W 2010 roku ekipa niezależnego studia Wolfire Games, tworzącego gry na komputery osobiste, wpadła na pomysł, jak sprzedawać swoje (i nie tylko) produkty w nowy, ciekawy sposób. Tak narodził się projekt Humble Indie Bundle, lub krócej Humble Bundle.
Płać, ile uważasz za stosowne
Założenie było proste: znaleźć kilku innych developerów, którzy tworzą gry typu „indie” i zacząć sprzedawać produkty w pakiecie. Gry miały być wieloplatformowe (musiały działać na systemach Windows, Mac OS X oraz Linux), być pozbawione zabezpieczeń DRM, a cała dystrybucja odbywała się tylko drogą elektroniczną. Dodatkowo, część dochodów ze sprzedaży pakietów miała być przeznaczona na potrzeby instytucji charytatywnych, takich jak Child’s Play, Electronic Frontier Foundation czy Czerwony Krzyż. Jednak głównym czynnikiem zachęcającym do zakupu była cena produktów. Postawiono zasadę, że nabywca płaci tyle, ile uważa za stosowne i sam ustala, jaki procent kwoty przekazuje dla developerów, a ile na fundacje charytatywne.
10 dni na zakup
Twórcy postawili na sprzedaż ograniczoną limitem czasowym, przeważnie było to od 6 do 14 dni. Każdy pakiet składał się z innego zestawu gier, a gdy sprzedaż osiągnęła pewien poziom, organizatorzy wraz z twórcami gier udostępniali kupującym dodatkowe bonusy. Były to na przykład ścieżki dźwiękowe z gier czy nowe dodatkowe tytuły. Oferta ta dotyczyła także tych osób, które zakupiły produkty przed pojawieniem się bonusów.
Prosto i szybko
To dwa słowa, którymi można opisać stronę zakupową oraz czas potrzeby na złożenie i realizację zamówienia. Kliknięcie przycisku „Kup teraz” przenosi nas do karty zamówienia, w której wybieramy, jaką kwotę chcemy zapłacić za pakiet, suwakami ustalamy, jaki procent kwoty przekażemy twórcom, w odpowiednie okienko wpisujemy swój adres email, na który przyjdzie potwierdzenie płatności oraz link do ściągnięcia zakupionych produktów. Cała procedura nie trwa dłużej niż 2 minuty. Za produkty możemy zapłacić kartą kredytową lub poprzez PayPal. Nasz adres mailowy jest także potrzebny sprzedawcy w sytuacji, gdy pojawią się dodatki do zakupionych już przez nas pakietów.
Dobrym pomysłem jest informowanie na bieżąco, jaka jest wielkość sprzedaży, jakie największe kwoty zaoferowano za pakiet, średnie ceny itd. Dostęp do tych statystyk, które generowane są praktycznie w czasie rzeczywistym (dzięki PubNub), ma każdy, gdyż wyświetlane są na stronie głównej projektu.
Jak wygląda taki projekt pod względem rentowności i przychodów?
Pierwsze Humble Indie Bundle wystartowało 4.05.2010, a zakończyło się 10.05.2010. W ciągu tych kilku dni sprzedano łącznie 138 813 pakietów w średniej cenie 9,18$, co daje ponad 1 milion dolarów! Suma wręcz zawrotna. Sukces ten spowodował założenie oddzielnej firmy Humble Bundle Inc., zajmującej się projektem. Od 2010 roku „odpalono” łącznie 12 pakietów gier, które zarobiły ponad 15 milionów dolarów. Trzeba przyznać, iż pomysł okazał się bardzo trafiony i pozwolił na sprzedaż produktów w ogromnych ilościach i w zawrotnej cenie.
Warto zauważyć, iż jest to typ sprzedaży bardzo hermetycznej, nie wszystko będziemy mogli w ten sposób sprzedać. Najlepiej nadają się do tego produkty, które możemy dystrybuować elektronicznie: muzyka, gry, książki czy aplikacje. Oczywiście warto spróbować z materialnymi produktami, ale pamiętajmy wtedy o dochodzących kosztach przesyłki.
* * *
Kilka dni temu wystartowała kolejna odsłona Humble Bundle, tym razem okraszona znaczkiem ”V”. Nowy pakiet składa się z tytułów z górnej półki, które zebrały wysokie oceny w recenzjach magazynów związanych z branżą elektronicznej rozrywki. W nowym pakiecie znalazły się takie tytuły, jak: Bastion, Limbo czy przerażająca Amnesia. Do każdego z nich twórcy dorzucili gratisowo ścieżkę dźwiękową z gry, dzięki czemu cały pakiet jest jeszcze bardziej atrakcyjny.
Statystyki sprzedaży, które są aktualizowane w czasie rzeczywistym, mogą przyprawić o zawrót głowy. Po pierwszych pięciu godzinach trwania akcji sprzedano pakiety o łącznej wartości miliona dolarów. Dzisiaj na liczniku jest już ponad 3 mln USD.
Kolejne pakiety Humble Bundle stają się coraz bardziej atrakcyjne. Pojawiły się już wersje na urządzenia z Androidem na pokładzie. Teraz wystarczy czekać, aby za czas jakiś pojawiło się Humble Bundle pozwalające na zakup gier z Xbox Live lub PSN. Trzeba przyznać, że mogłoby to ostro namieszać na rynku gier.
Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #9. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!