Wielu europejskich konsumentów jest niechętnych do zakupów online poza granicami swojego kraju, nawet jeśli e-detaiści należą do Unii Europejskiej, której celem jest tworzenie wspólnego rynku. Zgodnie z raportem Komisji Europejskiej, szacuje się, że podczas gdy 43% osób dorosłych kupuje online w Unii Europejskiej, sprzedaż online przez granice w Europie stanowi zaledwie 10,6% całości w regionie.
Raport z brytyjskiego stowarzyszenia Interactive Media in Retail Group, szacuje, że sprzedaż transgraniczna w 2012 roku w Europie wyniosła 34 mld dolarów i przewiduje, że w tym roku wzrośnie o 38% osiągając 47 mld dolarów.
Wielka Brytania jest liderem w sprzedaży transgranicznej – tak twierdzi IMRG. W zeszłym roku, Europejczycy spoza Anglii wydali 11 mld dolarów w brytyjskich sklepach internetowych i według prognoz IMRG kwota ta wzrośnie do 15 mld dolarów w tym roku – czyli o 36%.
„Jako, że krajowy rynek zaczął wykazywać oznaki dojrzewania, transgraniczne rynki stały się bardzo atrakcyjne dla brytyjskich detalistów oferujących wiele możliwości dla trwałego wzrostu, jako że rynki te rozwijają się i coraz więcej konsumentów włącza się do opcji internetowych dostępnych dla nich.” – twierdzi IMRG
Andrew McClelland, szef ds. operacji online w IMRG twierdzi, że kluczem do powodzenia europejskich detalistów w sprzedaży za granicą jest dostosowanie wyboru produktów i witryn do różnych krajów i kultur.
„Rozszerzenie międzynarodowe jest kompleksem biznesowym i detaliści muszą dokładnie określić rynki, które są odpowiednie dla nich, a nie tylko atrakcyjne pod względem wartości i wzrostu” – dodaje McClelland. „Badanie rynku to wszystko jeśli chodzi o transgraniczność. Odnotowano kilka przypadków detalicznch marek odnoszących sukces dzięki sprzedaży gamy produktów, które nie są dobrze znane przez konsumentów w Wielkiej Brytanii.”
Jak twierdzi Komisja Europejska, obywatele małych krajów są bardziej skłonni do kupowania za granicą jeśli rynek detalistów jest w ich własnym języku lub podobnym. „Narodowy e-commerce zdecydowanie wzmacnia transgraniczny e-commerce, praktycznie nikt nie kupuje po drugiej stronie granicy bez wcześniejszych zakupów we własnym kraju.” – czytamy w raporcie.
Źródło: Internet Retailer