Etykiety wysyłkowe w e commerce: najlepsze praktyki

Sprzedaż B2B
Marta Michałowska

Marta Michałowska

Head of Marketing
linkercloud.com

Doświadczenie zakupowe klientów sklepów internetowych odgrywa ogromne znaczenie. W końcu e commerce stoi ogromną konkurencją - liczy się więc dbałość o konsumentów, oryginalne podejście i znajomość nowych trendów.

W procesie realizacji zamówień e commerce kluczowe znaczenie ma z kolei logistyka. A ta, wbrew pozorom, nie skupia się wyłącznie na magazynowaniu i transporcie - w dzisiejszych czasach znaczącą rolę odgrywa dobór opakowania, szybkość realizacji zamówień oraz bieżące informowanie o statusie zamówienia (śledzenie dostawy).

Istnieje jednak jeden aspekt, który branży e commerce w pędzie do zdobycia nowych klientów umyka. Jest to coś tak z pozoru oczywistego, że nikt w e sklepie nie przykłada do tego większej wagi. Mowa tu o etykietach wysyłkowych.

Czy jest jednak w ogóle o co kruszyć przysłowiową kopię? Zdecydowanie tak - wraz z momentem złożenia zamówienia głównym celem właściciela e commerce staje się dostarczenie paczki do rąk klienta końcowego. A bez magicznej etykiety ze wszystkimi niezbędnymi danymi ta droga nie będzie miała szczęśliwego zakończenia.

Czy więc etykieta wysyłkowa ma wpływ na doświadczenia klienta? Sprawdźcie to razem ze mną w dzisiejszym tekście!

Spis treści:

  1. Etykiety w branży e-commerce
  2. Generowanie etykiet wysyłkowych w sklepie online: zamówienie u drzwi
  3. Przyziemne konkrety w sklepie internetowym: drukowanie etykiet w e commerce
  4. Wysyłka produktu w e-commerce: gdzie nakleić etykietę?
  5. Etykiety wysyłkowe w e-commerce: wszystko, co musisz wiedzieć

Etykiety w branży e-commerce

Etykiety wysyłkowe pozwalają przewoźnikowi poznać dane niezbędne do finalizacji zamówienia. Zawierają nie tylko dane teleadresowe, lecz także, w przypadku sprzedaży internetowej cross border i przesyłek międzynarodowych - na określenie przybliżonej zawartości paczki. Tych danych jest oczywiście o wiele więcej - typowa etykieta informuje również o elementach tj.:

  1. Nazwa i adres nadawcy,
  2. Adres i nazwa klienta (adresy wysyłki wzbogacone o adres e-mail i numer telefonu),
  3. Miejsce dostawy (jeśli jest inne niż miejsce zamieszkania odbiorcy): w tym przykładzie punkt odbioru w sklepie w centrum handlowym,
  4. Kod kreskowy wygenerowany przez dostawcę fulfillmentu lub firmę 3PL (czyli upraszczając, przez firmy zarządzające całym procesem logistycznym dla danego e-commerce),
  5. Kod kreskowy z numerem zamówienia wygenerowany przez firmę kurierską,
  6. Data złożenia zamówienia wraz z datą odbioru zamówienia,
  7. Informacja, że zamówienie zostanie opłacone przy odbiorze,
  8. Dodatkowe uwagi do zamówienia (np. waga paczki, rodzaj usługi - zwykła lub ekspresowa, adres zwrotny itp.)
przykładowa etykieta wysyłkowa

Brzmi trywialnie? Być może. Sprzedając na platformach internetowych na pewno zdarzyło Ci się zmierzyć ze skutkami źle wystawionych etykiet - opóźnieniem w transporcie, dostarczeniem pod niewłaściwy adres czy wreszcie nawet zgubieniem paczki. Tak negatywne doświadczenia ze sklepem internetowym mogą skutkować w najlepszym przypadku, zwróceniem się w przyszłości do konkurencji, a w najgorszym - wystawieniu negatywnych recenzji na wszystkich możliwych portalach. Społeczny dowód słuszności naprawdę działa w e commerce - a potencjalni klienci kierują się opiniami klientów, którzy mieli już wcześniej kontakt z danym sklepem. Tym samym, nie dbając o logistykę, przyczyniacie się bezpośrednio do utraty potencjalnych nowych kupujących.

I, co ważne, nie jest to bezpodstawna teoria - wedle badań przeprowadzonych przez Metapack na potrzeby raportu "The e commerce delivery benchmark report 2021" niezadowoleni z dostawy konsumenci reagują na 3 sposoby:

  • 59% kontaktowało się ze sprzedawcą celem złożenia reklamacji;
  • 36% decydowało się na skorzystanie z innego sklepu podczas następnego zakupu;
  • 29% wystawiało negatywną opinię.

Co równie ciekawe, tym, co zwiększa sprzedaż, jest postawienie na darmową dostawę, tracking w trakcie transportu, postawienie na eco opakowanie i prowadzenie biznesu w duchu zero waste (i odejście od folii bąbelkowej w stronę np eco chrupek wypełniających karton) i oczywiście same lub next day delivery. Uwierzcie mi, warto zadbać o te aspekty realizacji zamówienia - stosowanie tych dobrych praktyk logistycznych pozwoli nie tylko wyróżnić się na tle konkurencji, ale też wzbudzi wśród klientów pozytywne emocje i sprawi, że łatwo ich zlojalizujecie. I pamiętajcie: im wyższa cena produktu, tym też wyższe oczekiwania w zakresie doświadczenia (po)zakupowego.

Generowanie etykiet wysyłkowych w sklepie online: zamówienie u drzwi

Jako osoby prowadzące sklep e commerce zadajecie sobie pewnie w tym miejscu dość konkretne pytanie dotyczące możliwości ingerencji w szablon etykiety. Już spieszę z wyjaśnieniem - etykiety wysyłkowe w zdecydowanej większości przypadków są tworzone automatycznie na etapie przetwarzania zamówienia, tzn. finalizacji transakcji i związanej z nią wyboru kuriera. Tak naprawdę nie jest fizycznie możliwe manualne zaprojektowanie własnej etykiety bez skorzystania z gotowego wzorca.

Oczywiście klient indywidualny ma możliwość wygenerowania pojedynczej etykiety bezpośrednio ze strony kuriera. Wdrożone tam aplikacje intuicyjnie przeprowadzą użytkowników przez cały proces. Warto zwrócić w tym momencie uwagę na jeszcze jeden kluczowy element: rozmiar etykiet. Za standardowy uznać należy typowe 10x15cm. Jeśli jednak ze względu na wielkość opakowania (pryz np. drobnych produktach) nie możecie skorzystać z tego konkretnego wzoru, postawcie na etykiety w rozmiarze 15x7 cm lub 10x10 cm.

Jako właściciel sklepu internetowego możesz jednak wybrać, z jakimi partnerami biznesowymi będziesz pracował. Decydując się np. na współpracę z dostawcą OMS (Order Management System) zyskujesz między innymi na dostępowi do oprogramowania pozwalającego agregować zamówienia z różnych kanałów, mieć wgląd w przypisanie ich do wybranych kurierów i automatycznie uzupełnić etykiety o niezbędne dane klientów.

Jest to najszybszy sposób na obsługę przesyłek, który jednocześnie pozwala skupić się na dalszym rozwoju firmy, zamiast wkładać wysiłek w ingerencję w łańcuch dostaw. Co więcej, korzystanie z tego typu usług w wymiarze długoterminowym pozwala również zaoszczędzić pieniądze które musielibyście poświęcić chociażby na zatrudnienie personelu, który zaopiekowałby się tym tematem.

Przyziemne konkrety w sklepie internetowym: drukowanie etykiet w e commerce

Jeśli sądzicie, że po wdrożeniu właściwego oprogramowania które zadba o wypełnienie etykiet za was ich problem się rozwiązał, jesteście w błędzie. Nie jest to bowiem już koniec etykietowej drogi - musicie się jeszcze zastanowić nad sposobem ich wydrukowania.

Musicie wybrać odpowiedni sposób - a do wyboru macie co najmniej kilka opcji. Z jednej strony możecie postawić na użycie zwykłej standardowej drukarki (atramentowej lub laserowej) lub pójść o krok dalej i wybrać profesjonalną termiczną drukarkę do etykiet.

drukarka etykiet

Drukarki atramentowe i laserowe są dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie wysyłają zbyt wielu paczek - i co więcej, robią to hurtem raz/ dwa razy w miesiącu. Za każdym razem po złożeniu zamówienia i wydrukowaniu etykiety musicie jednak dokładnie wizualnie sprawdzić, że tak wydrukowana etykieta jest wystarczająco ostra i żaden z jej elementów nie jest rozmazany. Dodatkowo, przy większej skali wydruków, postawienie na ten rodzaj drukarek nie jest najtańszym możliwym wyborem, na który może postawić biznes e commerce próbujący optymalizować koszty.

Co więcej, dobre praktyki w zakresie logistyki podpowiadają, że etykiety, tak samo jak inne elementy opakowania zewnętrznego, są narażone na działanie czynników atmosferycznych. Jak wszystko, mogą zostać zmoczone przez deszcze lub zabrudzone przez kuriera. W przypadku decyzji o wysłaniu do klienta paczki z etykietą wydrukowaną na drukarce domowej lub biurowej ważne jest by właściwie ją zabezpieczyć. Najlepszym sposobem do zagwarantowania jej wodoodporności będzie umieszczenie jej w przezroczystej kopercie lub ostrożne zaklejenie jej przezroczystą taśmą. Istotny element w tym przypadku to upewnienie się, że takie zabezpieczenie nie wpływa negatywnie na czytelność samej etykiety - głowni przewoźnicy bowiem skanują je specjalnymi urządzeniami które mogą nie wychwycić niewłaściwie zabezpieczonego kodu kreskowego.

Przed takimi właśnie problemami może was uchronić postawienie na profesjonalne termiczne drukarki do etykiet. Ich obsługa jest niezwykle intuicyjna, a koszt związany z utrzymaniem niewysoki. Dodatkowo, w ramach ich wyposażenia musicie nabyć wyłącznie rolkę do etykiet, a nie kilogramy ryz papieru i setki tonerów. Ich działanie jest może brzmieć dziwnie, ale na koniec dnia liczy się jakość i skuteczność: urządzenie tworzy bowiem napisy na papierze za pomocą ciepła, dzięki czemu finalny wydruk jest niezwykle trwały i ostry.

Wadą tego produktu jest jednak cena: są to dość drogie urządzenia. Jeśli jednak jesteście już profesjonalistami w sprzedaży internetowej i drukujecie dużo etykiet, warto ponieść ten jednorazowy, wysoki koszt - z pewnością (w stosunkowo krótkim czasie) się on zwróci.

Wysyłka produktu w e-commerce: gdzie nakleić etykietę?

Większość e commerce bezrefleksyjnie nakleja etykiety wysyłkowe na górę opakowania - jest to tak popularny pomysł, który wszedł już wszystkim w krew, że właściciele właściwie każdego sklepu internetowego nawet nie pomyślą o tym, by ten odwieczny "porządek świata zakupów online" zaburzyć.

Jeśli sprzedajesz produkty, które są rozmiarowo małe, ważne jest, by postawić na wydruk nieco mniejszych etykiet - dzięki temu po naklejeniu nie będą one nachodzić na drugi bok kartonu. Co również istotne, etykiety powinny być przyklejane "na płasko" - w celu uniknięcia zmarszczeń, zagięć czy "bąbli". Takie podejście ułatwi skanowanie i zapobiegnie problemom z czytelnością.

Co również istotne, jeśli jako e commerce sprzedajecie specyficzny rodzaj towaru, który, przykładowo, jest niezwykle kruchy i może łatwo ulec zniszczeniu - warto poza etykietą na paczkę nalepić stosowne informacje. Są to informacje naprawdę wartościowe z punktu widzenia przewoźnika i wbrew miejskim legendom - pomagają dowieźć paczki do klienta w idealnym stanie zamiast kusić to "przypadkowych" zniszczeń.

Jako właściciele sklepu internetowego najlepiej znacie swój towar - nie bójcie się więc informować o jego specyfice innych, w tym kurierów. Śmiało naklejajcie etykiety z informacją o delikatnej zawartości paczki, jej łatwopalności czy innych typowych dla twojego produktu cechach charakterystycznych. Dodatkowo, możecie wzbogacić opakowanie w które włożyłeś zamówienie w naklejkę z napisem this way up (ang. "tą stroną do góry") która pozwoli na lepszą ochronę kruchych produktów.

Etykiety wysyłkowe w e-commerce: wszystko, co musisz wiedzieć

Sklepy internetowe mają swoje potrzeby w zakresie logistyki - takie jak specyficzne magazynowanie, zapakowanie produktów w elegancki i ekologiczny sposób czy wreszcie sprostanie wymogom klientów związanym z ekspresową dostawą.

Prowadząc swój biznes musicie zwrócić uwagę nie tylko na jakość sprzedawanych produktów i chociażby aktualizowanie dostępności towarów na stronie www, lecz także na realne potrzeby każdego użytkownika. Aby lepiej zrozumieć potrzeby konsumentów trzymajcie rękę na pulsie - również na pulsie etykiet. To dzięki nim produkt trafia w ręce klientów, pozwalając na szybką dostawę zamówień i powodując, że wasz e sklep w ogóle działa.

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
01.01.2024

Q-commerce: rewolucja w szybkich dostawach

Miłosz Nowakowski

Miłosz Nowakowski

Sales Director
brandly360.com

Artykuł
25.12.2023

Dlaczego warto zadbać o jakość opisów w e-commerce? 5 niepodważalnych argumentów

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę