Szybkie wdrożenie e-Commerce B2B - czy to możliwe?

Edukacja i rozwój osobisty w e-commerce
Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Budowa platformy sprzedażowej B2B większości z nas kojarzy się z długim i mozolnym procesem, któremu towarzyszą liczne problemy, przekroczone budżety i opóźnienia w realizacji. W rzeczywistości jednak wdrożenie e-Commerce B2B wcale nie musi być trudne, nie musi też zajmować długich miesięcy, czy nawet lat. Ciężko jest jednak mówić o jakichkolwiek widełkach w zakresie czasu wdrożenia sklepu B2B. Zbyt wiele czynników ma na to wpływ, zbyt wiele rzeczy może pójść nie tak. Jeżeli jednak koniecznie chcesz poznać jakiś zakres czasu wdrożenia, to jedyne co możemy Ci zaproponować to przedział od 3 miesięcy do nieskończoności. Co możesz więc zrobić, by budowa Twojej platformy nie zajęła wieków?

Spis treści:

  1. Dobre przygotowanie to podstawa
  2. Silnik Twojego e-Commerce nie musi być budowany od zera
  3. Rzetelna agencja pomoże nie tylko technologicznie, ale też biznesowo
  4. Wszystko zależy od wdrażanych funkcjonalności
  5. Szybko to pojęcie względne
  6. Czy e-Commerce B2B można wdrożyć szybko?

Dobre przygotowanie to podstawa

Żeby wdrożenie platformy sprzedażowej B2B mogło się w ogóle udać, trzeba się do niego dobrze przygotować. I nie chodzi tutaj tylko o import listy produktów z ERPa, czy zebranie odpowiedniego budżetu. Te rzeczy są oczywiście ważne, jednak etap przygotowanie do budowy sklepu zaczyna się znacznie wcześniej.

Żeby móc określić chociażby budżet potrzebny do wdrożenia Twojego e-Commerce B2B, musisz najpierw wiedzieć, jak dokładnie ma wyglądać Twój sklep, jakie ma mieć funkcje, jakie formy płatności powinien oferować i tak dalej. Nie może być to jednak zgadywanka, czy Twoje “widzi mi się”. To, jak będzie działała Twoje platforma sprzedażowa, powinno opierać się na rzetelnych danych.

Dlatego zawsze polecamy swoim klientom rozpoczęcie całego procesu wdrożenia od dokładnej analizy grupy docelowej, konkurencji, otoczenia biznesowego i samego ich biznesu. Dzięki temu są oni w stanie stworzyć wyczerpujący brief i spisać dokładne wytyczne wdrożenia. To pozwala nam, czyli agencji wdrożeniowej, szybko rozpocząć pracę, bez konieczności wielokrotnego dopytywania i dociekania, czego właściwie oczekuje od nas właściciel e-Commerce B2B.

Mając dobrze przygotowany brief, możemy również trafniej zaplanować kolejne etapy wdrożenia i zaprojektować finalny kształt sklepu. W ten sposób minimalizujemy ryzyko rozbieżności między wyobrażeniem platformy, jakie ma właściciel biznesu, a rzeczywistym jej wyglądem. Dokładny brief pozwala uniknąć problemów związanych z wdrażaniem zbędnych funkcjonalności, czy dodawaniem kolejnych funkcji, o których zapomnieliśmy wcześniej. Jeżeli dokładnie przeanalizujesz swoją grupę docelową i jej potrzeby, zapoznasz się z praktykami konkurencji i rozważysz specyfikę Twojego biznesu, łatwiej skonstruujesz pełny obraz platformy B2B, która będzie przynosić zadowalające zyski.

Silnik Twojego e-Commerce nie musi być budowany od zera

W sektorze handlu B2B krąży mit, że platforma sprzedażowa, kierowana do klienta biznesowego musi być kodowana od zera. Tak wcale nie jest. E-Commerce B2B, mimo że dość często wymaga wielu zaawansowanych funkcjonalności, nie musi być platformą dedykowaną.

Wiele z “gotowych” rozwiązań, zarówno tych open source, jak i SaaS, posiada moduły, dzięki którym wdrożysz funkcjonalności potrzebne w handlu B2B. Konfigurator produktów, opcja ofertowania, czy zarządzanie dostępami - nie ma problemu. Bardziej rozbudowane silniki e-Commerce poradzą sobie z tymi funkcjami bez większego kłopotu. Jeśli jednak planujesz wdrożenie raczej prostego sklepu B2B, platforma typu SaaS może być dla Ciebie jak najbardziej wystarczająca.

Oczywiście to nie jest tak, że wszystkie te zaawansowane feature’y masz od razu w zestawie. Za wiele z nich trzeba dodatkowo zapłacić. Jednak bardzo często ta inwestycja jest bardziej opłacalna, niż pisanie całego sklepu od zera. A wybierając wdrożenie Magento lub innego silnika open source, masz niemal takie same możliwości i ten sam poziom elastyczności, co wdrażając rozwiązanie dedykowane.

Wybierając silnik open source, a nawet SaaS decydujesz się na po części gotowe rozwiązanie. A to oznacza, że Twoi programiści nie będą musieli kodować wszystkich funkcjonalności od zera. Będą mogli skorzystać z już istniejących elementów, dzięki czemu skrócisz czas potrzebny do wdrożenia Twojego e-Commerce, a co za tym idzie zmniejszysz koszty związane z tym projektem.

Rzetelna agencja pomoże nie tylko technologicznie, ale też biznesowo

Wybór właściwej agencji to klucz do udanego wdrożenia e-Commerce B2B. Nikogo chyba nie zdziwi, że dobra i rzetelna firma wdrożeniowa może stworzyć dla Ciebie sklep, który nie tylko będzie dobrze wyglądał, ale również całkiem nieźle sprzedawał. Samo portfolio agencji to jednak za mało by zadecydować o wyborze firmy wdrożeniowej. Dlaczego?

Po pierwsze, projekty, którymi agencje chwalą się na swoich stronach internetowych, to te udane i najbardziej spektakularne wdrożenia. Każda agencja miała jednak też te mniej udane projekty, czasem nawet takie, które okazały się całkowitą klapą. Tych wdrożeń nie znajdziesz jednak na stronie internetowej żadnego z softwarehouse’ów. O tym raczej się nie mówi.

Po drugie, to, że projekt zakończył się udanym golive, nie oznacza, że po drodze nie było żadnych trudności. Z doświadczenia wiemy, że wdrożenie idealne nie istnieje. Zawsze pojawi się jakiś problem, czy to techniczny, czy organizacyjny, czy nawet komunikacyjny. Takich informacji nie znajdziesz jednak w publikowanych case study.

Wdrożenie e-Commerce B2B to nie jest jednorazowy projekt, który zrealizujesz i tyle. Sprzedaż internetowa to taka gałąź biznesu, w której co chwilę pojawiają się nowe trendy i innowacyjne rozwiązania. Twoja platforma B2B nie może więc stać w miejscu. Bez ciągłego rozwoju technologii i funkcjonalności bardzo szybko możesz zostać w tyle. Wybierając agencję e-Commerce, decydujesz się na partnera na lata, firmę, która nie tylko postawi Twój sklep B2B, ale również zajmie się jego utrzymaniem i rozwojem. Dlatego poza sprawdzeniem doświadczenia, czy kompetencji firmy wdrożeniowej, warto również zwrócić uwagę sposób jej pracy, komunikacji i zaangażowanie.

Agencja e-Commerce nie nie powinna być wyłącznie softwarehousem, który ślepo koduje, wszystko co właściciel e-Commerce sobie wymarzy. Taka współpraca prowadzi do ogromnych kosztów i znacznych opóźnień w realizacji. Firma wdrożeniowa to partner Twojego biznesu, który nie tylko postawi Twój sklep według twardych wytycznych, ale również doradzi najbardziej optymalne rozwiązania.

Wszystko zależy od wdrażanych funkcjonalności

Ten punkt nikogo chyba nie zdziwi. Im bardziej skomplikowany sklep B2B planujesz stworzyć, tym więcej czasu to zajmie.

Jeśli więc po dokładnej analizie wyszło Ci, że Twój e-Commerce B2B musi mieć 5 zaawansowanych konfiguratorów, obsługę kont korporacyjnych, system do optymalizacji logistyki i połączenie z platformą klienta przez dedykowane API, to możesz spodziewać się, takie wdrożenie nie potrwa wiele miesięcy. I nie ważne jak bardzo chciałbyś przyspieszyć te prace, w wielu przypadkach jest to po prostu niemożliwe. Implementacja tak wielu złożonych funkcjonalności zajmuje dużo czasu i bywa też tak, że nawet zatrudnienie do zespołu kolejnych programistów nie jest w stanie skrócić tego procesu.

Jeżeli jednak Twój biznes nie potrzebuje aż tylu skomplikowanych funkcji, Twoje wdrożenie może zająć mniej niż pół roku. Nie wierzysz? Oto przykład z życia naszej agencji.

Warto wiedzieć

Pod koniec 2022 roku nawiązaliśmy współpracę z producentem opakowań i pojemników dla branży gastronomicznej - firmy Ampak. W zaledwie 5 miesięcy wdrożyliśmy w pełni działającą wersję MVP ich platformy B2B. Sklep ten powstał w oparciu o technologię Magento 2. A w naszym zespole projektowym pracowało zaledwie 7 osób.

Da się? Pewnie, że się da. Ampak nie potrzebował skomplikowanego e-Commerce B2B, z milionem zaawansowanych funkcji. Ich sklep miał być użyteczny i wydajny. Tyle. Brak konieczności implementacji zaawansowanych funkcjonalności, pozwolił nam szybko wdrożyć sklep, który generuje przychód.

Dobrym sposobem na to, by szybko stworzyć działający e-Commerce, jest wdrożenie wersji MVP sklepu. MVP (Minimum Viable Product) to takie wydanie Twojej platformy, które spełnia już swoją podstawową funkcję, czyli sprzedaż, ale nie posiada jeszcze wszystkich dodatkowych funkcjonalności. Dzięki wdrożeniu takiego “niepełnego” sklepu internetowego B2B jesteśmy w stanie szybciej uruchomić sprzedaż. Brzmi nieźle.

Szybko to pojęcie względne

Dla jednych wdrożenie e-Commerce B2B, które trwało 5 miesięcy to szybko zrealizowany projekt. Dla innych, wręcz przeciwnie. Jak to w życiu bywa, punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

Osoby bardziej techniczne, które bardzo dobrze wiedzą jak przebiega proces pisania kodu, będą zapewne bardziej wyrozumiałe w tym względzie i nie będą spodziewać się udanego wdrożenia sklepu B2B już po tygodniu od rozpoczęcia prac. Osoby na stanowiskach biznesowych, które nie zawsze są świadome przebiegu prac deweloperskich mogą zakładać, że wdrożenie e-Commerce B2B potrwa zaledwie kilka tygodni.

Na to czy te przykładowe 5 miesięcy to dużo, czy mało, mają również wpływ ogólne potrzeby biznesowe. Jeżeli, na przykład za 3 miesiące sklep właściciel e-Commerce spodziewa się szczytu sprzedaży (czy to z okazji Black Friday, Świąt, czy Powrotu do szkoły), wdrożenie sklepu za 5 miesięcy może być już za późno.

Czy e-Commerce B2B można wdrożyć szybko?

To oczywiście zależy od tego, jak rozumiesz pojęcie szybko. Naszym zdaniem jednak można to zrobić szybciej niż wydaje się sceptykom e-handlu B2B.

Czas, jaki potrzeby jest, żeby z sukcesem wdrożyć platformę B2B zależy od wielu czynników: Twojego przygotowania się do tego projektu, tego kto będzie wdrażał ten e-Commerce, na jakiej platformie zostanie on postawiony i jakie funkcje będzie trzeba zaimplementować.

Nie można więc założyć, że zawsze będzie to proces szybki lub wolny. Można jednak zrobić parę rzeczy, żeby Twoje wdrożenie przebiegało sprawnie:

  • Dobrze przygotuj się do wdrożenia, zrób potrzebne analizy, przygotuj brief i wytyczne.
  • Wybierz właściwą platformę e-Commerce dla swojego biznesu.
  • Zatrudnij doświadczoną agencję, która rozumie Twoje potrzeby biznesowe lub zatrudnij kompetentny zespół deweloperów.
  • Zacznij od wdrożenia MVP.
  • Bierz aktywny udział w projekcie i stale kontroluj postęp prac wdrożeniowych.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIEDZIAŁEŚ SIĘ:

  1. Jak przygotować się do wdrożenia e-Commerce B2B,
  2. Jak ważny jest wybór właściwego silnika dla Twojego sklepu,
  3. Jak wybrać odpowiednią agencję e-Commerce,
  4. I jak szybko wdrożyć platformę B2B.

Reklama

Przeczytaj również:

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę