Wiedza na temat podstaw SEO (optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych) powinna leżeć blisko fundamentów każdego biznesu online. Przekucie tej wiedzy na praktykę, nawet w ograniczonym stopniu, długoterminowo przyniesie Twojemu sklepowi czy serwisowi dobre rezultaty. Jak zatem podejść do tego tematu, żeby nie zmęczyć się teorią, a i żeby praktyka była relatywnie łatwa do wdrożenia?
Poprosiłem o napisanie takiego „elementarza SEO” dla sklepu internetowego Marcina Kamińskiego z firmy Top Online i przygotował dla Czytelników eKomercyjnie wspaniały poradnik. Jak sam przyznaje, trochę jest tak, że poniższe informacje pozwolą Ci wykonać 20% roboty, która przyniesie 80% efektów pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek.
Zapraszam do lektury i… do dzieła!
Pozycjonowanie strony internetowej. Zrób to sam!
SEO możesz, a nawet powinieneś robić samodzielnie (nawet jeśli współpracujesz ze specjalistami w tym zakresie). Na każdej stronie internetowej jest kilka elementów, których poprawa sprawi, że Twój serwis będzie się pojawiał coraz wyżej i na coraz to więcej słów kluczowych w wyszukiwarkach. Dzięki krótkiej liście oraz strategii, którą poniżej publikuję poradzisz sobie bez specjalistów – takich jak ja :)
Współpraca z odpowiednim specjalistą daje Ci na pewno przyspieszenie i pewność, że Twój wkład i ciężka praca zaprocentują w przyszłości – szybciej, niż jakbyś samodzielnie szukał strategii i skutecznych metod. To tak jakbyś poszedł do lekarza, który widział już tysiące takich samych przypadków jak Twój, więc z dużą skutecznością postawi diagnozę i w krótkim czasie potrafi postawić Cię na nogi przepisując odpowiednie leki. Nie każdy lekarz jednak jest w stanie rozpoznać i leczyć nowe, nieznane przypadki – weź to pod uwagę przy doborze specjalistów bo podobnie jest w SEO – trzeba wybiegać w przyszłość.
Jedną z takich strategii dam Ci w tym artykule. Strategię, której celem jest maksymalne zwiększenie liczby fraz na które widoczny jest Twój serwis w wyszukiwarce. To natomiast przełoży się na ruch oraz konwersję (pamiętaj, że ostateczna konwersja zależy od wielu czynników, np. użyteczności Twojej strony czy cen produktów i usług).
Zanim zaczniemy:
- Pamiętaj, że pozycjonowanie strony to tylko jeden ze sposobów na udany marketing w internecie. Na pewno jest to najbardziej skuteczny sposób, więc warto się nim mocno zainteresować. Niemniej jednak największy sukces odnosi się wtedy, kiedy wypracowanych zostanie kilka metod dotarcia do potencjalnego Klienta.
- Nie słuchaj specjalistów, którzy twierdzą, że SEO jest na tyle skomplikowane, że nic z tego nie zrobisz tego samodzielnie. Owszem, niuanse są ważne, ale zadbanie o 20% najważniejszych elementów, da Ci 80% efektu.
- Linki są ważne, ale nie najważniejsze. Nie skupiaj się więc na nich na początku i nie słuchaj specjalistów, którzy mówią, że tylko linkami możesz wypozycjonować stronę. Było tak dekadę temu, a słuchanie wywodów na temat „pozycjonowania samymi linkami” kojarzy mi się z emerytowanym wykładowcą programowania, który od 20 lat pokazuje te same slajdy. Czasy się zmieniły, a Google mówi wprost: dbaj o swój serwis – czyli aktualizuj go, podążaj za trendami, stale go ulepszaj, twórz na nim wartościowy i unikalny kontent, spraw by był użyteczny. Linki są dobre, ale tylko wtedy gdy Twój serwis jest zoptymalizowany i dbasz o niego cały czas. Najlepsze są linki naturalne, czyli kiedy ktoś Cię poleca i to powinien być Twój długofalowy cel innych form marketingu (np. w Social Media).
- Jeśli jednak bardzo chcesz pozyskać dobrej jakości linki już na samym początku, rozpocznij współpracę z blogerami, którzy systematycznie umieszczają artykuły na swoich serwisach.
Krok 1 – Wizja. Cel. Strategia.
Pierwsza zasada sukcesu brzmi: Musisz mieć wizję.
Jeżeli nie masz wizji tego dokąd zmierzasz, jeżeli nie masz celu, który chcesz osiągnąć, bezskładnie krążysz i nigdy nie kończysz w konkretnym miejscu.
Naszym celem numer jeden będzie pojawienie się w wyszukiwarce na wszystkie słowa kluczowe, które wypiszesz. Zrób więc listę takich słów kluczowych. Może być ich tyle, ile tylko chcesz.
Przy tworzeniu takiej listy fraz mogą przydać Ci się narzędzia takie jak Planer słów kluczowych (narzędzie Google). Strategią jaką obierzemy będzie utworzenie wielu dodatkowych podstron ściśle dostosowanych do zanotowanych przez Ciebie słów kluczowych. Będziemy robić tak, jak robią to najlepsi – więcej o tym przeczytasz tutaj.
Aby wypozycjonować stronę na dane słowo kluczowe, musisz sprawić, aby jak najczęściej pojawiało się na Twojej stronie. Nie sposób użyć setek czy nawet tysięcy słów kluczowych na jednej podstronie, dlatego utworzenie dodatkowych podstron będzie idealnym rozwiązaniem, które natomiast przełoży się w perspektywie czasu na zwiększoną, stale rosnącą ilość odwiedzin, a to z kolei na konwersję. Dzięki rozwojowi serwisu, główne frazy też powinny z czasem piąć się ku TOP 10.
Krok 2 – Optymalizacja tego, co jest
Sugerując się listą słów kluczowych, którą utworzyłeś w kroku pierwszym, popraw wszystkie aktualne podstrony na Twoim serwisie. Wykorzystaj do tego Listę Wskazówek (poniżej), którą publikuję w tym artykule. Pamiętaj, że do jednej strony możesz przypisać tylko kilka (2-4 słowa kluczowe z listy).
Krok 3 – Utworzenie nowych podstron
Wykonanie kroku drugiego z pewnością nie było dla Ciebie banalne, ale po 2-3 podstronach nabrałeś już wprawy. Sam zobaczysz (za pomocą narzędzi, o których wspomnę za chwilę), że Twoja praca bardzo szybko zaowocuje, a Twój serwis będzie piął się w wynikach wyszukiwarki do góry. Tymczasem teraz możemy przejść do trzeciego, a zarazem ostatniego kroku, który rozbiłem na dwie części. Pierwsza z nich jest skierowana do właścicieli sklepów internetowych a druga do właścicieli stron firmowych.
Jeżeli posiadasz sklep internetowy:
Kategorie sklepu internetowego najlepiej się indeksują w wyszukiwarce, więc wykorzystamy właśnie te podstrony. Stwórz 20, 30, a może nawet więcej dodatkowych kategorii na swoim sklepie. Liczba jest uzależniona od listy słów kluczowych, którą stworzyłeś w kroku pierwszym. Frazy bardzo zbliżone możesz oczywiście łączyć. Kategorie nazwij dokładnie tak, jak wybrane przez Ciebie słowo kluczowe, np. „Sukienki na wesele”, „Modne skarpetki”, „Kolorowe etui do iphone”.
Dodanie tak dużej ilości kategorii sparaliżowałoby użyteczność menu w Twoim sklepie, dlatego zadbaj o to, aby nie były w nim widoczne. To nie są kategorie, które mają przeglądać aktualnie przebywajacy na Twoim sklepie użytkownicy, tylko podstrony, które mają sprowadzić na sklep jak najwięcej ruchu z wyszukiwarki. Podstrony te są jednocześnie bardzo użyteczne, ponieważ zawierają dokładnie to, co użytkownik poszukuje.
Po utworzeniu kategorii, zoptymalizuj każdą z nich używając Listy Wskazówek, dostępnej w tym artykule.
Na końcu upewnij się, że przesłana w Google Search Console mapa strony zawiera dodatkowe kategorie, które utworzyłeś.
Opcjonalnie, w celu ułatwienia dotarcia do tych podstron wyszukiwarkom można wykonać linkowanie wewnętrzne. My w tym celu wykorzystujemy często „leksykon”. Przykład takiego leksykonu zobaczysz tutaj.
Jeżeli posiadasz stronę firmową:
Strona firmowa przeważnie zawiera bardzo ograniczoną ilość podstron. Nie prowadzone są też przeważnie blogi ani żadne inne działania, które mogłyby zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarkach.
Często się też zdarza, że jak doradzam komuś utworzenie 20 dodatkowych podstron i prowadzenie bloga (przypominam, że ktoś do tej pory miał np. dwie podstrony) to patrzy na mnie jak na wariata albo mówi: „konkurencja ma jedną podstronę i jest wypozycjonowana” (na jedną lub dwie frazy:)).
Oczywiście mój uśmiech na twarzy jest wtedy wymowny i po krótkiej rozmowie rozmówca dostrzega swoją szansę w tym, że konkurencja tak jak i on, nie dba o swój serwis w należyty sposób, a klucz do sukcesu jest całkiem inny, niż mu się do tej pory wydawało.
Stwórz więc 10, 15 lub nawet więcej podstron ściśle dostosowanych do wypisanych w kroku pierwszym słów kluczowych. W przypadku usług bardzo często są to frazy lokalne, np. „Holowanie samochodów Wrocław”, „Holowanie samochodów Oława”, „Holowanie samochodów Brzeg Dolny”, itd. Następnie wykorzystaj Listę wskazówek, aby zoptymalizować dobrze te strony. Pamiętaj, że w przypadku stron firmowych im więcej tekstu na danej podstronie, tym lepiej.
Jeżeli utworzone podstrony dotyczą fraz lokalnych – tak jak w przykładzie wyżej, stwórz jeszcze jedną podstronę, którą nazwij np. „Gdzie działamy?”. Na podstronie tej oprócz tekstu, umieść listę miejscowości i podlinkuj je do nowo utworzonych podstron. Zastosuj też Listę wskazówek aby zoptymalizować tą podstronę.
Na końcu upewnij się, że przesłana przez Ciebie mapa strony w narzędziu Google Search Console zawiera wszystko co do tej pory utworzyłeś.
Bardzo mocno zalecam również, abyś zaczął prowadzić bloga firmowego. Kluczem jest tutaj systematyczność i pisanie artykułów pod konkretne słowa kluczowe, na które chcesz aby Twoja strona się pojawiała.
LSITA WSKAZÓWEK
Listą poniższych wskazówek powinieneś się sugerować przy tworzeniu jakiejkolwiek nowej podstrony w obrębie swojego serwisu oraz podczas optymalizacji aktualnego contentu (krok 2).
- Ustaw przyjazny adres URL, który zawiera słowo kluczowe, np. „domena.pl/kolorowe-skarpetki”. Jeżeli zmieniasz istniejący już adres, zrób przekierowanie 301 ze starego adresu URL na nowy.
- Uzupełnij metatagi na wszystkich podstronach rozpoczynając zawsze od słowa kluczowego. Czym są metatagi możesz doczytać tutaj.
- Wykorzystaj nagłówki H1 oraz H2 do umieszczenia w nich słowa kluczowego.
- Dodaj długi tekst (np. opis usługi, opis kategorii) powtarzając w nim słowo kluczowe. Długi tekst oznacza, że nie będzie to 4-5 zdań a raczej 2000-3000 znaków. Tekst zrób mniejszą czcionką (np. 12 pikseli) i przenieś w dolną część strony (np. pod listę produktów w przypadku sklepu, aby nie przeszkadzał użytkownikowi).
- Jeżeli wstawiasz zdjęcia:
– w nazwie pliku użyj słowa kluczowego (np. kolorowe-skarpetki-w-kropki.jpg zamiast 123.jpg),
– przy każdym zdjęciu uzupełnij atrybut ALT używając słowa kluczowego (np. „Kolorowe skarpetki w kropki”). - Przy każdym linku na stronie uzupełnij atrybut TITLE wykorzystując słowo kluczowe.
- Zmień nazwę podstrony tak, aby zawierała słowo kluczowe.
- Jeżeli jest to podstrona kategorii na sklepie:
– zwiększ ilość wyświetlanych produktów (użytkownik jest przyzwyczajony do scrollowania bardziej niż do przechodzenia między wieloma stronami),
– upewnij się, że zdjęcia produktów nie mają dużych rozmiarów / dużej wagi i nie spowalaniają wczytywania strony.
Celowo w liście wskazówek podkreśliłem „słowo kluczowe”, aby pokazać Ci jak bardzo jest to istotny element optymalizacji każdej Twojej podstrony.
Dodatkowo:
- Zaloguj się do Google Search Console a następnie:
– zapoznaj się z tym narzędziem bo będzie Ci bardzo pomocne,
– w zakładce Bezpieczeństwo i ręczne działania sprawdź czy nie ma żadnych negatywnych komunikatów,
– Prześlij mapę strony w zakładce Mapa strony,
– w zakładce Wyniki wyszukiwania przeglądnij aktualne statystyki wyświetleń / kliknięć oraz najczęściej wyświetlane słowa kluczowe, które po których użytkownicy wyszukiwarki trafiają na Twoją stronę:
- Usuń zbędne wtyczki ze strony, w szczególności takie, które mogą wydłużać czas jej wczytywania (np. popularna wtyczka wyświetlająca zdjęcia instagrama).
- Usuń linki do zewnętrznych serwisów. Kiedyś modne było umieszczanie linku do Opineo, Allegro, Facebooka itp. Pamiętaj, że oprócz obniżania wartości strony odsyłasz Klienta na serwisy z których już raczej nie wróci do Twojej strony, czyli po prostu zwiększasz ryzyko utraty Klienta i odwracasz jego uwagę od tego, co najważniejsze – czyli Twojej oferty. Powinno to wyglądać raczej odwrotnie, czyli zewnętrzne serwisy powinny odsyłać potencjalnych Klientów do Ciebie.
- Zbadaj szybkość wczytywania się strony (link do narzędzia) i jeżeli masz bardzo słaby wynik, skontaktuj się z firmą czy osobą, która tworzyła Twoją stronę z prośbą o pomoc. Jeżeli Twoja strona postawiona jest na platformie typu SaaS, masz znacznie łatwiejsze zadanie.
- Prowadź bloga pisząc artykuły z tytułami, które zawierają słowa kluczowe z listy, którą utworzyłeś. Pamiętaj, że popularne są też pytania, np. „Jaki ram do komputera?”, „Jaka sukienka na sylwestra?”.
Jak sprawdzać efekty?
Raz w miesiącu sprawdzaj kilka narzędzi, które powiedzą Ci, czy idziesz w dobrym kierunku. Poniżej lista narzędzi, które w zupełności Ci wystarczą:
– Google Search Console – czy ilość wyświetleń i kliknięć z wyszukiwarki się zwiększyła?
– Google Analytics – czy ruch z wyszukiwarki na Twojej stronie się zwiększa?
– Semstorm.pl – czy widoczność (ilość fraz) Twojej strony rośnie?
– webpozycja.pl (lub coś podobnego) – czy pozycje na monitorowane słowa kluczowe się polepszyły?
Przykład zastosowanych powyżej wskazówek oraz strategii
Jeżeli miałbyś wątpliwości odnośnie skuteczności opisywanej powyżej strategii, zaglądnij na sklep skarpetki.sklep.pl. Na tym sklepie osobiście testowałem bardzo wiele rozwiązań. Między innymi te, którymi się dzielę powyżej. Polecam też artykuł, który opublikowałem gościnnie na blogu platformy Shoplo (link). Publikuję w nim między innymi realne wyniki finansowe, statystyki odwiedzin, ilość zamówień, wartość i wydatki związane z marketingiem. Sklep ze skarpetkami początkowo miał być tylko eksperymentem a został ze mną na dłużej :) i został wypozycjonowany w 99% za pomocą optymalizacji strony, a nie linków. Opisane strategie stosuję również dla moich Klientów na co dzień z bardzo dobrymi efektami.
Podsumowanie i przyszłość SEO
Na koniec chciałbym się z Wami podzielić kilkoma spostrzeżeniami odnośnie przyszłości wyszukiwarek i pokazać, że warto jest zainteresować się SEO i wypozycjonować swój serwis. Sam trend pokazuje nam, że zainteresowanie tą formą promocji strony wraca do łask.
W wyszukiwarkę wpisujemy coraz więcej słów i coraz więcej szukamy głosowo. Średnia ilość użytych słów podczas wyszukań głosowych wynosi 29! To nie pomyłka! Pozycjonowanie na coraz to dokładniejsze frazy będzie więc miało ogromne znaczenie w niedalekiej przyszłości.
Weźmy też pod uwagę, że Apple aktualnie pracuje nad swoją autorską wyszukiwarką. Czy taki gigant podejmowałby się tak dużego wyzwania bezpodstawnie? Raczej nie.
Aplikacje, w których spędzamy większość swojego czasu korzystając z telefonów będą niedługo wykorzystywały wyszukiwarki do dostarczenia jak największej ilości informacji bez jej opuszczania. Google natomiast szuka sposobów na wyświetlenie wpisów z facebooka w wyszukiwarce. Wyniki z Twittera czy YouTube już się pojawiły jakiś czas temu co udokumentowało ten trend.
To tylko kilka powodów, dla których warto zainteresować się sposobami na wypozycjonowanie swojego serwisu w wyszukiwarkach. Mam nadzieję, że tym artykułem przybliżyłem Ci temat pozycjonowania i pokazałem, że wysokie pozycje możesz osiągać nawet samodzielnie. Liczę, że wykorzystasz powyższą wiedzę do zwiększenia swojej widoczności w sieci, ruchu na stronie i ostatecznie konwersji. Naprawdę warto inwestować w marketing internetowy, tym bardziej, że według Nasdaq w 2040 roku 95% zakupów będziemy robić online.
Trudno jest znaleźć rzeczy, które nie będą sprzedawane online – Jeff Bezos
Jeżeli coś w artykule jest niezrozumiałe lub chciałbyś o coś dopytać, pisz do mnie śmiało na maila. Postaram się pomóc. Powodzenia!
Marcin Kamiński
CEO Top Online
marcin.kaminski@toponline.pl