Newsletter nie zawsze musi sprzedawać

Strategia marketingowa
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

Autorem poniższego artykułu jest Piotr Krupa z GetResponse.

Czy newsletter ma tylko sprzedawać? Zdecydowanie nie! Wykorzystaj email marketing również do budowania relacji z klientami, wizerunku eksperta lub atrakcyjnej marki e-sklepu.

Subskrybując listy mailingowe rodzimych e-sklepów, łatwo zauważyć, że głównym celem prowadzonych kampanii email marketingowych jest generowanie sprzedaży. Dlatego wśród wysyłanych mailingów zdecydowanie przeważają te promujące produkty i usługi. Z jednej strony jest to bardzo skuteczne, bo jak wynika z badania Unilever, eCircle i GFK, 74% pełnoletnich internautów uznało email za najlepszy sposób komunikacji marketingowej. Z drugiej strony, warto wdrożyć do prowadzonych kampanii również wiadomości, które pomogą budować relacje z klientami, wizerunek eksperta lub po prostu atrakcyjną markę e-sklepu. Tym bardziej, że newslettery, które nie są stricto sprzedażowe, również mogą mieć pośredni wpływ na wzrost sprzedaży. Wyniki badania Epsilon „Branding Survey” 2009 wskazują, że 40% subskrybentów listy mailingowej danej firmy jest bardziej skłonna kupować jej produkty w przyszłości, a 70% pamięta o otrzymanych newsletterach podczas zakupów.

Podziel się tym, co Cię interesuje

Niemal każdy e-sklep prowadzi konto na Facebooku, na którym dzieli się z fanami aktualnymi informacjami znalezionymi w sieci. Jest to obecnie najpopularniejszy sposób budowania relacji ze stałymi i potencjalnymi klientami. Warto jednak spróbować przenieść ten model również do kampanii email marketingowej.

Można przecież spróbować zainteresować subskrybentów listy mailingowej nie tylko ciekawym, branżowym artykułem, raportem, infografiką czy informacją, ale również postem na blogu lub najnowszymi wiadomościami na temat sklepu. Jeżeli e-sklep systematycznie aktualizuje firmowy blog, to najlepszym rozwiązaniem jest wysyłanie automatycznych powiadomień informujących o nowych wpisach. Można zebrać je w jeden newsletter i wysyłać go np. raz w tygodniu lub miesiącu – jako podsumowanie wydarzeń z bloga.

W ten sposób komunikuje się ze swoimi odbiorcami jedna z aptek internetowych, która oprócz promowania oferowanych produktów stawia również na edukację, prezentując m.in. sprawdzone sposoby pielęgnacji i ochrony skóry oraz paznokci.

Szukaj inspiracji w social media

Coraz częściej na portalach społecznościowych odbywają się dyskusje lub są poruszane wątki związane z tematyką oferowanych przez e-sklep produktów lub usług, które mogą być interesujące dla klientów. Warto zatem monitorować najpopularniejsze kanały social media (w tym również fora internetowe) i jeśli jakiś wątek będzie szczególnie interesujący, to poinformować o nim subskrybentów listy mailingowej e-sklepu. Newsletter w tym przypadku może być w formie tekstowej – co zwiększy efekt personalnego i bezpośredniego kontaktu z odbiorcą – składać się z dwóch-trzech krótkich zdań, np. „Na Facebooku został poruszony ciekawy wątek, który może Cię zainteresować. Zespół … znalazł go specjalnie dla Ciebie. Przejrzyj w wolnej chwili”. Dodatkowo, taka wiadomość może zawierać krótkie streszczenie lub najważniejsze informacje z tego wątku.

Szkolenia, wystawy, targi, ciekawe wydarzenia – poinformuj o tym!

Informowanie o ciekawych wydarzeniach organizowanych przez producentów lub dystrybutorów oferowanych w e-sklepie produktów może okazać się kluczem do całkowitego uznania przez odbiorców. Metodę tę zastosował sklep ze sprzętem fotograficznym Cyfrowe.pl. W ostatnim mailingu poinformował subskrybentów o zbliżających się darmowych warsztatach fotografii organizowanych przez firmę Canon.

W tym przypadku Cyfrowe.pl jest partnerem wydarzenia, ale można również systematycznie poszukiwać informacji o wystawach, targach i podobnych wydarzeniach, aby móc poinformować o nich klientów i odbiorców newslettera. Będą one tym cenniejsze, im bardziej specjalistyczne produkty są dostępne w ofercie e-sklepu.

Wszyscy lubią konkursy i chętnie biorą w nich udział!

Szczególnie, jeśli opierają się na prostych zasadach typu: kliknij, aby wygrać. Konkursy można oczywiście modyfikować w zależności od grupy odbiorców oraz poziomu ich zaangażowania. Mogą one opierać się na prostej grze internetowej, jak w przypadku KFC, lub być bardziej skomplikowane i dotyczyć najlepszego przepisu kulinarnego – tak jak zrobił to MniamMniam.pl. Ważne jednak, aby przed ogłoszeniem konkursu poznać oczekiwania i możliwości odbiorców, żeby proponowana zabawa nie okazała się zbyt trywialna lub co gorsze – za trudna.

Zapytaj o opinie

Kolejnym pomysłem na udowodnienie odbiorcom, że wysyłane newslettery nie są wyłącznie ulotką reklamową, ale komunikatami o wysokim współczynniku interakcji, jest systematyczne pytanie o ich opinie. Można to zrobić za pomocą ankiety, w której odbiorcy będą mogli ogólnie wypowiedzieć się o działalności sklepu – zaznaczyć, co im się podoba, a co nie, itp. Tak jak zrobiła to sieć sklepów odzieżowych H&M, prosząc odbiorców newslettera o wypełnienie ankiety. Warto zwrócić uwagę, jak treść wiadomości mocno podkreśla, że opinia klientów jest dla nich bardzo ważna. Jest to czynnik, który motywuje do wypełnienia ankiety.

Innym pomysłem jest poproszenie o opinię klientów, którzy niedawno kupili dany produkt. Sklep internetowy z winami, 6win.pl, kilka tygodni po zakupie wysyła do klientów wiadomość, w której nie tylko dziękuje za dokonanie zakupu, ale również prosi o podzielenie się opinią na temat zakupionych trunków.

Dziel się recenzjami i opiniami

Można nimi przekonywać odbiorców do zakupów. Wystarczy dzielić się z odbiorcami recenzjami lub komentarzami na temat produktów oferowanych w e-sklepie, które są publikowane w niezależnych blogach lub serwisach. Będą one dodatkową promocją oferty przekazaną w obiektywny sposób, co może być często bodźcem do dokonania zakupów.

Przedstawione powyżej sposoby pomogą nie tylko budować relację z odbiorcami i zadbać o wizerunek eksperta. Udowodnią również, że prowadzone działania email marketingowe nie są tylko ulotkami w formie elektronicznej, ale narzędziem do dwustronnej komunikacji.

Piotr Krupa – koordynator ds. PR w GetResponse. Współautor bloga eksperckiego poświęconego e-mail marketingowi – emailmarketing.pl. Autor wielu publikacji na temat e-mail marketingu w mediach branżowych. Pasjonat nowoczesnych technik komunikowania.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #11. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o e-mail marketingu, polecamy Wam poradnik autorstwa Piotra Krupy, Macieja Ossowskiego i Krzysztofa Bartnika. E-book „E-mail marketing w sklepie internetowym” dostępny jest w naszym sklepie za jedyne 19,99 PLN.

E-mail marketing w sklepie internetowym

Reklama

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
19.04.2022

Czy specjalny hosting WooCommerce ma sens?

Artur Pajkert

Artur Pajkert

Head of Marketing
cyberfolks.pl

Artykuł
22.02.2022

Sprzedaż online - e-sklep czy social media?

Adrianna Szałańska

Adrianna Szałańska

Social media & relations expert
cyberfolks.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę