Rozbieramy SEO sklepu internetowego na czynniki pierwsze

Pozycjonowanie sklepu internetowego
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

W cyklu na temat SEO przyszedł czas na kolejną porcję konkretów. Pisałem już o strategii SEO sklepu oraz kwestiach związanych z budowaniem wartościowych tekstów, które wpływają zarówno na markę sklepu, ale także na pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Tym razem chciałbym poruszyć najważniejsze kwestie związane z optymalizacją SEO sklepu.

Temat optymalizacji sklepu jest bardzo szeroki, w związku z tym skupimy się tylko na trzech stronach, które pojawiają się w prawie każdym sklepie. Są one także najczęściej przedmiotem pozycjonowania. Będą to:

  • lista produktów,
  • karta produktu,
  • strona główna sklepu.

Co ciekawe, stroną główną zajmiemy się na samym końcu – w przypadku pozycjonowania rzadko jest to najważniejsza strona. Ze względów wizerunkowych, w kwestii optymalizacji mamy tam zwykle niewielkie pole manewru.

Lista produktów

Lista produktów to jeden z najważniejszych elementów sklepu. Z jednej strony, powinna umożliwić klientowi łatwe przeglądanie i wybór produktów, z drugiej strony, musi być przyjazna dla wyszukiwarek – dobrze się indeksować i propagować swoją siłę na strony produktów.

Poniżej przedstawiamy przykład listy produktów dla sklepu jednego z naszych klientów:


Rys.1 Źródło: www.venavita.pl

Przestrzeń zaznaczona na szaro to bardzo ważny obszar strony, zawierający najważniejsze dla użytkowników informacje na temat działania sklepu oraz dodatkowe elementy nawigacyjne, jak linki do nowości czy popularnych produktów.

Z perspektywy wyszukiwarki te elementy są mniej istotne (no może poza telefonem i e-mailem, które wedle niektórych źródeł zwiększają wiarygodność strony dla Google). Z tego powodu często spotyka się strategię „ukrywania” powyższych treści dla wyszukiwarek – np. stosując zamiast zwykłych linków formularze czy skrypty JavaScript.

My nie stosujemy takich rozwiązań, gdyż mogą one m.in. utrudniać przeglądanie stron przez osoby niepełnosprawne.

Warto zwrócić uwagę na elementy oznaczone cyferkami w nawiasach kwadratowych:

[1] Adres URL kategorii – im krótszy, bardziej zbliżony do indeksowanej frazy, tym lepiej. Jeśli to możliwe, warto stosować URL-e bez ID czy parametrów w zmiennych.

Dla podkategorii można stosować dwa rodzaje konstrukcji URL – dla przykładu, podkategoria „Oczy” w powyższym przykładzie może mieć URL:

  • /oczy-uszy/oczy
  • /oczy/

Wybrany format zależy od możliwości systemu e-commerce oraz przyjętej strategii SEO.

[2] Nazwa kategorii – powinna z jednej strony mieć wartość informacyjną dla użytkownika, z drugiej – zawierać pozycjonowane frazy. Nazwa kategorii powinna zaczynać się w kodzie HTML strony stosunkowo wysoko i zawierać się w znacznikach h1 lub h2


Rys. 2 Źródło: www.venavita.pl

[3] Opis kategorii – jeśli to możliwe, warto stworzyć opis tekstowy kategorii; jest to treść wartościowa dla wyszukiwarki i często jedyna unikalna na liście (gdyż opis produktów nierzadko pochodzi np. od dostawcy).

[4] Lista produktów – treść właściwa strony, powinna zawierać zdjęcie, nazwę produktu i cenę. Warto, aby zdjęcia posiadały znacznik ALT wypełniony np. nazwą produktu. O ile to możliwe (w tym sensowne wizerunkowo, z perspektywy użyteczności itp.), do listy produktów można dodać informację o dostępności, cenie i czasie dostawy, ocenie klientów. Takie informacje sprawią, iż lista produktów będzie cenniejsza dla użytkowników (i Google).

[5] Stronicowanie – powinno być indeksowalne dla wyszukiwarek, linki kolejnych podstron powinny mieć przyjazny format (niestety większość rozwiązań opartych o AJAX i zmianę zawartości bez przeładowania strony nie jest idealna dla Google).

[6] Lista kategorii – rozwijane listy najczęściej indeksują się słabiej od list w postaci boksu kategorii. W przypadku dużych katalogów produktów warto ograniczyć listę kategorii do aktualnie wybranej oraz podkategorii. Mniejsze sklepy mogą wyświetlać wszystkie kategorie w jednym boksie. Jest to korzystne nie tylko ze względu na SEO, ale także usability.

Unikalne treści

Bardzo często zdarza się, że na liście produktów znajduje się duża liczba podobnych artykułów (nie różniących się opisem). W takim wypadku w celu uniknięcia duplikowania opisów i lepszej indeksacji treści, warto dodać rozróżnienie w postaci atrybutów różniących poszczególne modele czy też unikalnego zdania opisu (np. „Czerwone trampki firmy…”, „Wysokie zielone trampki …”).

Elementy dodatkowe

W przypadku rozbudowanych katalogów produktów (w szczególności bardziej technicznych, z dużą ilością atrybutów), dobrze jest udostępnić klientom możliwość filtrowania produktów w kategorii. Dla poniższego przykładu, który pokazuje stronę sklepu rowerowego, może to być filtr po producencie, przeznaczeniu (dla kobiet, dzieci, mężczyzn), wielkości koła i ramy [7].


Rys. 3 Źródło: www.rowerowy.biz

Jeśli tworzymy takie filtry, dobrze jest, aby miały one formę indeksowalną dla wyszukiwarek. Dzięki temu stworzymy wiele stron docelowych z zawężeniami kategorii. Dzięki temu nasz sklep może zacząć się pojawiać na frazy szczegółowe, np. rowery mtb 20”. Należy jednocześnie pamiętać, iż Google potrafi zapętlić się w filtrach i wygenerować bardzo dużą ilość PV, a to może z kolei odbić się na koszcie hostingu – nie ma nic za darmo.

Karta produktu

Karta produktu powinna przede wszystkim sprzedawać (prezentować w sposób atrakcyjny produkt, informować o cenie, dostępności i kosztach wysyłki). Optymalizacja SEO ani jakiekolwiek inne działania nigdy nie powinny osłabiać tych funkcji.

Okazuje się jednak, że znaczna część kwestii związanych z optymalizacją SEO idzie w parze ze zdolnością strony do sprzedawania. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:


Rys. 4 Źródło: www.venavita.pl

[1] Nazwa produktu – powinna być umiejscowiona w górnej części strony; dobrze, jeśli znajduje się w znacznikach H1 lub H2.

[2] Sekcja informacyjna o dostępności, cenie, koszcie dostawy – informacje niezbędne dla użytkownika, mniej istotne z perspektywy wyszukiwarki.

[3] Zdjęcie produktu – powinno zawierać znacznik ALT z nazwą produktu, kodem etc.

[4] Opis produktu – rozbudowany opis służy zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom. Jeśli opis jest unikalny, to istnieje szansa, iż nasz sklep będzie pozycjonowany wyżej niż strony konkurencji.

[5] Lista kategorii – tu pojawiają się różne strategie. Niektóre sklepy nie wyświetlają listy kategorii na stronach produktowych, inne na górze strony w głównym menu zawierają linki tylko do kategorii głównych. Ważne, aby strona umożliwiała łatwą nawigację, a linków nie było zbyt wiele.

[6] Opinie o produkcie – zbieranie opinii o produktach jest bardzo trudne, w niektórych branżach wręcz niemożliwe. Opinie mają jednak kolosalne znaczenie dla klientów przy podejmowaniu decyzji zakupowych, stanowią również unikalną i wartościową treść dla Google.

[7] Social media – przyciski umożliwiające lajkowanie, plusowanie itp. Wpływają na pozycję w wyszukiwarce oraz zwiększają wiarygoność sklepu i produktów.

Elementy dodatkowe

Jeśli system e-commerce umożliwia wyświetlanie rekomendacji produktowych, warto rozważyć ich dodanie np. na kartach produktów. Dla klientów to cenne źródło informacji, dla Google – dodatkowe elementy do zaindeksowania (Rys. 5).

Strona główna

Jak już wspomniałem, optymalizacja strony głównej zwykle przychodzi najtrudniej. W większości wypadków ma ona charakter bardzo wizerunkowy i jest oczkiem w głowie właścicieli sklepu (Rys. 6).

Z tego względu, rozważając SEO strony głównej sklepu, skupię się jedynie na najważniejszych kwestiach.


Rys. 5 Źródło: www.bumzabawki.p

[1] Linki do konta klienta, koszyka – są to elementy niezwykle istotne z perspektywy klienta, lecz mało istotne dla wyszukiwarki. Nie polecamy jednak ich „ukrywania” za pomocą JavaScript czy formularzy, gdyż może to utrudniać nawigację osobom niepełnosprawnym lub korzystającym z telefonów komórkowych.

[2] Menu główne – podobnie jak lista, rzadko zawiera informacje istotne ze względów SEO. W podanym przykładzie link „Nowości” może ewentualnie posiadać opis w HTML-u „Nowości – meble skandynawskie” itp.

[3] Kategorie – dobrze „widoczne” dla wyszukiwarek drzewo kategorii sprawia, iż moc strony głównej będzie prawidłowo propagowana na podstrony serwisu. W przypadku powyższego przykładu można mieć wątpliwości, czy etykiety w menu są prawidłowe (ze względu na SEO lepsze byłyby np. Meble skandynawskie, Tekstylia skandynawskie itp. – tutaj jednak zdecydowały kwestie wizerunkowe).

[4] Przestrzeń banerowa – w przypadku serwisu ScandiDecor jest to baner z dużą ilością treści – duża ilość tekstu może pomagać w pozycjonowaniu strony głównej na frazy ogólne.

[5] Produkty wyróżnione – podobnie, jak w przypadku banera zastosowano boksy produktowe z zajawką tekstową. Ten zabieg także pozytywnie wpływa na możliwość pozycjonowania strony głównej w wyszukiwarkach.


Rys. 6 Źródło: www.scandidecor.pl

Kwestie opisane powyżej to tylko najważniejsze aspekty optymalizacji SEO sklepu. Z naszych doświadczeń wynika, że optymalizacja SEO jest kluczowa dla pozycjonowania i prawidłowego indeksowania katalogu sklepu.

Kilkakrotnie mieliśmy przypadki, że pomimo intensywnego link buildingu, pozycjonowanie klienta nie było satysfakcjonujące. Z różnych względów optymalizacja nie była przeprowadzona od razu lub została przeprowadzona w ograniczonym zakresie. W większości wypadków przeprowadzenie optymalizacji w pełnym zakresie sprawiało, że sklep zyskiwał kilka cennych pozycji na najważniejsze frazy, ponadto jego katalog indeksował się dużo lepiej niż wcześniej.


Łukasz Plutecki – w agencji interaktywnej NetArch od 2 lat pracuje nad projektem AtomStore – platformą e-commerce klasy premium. Prowadzi bloga o marketingu internetowym – www.plutecki.net. W branży jest znany m.in. z wystąpień podczas ShopCampów.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #7. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
22.02.2023

Chcesz sprzedawać lepiej? Zadawaj pytania. Metoda sokratyczna w treściach użytkowych

Alicja Podkalicka

Alicja Podkalicka

Content Manager
agencjakuznia.pl

Artykuł
20.07.2022

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego? Wyniki badań przeprowadzonych na 105 sklepach

Dawid Szajner

Dawid Szajner

CEO & Head of Sales
toponline.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę