gdzie jest haczyk?

Dawid Szajner

Dawid Szajner

CEO & Head of Sales
toponline.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę