Autorką poniższego wpisu jest Urszula Holik – marketing communication specialist
w firmie NETFACE.
Uruchomienie App Center było dla niektórych tylko kwestią czasu. Wzorem swoich konkurentów, również Facebook wprowadza platformę umożliwiającą sprzedaż aplikacji. Jakie niesie to ze sobą konsekwencje dla programistów i użytkowników?
Sklepy z aplikacjami to jedno z bardziej dochodowych źródeł dla twórców oprogramowania, w szczególności zaś tych, którzy tworzą platformy na urządzenia mobilne. Dlatego dość optymistycznie z punktu widzenia tej grupy przedstawia się perspektywa otwarcia przez Facebooka App Center – wirtualnego marketu z aplikacjami na różne platformy i urządzenia.
Według najnowszych założeń, w markecie mają się znaleźć m.in. informacje o aplikacjach na urządzenia mobilne pochodzące z innych sklepów, aplikacje do zakupienia na Facebooka oraz aplikacje na inne strony www. W pierwszym przypadku portal wyświetli Internautom informację na temat aplikacji dla systemów iOS oraz Android, wraz z odnośnikiem do sklepów. App Center nie będzie jednak zarabiał na sprzedaży aplikacji spoza platformy. Rozwiązanie to ma zapobiegać odpływowi użytkowników oraz przyciągnąć nowych, którzy jeszcze nie korzystają z serwisu. Druga forma to klasyczne aplikacje na Facebooka, tworzone przez zewnętrznych deweloperów. Portal za każdy sprzedany program zachowa dla siebie prowizję wysokości 30% wartości transakcji. Trzecia forma to aplikacje umożliwiające automatyczne łączenie się z sieciami, takimi jak Pinterest czy Spotify, bezpośrednio z poziomu Facebooka, co zapewnić ma utrzymanie użytkowników wewnątrz ekosystemu portalu.
Gra toczy się bowiem nie tylko o dochody ze sprzedaży, ale również o użytkowników. Poprzez integrację różnych funkcji, Facebook ma szansę na przyciągnięcie deweloperów i użytkowników, którzy jeszcze nie korzystają z serwisu lub też są bardziej zainteresowani aplikacjami na platformy iOS czy Android. W ramch App center każda z aplikacji będzie miała własną stronę, na której znajdzie się jej dokładny opis wraz z 5-gwiazdkowym rankingiem ocen użytkowników. Tak zaprojektowany system oceniania i rekomendowania aplikacji w ramach Facebooka ma usprawnić samą sprzedaż programów, z której prowizja dla portalu wyniesie 30%.
Jakie niesie to konsekwencje dla użytkowników serwisu? Przede wszystkim takie, że korzystanie z aplikacji będzie płatne (najprawdopodobniej w formie abonamentu), zaś jej zakup dokonywany będzie za pomocą specjalnej karty „Credit Facebook” obsługującej system płatniczy. Dodanie aplikacji do App Center zależne będzie od kilku wskaźników – m.in. tego, jak aplikacja będzie zaprojektowana, czy wzbudzi ona zaangażowanie użytkowników itp.
Na App Center mogą również skorzystać programiści. Jak zauważa Michał Chołuj z Netface, „sklep z aplikacjami od Facebooka zlikwiduje istniejącą dziś konieczność promowania czy reklamowania swoich produktów przez niezależnych deweloperów, często takich, którzy muszą liczyć się z kosztami lub zwyczajnie nie mają na to czasu”. Serwis liczący ponad 900 mln użytkowników to doskonała platforma do sprzedaży aplikacji, tym bardziej, że App Center opierało się będzie w dużej mierze na mechanizmie oceniania aplikacji przez użytkowników.