Prowadzenie sklepu e-commerce bywa prawdziwym wyzwaniem - wymaga ciągłej pracy nad jakością oferowanych produktów, optymalizacji strony internetowej, zadbania o stosowną promocję, zwracania uwagi na wzrosty sprzedaży, nieustającej walki o pozyskanie nowego klienta oraz... wiedzy na temat zarządzania magazynem i przynajmniej podstawowego pojęcia o logistyce, jeśli z założenia outsourcuje się tę część pracy na dostawców zewnętrznych (w końcu musicie wiedzieć, jakimi kryteriami kierować się. przy wyborze firmy oraz na podstawie jakich wskaźników sprawdzać, czy wszystko działa jak należy).
Co więcej, zyskowne administrowanie sklepem internetowym w praktyce byłoby właściwie niemożliwe bez skorzystania z automatyzacji - zarówno w zakresie sprzedaży, jak i w zakresie zarządzania magazynem. Na szczęście tu z pomocą przychodzi tzw. system OMS, czyli Order Management System, dzięki któremu ujarzmicie literalnie każde zamówienie!
Spis treści:
- Idealny magazyn dla e-commerce, czyli każde zamówienie pod ścisłą kontrolą
- Automatyzacja powtarzalnych procesów
- Logistyka dla e-commerce: niech żyje automatyzacja!
Idealny magazyn dla e-commerce, czyli każde zamówienie pod ścisłą kontrolą
Idealny magazyn dla e-commerce jest trochę mitycznym jednorożcem: z jednej strony każda branża ma swoją specyfikę i związane z nią potrzeby; z drugiej - większe wolumeny wysyłkowe, zwiększony popyt, czy short-term storing (czyli powierzchnia na zamówienia, które nie „wyjechały” tego samego dnia) to wyzwania, które dotyczą w zasadzie każdego towaru.
Wybierając więc magazyn dla e-commerce warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Po pierwsze - na jego wyposażenie i spełnienie funkcji operacyjnych. Magazyn powinien mieć na stanie dostępne regały wysokiego i niskiego składowania, tzw. pick-towery czy miejsce na mniejsze elementy, np. szuflady. Nie można również zapomnieć o sprzęcie transportowym obecnym na hali, narzędziach do pakowania i wysyłki czy tych do zarządzania zapasami towarów.
Dodatkowo, wybierając magazyn, należy zwrócić uwagę na wybrane oprogramowanie służące optymalizacji. Jego poprawne działanie wpływa nie tylko na wydajność samych operacji na hali, lecz także, w szerszej perspektywie - optymalizacji sprzedaży oraz zadowoleniu każdego klienta z szybkiej i bezproblemowej wysyłki.
W komunikacji z magazynem warto również poruszyć temat ubezpieczenia oraz dodatkowych funkcjonalności, ważnych z perspektywy obsługi specyficznych rodzajów zamówień e-commerce, np.:
- czy istnieje strefa usług dotyczących wartości dodanej: takich jak np. przepakowywanie lub tworzenie zestawów promocyjnych;
- czy magazyn obsługuje zwroty - w tym również np. te dotyczące produktów ponadgabarytowych;
- jeśli prowadzicie e-commerce z branży fashion - spytajcie o możliwość przechowywania ubrań na wieszakach, dzięki czemu unikniecie ich pogniecenia przed wysyłką zamówienia do klienta końcowego;
- dopytajcie o możliwość przeprowadzenia kontroli jakości realizacji zamówień - szczególnie, jeśli macie w tym zakresie specyficzne wymagania.
Pamiętajcie również, że, jak w każdej branży, przysłowiowa "kontrola podstawą zaufania" to kluczowy proces, a nic tak nie odzwierciedla prawdy o tym, jak realnie performuje dana usługa jak... twarde dane. Zapytajcie pracowników o stan magazynowych KPI: interwał rotowania zapasem, czas realizacji zamówienia czy koszt transportu na paczkę. Dzięki poznaniu tych wskaźników będziecie móc w pełni panować nad sytuacją oraz mądrze planować kolejne procesy sprzedażowe.
Automatyzacja powtarzalnych procesów
Szczególną uwagę w temacie potrzeb magazynowych dla e-commerce warto poświęcić tematowi obsługi zamówień, a właściwie podjęciu decyzji o zainwestowaniu we właściwie dobrane oprogramowanie, jakim jest wspomniany już wcześniej OMS.
Najprościej mówiąc, jest on systemem pozwalającym na kompleksowe zarządzanie zamówieniami na magazynie. Bazuje na automatyzacji procesów niezależnie od rodzaju produktów, które znajdują się na stanie. Ma zastosowanie przy śledzeniu zamówień, monitorowaniu i zarządzaniu zapasami, znacząco ułatwia logistykę zwrotną oraz samo pakowanie, etykietowanie czy wysyłkę towaru. Słowem: stanowi nowoczesne wsparcie sprzedaży zapobiegając wyzwaniom takim jak overselling, problemom z przetworzeniem zbyt dużej ilości operacji czy złym gospodarowaniem miejsca do przechowywania. Pozwala zautomatyzować w zasadzie każdy krok z obszaru logistyki mający miejsce na magazynie e-commerce. Jest również niezawodny przy planach skalowalności biznesu, pilnując ilości sprzedawanego asortymentu i gromadząc wszelkie możliwe dane dotyczące rotacji towaru.
Wizualizacja działania systemu OMS na przykładzie narzędzia oferowanego przez Linker Cloud.
Do jego najistotniejszych zalet systemu OMS z punktu widzenia logistyki i e-commerce należą:
1. obniżenie logistycznych kosztów operacyjnych - nawet o około 30%. Jest to możliwe między innymi dzięki zredukowaniu konieczności wykonywania przez pracowników wielu monotonnych czynności wykonywanych do tej pory manualnie.
System OMS umożliwia automatyczne konfigurowanie działań w dowolnym miejscu procesu. Co więcej, pozwala na eliminację błędów i pomyłek w przygotowaniu paczek e-commerce oraz na podniesienie Perfect Order Rate nawet do 99,5%.
Nowoczesne systemy nie tylko odzwierciedlają więc obecne stany magazynowe i gromadzą wszystkie informacje dotyczące zamówień w jednym miejscu (historia zamówienia, ilości zrealizowane, a nawet statusy kurierskie), ale też mają dodatkowe funkcje, takie jak np. ewidencja materiałów zużywanych do pakowania czy podpowiadanie optymalnego kartonu do pakowania zamówienia – co w szerszej perspektywie pozwala utrzymać najniższe koszty materiałów nawet przy rotującej załodze.
Dodatkowo, pozwalają na łatwą i szybką obsługę zwrotów oraz zaopiekowanie się kwestią braków i domowień towarów w procesie pakowania - szczególnie, jeśli postanowicie zainwestować na magazynie w instalację systemu VRoP, czyli Video Recording of Packaging. Dzięki temu rozwiązaniu skrócicie proces badania zasadności reklamacji nawet do kilkudziesięciu sekund - co na pewno docenią i wasi klienci, i zatrudnieni na magazynie pracownicy.
2. zwiększenie potencjału sprzedażowego - koszty uruchomienia OMS nie są wysokie; w wielu przypadkach sprowadzają się wyłącznie do skonfigurowania połączenia poszczególnych instancji systemów zewnętrznych (ecommerce i ERP) z gotową bazą rozwiązań. Tym samym sam time-to market w przypadku dobrze zaprojektowanych narzędzi jest niezwykle szybki - podając na przykładzie Linker Cloud, może wynosić nawet... 1 dzień.
3. elastyczność i personalizacja - dzięki innowacyjnej architekturze pozwalającej na kształtowanie procesów przy użyciu interfejsu, dobrze zaprojektowany system OMS oprócz wbudowanych integracji ma możliwość zintegrowana się z dowolnymi systemami i narzędziami biznesowymi. A skoro już o integracjach mowa...
integracje i wsparcie bieżących procesów - część firm dostarczających systemy OMS wysokiej klasy oferuje wiele integracji, zarówno ze sklepami internetowymi, jak i marketplace'ami oraz kurierami, systemami ERP czy WMS. Podejmując decyzję o współpracy z konkretnym dostawcą warto więc dokładnie przeanalizować portfolio integracji i upewnić się, że jest ono dopasowane do waszych potrzeb. Sami najlepiej znacie swoich klientów - wiecie, jakich kurierów preferują, czy też na jakich marketplace kupują najchętniej. OMS powinien mieć wbudowane stosowne integracje - tym samym też pozwalając skalować biznes na nowe kanały sprzedaży. Co więcej, zapytajcie też jak kształtuje się kwestia dodatkowych customowych integracji - oraz dopytajcie o zakres świadczonego wsparcia technicznego i poziom realizacji zgłoszeń zgodnie z SLA.
Dodatkowo, część platform takich jak np. Linker Cloud, idzie jeszcze o krok dalej i rozbudowuje oferowane systemy OMS o dodatkowe funkcjonalności, np. tzw. dropshipping - dzięki czemu już pozyskani klienci magazynu mogą podpinać się do systemu przez publiczne API i realizować zamówienia w wybranej placówce magazynowej. Praca na dobrze zaprojektowanym systemie jest niezwykle intuicyjna i prosta z perspektywy w zasadzie każdego użytkownika, pozwalając na łatwe zarządzanie de facto każdym przedsiębiorstwem z branży e-commerce.
Logistyka dla e-commerce: niech żyje automatyzacja!
Z punktu widzenia każdego e-commerce najważniejszy jest klient. Jego zadowolenie z jakości zamówienia i współpracy ze sklepem nie będzie jednak możliwe do osiągnięcia bez wyboru właściwego magazynu oraz... bez postawienia na proces automatyzacji. Logistyka z punktu widzenia e-handlu ma naprawdę kluczowe znaczenie. Na szczęście w dzisiejszych czasach wzrastających wolumenów wysyłkowych i wyzwań takich jak większe zapotrzebowanie na pracowników, centra logistyczne mogą się wesprzeć nowoczesnymi technologiami, usprawniającymi procesy w zasadzie w pełni.
Outsourcując logistykę zwróćcie na nie uwagę - sprawdźcie, jaki oferują zakres integracji kurierskich, czy nagrywają proces pakowania, jak dobierane są pudełka do przesyłek i czy operator daje wam możliwość skalowania biznesu chociażby przez wejście na nowe marketplace'y. Opcje te powinny być dostępne dla ecommerce niezależnie od wielkości biznesu czy rodzaju sprzedawanego towaru.
Postawcie na dostępne i sprawdzone narzędzie - i bądźcie spokojni o swój towar, niezależnie od jego wielkości czy specyficznych potrzeb lub potrzeby zarządzania nim między magazynami!