Impulsywne wydatki internetowe – co wpływa na decyzję kupujących?

Marketing w e-commerce
Ekomercyjnie

eKomercyjnie.pl

kodyrabatowe-logo-tekstKupowanie pod wpływem impulsu w internecie staje się coraz częstszym zjawiskiem. Portal KodyRabatowe.pl zanalizował przyzwyczajenia polskich internautów. Okazuje się, że nawet 2/3 e-klientów kupuje produkt zaraz po wejściu na dany serwis. To dużo. Czy każdy z tych klientów działa pod wpływem chwili? Co wpływa na ich decyzje?

Zakupy pod wpływem impulsu

Portal KodyRabatowe.pl zbadał zachowania klientów na podstawie transakcji przeprowadzonych w polskich sklepach internetowych. Za zakupy „impulsywne” uznano te, które dokonywane były w danej sesji, czyli bezpośrednio po wejściu do serwisu bądź w trakcie pierwszego w nim zalogowania. Średnio zakupy impulsywne w internecie wykonało ponad 60% badanych. Najchętniej kupowano w takich kategoriach jak: Moda, Książki/Gry oraz Zdrowie i uroda. Klienci, którzy nie dokonali zakupów pod wpływem impulsu, średnio na decyzję zakupową potrzebowali około 7 dni.

Najrzadziej zakupy impulsywne klienci wykonywali w branży elektronicznej (39%) oraz jako klienci biur podróży (29%). – Decyzja o zakupie danego produktu, nawet jeżeli jest pozornie impulsywna, może być podejmowana wcześniej. Dzieje się tak często w przypadku branży turystycznej czy sprzętu elektronicznego. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonej przez nasz portal analizy zachowań klientów sklepów internetowych – komentuje Kamil Brożek, Polish Market Manager w KodyRabatowe.pl.

tabela

Najważniejsza jest decyzja

Istnieją dwie możliwości interpretacji tych wyników. Konsumenci dokonali zakupu impulsywnego, działając pod wpływem zauważonej promocji czy zauroczenia znalezionym produktem. Mogli też przemyśleć swój zakup wcześniej, na przykład poprzez porównanie oferty z innymi portalami lub wizytę w sklepie detalicznym. Dopiero potem zdecydowali się zakupić wybrany produkt za pośrednictwem danego serwisu internetowego, robiąc to w czasie jednej sesji, czyli bezpośrednio po zalogowaniu.

Impulsywne wydatki internetowe

Z analizy dowiadujemy się także, ile klienci najchętniej wydają na zakupy impulsywne (tabela).

tabela-impulsywne-2

Z reguły w ramach tej samej sesji logowania zdecydowanie chętniej wydajemy sumy w przedziale 500,01 – 2000,00 zł. Wyniki te są zgodne z innymi ekspertyzami, które wykazują, że w internecie chętniej wydajemy większe sumy niż w sklepach tradycyjnych. Jeżeli jest to przykładowo sprzęt klasy RTV lub AGD, to zapewne jest to wcześniej przemyślany i zaplanowany zakup. Mimo to, stosunkowo nie jest to duża liczba e-klientów w zestawieniu z kupującymi inne produkty w znacznie niższym przedziale cenowym.

Analiza została przygotowana na podstawie 50 000 transakcji z ostatniego półrocza. Pod uwagę były brane poprawnie zrealizowane transakcje w dobranych do poszczególnych kategorii sklepach.

Źródło: informacja prasowa / KodyRabatowe.pl

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę