Jakie czynniki decydują o wyborze danego sprzedawcy? Prowadząc sprzedaż internetową analiza zachowań konsumenta, nowych trendów i rozwiązań, a także konkurencji może okazać się kluczowa dla Twojego sukcesu na platformie sprzedażowej.
Trzy najważniejsze elementy, wpływające na decyzje internautów przy wyborze konkretnego miejsca dokonywania zakupu online, nie uległy istotnym zmianom w porównaniu do lat poprzednich. Nadal są to kwestie finansowe: atrakcyjne ceny produktu, niskie koszty dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących.
Polityka obniżania cen nie dla każdego biznesu będzie odpowiednią decyzją, szczególnie w czasach inflacji. Warto więc zastanowić się, jakie są pozostałe czynniki decydujące o wyborze danego sklepu czy produktu. Czas dostawy nie jest wymieniany jako czynnik motywujący do zakupów online, lecz długi okres wysyłki jest najczęściej nakreślanym problemem z jakim spotykają się kupujący.
W e-commerce, jak w żadnej innej branży, logistyka ma bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe. Klient porównuje nie tylko cenę, ale również czas dostawy i jej sposoby oferowane przez różnych sprzedawców. Dostawa, która odbywa się do 12 godzin była motywująca do częstszych zakupów online dla 85% badanych, a ta w weekend dla 75% z nich. Trend ten zaczął pojawiać się jeszcze przed rokiem 2020, jednak pandemia znacząco go wzmocniła i pozostał on utrwalony w zachowaniach zakupowych konsumentów. Pierwszy raz mamy do czynienia z sytuacją, w której czas dostawy jest jednym z głównych czynników decydujących o wyborze danego sprzedawcy.
Jak więc sprostać wymaganiom klienta i ulepszyć ten obszar swojego biznesu sprzedając na zagranicznych marketplace’ach?
Rozwiązania logistyczne proponowane przez marketplace’y
Jedynym ze sposobów zapewnienia szybkiej dostawy klientowi jest skorzystanie z rozwiązań logistycznych proponowanych przez marketpalace’y. Na przykład model sprzedaży FBA (Fulfillment by Amazon) na Amazonie czy OctopiaFulfillment Service dla sprzedających na francuskim serwisie Cdiscount. Jeśli sprzedajemy w modelu FBA na Amazonie, nasze produkty stają się automatycznie częścią programu Prime, który oferuje bezpłatną dwudniową wysyłkę do subskrybentów.
Warto wiedzieć
Według danych Amazon sprzedawcy po przeniesieniu swoich produktów do FBA w Niemczech, odnotowali wzrost sprzedaży średnio o 37%.
Taki model sprzedaży poza szybkim czasem dostawy ma wiele innych zalet. Do zadań marketplace’ów należą wtedy: składowanie towaru, kompletowanie i pakowanie zamówień, wysyłka, obsługa zwrotów i obsługa klienta. Dzięki czemu można zmniejszyć własną przestrzeń magazynową i ilością zatrudnianych osób.
Programy te są jednak dodatkowo płatne. Składowanie towaru w magazynach Amazon czy Octopia jest bardzo wygodną opcją, ale nie darmową. Koszty są wyliczane indywidualnie. Wpływają na nie takie czynniki jak np.: waga produktu, wymiary opakowań, kategoria produktów czy ich cena. Opłaty są naliczane także za realizację, magazynowanie, usługi opcjonalne, przechowywanie długoterminowe.
Outsourcing logistyki
Jeśli nie chcesz korzystać z rozwiązań oferowanych przez marketplace’y istnieje również możliwość skorzystania z rozwiązań logistycznych firm zewnętrznych. Zwykle zajmą się oni magazynowaniem Twojego towaru, szybką dostawą na określonym terenie, a także obsługą zwrotów. Twoje produkty będą dostarczone w krótkim czasie do klienta, a Ty nie musisz martwić się o przestrzeń magazynową, czy powiększanie zespołu obsługującego zamówienia wraz z rozwojem biznesu.
Warto wiedzieć
W Profitcrew.pl dzięki naszemu partnerowi Eurocommerce proponujemy klientom lokalny adres wysyłki do zwrotów zagranicznych zamówień. Pozwala to na uniknięcie wysokich kosztów, które pokrywa sprzedawca. Zwiększa również zaufanie części zagranicznych klientów, którzy mogą mieć wątpliwości przed zakupami od sprzedawców, których magazyn znajduje się poza ich krajem.
Dzięki lokalizacji w Zielonej Górze zamówienia na rynek niemiecki i czeski docierają pod wskazany adres w 24h. Nasi klienci mogą również liczyć na wsparcie partnerów specjalizujących się w usługach e-commerce, takich jak obsługa podatkowo-celna czy obsługa klienta w wielu językach.
Vendor Central
Kolejna propozycja od Amazon, w której sprzedawca dostarcza hurtową ilość towaru Amazonowi, a sprzedażą detaliczną zajmuje się właśnie Amazon. Jednak żeby zostać dostawcą centralnym potrzebne jest zaproszenie Amazona. Nie ma możliwości wstąpienia do programu bez zaproszenia, Amazon sam wybiera sprzedawców, których produkty chciałby sprzedawać.
Zalety:
✅ Sprzedaż hurtowa dopasowana do aktualnego popytu na rynku;
✅ Brak konieczności rejestracji VAT w innych krajach;
✅ Twoje produkty w programie Prime (darmowa dostawa do 2 dni);
✅ Obsługa klienta i zwroty po stronie Amazon;
✅ Zyskujesz zaufanie, część klientów czuje się bezpieczniej i chętniej kupuje produkty, których bezpośrednim sprzedawcom jest Amazon;
✅ Zyskujesz rozszerzone możliwości reklamowe i dostęp do Amazon Marketing Services;
✅ Mniejsza szansa na zablokowanie konta, to Amazon przejmuje większość funkcji, które mogą do tego doprowadzić;
✅ Zyskujesz dostęp do specjalnych programów.
Wady:
❌ Brak możliwości samodzielnego przystąpienia do programu;
❌ Mniejsza kontrola nad wyceną produktów;
❌ Amazon nie zawsze zamawia odpowiednia ilość produktów, co może skutkować stratami spowodowanymi brakami magazynowymi;
❌ Wypłata pieniędzy do 90 dni;
❌ Restrykcyjne wytyczne dotyczące dostarczania towaru, których sprzedawca musi się trzymać.
Dobrym rozwiązaniem jest model hybrydowy, czyli równoczesne korzystanie z dwóch kont: Seller i Vendor. Amazon zwykle zamawia od sprzedawców tylko produkty sprzedające się najlepiej, warto więc prowadzić samodzielną sprzedaż pozostałej części Twojego asortymentu. W ten sposób tworzyć historię sprzedaży innych produktów, dzięki której po czasie algorytm może zauważyć, że jest na nie popyt.
Takie rozwiązanie daje również większą kontrolę sprzedającemu zarówno nad cenami produktów, jak i ich dostępnością. Nawet jeśli stany magazynowe Amazon będą wyczerpane, Twój produkt może być nadal dostępny dzięki sprzedaży z konta Seller. Model ten rozwiązuje wiele problemów i zapewnia szereg korzyści.
Własny magazyn
Korzystając z własnego centrum logistycznego również możesz starać się zapewnić jak najszybszy czas dostawy swoim klientom. Podpisując umowę z firmą kurierską zwróć uwagę na deklarowany czas dostarczenia przesyłek i negocjuj jak najlepsze warunki. Prowadząc sprzedaż e-commerce logistyka zamówień jest jednym z filarów dobrze prosperującego biznesu. Część przedsiębiorców decyduje się na własny transport lub częściowo korzysta z takiego rozwiązania.
Własny magazyn może być dobrym rozwiązaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw, w których ilość zamówień nie będzie przysparzała trudności w samodzielnej obsłudze. Gwarantuje to większą elastyczność, wygodę i możliwość dostosowania procesów magazynowych dokładnie według swoich wymagań i preferencji. Przysparza jednak również wiele problemów, na przykład znalezienie odpowiedniej firmy kurierskiej, która będzie dostarczała Twoje paczki szybko, nie powodując zniszczeń w trakcie transportu, wysokie koszty utrzymania przestrzeni magazynowej i pracowników, ograniczona powierzchnia itd.
Podsumowanie
Czas dostawy jest niezwykle ważnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe klientów. Na rynku dostępnych jest wiele modeli logistycznych, z których możesz skorzystać. Warto przeanalizować ich wady i zalety, a także porównać koszty i podjąć decyzję najlepszą dla Twojego biznesu. Oczywiście istnieją również branże i kategorie produktów, w których osiągnięcie krótkiego czasu dostawy jest niemożliwe jak na przykład produkty tworzone specjalnie pod zamówienie klienta. Pamiętajmy jednak, że dzisiejsi konsumenci są niecierpliwi i chcą mieć zamówiony produkt jak najszybciej u siebie w domu.