Sytuacja w kraju i na świecie w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa całkowicie zmienia rzeczywistość, w jakiej działają przedsiębiorcy. Rząd całkowicie słusznie promuje zakupy internetowe, jednak nie możemy zapominać, że do realizacji tych zamówień potrzebni są ludzie, a do nas – jako właścicieli czy zarządzających e-sklepami – należy zapewnienie bezpieczeństwa naszych pracowników i samych klientów.
Zdecydowanie nie należy popadać w panikę i skupić się na liście rzeczy do zrobienia i wprowadzenia wewnątrz organizacji.
Właśnie dlatego przygotowaliśmy materiał zbierający wszystko, co w opisywanej sytuacji wprowadzamy w ramach prowadzonej przez nas firmy IMKER logistyka, gdzie na bieżąco obsługujemy ponad 120 sklepów internetowych. Nie chcę tego typu rzeczy trzymać tylko dla siebie (choć ich opracowanie wymagało sporo wysiłku) i mam nadzieję, że pomogą Tobie i docenisz źródło podając je dalej :)
Oczywiście jest to wersja opracowana przez mój zespół (ukłony zwłaszcza dla Ewy Bartnik!) w oparciu o najbardziej wiarygodne źródła, jakie wyszukaliśmy i konsultowana jak tylko mogliśmy w zaistniałej sytuacji. Nie należy tego rozpatrywać jako finalne dokumenty – mogą się one zmieniać w zależności od nowych informacji i w miarę możliwości będę je aktualizował (oczywiście odpowiednio opisując).
Poniżej znajdziesz:
- Ogólne wytyczne, co jako przedsiębiorca / pracodawca powinieneś zrobić w sytuacji rozprzestrzeniania się koronawirusa?
- Instrukcja mycia rąk do pobrania, wydrukowania i umieszczenia w firmie
- Informacja na drzwi magazynu / siedziby firmy
- Zalecenia dla osób przyjmujących dostawy w sklepach internetowych
- Informacja na temat czyszczenia oraz dezynfekcji powierzchni i narzędzi pracy
- Środki ochronne zapobiegające zakażeniom – lista
- Ogólne zasady higieny przy zapobieganiu zakażeniom
Co jako przedsiębiorca / pracodawca powinieneś zrobić w sytuacji rozprzestrzeniania się koronawirusa?
Tutaj opieramy się na tym, co w tej sprawie podają oficjalne źródła rządowe. Skupiając się na konkretach:
- Warto rozważyć wprowadzenie elastycznego czasu pracy i elastycznych form pracy.
Tam, gdzie to jest możliwe zarządzajmy pracę zdalną. To oznacza, że zatrudnieni pracują z domu i nie powinni pojawiać się w firmie bez wcześniejszego uprzedzenia. Wszelkie sprawy załatwiamy drogą mailową lub telefoniczną. U nas już od czwartku spora część firmy (Dział Obsługi Klienta i Dział Handlowy) pracują w ten sposób. Dzięki temu ograniczamy liczbę pracowników przebywających wewnątrz budynków. - Wprowadź środki bezpieczeństwa.
Ograniczenie przebywania w biurze, dezynfekcja pomieszczeń czy zapewnienie rękawiczek jednorazowych i mydła antybakteryjnego to podstawy, o których trzeba pamiętać. - Rozpocznij akcję edukującą pracowników.
Promuj regularne i dokładne mycie rąk przez osoby przebywające w miejscu pracy, wywieś informację jak skutecznie myć ręce, szkol pracowników przez kierowników / specjalistów ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, przekazuj informacje z rzetelnych i sprawdzonych źródeł. - Dbaj o czystość jeszcze bardziej, niż zwykle.
Powierzchnie dotykowe w tym biurka, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury) muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym, lub przecierane wodą z detergentem. Wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane, z użyciem wody z detergentem.
Więcej szczegółowych wytycznych można znaleźć na oficjalnej stronie Rzeczpospolitej Polskiej GOV.PL w sekcjach:
- Zalecenia dla przedsiębiorców w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa »
- Zalecenia dla branży transportowej i logistycznej w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa »
Gotowa instrukcja skutecznego mycia rąk do pobrania, wydrukowania i umieszczenia w firmie
Opracowaliśmy polską wersję instrukcji mycia rąk, w oparciu o precyzyjne wytyczne World Health Organization (WHO). Śmiało pobierz ją i korzystaj na zapleczu swojego sklepu internetowego czy firmy.
Informacja na drzwi magazynu / siedziby firmy
Poinformuj dostawców o tym, że Twoi pracownicy przeszli odpowiednie przeszkolenie i poproś o stosowanie się do ogólnych wytycznych w Twojej firmie.
Zalecenia dla osób przyjmujących dostawy w sklepach internetowych
W IMKER logistyka wprowadziliśmy następujące wytyczne dla wszystkich osób, które bezpośrednio zajmują się przyjmowaniem dostaw. Dostosuj je do swoich potrzeb i stosuj na zapleczu sklepu internetowego:
- wydzielić i wyraźnie oznakować w magazynie strefę przyjęcia paczek (jak najbliżej wejścia, wyraźnie oznaczyć np. kolorową taśmą na podłodze)
- ograniczyć dostęp osób z zewnątrz (wywiesić na drzwiach odpowiedni komunikat, drzwi otwierać tylko po naciśnięciu dzwonka lub po uprzednim kontakcie telefonicznym)
- przygotować wydzielone miejsce do podpisywania protokołów kurierskich w strefie przyjęć (np. mały blat, podkładka przymocowana na ścianie, trwale przymocowany długopis)
- zachować bezpieczną odległość 1-1,5 m od innych osób
- wszystkie czynności związane z przyjęciem dostawy wykonywać w jednorazowych rękawicach ochronnych
- po przyjęciu dostawy bezpiecznie zdjąć rękawice*, dokładnie umyć ręce i zdezynfekować punkt podpisywania protokołów
- w przypadku, gdy dostawca ma wyraźne objawy infekcji – odmówić wstępu i przyjęcia dostawy na magazyn!
Instrukcja bezpiecznego zdejmowania rękawic jednorazowych:
Czyszczenie oraz dezynfekcja powierzchni i narzędzi pracy
Należy czyścić i dezynfekować powierzchnie i przedmioty, które są często dotykane podczas pracy w magazynie, a w szczególności:
- klamki od drzwi, blaty biurek, stołów roboczych, dyspensery do taśmy, noże do papieru, nożyce, uchwyty/drążki sterujące wózków magazynowych, itd.
- klawiatury i myszy komputerowe, telefony, tablety, panele sterujące, długopisy, rysiki, itd.
- pozostałe często użytkowane powierzchnie i przedmioty.
Zalecenia dotyczące czyszczenia powierzchni przy użyciu środka dezynfekującego na bazie alkoholu:
- Usunąć widoczne zabrudzenia przy użyciu wody z mydłem
- Osuszyć – np. przy użyciu ręcznika jednorazowego
- Równomiernie spryskać powierzchnię płynem dezynfekcyjnym
- Powierzchnię pozostawić do samoistnego wyschnięcia ww. płynu – powierzchni potraktowanych płynem dezynfekcyjnym NIE WYCIERAMY.
Ogólne zasady higieny przy zapobieganiu zakażeniom
Środki ochronne zapobiegające zakażeniom – lista
Lista rzeczy, które powinny znaleźć się na zapleczu sklepu internetowego:
- dostęp do mydła i bieżącej ciepłej wody – NAJWAŻNIEJSZE!!!
- papierowe ręczniki jednorazowe – najlepiej umieszczone w specjalnym dyspenserze
- środki myjące (detergenty) i środki do dezynfekcji powierzchni
- jednorazowe rękawice ochronne
- środki dezynfekujące do rąk (przydatne gdy potrzebna jest szybka dezynfekcja, a nie ma możliwości pełnego umycia rąk)
- odpowiednia ilość narzędzi pracy (tak, aby w miarę możliwości każdy miał swoje)
- środki i materiały do wyznaczania stref w magazynie/biurze – pomogą zachować bezpieczną odległość od osób, które przychodzą z zewnątrz (np. dostawcy, kurierzy, klienci itp.).
Pamiętaj o informowaniu swoich Klientów o tym, co się u Ciebie dzieje!
Na końcu tego wszystkiego nie zapominaj o swoich Klientach. W przypadku działań B2B informuj o kluczowych rzeczach, wynikających z realizacji zawartych umów, a nie powtarzaj wiadomości dostępnych w ogólnopolskich mediach. Z kolei w segmencie B2C powiedz, co zrobiłeś w ramach zachowania bezpieczeństwa i profilaktyki jeżeli uznasz, że Twoi odbiorcy tego potrzebują. Podaj, w jakich godzinach pracujesz, przypomnij dane kontaktowe, informuj, czy realizujesz wszystkie zamówienia na bieżąco. Precyzyjne i jasne komunikaty to podstawa.