Czy zastanawiałeś się kiedyś, co decyduje o sukcesie oferty? Dlaczego jedne oferty pokazują się w wynikach wyszukiwania Amazon częściej od innych? Co przyciąga uwagę klienta i w jaki sposób niektóre listingi osiągają wysoki współczynnik konwersji?
Tajemniczy system rankingowy Amazon jest bardzo złożony i nie jednemu sprzedawcy może przysporzyć kłopotów. Istnieją jednak pewne tendencje, które wskazują kierunek, w którym powinien podążać każdy, kto chce osiągnąć sukces na tej platformie.
Spis treści:
Na Amazon sprzedawanych jest ponad 350 milionów produktów. Z roku na rok trzeba być coraz lepszym i skuteczniejszym sprzedawcą, aby przebić się przez ocean podobnych towarów. Nawet, jeśli Twój produkt jest lepszej jakości, bardziej innowacyjny lub tańszy od konkurencji, może to nie być wystarczające, aby Twój biznes przynosił satysfakcjonujące zyski. Wymagania klientów co do zakupów online są coraz większe, ponieważ poza poszukiwanymi produktami zależy mu także na niezapomnianym doświadczeniu konsumenckim. A kluczem do zdobycia serca klientów jest optymalizacja listingu produktowego. Aby stworzyć skuteczny listing na Amazon należy wziąć pod uwagę kilka czynników:
Z czego składa się karta produktowa?
Pierwszy kontakt z Twoim produktem klient ma po wpisaniu w wyszukiwarkę odpowiedniej frazy. Jeśli Twoja oferta go zainteresuje i zdecyduje się w nią kliknąć, zostanie przekierowany do karty produktowej, która składa się z kilku istotnych elementów: tytułu, zdjęć, bullet points i opisu produktu. Są to te części oferty, na które masz całkowity wpływ. Dalej znajdują się elementy, takie jak sekcja pytań i odpowiedzi, a także opinie. W tym przypadku nie masz nad nimi kontroli, jednak nie oznacza to, że są one mniej ważne.
1. Tytuł
Tytuł może zawierać maksymalnie 200 znaków, a ich najbardziej optymalna ilość to zakres pomiędzy 150 a 180 znakami. Żeby przekonać potencjalnego klienta do swojego produktu, musisz najpierw dać się znaleźć. Nawet najlepszy produkt nie sprzeda się, jeśli nie będzie widoczny. W większości sytuacji jedynie niewielki odsetek użytkowników Amazon przechodzi do kolejnych kart wyszukiwania, dlatego warto zadbać o dobrą pozycję.
Warto wiedzieć
A9 to nazwa algorytmu wyszukiwarki opracowanego przez Amazon w celu wspomagania wyszukiwania produktów. Powstał on około 2 lata temu i opiera się na sztucznej inteligencji, która dopasowuje produkty do zapytania klienta na górze strony wyników. Jedna zasada, którą się kieruje, to trafność. Aby uzyskać wyższą pozycję należy zoptymalizować swoją aukcję pod kątem SEO, ponieważ to w ten sposób algorytm dostosowuje się do wzorców wyszukiwania swoich klientów.
Tytuł jest jednym z miejsc, w którym powinny się znaleźć odpowiednie słowa kluczowe. Konstrukcja optymalnego tytułu na tym marketplace powinna opierać się na często wyszukiwanych frazach. Należy podać wszystkie kluczowe informacje o produkcie np. kolor, rozmiar czy ilość sztuk w zestawie. W celu poprawienia czytelności tytułu słowa kluczowe można rozdzielić myślnikami.
Przykład:
Zamiast: XYZ Tasse mit Elefant Grüner 250 ml
Użyj: XYZ Tasse – Kaffebecher - Keramik Tasse mit Elefant – Tasse Lustig - Witzig Trinkbecher Geschenke für Frauen Männer und Kinder – Becher 250ml – Grün
Słowa kluczowe to popularne frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujący ich produkt. Do szukania popularnych słów kluczowych warto użyć dedykowanego oprogramowania.
Jednym z najlepszych jest Helium10.
Jeśli jesteś zainteresowany takim oprogramowaniem, mam dostępne kody rabatowe:
SEMP50 - 50% zniżki na pierwszy miesiąc
SEMP10 - 10% zniżki na cały rok (przy płatności z góry)
Pamiętaj, żeby nie używać w tytule sformułowań zakazanych przez Amazon, takich jak: najlepsza cena, najlepsza oferta, TOP1, etc. Stosując takie praktyki można doprowadzić do zablokowania listingu. Warto również rozpoczynać każdy wyraz z wielkiej litery, co ułatwi algorytmowi rozpoznawanie słów kluczowych. Mimo, że taki tytuł może wydawać się mało przyjazny dla użytkownika, pozwala on klientowi na łatwiejsze wyszukanie oferty.
2. Zdjęcia
Dobrej jakości zdjęcia i grafiki informacyjne to istotny element oferty. Jest to zwykle pierwszy punkt, na który klient zwraca uwagę. Amazon pozwala na dodanie 8 zdjęć obrazujących oferowany przedmiot. Pierwsze zdjęcie, według zasad Amazon, powinno być zdjęciem produktu na białym tle, które dobrze prezentuje przedmiot. Warto pamiętać, że zbyt dużo tła i mała widoczność produktu może zniechęcić użytkowników do wejścia w Twoją ofertę.
Jednym z problemów przy zakupach online jest brak możliwości namacalnego kontaktu z produktem. Należy więc postarać się, aby dodane przez nas zdjęcia i grafiki jak najwierniej odwzorowywały produkt w użyciu tak, aby klient mógł wyobrazić sobie, jak sam z niego korzysta. Upewnij się, że Twoje zdjęcia są wystarczająco duże, aby umożliwić działanie funkcji przybliżenia. Warto także tworzyć infografiki prezentujące najważniejsze cechy produktu lub zawartość pudełka.
3. Bullet points i opis produktu
Opis i bullet points to jedne z najważniejszych elementów optymalizacji oferty. Świetny opis to skuteczna sprzedaż. Zanim jednak przystąpisz do pisania, zastanów się, czym kieruje się Twoja grupa docelowa podczas zakupów. Inaczej powinien wyglądać opis zabawki dziecięcej, inaczej mebli, a jeszcze inaczej elektroniki. Wszystkie kategorie łączy jednak jedno: decyzje zakupowe podejmowane są pod wpływem emocji i pragnień. Używaj więc języka korzyści i odwołuj się do emocji potencjalnego klienta, pozwól mu zrozumieć, co zyska, kupując właśnie Twój produkt.
W opisie również należy wpleść słowa kluczowe, ale warto zadbać o to, aby się nie powtarzały. Pamiętaj także, że muszą one być naturalnie wplecione w tekst tak, aby nie zakłócały przekazu. Sprawdź poprawność gramatyczną i ortograficzną, a jeśli nie sprzedajesz na rodzimym rynku, zadbaj o jakość tłumaczenia. Nie polecam tłumaczenia tekstów sprzedażowych w Google Translate lub innych internetowych tłumaczach. Błędy w tłumaczeniu mogą wpłynąć na Twoją wiarygodność w oczach klienta. Najlepszą jakość tłumaczeń osiąga się zlecając je Native Speaker’om.
Wygląd opisu i bullet points jest bardzo ważny. Oferta powinna być przyjazna w odbiorze, dlatego możesz użyć języka HTML, aby zrobić odstępy lub pogrubienia w strategicznych miejscach. W bullet points używaj emoji, które będą pasowały do Twojej grupy docelowej. Pierwsze słowo lub zwrot możesz napisać z Caps Lock’iem. Kolejność opisywanych cech produktu również ma znaczenie, dlatego najpierw skup się na tych, które Twoim zdaniem są najcenniejsze dla klienta, a później przejdź do mniej ważnych. Pamiętaj, aby zawrzeć w tekście nazwę marki i modelu, nawet, jeśli już wcześniej zrobiłeś to w tytule.
4. Oceny produktów
Zastanów się jak wygląda Twoja oferta na karcie wyszukiwania Amazon. Te części oferty klient widzi jako pierwsze:
- Zdjęcie główne
- Tytuł
- Średnią ocenę produktu i ilość opinii
Oceny i opinie, jakie wystawili inni kupujący, są bardzo ważne w procesie decyzyjnym potencjalnego nabywcy. Social proof, czyli społeczny dowód jakości, powinien być istotny dla każdego sprzedającego. Duża ilość pozytywnych ocen i opinii o produkcie wpływa na wzrost zaufania do oferty. Oczywiście nie można mieć na nie bezpośredniego wpływu. Jako sprzedawca możesz jednak zadbać o wysoką jakość oferowanych produktów lub prawdziwość informacji zawartych w opisie produktu. Poza tym musisz również skupić się na dobrej obsłudze klienta i szybkim reagowaniu na wszelkie reklamacje, problemy lub zapytania klientów. Amazon stawia klienta na pierwszym miejscu i przyzwyczaił użytkowników platformy do naprawdę wysokich standardów, a każda wiadomość musi otrzymać odpowiedź w ciągu 24h. Świat online przyzwyczaił użytkownika do ekspresowego dostępu do informacji, dlatego chcąc zadbać o dobre odczucia klienta z procesu zakupowego, zadbaj o krótki czas odpowiedzi.
Warto zachęcać swoich klientów do wystawienia opinii po zakupie, jednakże według zasad Amazon, nie możesz oferować nic w zamian. Wyślij do nich prośbę o wystawienie opinii, po dostarczeniu przesyłki do miejsca docelowego.
Jeśli wśród opinii pod Twoim produktem pojawią się negatywne recenzje, które nie dotyczą jednak ściśle Twojej oferty, możesz wnioskować o ich usunięcie. Przykładową sytuacją może być negatywna opinia dotycząca niezadowolenia klienta z usług kurierskich.