Logistyka w branży e-commerce – od czego zacząć?

Marketing w e-commerce
Magdalena Hajduga

Magdalena Hajduga

Head of Business Development
w Alsendo

Logistyka w sklepie internetowym to znaczący aspekt jego działalności i choć czasem może wydawać się mało istotna, w rzeczywistości często decyduje o rynkowym sukcesie całego przedsięwzięcia. Sprawna realizacja zamówień, szybka obsługa zwrotów i reklamacji, odpowiednie opakowania czy zapewnienie klientom możliwości wyboru preferowanej formy dostawy to tylko niektóre z elementów składających się na logistykę w e-commerce. Otwierając sklep, koniecznie trzeba uwzględnić ją w biznesplanie, wybierając odpowiedni model logistyczny. Od czego zacząć?

Poznaj oczekiwania klientów

Z raportu przygotowanego przez Instytut Gemius pt. „E-commerce w Polsce 2021” wynika, że użytkownicy polskich sklepów internetowych mają dość jasno określone oczekiwania. Najczęściej wybierane formy dostawy to w tej chwili Paczkomat InPost (77%) oraz dostawa kurierem do domu lub pracy (50%). Jeśli chodzi o zwroty, preferencje konsumentów są zbliżone – najpopularniejsze metody odesłania towaru do sklepu to wysyłka Paczkomatem InPost, kurierem lub zwrot do sklepu stacjonarnego. Najchętniej wybierane firmy kurierskie w Polsce to: InPost (37%), DPD (32%) i DHL (19%).

Badanych pytano też o to, co motywuje ich do częstszych zakupów online. Okazuje się, że szybka dostawa (do 12 godzin od zakupu) jest motywująca dla 85% kupujących, zaś dostawa w 24 godziny – już tylko dla 29% pytanych. Do kolejnych zakupów zachęca też darmowa dostawa, przy czym im wyższa wartość zakupionych produktów, tym częstsze jest również oczekiwanie ich darmowej dostawy [1].

Warto podkreślić, że wysokie koszty wysyłki to jedna z głównych przyczyn porzucania koszyków w e-sklepach. W raporcie „E-commerce 2022. Trendy w sprzedaży internetowej” czytamy, że według różnych źródeł zbyt wysoka cena dostawy odpowiada za 49–56% porzuconych koszyków. Z kolei według danych Walker Sands szybka i darmowa przesyłka jest największym motorem sprzedaży online. W tym miejscu wymieniany jest również bezpłatny zwrot. Wysyłka tego samego lub kolejnego dnia zwiększa sprzedaż aż o 39% [2]. Te dane jasno pokazują, jak istotna w prowadzeniu sprzedaży online jest właśnie logistyka.

Wybierz optymalny model logistyczny

Logistyka w e-commerce ma swoją specyfikę i znacząco różni się od logistyki sklepów stacjonarnych. W przypadku sprzedaży przez Internet szczególnie ważne są takie aspekty jak: omnichannel, czyli zintegrowanie zamówień pochodzących z różnych kanałów sprzedaży, logistyka ostatniej mili czy obsługa zwrotów. Prowadzący sklepy internetowe oczekują więc rozwiązań, które będą odpowiadały na te potrzeby.

Istnieje wiele modeli logistycznych, z których możemy skorzystać, prowadząc sprzedaż online. Wyboru powinniśmy dokonać w zależności od tego, co sprzedajemy, kim są nasi klienci i jaka jest skala naszej działalności. Warto też być elastycznym i gotowym na zmiany, jeśli okaże się, że wybrany model nie jest optymalny bądź wzrost sprzedaży sprawia, że potrzebujemy innego rozwiązania.

Wśród najpopularniejszych sposobów prowadzenia logistyki sklepu internetowego są:

  • Własny magazyn – model wybierany szczególnie na początku prowadzenia e-commerce, kiedy skala działalności jest jeszcze niewielka i za magazyn może służyć np. garaż czy jedno z pomieszczeń w domu właściciela. Oczywiście większe sklepy również mogą korzystać ze swojego magazynu, wynajmując powierzchnię od operatorów logistycznych. Własny magazyn pozwala na błyskawiczną realizację zamówień, jednak wiążą się z nim także spore koszty (wynajem i obsługa oraz zamrożenie gotówki w celu zakupu większej ilości towaru).
  • Dropshipping – w tym modelu to dystrybutor wysyła paczki do klientów końcowych. Właściciel e-sklepu zbiera zamówienia, procesuje płatności i przesyła informację o wybranych przez klientów produktach do dostawcy. Dropshipping pozwala ograniczyć koszty po stronie prowadzącego e-commerce, jednak może skutkować dłuższym czasem realizacji zamówień. Wymaga też integracji systemów informatycznych dostawcy i e-sklepu.
  • Fulfillment – pełen outsourcing logistyki sklepu internetowego. Oznacza przeniesienie całej logistyki na wyspecjalizowanego operatora logistycznego, który zajmuje się zarówno magazynowaniem, jak i kompletowaniem i wysyłką zamówień, a także obsługą zwrotów i reklamacji. Fulfillment sprawia, że sprzedawca może skupić się na pozyskiwaniu nowych klientów i rozwoju sprzedaży, nie martwiąc się o logistykę. Minusem mogą być koszty tego rozwiązania; zależą one jednak w dużej mierze od przyjętego modelu rozliczeń.
  • Metody mieszane – polegają na łączeniu ze sobą różnych modeli logistycznych z własnym magazynem. Można je stosować sezonowo, choćby w okresach zwiększonego zapotrzebowania na konkretne produkty albo stale. Metody mieszane sprawdzą się też w przypadku sprzedaży za granicą, ponieważ każdy rynek ma swoją specyfikę.

Skorzystaj z pomocy doświadczonego partnera

Zarówno rozpoczynając, jak i rozwijając działalność w branży e-commerce, potrzebujesz profesjonalnego wsparcia logistycznego. Wybór dostawców, negocjowanie i podpisywanie umów, nadawanie i wysyłka paczek, a do tego obsługa zwrotów i reklamacji – te kwestie mogą pochłaniać naprawdę dużo czasu, który mógłbyś przeznaczyć na rozwój swojego biznesu. Dlatego warto wybrać doświadczonego partnera, takiego jak serwis Apaczka.pl. Znajdziesz w nim nie tylko szeroki wybór firm kurierskich, ale również wiele przydatnych usług dodatkowych.

Z usług Apaczki może skorzystać każdy sklep internetowy. Cenimy sobie elastyczność, dlatego nie wymagamy minimum logistycznego i realizujemy dostawy już od jednej paczki. Nie pobieramy też opłat za korzystanie z platformy, z klientami rozliczamy się według liczby zrealizowanych dostaw. Wspieramy e-commerce także od strony informatycznej, oferując bezpłatne integracje z najpopularniejszymi platformami sprzedażowymi.

Współpraca z Apaczką pozwoli Ci m.in. na zaoferowanie klientom większego wyboru form dostawy w atrakcyjnych cenach, a także na zapewnienie im pełnej informacji na temat aktualnego statusu ich zamówienia dzięki automatycznym powiadomieniom. Za pośrednictwem serwisu wyślesz też paczki zagraniczne, towar na paletach czy przesyłki niestandardowe. W ramach usług dodatkowych Apaczka oferuje m.in. personalizację powiadomień o statusie przesyłki czy łatwe zarządzanie zwrotami.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce, logistyka całego przedsięwzięcia może być dla Ciebie dużym wyzwaniem. Jest to jednak nieodzowny element sprzedaży w Internecie, dlatego warto poświęcić trochę czasu na wybór najbardziej optymalnego modelu logistycznego oraz doświadczonego partnera, co pozwoli Ci skupić się na rozwijaniu oferty swojego sklepu i budowaniu rozpoznawalności wśród klientów.

Przypisy

[1] Raport do pobrania na stronie: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html.

[2] E-commerce 2022. Trendy w sprzedaży internetowej, raport przygotowany przez interaktywnie.com, dostępny online: https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/ebook-z-raportem-ecommerce-2022-trendy-w-sprzedazy-internetowej-261891.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę