Popularność modeli subskrypcyjnych rośnie w siłę. Czy to pora dołączyć do abonamentowej rewolucji?

Marketing w e-commerce
Paula Nadaj

Paula Nadaj

Marketing Specialist
wesub.pl

Z wielu stron dochodzą nas słuchy, że wprowadzanie modeli subskrypcyjnych przestaje być obligatoryjne, a zaczyna być koniecznością, jeżeli chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów. Subskrypcja znaczy w e-handlu już znacznie więcej niż tylko wysyłkę newsletterów czy regularną dystrybucję dóbr, jaką znamy dzięki markom takim jak Your Kayah, WineMe. Model abonamentowy, który pozwala na korzystanie z produktów w niższej cenie rozszerza swoją skalę działania. Czy to już pora wskakiwać na pokład?

Spis treści:

  1. Subskrypcje – czym one w ogóle są?
  2. Rosnąca popularność subskrypcji w liczbach
  3. Jak subskrypcja pomaga wyprzedzać konkurencję?
  4. Jakie korzyści dla sklepu oferuje subskrypcja?

Subskrypcje – czym one w ogóle są?

Z raportu firmy Deloitte wynika, że średnio aż 42% klientów nie zdaje sobie sprawy z posiadania subskrypcji jako regularnej płatności. Wszystko dlatego, że dopiero od niedawna zaczynamy nazywać ją po imieniu. Sama idea jest z nami od lat, w końcu regularne opłacanie rachunków za media takie jak woda, usługi telefoniczne, internetowe czy ubezpieczenia, to też nic innego jak subskrypcja usług. Oznacza to, że z założenia łatwo przechodzimy z subskrypcjami do porządku dziennego.

Najważniejszą wartością subskrypcji samej w sobie jest brak konieczności płacenia za całkowitą wartość przedmiotu bądź usługi, a jedynie możliwość użytkowania w danym czasie. Nie przywiązujemy się do czegoś fizycznego, a jedynie tego jakie możliwości nam oferuje.

Zapamiętaj

Corem subskrypcji jest płacenie stałej, miesięcznej opłaty za korzystanie z danej usługi czy przedmiotu i czerpanie z niej korzyści nie będąc jej właścicielem.

W WeSub wprowadzaliśmy już subskrypcję takich produktów jak sprzęt elektroniczny, fotograficzny, urządzenia do salonów kosmetycznych, oświetlenie, a nawet fotele do masażu i budki akustyczne do biura. Ulubionym przedmiotem naszych klientów są telefony Apple. Klienci subskrybują wychodzącego co roku iPhone za ułamek jego ceny miesięcznie, a za rok wymieniają na kolejny model – ponownie płacąc tylko za możliwość użytkowania go.

Rosnąca popularność subskrypcji w liczbach

Rozpoczynając swoją działalność jako WeSub w połowie roku 2021 zaczynaliśmy działania z 40 zaprzyjaźnionymi partnerami, którzy współpracowali z nami jeszcze pod poprzednią marką. Nasi handlowcy wykonywali żmudną robotę, próbując przekonywać dostawców, producentów czy resellerów sprzętu do wprowadzenia modelu subskrypcyjnego. Jeszcze w 2021 tylko 1 telefon na 10 kończył się względnym zainteresowaniem. Wynikało to przede wszystkim z wyżej wspomnianego niezrozumienia usługi. Ukrywaliśmy ją pod różnymi nazwami – wynajmem, dzierżawą i dopiero od niedawna czujemy swobodę w używaniu słowa subskrypcja.

Przez to półtora roku liczba naszych partnerów (czyli firm, w których wdrożyliśmy subskrypcję jako formę płatności) wzrosła ponad dwukrotnie, a telefony wykonywane przez naszych handlowców przynoszą realne rezultaty. Co najmniej 4 na 10 zapytanych osób, słyszało już wcześniej o takim modelu i wyraża chęć zapoznania się bliżej z możliwościami jego implementacji.

Klienci końcowi również przestają czuć potrzebę posiadania na własność, subskrybowanie zyskuje na popularności, na co wskazują kwartalne wyniki WeSub. Ilość subskrypcji, które są zawierane przy pomocy naszych narzędzi przez ten czas wzrosła ośmiokrotnie, osiągając comiesięczne wzrosty. Oznacza to, że od początku naszej działalności nie odnotowaliśmy kwartału, który nie zakończyłby się lepszym wynikiem niż poprzedni.

Co ważne, ponad 80% klientów, którzy już zdecydowali się na subskrybowanie – zostaje z nami na dłużej, wymieniając sprzęt na nowszy bądź przedłużając umowę na kolejny rok. Jak widać, najtrudniejsze jest podjęcie pierwszego kroku i przekonanie się, jaką swobodę daje pozyskiwanie niezbędnych dóbr w formie niskich miesięcznych płatności i regularna ich wymiana.

Jak subskrypcja pomaga wyprzedzać konkurencję?

Subskrypcja umożliwia nawiązanie długofalowej relacji z klientem, dzięki czemu budujemy przywiązanie i zyskujemy możliwość dokładnego rozpoznania jego potrzeb. Zwykła sprzedaż to najczęściej jednorazowa akcja, która daje sprzedawcy ograniczą możliwość pozyskania zaufania i wytworzenia pozytywnych emocji w odbiorcy.

Co za tym idzie, takiego klienta łatwo jest stracić przy kolejnej okazji. Jeżeli nie nawiążemy z kupującym żadnej relacji – nie będzie on miał powodu, aby do nas wrócić. Konkurencja nigdy nie śpi, dostawcy dóbr i usług prześcigają się z coraz bardziej wymyślnymi kampaniami marketingowymi i promocjami. Musimy więc wykorzystywać każdą okazję, która pozwoli nam pokazać, że to my zapewniamy niezawodność, bezpieczeństwo i dbamy o zadowolenie na każdym polu.

Oferuj więc dobre emocje i buduj długofalową relację – a prostym narzędziem, które można do tego wykorzystać jest właśnie subskrypcja. Stworzysz dzięki niej nierozerwalną więź z klientem na cały okres jej trwania.

Jakie korzyści dla sklepu oferuje subskrypcja?

Subskrypcja to usługa, którą można łatwo rozbudowywać w zależności od potrzeb klientów. Dodawaj pakiety serwisowe, ubezpieczeniowe czy dodatkowe akcesoria i generuj dodatkowe zyski, jednocześnie oferując kompleksowe rozwiązania, niczym szyte na miarę.

W czasie trwania subskrypcji klient zawsze powinien mieć możliwość rozbudowania aktualnego pakietu, dobrania kolejnego urządzenia, rozszerzenia usługi – a to wszystko na podstawie jednej umowy, rozliczanej comiesięcznie przez fakturę VAT za usługę.

Dodanie subskrypcji jako metody płatności przy pomocy narzędzi WeSub jest zupełnie bezpłatne i proste. Wybierasz sposób integracji, przygotowujemy opracowanie graficzne odpowiadające Twojemu brandowi i już – subskrybujesz! Co ważne, nie musisz przejmować się kwestiami operacyjnymi. WeSub odkupuje od Ciebie subskrybowany przedmiot za pełną cenę w momencie, w którym klient zdecyduje się na subskrypcję. Dzięki czemu normalnie generujesz sprzedaż.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę