Wyszukiwarka to dla wielu przedsięwzięć e-commerce najważniejsze źródło ruchu. Aby skuteczniej je wykorzystywać warto posiadać podstawową wiedzę na temat jego działania. Analogia „bibliotekarza” zobrazowana przez Search Engine Land i Common Craft, świetnie oddaje skomplikowany na pozór, mechanizm funkcjonowania najważniejszej wyszukiwarki świata – Google.
Jak działa wyszukiwarka
Wyszukiwarkę (nie tylko Google) możemy porównać do bibliotekarza. Bibliotekarza, który w swojej bibliotece ma wszystkie produkty, książki, gazety, mapy, a nawet cytaty świata.
Nasi klienci codziennie proszą tego bibliotekarza o książki licząc że książka, którą otrzymają najlepiej odpowie na ich potrzebę zakupową.
Żeby to zrobić potrzebny jest bibliotekarzowi sposób (system), który znajdzie i przeczyta każdą książkę, będzie wiedział co jest w jej wnętrzu i jak książki są ze sobą powiązane. Taki system nazywamy ROBOTEM (def. Robot (z ang. Bot) -program, który odwiedza strony internetowe i zbiera o nich informacje). A zbiór informacji o książkach to INDEKS (def. Indeks – baza informacji, w której zapisywane są informacje o stronach odwiedzonych przez roboty wyszukiwarek). System musi pomóc bibliotekarzowi przetworzyć tysiące zebranych wcześniej informacji o książkach i zwrócić tą, która będzie najbardziej trafna dla klienta.
Każda wyszukiwarka ma swój ALGORYTM, który analizuje informacje o wszystkich znalezionych stronach i na tej podstawie ocenia jak bardzo produkty zgromadzone w naszych e-commerce pasują do zapytania kupującego.
Co decyduje o pozycji?
O wysokich pozycjach w SERP (z ang. Search Engine Results Page – strona z wynikami wyszukiwania – o tym poniżej) decyduje stopień optymalizacji serwisu pod kątem parametrów, które analizuje algorytm wyszukiwarki.
Najważniejsze elementy mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, to:
a) Zawartość serwisu e-commerce
W celu określenia tematyki serwisu wyszukiwarka analizuje gęstość (ilość powtórzeń) słów kluczowych, ich
położenie, rozmiar czcionki, sposób w jaki są wyróżnione oraz to czy są linkami.
b) Sposób wykonania serwisu e-commerce
Sposób wykonania serwisu ma spory wpływ na to, czy wyszukiwarka sprawnie poradzi sobie z określeniem
właściwego tematu strony. W tym wypadku kluczowe znaczeni ma odpowiednie wykorzystanie znaczników
HTML takich jak tytuł strony czy nagłówków H1, H2 itd…
c) Powiązania między stronami WWW
Wyszukiwarki poza analizą kodu i treści samej strony bierze pod uwagę również sposób w jaki jest ona powiązana z innymi stronami w Internecie. W celu określenia wartości strony (w opinii uzytkowników) badana jest ilość oraz treść linków prowadzących do strony. Na tej podstawie ustalany jest PageRank czyli algorytm, opracowany przez założycieli Google, określający wartość/jakość strony (dla użytkownika) na podstawie ilości odnośników (rekomendacji) do niej prowadzących np. jeśli do e-commerce prowadzi wiele linków z frazą „sklep komputerowy” to wyszukiwarka „uzna” że dana strona jest stroną sklepu internetowego.
d) Opinia o serwisie e-commerce
Dobra opinia o stronie jest warunkiem koniecznym do tego, żeby strona mogła zająć wysokie pozycje. O opinii na temat strony decydują:
- Aktualność/jakość treści (np. jak często w serwisie pojawiają się nowe newsy)
- Jakość linków prowadzących do strony – linki ze stron pornograficznych czy spamu nie wpływają dobrze na opinie o stronie
- Funkcjonowanie serwisu – częste awarie (niedostępność serwisu), długi czas ładowania serwisu wpływają negatywnie na jego opinię
Podsumowując:
Wszystkie te aspekty, praktycznie w równej mierze, decydują o pozycji witryny e-commerce w wyszukiwarce. Nie da się zdobyć wysokich pozycji dbając tylko o linki czy optymalizację witryny jeśli nie ma treści lub serwis nie działa.
Składniki SERP’a
Współcześnie strony z wynikami wyszukiwania działają zupełnie inaczej niż było to w przeszłości. Różnica polega przede wszystkim na:
a) Prezentowaniu wielu typów wyników na raz, kiedyś zawierały one tylko linki do stron WWW. Teraz poza wspomnianymi stronami WWW prezentowane są także najlepsze wyniki z wyszukiwarek:
- Grafiki
- Mapy
- Filmów – nie tylko z YouTube
- Wiadomości
- I wiele innych (książki, blogi, dyskusje…)
b) Dostępności narzędzi ułatwiających wyszukiwanie:
- Google Suggest – przyśpiesza wpisywanie zapytań i podpowiada kolejne, bardziej precyzyjne, frazy
- Korekta błędów – poprawi za nas literówkę dzięki czemu szybciej znajdziemy to, czego szukamy
- Tłumacz stron – pozwala przeszukiwać strony w innych językach
c) Personalizacja wyników wyszukiwania
Dzięki której w wynikach wyszukiwania wyżej będą pojawiały się strony, z których lubimy korzystać lub
z których chętnie korzystają nasi znajomi z Google plus. Dzieje się tak dzięki:
- Historii zapytań
- Rekomendacjom naszych znajomych (+1)
—
Marcin Kolonko – Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl
—
Semahead jest agencją Grupy INTERIA.PL specjalizującą się w marketingu w wyszukiwarkach. W ofercie agencji znajdują się przede wszystkim kompleksowe rozwiązania z zakresu pozycjonowania i optymalizacji, linków sponsorowanych, konsultacje eksperckie oraz oferty specjalne.