Recykling treści – praktyczne zalecenia i przykłady

Marketing w e-commerce
Jan Kinal

Jan Kinal

CEO
setugo.pl

Kreowanie contentu na stronę internetową jest proste i przyjemne do pewnego momentu. Początkowo w głowie pojawia się tak wiele pomysłów, wizji i idei, że w zasadzie wystarczy przenieść je na ekran komputera, aby stworzyć coś ciekawego i efektywnego zarazem. Niestety, gdy etap oświecenia odejdzie w niepamięć, myśl o przygotowaniu nowych treści może przyprawić o zawrót głowy. Bez obaw, jest na to rada!

Spis treści:

  1. Na czym polega recykling treści?
  2. Recykling treści a evergreen content
  3. Recykling treści a duplicate content
  4. Dlaczego warto wdrożyć recykling treści?
  5. Recykling treści w praktyce – przykłady zastosowania

Na czym polega recykling treści?

Już sama nazwa tego pojęcia zdradza wiele. Recykling treści to nic innego jak ponowne wykorzystanie istniejącego już contentu. Zasada jest prosta. Kupujesz w sklepie gazetę, która po kilku dniach ląduje w koszu. Niedługo po tym trafia na makulaturę, aby posłużyć jako jeden z surowców w procesie produkcji papieru toaletowego. Znów wybierasz się do sklepu. Tym razem sięgasz właśnie po papier toaletowy. Widzisz? Gazeta wróciła do Ciebie, ma zupełnie inną formę i nigdy nie odgadłbyś, że to właśnie ona.

Bardzo podobnie jest ze zrecyklingowanym contentem. Może nie przechodzi tak długiej drogi, jak gazeta, aby przeobrazić się w papier toaletowy, ale zasada jest ta sama. Istniejąca treść zmienia swoją formę poprzez poddanie jej konkretnym procesom. Dzięki temu zmienia się w nowy content bez szczególnego nakładu pracy.

W praktyce treści recyklinguje się poprzez ich aktualizację, odświeżenie, rozbudowanie czy zmianę formy. Na tej podstawie można wyróżnić dwie grupy odzysku contentu, a mianowicie:

  • revamping – dostosowanie istniejącego contentu do aktualnego stanu, tzn. odświeżenie danych, statystyk, wyników badań naukowych;
  • repurposing – przerobienie istniejącego contentu na inny, nowy format, np. film z YouTube może stać się instagramową rolką lub TikTokiem.

Recykling treści a evergreen content

Wiecznie zielone treści to świetne narzędzie do wdrożenia recyklingu na swojej stronie internetowej. Najprościej mówiąc, to rodzaj contentu, który nigdy się nie dezaktualizuje. Dzięki temu stanowi idealny materiał do ponownego, a nawet kilkukrotnego wykorzystania. Wówczas nie ma potrzeby, aby poświęcać dodatkowy czas na research. Masz przed sobą gotowe źródło, które wystarczy odpowiednio zmodyfikować.

Repurposing jest prostszy niż revamping, ponieważ zwyczajnie jest mniej wymagający, a jednocześnie generuje mniejsze koszty. Warto więc mieć to na uwadze podczas tworzenia lub zlecania treści na swoją stronę. Dobrze obrazuje to poniższy schemat.

schemat cost per use

Recykling treści a duplicate content

Ponowne wykorzystywanie contentu może budzić pewne wątpliwości. O negatywnych konsekwencjach uznania danej treści za duplicate content przez Google nie trzeba zbyt wiele mówić. Jeżeli wyszukiwarka stwierdzi, że wrzucony przez Ciebie materiał jest już dostępny pod innym adresem URL, ukarze Cię niższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Jak więc uniknąć duplicate content? Przede wszystkim postaw sobie za priorytet unikalność. Jeżeli danej treści nie da się zrecyklingować tak, aby nie dała po sobie poznać, że powstała na bazie innego materiału, po prostu odpuść. Przypomnij sobie wstęp o gazecie i papierze toaletowym. Taką transformację ma przejść Twój tekst. Pamiętaj, że jeżeli narazisz się na karę od Google, nici z Twoich starań. Recykling zwyczajnie okaże się bezcelowy, bo przyniesie więcej szkody, niż pożytku.

WSKAZÓWKI

  • używaj innego języka,
  • zrezygnuj ze stosowania takich samych zwrotów,
  • blok tekstu przerób na check-listę/krok po kroku/wypunktowania,
  • dostosuj rodzaj nowego contentu do miejsca publikacji.

Dlaczego warto wdrożyć recykling treści?

Kilka korzyści zostało już do tej pory wskazanych. Warto jednak jeszcze raz podkreślić, że to po prostu opłacalne. Tekst napisany raz, o ile będzie jednocześnie evergreenem, wykorzystasz kilka razy. To Twoja baza, którą możesz modyfikować na wiele sposobów przez długi czas. I tu nie ma większego znaczenia, czy będziesz zajmować się tym na własną rękę, czy zlecisz przetwarzanie agencji marketingowej. Recykling treści zawsze będzie tańszy niż tworzenie contentu od zera.

Przetwarzanie treści może okazać się pomocne w docieraniu do nowych odbiorców. Jedni lubią czytać rozbudowane artykuły, drudzy wolą przystępną i prostą infografikę, trzeci chętniej włączą materiał video, a czwarci trafią na Twój content podczas scrollowania Tik Toka. Wydaje się oczywiste, jednak wielu właścicieli stron internetowych zwyczajnie o tym zapomina.

To jednocześnie świetna metoda na zwiększenie ruchu na stronie. Wybierz treść, która generuje najwięcej odsłon i skup się na niej. Skoro cieszy się największym zainteresowaniem, warto wykorzystać jej potencjał w 100%. Dzięki temu nie tylko poprawisz konwersję, ale jednocześnie zachęcisz odbiorców do sięgania także do starych materiałów.

Zalet recyklingowania treści jest jednak o wiele więcej:

  • poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania Google,
  • zwiększenie efektywności pracy (szybciej i taniej),
  • zaspokojenie potrzeb informacyjnych obranej grupy docelowej,
  • budowanie pozycji eksperta,
  • prowadzenie różnych kanałów niskim kosztem.

Recykling treści w praktyce – praktyczne przykłady zastosowania

Wiesz już, czym jest recykling treści i jakie są jego najważniejsze zalety. Jeżeli na tym etapie jeszcze nie podjąłeś decyzji o wdrożeniu tego rozwiązania w swojej firmie, to lubisz tracić albo czas, albo pieniądze. Dobrze, żarty na bok. Przejdźmy lepiej do realnych przykładów zastosowania przetwarzania contentu, abyś mógł zacząć działać i cieszyć się większą efektywnością swojej codziennej pracy.

Na wstępie trzeba jeszcze raz zaznaczyć, jakie treści nadają się do recyklingu. Oczywiście wspomniany już wcześniej evergreen content będzie najlepszym wyborem. Sprawdź, które materiały cieszą się największą popularnością. Jeżeli dana treść nieprzerwanie generuje wyświetlenia, oznacza to, że jej przetwarzanie dodatkowo polepszy konwersję.

Nie jest jednak tak, że teksty cieszące się mniejszym zainteresowaniem należy całkowicie odrzucić. Być może ich modyfikacja okaże się strzałem w dziesiątkę, ponieważ uda Ci się stworzyć materiał, który będzie przystępniejszy w odbiorze i tym samym Twoja uprzednia praca nie pójdzie na marne.

Do rzeczy! Jak recyklingować treści? Przepis jest prosty. Jeżeli już wybrałeś tekst bazowy, który będziesz poddawał przetwarzaniu, to już z górki. Załóżmy, że to typowy evergreen, generujący świetne wyświetlenia. Niech będzie to artykuł pt. “Morfologia krwi – kiedy i jak często ją wykonywać oraz o czym warto pamiętać?”.

Oto co możesz stworzyć z tego materiału:

  • infografikę dostosowaną do poszczególnych portali społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest),
  • standardowy post tekstowy na wspomniane wyżej portale,
  • krótki film na YouTube, który może być zwykłą animacją z przejściami i podłożonym nagraniem audio, a następnie Rolkę lub Tik Toka,
  • podcast, najlepiej w formie wywiadu ze specjalistą,
  • skierowany do klientów lub kontrahentów mailing,
  • webinar w formie live na dowolnym kanale, np. Facebook, Instagram, a nawet YouTube,
  • kilkustronicowy e-book, który klienci lub zainteresowani odbiorcy będą mogli pobrać za darmo.

Na koniec warto podkreślić, że to nie jest katalog zamknięty. Słowem, ile pomysłów, tyle zastosowań. Daj się ponieść wyobraźni i wykorzystaj potencjał recyklingu treści!

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę