Ponad rok temu z powodzeniem przeprowadziliśmy pierwszą edycję akcji „pytania i odpowiedzi do prawnika na temat e-commerce”. Opublikowaliśmy odpowiedzi na kilkanaście ciekawych pytań, jednak liczba problematycznych spraw i pytań związanych z polskim prawem w e-handlu nie maleje.. Dlatego razem z Kancelarią Olesiński & Wspólnicy zapraszamy na drugą odsłonę naszej inicjatywy.
Jak skorzystać z wiedzy prawników? Zasady są proste:
- Prześlij do mnie lub na adres redakcji eKomercyjnie.pl pytanie na temat e-commerce i e-handlu, na które chcielibyście przeczytać kompleksową odpowiedź.
- Nasze e-maile: krzysztof.bartnik@ekomercyjnie.pl i/lub redakcja@ekomercyjnie.pl, w temacie wpisz „Pytanie do prawnika”.
- Termin przysyłania pytań mija za tydzień, 20. listopada, dlatego musicie się spieszyć z ich zadawaniem.
- Później przekazujemy pytania do kancelarii, a na łamach eKomercyjnie.pl pojawią się odpowiedzi, które będą dostępne dla wszystkich sprzedawców.
Oczywiście ze względu na otwartą formę naszej inicjatywy, pytania nie mogą zbytnio dotyczyć pojedynczego problemu konkretnej firmy. Musimy poruszać się w pewnym stopniu ogólności, ale warto pamiętać, że bardzo dużo spraw dotyczy każdego sprzedawcy. Zastrzegamy sobie jedynie wybór pytań i nie gwarantujemy odpowiedzi na każde zgłoszenie.
ZAPRASZAMY DO PRZESYŁANIA PYTAŃ!
Na Wasze pytania odpowiedzą:
Michał Kluska
Aplikant adwokacki pracujący w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy. Od 2008 r. związany z tematyką mediów elektronicznych ze szczególnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych w Internecie oraz tematyką usług świadczonych drogą elektroniczną. Od czterech lat członek zespołu prawników doradzających Nasza Klasa Sp. z o.o. w obszarach prawa własności przemysłowej, ochrony danych osobowych, postępowań sądowych.
Prowadził liczne postępowania z zakresu odpowiedzialności hostingodawców za treści opublikowane w Internecie jak również reprezentował oskarżyciela posiłkowego w jedynym w Polsce postępowaniu karnym o spam, zakończonym prawomocnym wyrokiem skazującym. Wielokrotnie udowodnił przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że kwestionowane zapisy regulaminów nie są klauzulami niedozwolonymi.
Prowadzi blog ekspercki: http://blog.e-prawnik.pl
Grzegorz Leśniewski
Prawnik w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, posiada kilkuletnie doświadczenie w doradzaniu podmiotom publicznym i prywatnym, w szczególności w zakresie prawa handlowego, pracy, ochrony konkurencji i konsumentów oraz zamówień publicznych. Od półtora roku członek zespołu eksperckiego Prawo Mediów Elektronicznych doradzającego największym polskim portalom internetowym, między innymi w obszarach prawa handlowego, własności intelektualnej, ochrony danych osobowych.
Uczestniczył w tworzeniu akcji iNKubator (organizowanej przez Nasza Klasa sp. z o.o.), aktualnie, w ramach tej akcji doradza start-up’om na etapie tzw. preinkubacji i inkubacji. Ponadto uczestniczył w kilku wieloetapowych projektach inwestycyjnych typu M&A, z udziałem przedsiębiorców działających w najbardziej innowacyjnych sektorach gospodarki, w tym zaawansowanej grafiki komputerowej.
Kamila Koszewicz
Prawniczka związana z Kancelarią Olesiński & Wspólnicy od około dwóch lat, należy do zespołu eksperckiego Prawo Mediów Elektronicznych. Specjalizuje się w problematyce prawnych aspektów świadczenia usług droga elektroniczną, w szczególności w kwestiach ochrony danych osobowych oraz ochrony praw konsumentów. Brała udział u postępowaniach dotyczących m.in. klauzul niedozwolonych, naruszeń dóbr osobistych w Internecie oraz spamu.
Uczestniczyła w procesach due dilligence m.in. jednego z największych polskich przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz audytach serwisów i sklepów internetowych. Na co dzień doradza największym polskim portalom internetowym.
—
Poniżej lista pytań i odpowiedzi z pierwszej edycji naszej akcji:
- Aspekty prawne w ecommerce – pytania i odpowiedzi #1: Co zrobić, kiedy klient twierdzi, że w paczce nie było najdroższego produktu?
- Aspekty prawne w ecommerce – pytania i odpowiedzi #2: Dodatkowa opłata dla klienta za prowizje pobierane przez systemy płatności?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #3: Czy jest sposób na klientów nieodbierających przesyłki pobraniowe?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #4: Wysyłanie kartek z życzeniami – kto odpowiada za treści?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #5: Czy jest jakaś kara dla sklepu internetowego za brak regulaminu?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #6: Jakie dokumenty należy dołączać do zamówień wysyłanych do klientów w sklepie internetowym?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #7: Czy nieodebranie przesyłki jest równoznaczne z prawem do zwrotu w ciągu 10 dni?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #8: Czy sklep jest w stanie wymóc na Kliencie wystawienie e-faktury?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #9: Jakie przepisy regulują sprzedaż produktów cyfrowych?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #10: Czy kurier musi rozpatrzyć reklamację, kiedy klient podpisał odbiór paczki, a później okazało się, że towar jest uszkodzony?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #11: W jaki sposób wprowadzać zmiany w regulaminach sklepów internetowych?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #12: Czy sprzedawcy mogą walczyć z nieuczciwymi klientami, którzy wykorzystują prawa konsumenckie?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #13: Jak postępować w przypadku uszkodzenia towaru podczas transportu?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #14: Czy sprzedawca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez produkty, które wprowadza do obrotu?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #15: Jak ustalać koszty wysyłki dla zamówień złożonych z zagranicy?
- Prawo w ecommerce – pytania i odpowiedzi #16: Czy sprzedając e-booki powinienem zarejestrować swoją bazę w GIODO?