Jak w sklepie internetowym tworzyć opisy produktów, które sprzedają? Część 2: przykłady

Sprzedaż B2B
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

W poprzednim artykule z serii „Jak w sklepie internetowym tworzyć opisy produktów, które sprzedają?” podałem gotowe techniki pisania perswazyjnych opisów produktów. AIDA oraz różne warianty tej metody są powszechnie stosowane przez copywriterów. Strona oferty produktu to tak naprawdę strona docelowa. Tam powinny znaleźć się wszystkie niezbędne informacje skłaniające klienta do akcji.

Poniżej przygotowałem omówienie opisów produktów w największych sklepach w Polsce. Skupimy się na „pierwszym widoku” oferty, czyli na tym, co widzimy bez potrzeby przewijania (scrollowania). Podane wskazówki są powszechnie wykorzystywane w procesie optymalizacji konwersji i oczywiście możesz wykorzystać je do testów w ramach swojej witryny.

Komputronik.pl

Komputronik.pl to jeden z największych i wg Alexa rank cieszący się największą popularnością w Polsce sklep internetowy. Ciekawa prezentacja oferty oraz przemyślana nawigacja to główne atuty sklepu. Analizowany produkt to ASUS Transformer Book

asus-komputronik

A – Attention (atencja – uwaga)

Nazwa tabletu zawiera w sobie informacje o produkcie i gratisach „ASUS Transformer Book T100TA-DK005H+ Pełny Pakiet Office Home & Student” a ponadto naszą uwagę przykuwa cena promocyjna wraz z możliwością zakupu na raty. Opis rozpoczyna kolejny nagłówek który informuje o kolejnym gratisie „W Zestawie stacja dokująca z klawiaturą oraz Pełny pakiet Office Home & Student 2013 !” wyróżniony innym kolorem. Kolejny gratis powinien wzbudzić zainteresowanie. Poniżej tego nagłówku klient ma możliwość pominięcia całego opisu aby od razu przejść do szczegółowych cech tabletu (D – podjęcia decyzji).

+ Cena promocyjna.
+ Gratisy
+ Wystarczający nagłówek zawierający najważniejsze informacje
+ Innowacyjność produktu

I – Interest (wzbudzenie zainteresowania)

Zainteresowanie jest pobudzane przez mocne strony oraz przewagi konkurencyjne produktu:

  • Funkcje laptopa oraz komputera stacjonarnego
  • Lekki i innowacyjny
  • Czas pracy na baterii
  • Stacja dokująca

Produkt dla osób młodych głownie studentów, ale i osób pracujących (dostęp do danych w chmurze), mobilnych, wymagających, wydających pieniądze rozsądnie, raczej mężczyzn.

+ Określenie potrzeb oraz sposoby ich zaspokojenia
+ Rozbudowany opis dostępnych funkcji
+ Możliwość łatwego porównania produktów w sklepie
+ Wyjaśnienie pojęć trudnych bez potrzeby wyjścia z oferty produktu
+ Przewagi konkurencyjne
+ Mocne strony produktu
+ Przejrzystość i czytelność oferty. Filmy, grafiki oraz prosty język ułatwiający zapoznanie się z ofertą.

D – Desire (pożądanie, decyzja)

Jeżeli produkt jest dobrze pozycjonowany w sklepie komputronik docierając do obranej grupy docelowej to na pewno ilość cech produktu skłania do zakupu.

+ Możliwość szybkiego przejścia do cech produktu
+ Informacje o czasie wysyłki
+ Informacja o możliwości zakupu na raty
+ Opinie oraz oceny użytkowników
+ Konsultant

A – Action (działanie, akcja)

Wezwanie do akcji znajdziemy na samym początku oferty „Dodaj do listy życzeń” czy „Do koszyka”. Klient na pewno będzie chciał porównać podobne produkty o zbliżonych parametrach czy podobnej cenie. Na pewno przed zakupem spędzi na stronie od 30min do godziny. W sklepie znajdziemy wiele zakładek z polecanymi, sugerowanymi produktami.

– Brak wezwania do akcji – zakupu poniżej całej oferty oraz brak możliwości szybkiego przejścia do góry oferty. Całą treść musimy przewijać.
– W przypadku długiej oferty brak wezwania do akcji w treści

Oponeo.pl

Lider w Polsce wśród sklepów z oponami i felgami. Od 2007 roku OPONEO.PL S.A jest spółka notowaną na GPW i obecnie udział firmy w sprzedaży internetowej opon wynosi około 75%. Strona sklepu może służyć za wzór ergonomii i optymalizacji konwersji. Projektanci wykorzystują projektowanie zorientowane na użytkownika.

Zaczniemy od strony głównej. Na pierwszy rzut oka widzimy, że to ona generuje większość ruchu na domenę. Rewelacyjne rozwiązanie w postaci intuicyjnej wyszukiwarki. Odwiedzający nie musi zgłębiać się w serwisie, wyszukiwać kategorii czy wpisywać haseł.

Najważniejsze informacje decydujące o akcji zakupu umieszczone zostały w lewym boksie. Sklep od początku rozwiewa nasze świadome lub częściej nieświadome wątpliwości. Mocne strony sklepu czyli „Dlaczego warto kupić w oponeo” zostały wyróżnione jaskrawym kolorem. Sprawdzony sprzedawca, bezpieczne zakupy, dostawa 24h skłaniają do zakupu. Sklep w dalszym ciągu konkuruje z allegro. Klientów oponeo przyciąga bezpieczeństwem – dużym atutem allegro. Przewagą nad serwisem aukcyjnym jest oryginalność produktów, bezpłatna dostawa 24h czy montaż w wybranym serwisie. Oponeo oferuje odbiór w serwisie wulkanizacyjnym wraz z umówioną wymianą. Opon nie musimy odbierać od kuriera, przepakowywać – brudzić sobie rąk. Wystarczy, że klient wybierze miejsce wymiany i umówi wizytę.

Opis produktu Nokian WE D3 195/65

 

oponeo-produkt-analiza

A – Attention (atencja – uwaga)

Na pierwszym widoku mamy wiele elementów przykuwających uwagę kupującego. Elementy mocno łączą się z pożądaniem, decyzją … sama akcja może pojawić się stosunkowo szybko.

+ Dlaczego warto kupić w Oponeo: w lewym boksie wymienione zostały wszystkie przewagi konkurencyjne z bezpośrednimi odnośnikami dla osób które chcą dowiedzieć się czegoś więcej.
+ Produkt polecany przez oponeo
+ Zamiast zdjęcia film prezentujący produkt
+ Konkurs: przy zakupie opon Nokian klient może uczestniczyć w konkursie gdzie do wygrania jest komplet opon letnich za symboliczną złotówkę.
+ Worki na opony za 1zł czy zakupy na raty

Firma dba o swoją reputację tworząc wiele kampanii wizerunkowych. Sama marka Nokian jak i Oponeo powinny być dobrze znane dla większości interesantów.

I – Interest (wzbudzenie zainteresowania)

Zainteresowanie wzbudzane jest na praktycznie każdym elemencie oferty.

+ Miniaturka filmu zamiast zdjęcia
+ Najważniejsze informacje techniczne czy możliwość porównania
+ Opinie klientów na pierwszym widoku produktu co w mojej ocenie jest genialnym rozwiązaniem.
+ 95% osób poleca ponad 300 ocen.
+ Kolejne zakładki merytoryczne czyli opis, prezentacja video czy etykiety. Pozwalają na świadomy wybór przez bardziej doświadczone osoby.

D – Desire (pożądanie, decyzja)

Ponad 300 opinii i ocen pozwala podjąć w pełni świadomą decyzję. Projektanci wykorzystują w ofercie społeczny dowód słuszności. Ilość oferowanych gratisów oraz przewagi konkurencyjne OPONEO wpływają na czas podjęcia decyzji. Znaczna część klientów może dodać opony do koszyka już po 5-20min spędzonych na stronie

+ Dostawa gratis.
+ Podany czas dostawy – 24h
+ Bezpieczeństwo zakupów i mocne strony OPONEO
+ Oceny, komentarze, cena, porównania, polecane przez oponeo

A – Action (działanie, akcja)

Tak dobrze przygotowana oferta wzbudza pożądanie i skłania do zakupu. Sklep posiada wizerunek wyszukiwarki opon, dla tych bardziej oszczędnych jest to gwarancja najniższej ceny. Niestandardowe rozmieszczenie treści oferty zaczynającej się od opinii klientów mocno wpływa na podjęcie decyzji. Zakładam wysoką i stale optymalizowaną konwersję. Świadczy o tym 75% udziału w sprzedaży opon przez Internet. Po dodaniu produktu do koszyka przechodzimy do prostego formularza zajmującego jedną stronę. Cały proces zakupowy jest możliwie prosty.

Podsumowanie

Widok oferty produktu to najważniejsza strona w sklepie internetowym. Informacje które są tam zawarte skłaniają do zakupu. Przedstawiłem opisy produktów w dwóch różnych sklepach internetowych – liderach swojej branży. Przed rozpoczęciem prac nad tworzeniem tekstów sugeruje dokładną analizę konkurencji nie tylko na rynku krajowym, ale głównie serwisach anglojęzycznych. Inspiracji możemy szukać w stronach przejściowych (przechwytujących) dużych marek, banków. Opisane elementy możesz w ciemno przetestować na stronie swojego sklepu. W następnym artykule opiszę elementy grywalizacyjne wykorzystywane w e-commerce.

Autorem powyższego poradnika jest Adrian Andrzejczyk – Specjalista SEM od wielu lat związany z branżą e-commerce, SEM i PPC. Specjalizuje się w performance marketingu z wykorzystaniem kampanii Google Ads. Pasjonat Big Data i Google AI.

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
01.01.2024

Q-commerce: rewolucja w szybkich dostawach

Miłosz Nowakowski

Miłosz Nowakowski

Sales Director
brandly360.com

Artykuł
25.12.2023

Dlaczego warto zadbać o jakość opisów w e-commerce? 5 niepodważalnych argumentów

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę